Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-1391a/12/MN
z 7 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 listopada 2012 r. (data wpływu 12 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług oraz zakresu prawa do odliczenia podatku związanego z funkcjonowaniem basenu – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. braku opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług oraz zakresu prawa do odliczenia podatku związanego z funkcjonowaniem basenu.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest zespołem szkół różnych typów, zgodnie z art. 62 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.). Organem prowadzącym Zespół Szkół jest jednostka samorządu terytorialnego (Miasto). W ramach Zespołu Szkół działa Szkoła Podstawowa oraz Gimnazjum - jednostki objęte systemem oświaty (dalej jako: Szkoły). W ramach Zespołu Szkół prowadzona jest publiczna (nieodpłatna) edukacja dzieci i młodzieży na poziomie podstawowym i gimnazjalnym. Zespół Szkół, w skład którego wchodzi Szkoła Podstawowa i Gimnazjum jest „jednym” podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca wykonuje zarówno czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, zwolnione od podatku, jak i będące poza zakresem podatku VAT.


Czynności, które są wykonywane w ramach Zespołu Szkół:


  1. Czynności opodatkowane VAT:


    1. sprzedaż biletów wstępu na basen;
    2. wynajem torów na basenie;
    3. wynajem pomieszczeń (sal lekcyjnych, sali gimnastycznej);
    4. wynajem powierzchni pod automaty z napojami i przekąskami.


  2. Czynności zwolnione od podatku:


    1. usługi stołówkowe, świadczone dla uczniów i nauczycieli (sprzedaż będzie rozpoczęta w tym roku);
    2. wydawanie legitymacji i duplikatów legitymacji dla uczniów i nauczycieli;
    3. wydawanie duplikatów świadectw.


  3. Czynności będące poza zakresem opodatkowania VAT:


    1. nieodpłatne usługi edukacyjne świadczone w ramach zadań statutowych szkoły podstawowej i szkoły gimnazjalnej (w tym zajęcia prowadzone w basenie i sali gimnastycznej w ramach zajęć wychowania fizycznego).


W związku z prowadzoną działalnością statutową Zespół Szkół otrzymuje środki finansowe z budżetu Miasta. Są to środki finansowe o charakterze kosztowym, które nie mają bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług.


Obecnie Zespół Szkół nie odlicza podatku naliczonego wynikającego, w szczególności, z wydatków związanych z:


  • czynnościami zwolnionymi od podatku;
  • czynnościami nieopodatkowanymi;
  • czynnościami, których nie da się bezpośrednio przyporządkować do konkretnego rodzaju działalności Zespołu Szkół (tj. działalności opodatkowanej, zwolnionej i nieopodatkowanej).


Zespół Szkół uważa jednak, że przysługuje mu w części prawo do odliczenia podatku naliczonego, związanego z wydatkami, których nie da się przyporządkować tylko do (jednej) określonej kategorii czynności. W związku z tym Zespół Szkół planuje zacząć odliczać podatek naliczony, wynikający z wydatków związanych z czynnościami, których nie da się bezpośrednio przyporządkować do konkretnego rodzaju działalności.

Zespół Szkół wyróżnia dwie kategorie tego typu wydatków, tj. wydatki związane z funkcjonowaniem Zespołu Szkół, z wyłączeniem basenu i wydatki związane z funkcjonowaniem basenu.


Poniżej Zespół Szkół przedstawia, w jaki sposób zamierza obliczyć kwotę podatku naliczonego wynikającego z tych dwóch kategorii wydatków:


I. Wydatki związane z Zespołem Szkół z wyłączeniem basenu.


Są to przede wszystkim wydatki za media, tj. prąd, woda, ogrzewanie, środki czystości. Wydatki te są niezbędne do prawidłowej realizacji zarówno czynności opodatkowanych, zwolnionych, jak i nieopodatkowanych. Zespół Szkół uważa, że wydatków tych nie można przyporządkować w żadnym stopniu do konkretnego rodzaju działalności. Mając na uwadze powyższe, rozważane jest rozpoczęcie odliczania podatku naliczonego z tytułu tych wydatków przy zastosowaniu współczynnika struktury sprzedaży (dalej: WSS).

Zespół Szkół na potrzeby obliczania WSS planuje wziąć pod uwagę tylko obrót wynikający z czynności opodatkowanych i zwolnionych od podatku. Nie będzie natomiast uwzględniany „obrót” wynikający z nieodpłatnie świadczonych usług edukacyjnych, które w ocenie Zespołu Szkół nie podlegają opodatkowaniu VAT. Na potrzeby obliczania WSS nie będzie również uwzględniana kwota otrzymanego dofinansowania z Miasta.

W konsekwencji WSS będzie obliczony według następującego wzoru:

WSS = [X / X+Y] x 100%,

gdzie:

X - wartość rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego (obrót uprawniający do odliczenia) - czynności opodatkowane wskazane w pkt 1 powyżej;

Y - wartość rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VWT naliczonego (obrót nieuprawniający do odliczenia) - czynności opodatkowane wskazane w pkt 1 i czynności zwolnione od opodatkowania, wskazane w pkt 2 powyżej.

Na potrzeby odliczania podatku naliczonego przy zastosowaniu WSS w trakcie roku podatkowego Zespół Szkół będzie stosował proporcję wstępną obliczoną na podstawie WSS za poprzedni rok podatkowy. Po zakończeniu roku podatkowego Zespół Szkół będzie ustalał proporcję ostateczną na podstawie rzeczywistych obrotów roku podatkowego.

Korektę tę przeprowadza się po zakończeniu roku (jest to tzw. roczna korekta VAT) w deklaracji za styczeń lub pierwszy kwartał kolejnego roku. Po zakończeniu 2012 r. przedsiębiorca ustala zatem proporcję ostateczną dla tego roku. Po zakończeniu roku podatkowego Zespół Szkół będzie dokonywał korekty rocznej, o której mowa w art. 91 ustawy o VAT.


II. Wydatki związane z funkcjonowaniem basenu.


W związku z funkcjonowaniem basenu szkolnego, który jest również wykorzystywany do celów komercyjnych Zespół Szkół ponosi szereg wydatków. Niektóre z tych wydatków można przyporządkować bezpośrednio tylko do czynności opodatkowanych albo zwolnionych lub nieopodatkowanych. Niemniej jednak Wnioskodawca ponosi też szereg wydatków, które związane są funkcjonowaniem basenu jako całości. Są to wydatki za media: prąd, woda, ogrzewanie (na podstawie oddzielnych dla basenu liczników), środki czystości. W związku z tymi wydatkami Zespół Szkół zamierza rozpocząć odliczanie części podatku naliczonego. Biorąc pod uwagę, że Zespół Szkół uważa, że kwoty podatku naliczonego, dotyczące powyższych wydatków można przyporządkować w części do poszczególnych kategorii czynności, Wnioskodawca nie zamierza odliczać podatku naliczonego przy zastosowaniu WSS. Wnioskodawca planuje odliczać część podatku naliczonego przy zastosowaniu tzw. proporcji godzinowej. Poniżej przedstawiamy przykładowy sposób liczenia proporcji godzinowej, na podstawie danych za miesiąc październik 2012 r.

Godziny otwarcia basenu w dni powszednie: 7:00 – 22:00

Liczba godzin otwarcia basenu w dni powszednie: 345 (15h x 23 dni)

Godziny otwarcia basenu w dni wolne: 10:00 – 21:00

Liczba godzin otwarcia basenu w dni powszednie: 88 (11h x 8 dni)

Łączna liczba godzin otwarcia basenu w miesiącu: 433

Godziny otwarcia basenu dla klientów komercyjnych: 17:00 – 22:00

Liczba godzin komercyjnych w dni powszednie: 115 (5h x 23 dni)

Godziny otwarcia basenu dla klientów komercyjnych w dni wolne 10:00 – 21:00

Liczba godzin komercyjnych w dni wolne: 8 h

Łączna liczba godzin komercyjnych w miesiącu: 203h

Podatek naliczony, dotyczący wskazanych wydatków będzie odliczany w takiej części, w jakiej pozostają godziny komercyjne do łącznej liczby godzin otwarcia basenu, wg następującego wzoru:

Podatek do odliczenia = godz. komercyjne/wszystkie godz. pracy basenu = 203/433 = 46,88%

Wskazana powyżej proporcja będzie liczona dla każdego miesiąca roku podatkowego i na jej podstawie będzie ujmowany podatek naliczony w poszczególnych miesięcznych deklaracjach. Z uwagi na to, że przepisy ustawy o VAT nie wskazują, jak zaokrąglać tego typu proporcję Wnioskodawca planuje zaokrąglać je w ten sposób, że jeżeli liczba po przecinku wyniesie od 01 do 49 proporcja będzie zaokrąglona w dół, a jeżeli wyniesie od 50 do 99 - proporcja będzie zaokrąglana w górę (w podanym przykładzie proporcja wyniesie więc 47%).


W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania.


  1. Czy nieodpłatne usługi edukacyjne, świadczone przez Zespół Szkół (tj. Szkoły publiczne działające w ramach jego struktur) są opodatkowane podatkiem od towarów i usług?
  2. Czy planowane zasady odliczania części podatku naliczonego, związanego z funkcjonowaniem basenu są prawidłowe?


Ad. 1.


Zdaniem Wnioskodawcy, nieodpłatne usługi edukacyjne świadczone w ramach Zespołu Szkół przez jednostki objęte systemem oświaty nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zasadą więc jest, że generalnie tylko czynności „opodatkowane” podlegają opodatkowaniu. Ustawodawca przewidział jednak, że w pewnych sytuacjach czynności wykonywane nieodpłatnie będą zrównane z odpłatnymi i w konsekwencji opodatkowane VAT.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, przez odpłatne świadczenie usług uznaje się nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

W przedmiotowej sprawie nie zostaną jednak spełnione warunki wymienione we wskazanym przepisie, aby nieodpłatne usługi edukacyjne, świadczone w ramach struktur Wnioskodawcy były opodatkowane VAT. Do podstawowych zadań statutowych Szkół należy bowiem świadczenie usług edukacyjnych. Powyższe wynika również z ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Mając na uwadze powyższe, nie można uznać, że Wnioskodawca świadczy usługi do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Powyższe stanowisko znajduje również potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych wydawanych w imieniu Ministra Finansów, a dotyczących nieodpłatnych usług statutowych. Przykładowo w indywidualnej interpretacji z dnia 6 czerwca 2012 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi (sygn. IPTPP2/443-169/12-8/KW) wskazał, że „nieodpłatny wstęp na imprezy kulturalne polegające na organizowaniu spotkań z artystami, pisarzami bądź koncertu piosenkarza, aktora w celu promocji działalności Muzeum o charakterze kulturalnym nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, bowiem jest to nieodpłatne świadczenia usług wykonywane dla celów działalności gospodarczej.


Ad. 2.


W ocenie Wnioskodawcy, planowane zasady odliczania podatku naliczonego dotyczące wydatków związanych z funkcjonowaniem basenu są prawidłowe.

Zdaniem Wnioskodawcy w odniesieniu do tych wydatków nie należy stosować odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu WSS. Odliczenie podatku naliczonego przy zastosowaniu WSS ma zastosowanie tylko i wyłącznie w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Natomiast w odniesieniu do przedmiotowych wydatków z uwagi na z góry sprecyzowane godziny otwarcia basenu dla celów komercyjnych i dla szkoły (a więc czynności nieopodatkowane) możliwe jest wyodrębnienie części kwot podatku naliczonego.

Przepisy ustawy o VAT nie określają jednak, w jaki sposób, w omawianej sytuacji należy dokonać wyodrębnienia kwot podatku naliczonego. Mając jednak na uwadze wskazany w opisie stanu faktycznego sposób funkcjonowania basenu, przyjęta proporcja godzinowa powinna zostać uznana za prawidłową. Powyższe odnosi się również do przedstawionej metody zaokrąglania proporcji.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - w świetle art. 7 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, (…).


Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Kwestię zrównania czynności nieodpłatnych z odpłatnym świadczeniem usług reguluje art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:


  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.


Z powyższych przepisów wynika, iż nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych nieodpłatnie, związanych z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą.

Z opisanych we wniosku okoliczności wynika, iż Wnioskodawca jest zespołem szkół różnych typów, zgodnie z art. 62 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.). Organem prowadzącym Zespół Szkół jest jednostka samorządu terytorialnego (Miasto). W ramach Zespołu Szkół działa Szkoła Podstawowa oraz Gimnazjum - jednostki objęte systemem oświaty (dalej jako: Szkoły). W ramach Zespołu Szkół prowadzona jest publiczna (nieodpłatna) edukacja dzieci i młodzieży na poziomie podstawowym i gimnazjalnym. (w ramach zadań statutowych), w tym zajęcia prowadzone w basenie i sali gimnastycznej w ramach zajęć wychowania fizycznego.

Analiza opisanych we wniosku okoliczności na tle powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie znajduje zastosowania w przedmiotowej sprawie, zatem ww. nieodpłatne świadczenia nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Odnosząc się do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego, związanego z funkcjonowaniem basenu wskazać należ, iż generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego wyrażona jest w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4 (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT).

Z powyższego uregulowania wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione jednocześnie warunki: odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zatem, odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Ponadto z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego, może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Z uwagi na konstrukcję podatku od towarów i usług (opartą na zasadzie potrącalności w danej fazie obrotu), podatek ten jest z punktu widzenia jego podatników neutralny, gdyż pełnią oni jedynie rolę płatników, przerzucając jego ekonomiczny ciężar na kolejnych nabywców, czyli finalnie na konsumentów. Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związana jest jednak z wykonaniem przez podatnika takich czynności, które podlegają ustawie o podatku od towarów i usług. Jeśli jednak dana czynność ustawie tej nie podlega, to nie powstaje ani obowiązek w zakresie podatku należnego, ani uprawnienie w zakresie podatku naliczonego.

Zauważyć należy, iż w przypadku, gdy podatnik dokonuje zakupów, w stosunku do których przysługuje mu prawo do jego odliczenia i niedających takiego prawa, zastosowanie znajduje przepis art. 90 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, mający na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie zatem z art. 90 ust. 1 ww. ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ww. ustawy).

W myśl ust. 3 powołanego artykułu, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej (art. 90 ust. 4 cytowanej ustawy).

W świetle regulacji zawartej w art. 90 ust. 5 ustawy, do obrotu, o którym mowa w art. 90 ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika – używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Do obrotu, o którym mowa w art. 90 ust. 3, nie wlicza się również obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 37-41, w zakresie, w jakim czynności te dokonywane są sporadycznie (art. 90 ust. 6).

Jak wynika z konstrukcji cytowanych wyżej przepisów, obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów czynności, z którymi wydatki te są związane (czynności podlegające opodatkowaniu, zwolnione bądź niepodlegające opodatkowaniu). Natomiast zasada proporcjonalnego odliczania podatku ma zastosowanie do tej kategorii zakupów, których nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju czynności.

Mając na uwadze powyższe, w sytuacji, gdy Wnioskodawca jest w stanie przyporządkować kwoty podatku VAT naliczonego do czynności, w odniesieniu do których przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego – powinien dokonać odliczenia podatku VAT naliczonego na zasadach określonych przepisem art. 90 ust. 1 ustawy o VAT (tj. na zasadach tzw. „bezpośredniej alokacji”). Wskazać należy, iż ustalony w oparciu o art. 91 ust. 1 ustawy zakres prawa do odliczenia winien być miarodajny i uzasadniony. Jednakże należy podkreślić, iż wyłącznie Wnioskodawca znający specyfikę, organizację i podział pracy w swojej jednostce jest w stanie ustalić stosowny klucz podziału w celu wyliczenia prawidłowej kwoty podatku naliczonego do odliczenia.

Jak wynika z przedstawionych we wniosku okoliczności, Wnioskodawca w oparciu o przedstawione wyliczenie, opierające się na rozliczeniu godzinowym, jest w stanie przyporządkować kwoty podatku naliczonego, która będzie podlegać odliczeniu, jako związana z czynnościami opodatkowanymi.

Przenosząc powyższe rozważania na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że skoro – jak wynika z wniosku - faktycznie istnieje obiektywna możliwość przyporządkowania dokonywanych zakupów w odpowiednich częściach do poszczególnych rodzajów prowadzonej działalności, Wnioskodawcy (w tym przypadku do czynności opodatkowanych oraz będących poza zakresem opodatkowania), przysługuje prawo do odliczenia w takim zakresie, w jakim ponoszone wydatki będą służyły sprzedaży opodatkowanej, tj. w części przyporządkowanej do czynności opodatkowanych.

Jednocześnie wskazać należy, iż w niniejszym rozstrzygnięciu nie dokonano oceny prawidłowości przyporządkowania opisanych świadczeń do czynności opodatkowanych oraz zwolnionych, gdyż zagadnienia te nie były przedmiotem pytania, jak również nie przedstawiono w tym zakresie zapytania.

Zaznaczyć należy również, że w niniejszej interpretacji nie dokonano oceny prawidłowości wyliczeń przedstawionych przez Wnioskodawcę, w tym podanych wielkości procentowych, bowiem to na Wnioskodawcy ciąży obowiązek ustalenia kwoty podatku przysługującego do odliczenia od tych zakupów, a ponadto rolą tut. organu jest wyłącznie interpretacja przepisów prawa podatkowego, a nie badanie poprawności dokonanych wyliczeń.

Jednocześnie zauważyć należy, że oceny czy przyjęty sposób wyliczenia podatku jest prawidłowy może dokonać jedynie organ podatkowy pierwszej instancji, który w toku prowadzonego postępowania posiada odpowiednie kompetencje i dysponuje stosownymi narzędziami – wskazanymi w rozdziale 11 Działu IV Ordynacji podatkowej. Może więc dokonywać ustaleń w kontekście miarodajności, rzetelności i ewentualnej sprzeczności podanych faktów.

Końcowo informuje się, iż niniejsza interpretacja odnosi się wyłącznie do kwestii braku opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług oraz zakresu prawa do odliczenia podatku związanego z funkcjonowaniem basenu, natomiast zagadnienie dotyczące prawa do odliczenia podatku z tytułu ponoszonych wydatków związanych z Zespołem Szkół z wyłączeniem basenu (wydatków za media – prąd, woda, ogrzewanie, środki czystości) zostanie załatwione odrębnym rozstrzygnięciem.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w odniesieniu do zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj