Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-371/10/LSz
z 25 czerwca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-371/10/LSz
Data
2010.06.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
faktura VAT
faktura VAT
jednostka budżetowa
jednostka budżetowa
korekta faktury
korekta faktury


Istota interpretacji
W przedmiotowej sytuacji Wnioskodawca powinien wystawić fakturę korygującą do kwoty wykazanej w wystawionej przez siebie fakturze VAT biorąc pod uwagę przepis § 14 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. a także uwzględnić wymogi wynikające z § 14 ust. 2 tego rozporządzenia.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2010r. (data wpływu 26 kwietnia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorygowania wystawionych faktur VAT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorygowania wystawionych faktur VAT.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest samorządową jednostką budżetową utworzoną na mocy Uchwały Nr X Rady Powiatu T. z dnia 18 września 2001r. powołaną do realizacji między innymi zadania polegającego na wydawaniu zezwoleń na zajęcie pasa drogowego oraz na zjazdy z dróg, pobieranie opłat za zajęcie pasa drogowego na podstawie art. 40 ust. 1, 2, 3, 11 oraz art. 21 ust. 1a ustawy z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115 z późn. zm.) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks Postępowania Administracyjnego (teks jednolity Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.), a także Uchwały Rady Powiatu B. Nr ….. z dnia 24 maja 2007r. w sprawie ustalenia wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego (Dz. Urz. Woj. Śląskiego z 2007 r. Nr 110, poz. 2233), dla których zarządcą jest Zarząd Powiatu B. (podstawa prawna uchwały: art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym oraz art. 40 ust. 8, 9 i 10 ustawy z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych), jak również uchwały Nr … Zarządu Powiatu z dnia 5 grudnia 2001r. w sprawie upoważnienia dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg do składania oświadczeń woli oraz wydawania decyzji administracyjnych związanych z prowadzeniem bieżącej działalności powiatu w zakresie zadań należących do Powiatowego Zarządu Dróg.

Zadania realizowane przez Powiatowy Zarząd Dróg związane są z wykonywaniem zadań własnych powiatu, o których mowa w ustawie z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (tj.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.).

Wnioskodawca jest jednostką wydającą pozwolenia w formie decyzji administracyjnych na:

  1. Prowadzenie na obszarze pasa drogowego robót naziemnych, nadziemnych lub podziemnych,
  2. Umieszczania w pasie drogowym urządzeń infrastruktury technicznej niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego,
  3. Umieszczania w pasie drogowym obiektów budowlanych niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego oraz reklam,
  4. Zajęcia pasa drogowego na prawach wyłączności w celach innych niż wymienione w pkt 1-3.

Powyższe decyzje są decyzjami o charakterze administracyjnym. Wydaje je Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg, a w czasie jego nieobecności Zastępca Dyrektora.

Do momentu otrzymania interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach nr IBPP1/443-271/09/ESz dnia 16 czerwca 2009r., Powiatowy Zarząd Dróg wystawiał faktury za zajęcie pasa drogowego dla firm lub osób fizycznych.

Zgodnie z otrzymaną interpretacją indywidualną:

„Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemąjące osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza - zgodnie z ust. 2 tego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych."

Wnioskodawca zaprzestał wystawiania faktur do decyzji administracyjnych. W związku z powyższym jedna z firm zwróciła się o skorygowanie wystawionych faktur w przedmiotowym zakresie za lata ubiegłe.

Wnioskodawca jest w obecnej chwili czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w zakresie wyżej opisanego zadania, gdzie zgodnie z interpretacją indywidualną Wnioskodawca nie jest podatnikiem VAT, może skorygować wystawione faktury za lata ubiegłe na 0,00 zł i wystawić noty obciążeniowe na wcześniejszą wartość netto oraz ująć dokonane korekty w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym uzyska potwierdzenie otrzymania przez nabywcę korekty faktury, które stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego...

Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie powyżej opisanej sytuacji Wnioskodawca może skorygować wystawione faktury za lata ubiegłe na 0,00 zł i wystawić noty obciążeniowe oraz ująć dokonane korekty w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym Wnioskodawca uzyska potwierdzenie otrzymania przez nabywcę korekty faktury, zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, który brzmi: „W przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktur po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż tut. organ oparł niniejszą interpretację na rozstrzygnięciu podjętym w interpretacji indywidualnej wydanej przez tut. organ dla Wnioskodawcy nr IBPP1/443-271/09/ESz dnia 16 czerwca 2009r.

W ww. interpretacji stwierdzono, że Wnioskodawca – Powiatowy Zarząd Dróg – na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług - nie występował w charakterze podatnika zakresie czynności, o których mowa w przedmiotowym wniosku, tj. wydawania pozwoleń w formie decyzji administracyjnych na:

  1. Prowadzenie na obszarze pasa drogowego robót naziemnych, nadziemnych lub podziemnych,
  2. Umieszczania w pasie drogowym urządzeń infrastruktury technicznej niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego,
  3. Umieszczania w pasie drogowym obiektów budowlanych niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego oraz reklam,
  4. Zajęcia pasa drogowego na prawach wyłączności w celach innych niż wymienione w pkt 1-3.

Powyższe decyzje są decyzjami o charakterze administracyjnym. Wydaje je Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg, a w czasie jego nieobecności Zastępca Dyrektora.

Zadania realizowane przez Powiatowy Zarząd Dróg związane są z wykonywaniem zadań własnych powiatu, o których mowa w ustawie z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (t.j.: Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.).

Zgodnie z art. 29 ust. 1 powołanej ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W myśl art. 2 pkt 22 sprzedażą jest m.in. odpłatna dostawa towarów i świadczenie usług na terytorium kraju. Zatem w zestawieniu z zapisem art. 29 ust. 1, obrotem jest kwota należna m.in. z tytułu świadczenia usług.

Biorąc pod uwagę zapis art. 29 ust. 1 ustawy, należy wskazać, że kwotą należną z tytułu dokonanej sprzedaży, a więc np. wyświadczonej usługi, jest wartość wykazana na fakturze stanowiąca wynagrodzenie za dokonaną sprzedaż.

W myśl art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy o VAT w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Jak stanowi ust. 4b powołanego wyżej przepisu ustawy, warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi nie stosuje się:

  1. w przypadku eksportu towarów, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;
  2. wobec nabywców, na których rzecz jest dokonywana sprzedaż: energii elektrycznej i cieplnej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy.

W myśl art. 29 ust. 4c ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r.), przepis ust. 4a stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

Powołane wyżej regulacje art. 29 ust. 4a i 4c ustawy, jasno stanowią, iż kwoty, o które zmniejsza się podstawę opodatkowania oraz podatek należny, muszą zostać udokumentowane fakturą korygującą. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę spowoduje akceptację zmiany wartości zawartych na fakturze i da prawo do takiego obniżenia.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Faktura jest więc dokumentem potwierdzającym zaistnienie określonej transakcji sprzedaży potwierdzonej przez podatnika podatku VAT.

Ustawodawca w art. 106 ust. 8 ustawy o VAT upoważnił Ministra Finansów, aby w drodze rozporządzenia określił szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania.

Wykorzystując powyższą delegację ustawową Minister Finansów w rozdziale 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.) określił zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania oraz zasady wystawiania dokumentów korygujących.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem dokumentami korygującymi są faktury korygujące i noty korygujące.

Zgodnie z § 4 ust. 1 tego rozporządzenia, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT".

Z cyt. przepisu art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, a także z przepisów rozdziału 3 ww. rozporządzenia wynika, że fakturę wystawia się wyłącznie w przypadku dokonania sprzedaży, a wystawia ją (co do zasady) podmiot wykonujący daną czynność (podatnik) dla nabywcy towarów lub usługobiorcy.

Natomiast w przypadku gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest obowiązana do jego zapłaty (art. 108 ust. 1 ustawy o VAT). Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku wyższą od kwoty podatku należnego (art. 108 ust. 2 ustawy o VAT).

Należy w tym miejscu podkreślić, iż celem faktury VAT jest przede wszystkim udokumentowanie rzeczywistego przebiegu zdarzeń gospodarczych, pełni ona bowiem szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku VAT. Prawidłowość materialnoprawna faktury zachodzi, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, co oznacza, iż nie można uznać za prawidłową fakturę, gdy nie wskazuje ona zaistniałego zdarzenia gospodarczego.

Jeżeli po wystawieniu faktury VAT wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść wystawionej faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy, podatnik wystawia w takim przypadku fakturę korygującą.

Zatem faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu. Podkreślić należy, iż faktury korygujące wystawiane są w sytuacji, kiedy pierwotna faktura została wprowadzona do obrotu prawnego tj. została odebrana przez nabywcę danego towaru lub usługi.

A zatem, co do zasady, korygowanie treści pierwotnie wystawionej faktury VAT powinno nastąpić przez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej.

W takim przypadku ustawodawca przewidział możliwość skorygowania faktur w przepisach § 13 i § 14 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r.

Stosownie do § 13 ust. 1 rozporządzenia w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Natomiast w myśl § 14 ust. 1 ww. rozporządzenia fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Jak stanowi § 14 ust. 3 ww. rozporządzenia, faktura korygująca wystawiana w przypadku pomyłek, o których mowa w ust. 1, zawiera dane określone w ust. 2 pkt 1 i pkt 2 lit. a, kwoty podane w omyłkowej wysokości oraz kwoty w wysokości prawidłowej.

Zgodnie z § 14 ust. 4 ww. rozporządzenia przepisy § 5 ust. 5-7, § 7 i § 13 ust. 5 stosuje się odpowiednio do faktur korygujących.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że faktury korygujące można wystawić w ściśle określonych okolicznościach. Tryb ten uzależniony jest od przyczyn będących podstawą ich wystawienia.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest samorządową jednostką budżetową utworzoną na mocy Uchwały Nr X Rady Powiatu T. z dnia 18 września 2001r. powołaną do realizacji między innymi zadania polegającego na wydawaniu zezwoleń na zajęcie pasa drogowego oraz na zjazdy z dróg, pobieranie opłat za zajęcie pasa drogowego.

Zadania realizowane przez Wnioskodawcę związane są z wykonywaniem zadań własnych powiatu.

Wnioskodawca jest jednostką wydającą pozwolenia w formie decyzji administracyjnych na:

  1. Prowadzenie na obszarze pasa drogowego robót naziemnych, nadziemnych lub podziemnych,
  2. Umieszczania w pasie drogowym urządzeń infrastruktury technicznej niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego,
  3. Umieszczania w pasie drogowym obiektów budowlanych niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego oraz reklam,
  4. Zajęcia pasa drogowego na prawach wyłączności w celach innych niż wymienione w pkt 1-3.

Powyższe decyzje administracyjne wydaje Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg, a w czasie jego nieobecności Zastępca Dyrektora.

Wnioskodawca do momentu otrzymania interpretacji indywidualnej wydanej przez tut. organ dla Wnioskodawcy, nr IBPP1/443-271/09/ESz dnia 16 czerwca 2009r., wystawiał faktury za zajęcie pasa drogowego dla firm lub osób fizycznych.

Jednakże z uwagi, iż w ww. interpretacji indywidualnej stwierdzono, że Wnioskodawca – Powiatowy Zarząd Dróg – na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług - nie będzie występował w charakterze podatnika zakresie czynności, o których mowa w przedmiotowym wniosku, Wnioskodawca zaprzestał wystawiania faktur VAT do decyzji administracyjnych.

W związku z powyższym jedna z firm zwróciła się o skorygowanie wystawionych faktur w przedmiotowym zakresie za lata ubiegłe.

Ze przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w momencie wystawiania faktur VAT za zajęcie pasa drogowego dla firm lub osób fizycznych Wnioskodawca działał w dobrej wierze jako podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT.

Jednak po wystawieniu faktur VAT wystąpiło zdarzenie mające wpływ na treść wystawionych faktur, tj. otrzymanie przez Wnioskodawcę ww. interpretacji stwierdzającej, że w stosunku do ww. czynności Wnioskodawca nie będzie występował w charakterze podatnika.

Jak stwierdzono wyżej faktura korygująca wystawiana jest w sytuacji, kiedy pierwotna faktura została wprowadzona do obrotu prawnego tj. została odebrana przez nabywcę danego towaru lub usługi.

Zatem w przedmiotowej sytuacji Wnioskodawca powinien wystawić fakturę korygującą do kwoty wykazanej w wystawionej przez siebie fakturze VAT biorąc pod uwagę powołany wyżej przepis § 14 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. a także uwzględnić wymogi wynikające z § 14 ust. 2 tego rozporządzenia.

Wystawione faktury korygujące Wnioskodawca obowiązany jest uwzględnić w swoich rozliczeniach podatkowych.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

W przypadku, o którym mowa w przepisie art. 29 ust. 4c ustawy o VAT, tj. w razie wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna (a z taką sytuacją mamy do czynienia), zastosowanie znajduje przepis art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, z którego wynika, iż niezbędnym wymogiem jest posiadanie przez podatnika potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę.

Zgodnie z powołanym wyżej przepisem art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, dopiero posiadanie takiego potwierdzenia uprawnia sprzedawcę do stosownego obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego w rozliczeniu za dany okres rozliczeniowy, w którym:

  1. nabywca otrzymał fakturę korygującą – jeżeli potwierdzenie odbioru korekty sprzedawca otrzyma przed terminem złożenia deklaracji podatkowej za ten okres,
  2. sprzedawca otrzyma potwierdzenie odbioru faktury korygującej – jeżeli potwierdzenie to sprzedawca otrzyma po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy.

Tak więc dopiero w momencie dysponowania przez Wnioskodawcę potwierdzeniem odbioru przedmiotowych faktur korygujących jest on uprawniony do obniżenia kwot podatku należnego w rozliczeniu za dany okres rozliczeniowy.

Odnośnie kwestii wystawiania not obciążeniowych przez Wnioskodawcę, należy stwierdzić, iż brak jest przeciwwskazań na gruncie przepisów dotyczących podatku VAT dla takiego sposobu dokumentowania, niemniej należy zauważyć, iż nota obciążeniowa nie jest dokumentem przewidzianym przez przepisy o podatku od towarów i usług i jako taka nie jest objęta regulacją tych przepisów.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj