Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-531/10-4/EN
z 16 czerwca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-531/10-4/EN
Data
2010.06.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Ordynacja podatkowa --> Organy podatkowe i ich właściwość --> Organy podatkowe

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Faktury


Słowa kluczowe
bonus
bonus
dokumentacja
dokumentacja
faktura
faktura
korekta
korekta
korekta podatku
korekta podatku
odliczenia
odliczenia
odliczenia od podatku
odliczenia od podatku
podatek naliczony
podatek naliczony
podatek od towarów i usług
podatek od towarów i usług
premia pieniężna
premia pieniężna
rabaty
rabaty
świadczenie usług
świadczenie usług


Istota interpretacji
1. Czy Zainteresowany ma prawo odliczyć podatek VAT naliczony od tej transakcji?
2. W przypadku, gdy nie będzie miał takiego prawa, to czy zobligowany jest do korekty podatku naliczonego za I, II, III kwartał 2009 r.?



Wniosek ORD-IN 739 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2010 r. (data wpływu do IS w Warszawie, Biuro KIP w Płocku 1 kwietnia 2010 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 9 kwietnia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 2 czerwca 2010 r. (data wpływu 7 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturze dokumentującej premię pieniężną oraz w zakresie korekty deklaracji – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturze dokumentującej premię pieniężną oraz w zakresie korekty deklaracji. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 2 czerwca 2010 r. (data wpływu 7 czerwca 2010 r.) o doprecyzowanie stanu faktycznego oraz o własne stanowisko w sprawie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca otrzymał od firmy O…. fakturę za premię pieniężną za IV kwartał 2009 r. Firma wystawiająca fakturę jest odbiorcą Zainteresowanego. Między Wnioskodawcą a tą firmą zawarta jest umowa handlowa przewidująca m.in. wypłaty premii pieniężnych, bonusów przysługujących z tytułu nabycia towarów określonego asortymentu (kanalizacji wewnętrznej). Premie pieniężne liczone są jako procent od zrealizowanego obrotu. Firma O…. dokonuje u Zainteresowanego zakupów dobrowolnie i nie jest zobowiązana do dokonania transakcji o określonej premiowanej wielkości. Firma O….. posiada indywidualną interpretację wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, według której dla celów podatkowych wypłacane premie pieniężne, bonusy są traktowane jako zapłata za usługę i podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych. W związku z tym firma ta nie wyraziła zgody na udokumentowanie ww. transakcji notą księgową. Została wystawiona faktura, z której firma O….. odprowadziła podatek należny.

Z uzupełnienia sprawy wynika, iż:

  1. W zamian za udzielenie premii pieniężnej nie ma miejsca świadczenie usług. Nie ma też zobowiązania do dokonywania zakupów wyłącznie u wypłacającego premię i zobowiązania do posiadania pełnego asortymentu towarów. Premia przysługuje za nabycie przez kontrahenta kanalizacji wewnętrznej i jest liczona jako procent od zrealizowanego obrotu w danym kwartale. Nie jest też związana z żadną konkretną dostawą.
  2. Warunkiem udzielenia premii jest nabycie określonego asortymentu, ale nie został wyznaczony żaden poziom zakupów. Jednak procent premii w jakiś sposób zachęca, mobilizuje klienta do zakupu u Wnioskodawcy.
  3. W sytuacji, gdy w danym okresie nabywca nie podejmie żadnych działań w kierunku zakupu kanalizacji wewnętrznej nie zostanie udzielona (wypłacona) mu premia pieniężna.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy Zainteresowany ma prawo odliczyć podatek VAT naliczony od tej transakcji...
  2. W przypadku, gdy nie będzie miał takiego prawa, to czy zobligowany jest do korekty podatku naliczonego za I, II, III kwartał 2009 r....


Zdaniem Wnioskodawcy, do końca 2009 r. powinien on mieć prawo odliczenia podatku VAT naliczonego od takiej transakcji. Szczególnie ze względu na to, iż interpretacja odnośnie nie traktowania premii pieniężnych jako usługi zmieniła się w trakcie 2009 r., a premie pieniężne są wystawiane kwartalnie.

Spółka stosując się do wcześniejszych interpretacji traktowała premie pieniężne przed rokiem 2009 jako usługę. W roku 2009 interpretacje zmieniły się, aby nie traktować premii jako zapłaty za wykonaną usługę. W związku z tym, że interpretacje zmieniły się praktycznie na przełomie roku Zainteresowany uważa, że do końca roku 2009 powinien traktować tego typu transakcje jednakowo według wcześniejszych interpretacji jako świadczenie usług. Za takim stanowiskiem przemawiają fakty:

  • faktury za premię pieniężną Zainteresowany otrzymuje za kwartał. Na początku roku 2009 sytuacja premii pieniężnych nie zmieniła się jeszcze jednoznacznie na wyłączenie premii pieniężnych ze świadczenia usług. Dlatego też Wnioskodawca stosował się do wcześniejszych interpretacji,
  • kontrahent Spółki – firma O…. posiada swoją indywidualną interpretacje, aby traktować tę transakcję jako usługę, i do końca roku miał zamiar stosować się do tej interpretacji,
  • od 2010 roku Wnioskodawca ma unormowaną sytuację z firmą O…. i innymi kontrahentami. Spółka stosuje się do nowej interpretacji, czyli nie traktuje premii pieniężnych jako świadczenia usług. Premie pieniężne od firmy O…. są udokumentowane notą księgową,
  • Zainteresowany wskazał, że podatek VAT od tych transakcji pozostanie neutralny podatkowo. Skoro ta sama transakcja została opodatkowana przez firmę O…. (podatek należny rozliczony), Wnioskodawca powinien mieć prawo do odliczenia tego podatku, w tej właśnie sytuacji, że interpretacje zmieniły się w ciągu roku. Tym samym, nie będzie zobligowany do korekty podatku naliczonego,
  • problem dotyczy czterech faktur za cztery kwartały roku 2009 na łączną kwotę netto 19.548.01, wysokość VAT-u – 4300,57. Podatek VAT naliczony od tych transakcji został przez Spółkę odliczony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Mocą art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b – art. 29 ust. 4 ustawy.

Stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (…).

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania, w efekcie, których wypłacane są tzw. premie pieniężne (bonusy).

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia – dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.).

Zgodnie z § 13 ust. 1 ww. rozporządzenia, w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, która – zgodnie z § 13 ust. 2 rozporządzenia – powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;
  3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
  4. kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Ponadto należy nadmienić, iż zgodnie z § 13 ust. 5 cyt. rozporządzenia, faktury korygujące powinny zawierać wyraz „KOREKTA” albo wyraz „FAKTURA KORYGUJĄCA”.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca otrzymał od firmy O…. fakturę z tytułu udzielenia premii pieniężnej za IV kwartał 2009 r. Między Wnioskodawcą a odbiorcą zawarta jest umowa handlowa przewidująca m.in. wypłaty premii pieniężnych, bonusów przysługujących z tytułu nabycia towarów określonego asortymentu (kanalizacji wewnętrznej). Firma O…. dokonuje u Zainteresowanego zakupów dobrowolnie i nie jest zobowiązana do dokonania transakcji o określonej premiowanej wielkości. W zamian za udzielenie premii pieniężnej nie ma miejsca świadczenie usług. Nie ma też zobowiązania do dokonywania zakupów wyłącznie u wypłacającego premię i zobowiązania do posiadania pełnego asortymentu towarów. Premia przysługuje za nabycie przez kontrahenta kanalizacji wewnętrznej i jest liczona jako procent od zrealizowanego obrotu w danym kwartale. Nie jest też związana z żadną konkretną dostawą. Warunkiem udzielenia premii jest nabycie określonego asortymentu, ale nie został wyznaczony żaden poziom zakupów. W sytuacji, gdy w danym okresie nabywca nie podejmie żadnych działań w kierunku zakupu kanalizacji wewnętrznej nie zostanie udzielona (wypłacona) mu premia pieniężna.

Firma O….. posiada indywidualną interpretację wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, według której dla celów podatkowych wypłacane premie pieniężne, bonusy są traktowane jako zapłata za usługę i podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych. W związku z tym firma ta nie wyraziła zgody na udokumentowanie ww. transakcji jako noty księgowej. Została wystawiona faktura, z której firma O….. odprowadziła podatek należny.

Z powyższego wynika, iż wysokość premii (rabatu) uzależniona jest od wielkości dokonywanych zakupów. Premie pieniężne liczone są jako procent od zrealizowanego obrotu. Ponadto kontrahent w zamian za otrzymane premie (rabaty) nie świadczy jakichkolwiek usług. Zatem należy stwierdzić, iż nie wykonuje on żadnych dodatkowych czynności poza zakupem towarów od Wnioskodawcy i rozliczeniu się z nim na podstawie zrealizowanego obrotu (zakupów). Oznacza to, że nie świadczy on wobec Zainteresowanego usług w rozumieniu art. 8 ustawy. Brak jest bowiem takich działań kontrahenta na rzecz Wnioskodawcy, które byłyby czynnościami dodatkowymi do jakich byłby zobligowany postanowieniami wynikającymi z umowy dotyczącej udzielania premii pieniężnej.

Odnosząc się do powyższego, można stwierdzić, że premie pieniężne (rabaty) udzielane przez Wnioskodawcę na rzecz nabywcy towarów można przyporządkować do konkretnych dostaw. Bowiem obrót uprawniający do uzyskania gratyfikacji pieniężnych ustalany jest na podstawie wielkości faktycznie zrealizowanych zakupów dokonanych w konkretnie określonym przedziale czasowym. Jak podaje Wnioskodawca, wysokość premii jest kształtowana jako ustalony procent wielkości obrotów, w danym okresie rozliczeniowym.

Aby więc ustalić wysokość premii (rabatu) należnego nabywcy, zsumowane muszą zostać poszczególne faktury dokumentujące konkretne dostawy, na podstawie których dokonywane jest obliczenie rabatu (premii) stanowiącego w efekcie obniżenie wartości tychże poszczególnych dostaw w całym okresie objętym gratyfikacją.

Zatem, w sytuacji gdy Zainteresowany udziela premii pieniężnej z tytułu realizowania określonego poziomu obrotów, stwierdzić należy, że przedmiotowe wynagrodzenia stanowią rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami – zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy – zmniejszający podstawę opodatkowania. Tak więc, Wnioskodawca udzielając po wystawieniu faktury VAT rabatu, powinien – według § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. – wystawić fakturę korygującą, uwzględniającą wymogi wynikające z § 13 ust. 2 rozporządzenia.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Na mocy art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane – w części dotyczącej tych czynności.

Biorąc pod uwagę powyższą analizę przepisów oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, iż faktury VAT wystawiane przez firmę O – beneficjenta gratyfikacji finansowej w postaci premii pieniężnej (rabatu), zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, bowiem wystawca faktury nie świadczy na rzecz Zainteresowanego żadnych usług. Tym samym, Wnioskodawca nie jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych przez kontrahenta w celu udokumentowania otrzymanych premii pieniężnych (rabatów).

Mocą art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Według generalnej zasady zawartej w treści art. 99 ust. 12 ustawy, zobowiązanie podatkowe, kwotę zwrotu różnicy podatku, kwotę zwrotu podatku naliczonego lub różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1, przyjmuje się w kwocie wynikającej z deklaracji podatkowej, chyba że naczelnik urzędu skarbowego określi je w innej wysokości.

Podatek od towarów i usług należy do grupy podatków powstających z mocy prawa, który pobierany jest w trybie tzw. samoobliczenia. Dlatego też szczególnie istotną rolę w tym podatku odgrywają deklaracje podatkowe. Przy ich pomocy podatnik określa i zgłasza organowi podatkowemu (deklaruje) wysokość zobowiązania podatkowego. Wprawdzie przepisy ustawy VAT nie zawierają generalnej reguły dotyczącej korekt deklaracji, ani co do przesłanek takiej korekty, ani co do sposobu jej dokonywania, to jednak konieczność korekty powstaje w każdym przypadku, gdy kwota odliczenia byłaby niższa lub wyższa od kwoty odliczenia przysługującego podatnikowi, a także w sytuacjach, gdy po wykazaniu odliczenia uległy zmianie czynniki wpływające na prawo lub wielkość odliczenia.

Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zawiera ogólne zasady korygowania deklaracji, także dotyczące deklaracji składanych dla potrzeb rozliczenia podatku od towarów i usług, niezależnie od regulacji zawartych w samej ustawie o VAT.

W myśl art. 81 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty – art. 81 § 2 ustawy Ordynacja podatkowa.

Stosownie do art. 81b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, uprawnienie do skorygowania deklaracji:

  1. ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej – w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą;
  2. przysługuje nadal po zakończeniu:
    1. kontroli podatkowej,
    2. postępowania podatkowego – w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego.

Zatem, mając na uwadze ww. przepisy prawa podatkowego oraz rozstrzygnięcie tut. Organu dotyczące premii pieniężnych, w którym uznano, iż stanowią one rabat, a nie świadczenie usług, Zainteresowany zobowiązany jest do dokonania za I, II i III kwartał 2009 r. korekty podatku naliczonego, poprzez złożenie korekty deklaracji.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż firma O…. jest w posiadaniu interpretacji indywidualnych. Zainteresowany w rozliczeniu za I, II i III kwartał 2009 r. stosował się do stanowisk w nich zawartych, tj. traktował premie pieniężne przed rokiem 2009 jako usługę. W roku 2009 interpretacje zmieniły się, aby nie traktować premii jako zapłaty za wykonaną usługę. W związku z tym, że interpretacje zmieniły się praktycznie na przełomie roku Zainteresowany uważa, że do końca roku 2009 powinien traktować tego typu transakcje jednakowo według wcześniejszych interpretacji jako świadczenie usług. Przemawia za tym fakt, iż faktury za premię pieniężną Zainteresowany otrzymuje za kwartał. Na początku roku 2009 stanowiska w zakresie premii pieniężnych wg Wnioskodawcy nie było jednoznacznie. Dlatego też Wnioskodawca stosował się do wcześniejszych interpretacji. Kontrahent Spółki – firma O…. posiada swoją indywidualną interpretacje, aby traktować tę transakcje jako usługę. Do końca roku miał zamiar stosować się do tej interpretacji. Od 2010 roku Wnioskodawca ma unormowaną sytuację z firmą O…. i innymi kontrahentami. Spółka stosuje się do nowej interpretacji, czyli nie traktuje premii pieniężnych jako świadczenia usług. Premie pieniężne od firmy O….. są udokumentowane notą księgową.

W związku z powyższym w przedmiotowej interpretacji wyjaśnić należy, iż zgodnie z art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych dąży do zapewnienia jednolitego stosowania prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej, dokonując w szczególności jego interpretacji, przy uwzględnieniu orzecznictwa sądów oraz Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (interpretacje ogólne).

W myśl art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Zgodnie z art. 14k § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zastosowanie się do interpretacji indywidualnej przed jej zmianą lub przed doręczeniem organowi podatkowemu odpisu prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną nie może szkodzić wnioskodawcy, jak również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej.

A zatem, interpretacja indywidualna wydana na wniosek kontrahenta nie ma mocy wiążącej dla Wnioskodawcy, bowiem stosownie do treści art. 14b, interpretacje wydawane są w indywidualnych sprawach, w związku z tym skutki prawne czy też ewentualna ochrona, określone w art. 14k mogą dotyczyć wyłącznie podmiotu, który uzyskał interpretację indywidualną.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj