Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-625b/10/PS
z 6 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-625b/10/PS
Data
2010.09.06


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
odliczenie podatku
odliczenie podatku
podatek od towarów i usług
podatek od towarów i usług
zwrot podatku
zwrot podatku


Istota interpretacji
Opodatkowanie dotacji otrzymanej na realizację projektu.



Wniosek ORD-IN 908 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2010 r. (data wpływu 24 czerwca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 1 września 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji otrzymanej na realizację projektu pn. „Uruchomienie Ośrodka Szkoleniowego przez Akademię " – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 24 czerwca 2010 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 1 września 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji otrzymanej na realizację projektu pn. „Uruchomienie Ośrodka Szkoleniowego przez Akademię".


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Akademia jest publiczną szkołą wyższą, działającą na podstawie ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 ze zm.), przepisów wykonawczych do ustawy oraz statutu Uczelni zatwierdzonego przez Ministra Gospodarki Morskiej. Przedmiotem działalności Uczelni jest m.in.: kształcenie wysoko wykwalifikowanych kadr oficerskich: nawigatorów i mechaników, prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych, prowadzenie domów studenckich, wynajem pomieszczeń, sprzedaż karnetów i biletów na Pływalni. Ponadto Uczelnia bierze udział w międzynarodowych projektach badawczych.

W 2009 r. złożyła wniosek o dofinansowanie projektu „Uruchomienie Ośrodka Szkoleniowego przez Akademię" realizowanego w ramach Programu Operacyjnego „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013". Głównym celem projektu jest stworzenie jednostki szkoleniowej realizującej zadania polegające na edukacji morskiej, kształceniu ustawicznym i szkoleniach specjalistycznych, w tym szkoleniach podnoszących kwalifikacje i umożliwiających przekwalifikowanie się osób związanych z sektorem rybołówstwa.

W nowo uruchamianym ośrodku będą prowadzone kursy i szkolenia niezbędne do utrzymania kwalifikacji lub przekwalifikowania się zgodnie z Konwencją STCW i STCW-F, przeznaczone dla rybaków. Utworzony ośrodek będzie prowadził szkolenia dla załóg statków rybackich, osób poszukujących możliwości przekwalifikowania się z zawodów związanych z rybactwem na zawody morskie i lądowe oraz studentów, którzy swoją przyszłość zawodową wiążą z sektorem rybołówstwa. Realizacja projektu pozwoli na dostosowanie kompetencji pracowników sektora gospodarki rybnej do zreformowanej Wspólnej Polityki Rybackiej ukierunkowanej na efektywne zarządzanie zasobami morza.


Nowo powstały Ośrodek Szkoleniowy realizować będzie odpłatne szkolenia i kursy w zakresie m.in.:


  1. Ratownictwa i ratowania życia na morzu zgodnie z Konwencją SAR.
  2. Bezpieczeństwa i higieny pracy zarówno w portach, jak i na statkach rybackich.
  3. Podnoszenia kwalifikacji osób pozostających w rybołówstwie i dostosowanie ich kompetencji do wymagań Konwencji STCW-F.
  4. Przystosowania osób odchodzących z sektora rybołówstwa do zawodów morskich i lądowych.
  5. Przekwalifikowania osób bezrobotnych i studentów dla celów gospodarki morskiej, w tym rybołówstwa bałtyckiego.
  6. Realizacji potrzeb gospodarki morskiej ze szczególnym uwzględnieniem rybołówstwa bałtyckiego i śródlądowego.


Podczas realizacji projektu Uczelnia będzie dokonywać zakupów usług obcych, materiałów, wyposażenia oraz środków trwałych. Po zakończeniu realizacji projektu Ośrodek Szkoleniowy pozostanie własnością Akademii.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy dofinansowanie przeznaczone na realizację projektu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...


Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w uzupełnieniu wniosku, dofinansowanie przeznaczone na realizację omawianego projektu nie będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Dofinansowanie to nie będzie stanowić obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1, gdyż utworzony ośrodek będzie stanowił własność Uczelni i nie będzie przedmiotem dalszej odsprzedaży. Dotacja nie będzie miała również wpływu na cenę świadczonych usług edukacyjnych świadczonych przez Uczelnię.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W art. 7 ust. 1 ustawy postanowiono, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Za świadczenie usług – w świetle art. 8 ust. 1 ustawy – uznaje się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 29 ust. 1 powołanej ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Powołany wyżej przepis stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE Nr L. 347 ze zm.), z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Podkreślenia wymaga, iż dla stwierdzenia, czy dane dotacje zwiększają podstawę opodatkowania, istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele dofinansowania realizowanego w określonej formie. Włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy są one związane bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Zatem zwiększają one podstawę opodatkowania wyłącznie w przypadku, gdy mają bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) dostarczonych towarów lub wykonanych usług. Nie jest więc obrotem dofinansowanie uzyskane przez podatnika w celu pokrycia kosztów działalności, niepowiązane wprost z ceną konkretnych dostaw towarów lub świadczeniem konkretnych usług. Natomiast w przypadku otrzymania dofinansowania, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zwiększała podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W treści złożonego wniosku wskazano, iż Akademia planuje uruchomienie Ośrodka Szkoleniowego, w związku z czym będzie ponosić wydatki na zakup usług obcych, materiałów, wyposażenia oraz środków trwałych. W związku z jego budową złożyła wniosek o dotację z programu „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013”. W utworzonym ośrodku szkoleniowym będzie odpłatnie świadczyć usługi w zakresie edukacji – PKWiU 80.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane wyżej przepisy prawa, stwierdzić należy, że przyznana dotacja nie będzie stanowić obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponadto wskazuje się, że kwestia prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu została rozstrzygnięta w interpretacji indywidualnej znak ITPP2/443-625a/10/PS.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj