Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-139/10-4/AO
z 30 kwietnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-139/10-4/AO
Data
2010.04.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
cele statutowe
cele statutowe
dochody wolne od podatku
dochody wolne od podatku
działalność statutowa
działalność statutowa
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy dochód uzyskiwany przez Ośrodek Sportu i Rekreacji z działalności gospodarczej, opisanej powyżej, korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), jeżeli w całości przeznaczany jest na działalność statutową w zakresie kultury fizycznej i sportu oraz utrzymanie i remonty obiektów sportowych będących w administracji Ośrodka.



Wniosek ORD-IN 383 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ośrodka Sportu i Rekreacji, przedstawione we wniosku z dnia 02 lutego 2010 r. (data wpływu 05.02.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 05 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 01 kwietnia 2010 r. (data wpływu 07.04.2010 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Ośrodek Sportu i Rekreacji jest zakładem budżetowym nie posiadającym osobowości prawnej.

Ośrodek realizuje zadania i cele określone w statucie, zadania wynikające z uchwał Rady Miasta i rocznego planu działalności merytorycznej.

Ośrodek realizuje podstawowe zadania w zakresie:

  1. planowania i zagospodarowania sportowego, rekreacyjnego i turystycznego terenów i miejsc specjalnie na ten cel wydzielonych przez Miasto,
  2. eksploatacji, konserwacji, rozbudowy bazy sportowej, rekreacyjnej i turystycznej,
  3. pełnienia funkcji inwestorskich przy realizacji zadań inwestycyjnych dotyczących obiektów sportowych, rekreacyjnych, turystycznych, kulturalnych i innych, które zleci Prezydent Miasta,
  4. udostępniania bazy sportowej, rekreacyjnej, kulturalnej i turystycznej klubom, organizacjom sportowym, szkolnym, stowarzyszeniom i innym jednostkom oraz osobom fizycznym dla organizowania imprez sportowych, rekreacyjnych, szkoleniowych i kulturalnych,
  5. organizacji własnych i zleconych imprez sportowych, rekreacyjnych, turystycznych i kulturalnych, wystawienniczych, szkoleniowych, handlowych i innych służących mieszkańcom miasta, współpracując także z innymi organizacjami i podmiotami gospodarczymi,
  6. prowadzenia wszelkiego rodzaju szkoleń w zakresie kultury fizycznej dla potrzeb własnych oraz zleconych przez inne organizacje i instytucje,
  7. prowadzenia działalności służącej upowszechnianiu kultury fizycznej i sportu, rekreacji ruchowej i rehabilitacji, w tym terapii zajęciowej oraz osób niepełnosprawnych,
  8. administrowania obiektami sportowo - rekreacyjnymi i bazą noclegową,
  9. prowadzenia parkingów samochodowych w mieście,
  10. zarządzania Strefą Płatnego Parkowania,
  11. prowadzenia giełdy samochodowo - towarowej,
  12. prowadzenia działalności gospodarczej celem pozyskania środków na rozszerzenie działalności Ośrodka w zakresie rozbudowy i upowszechniania kultury fizycznej, a w szczególności w zakresie remontów i modernizacji bazy sportowo - rekreacyjnej oraz upowszechniania kultury fizycznej w mieście,
  13. wykonywania różnych zadań zleconych będących w gestii administracji samorządowej i rządowej oraz administrowania i zarządzania obiektami innymi niż sportowe, rekreacyjne czy turystyczne po zabezpieczeniu środków na te cele z kasy zlecającego.

Ośrodek Sportu i Rekreacji utrzymuje się z dochodów własnych oraz dotacji otrzymywanej z budżetu gminy.

Dotacja przeznaczana jest na utrzymanie obiektów sportowych oraz organizację imprez.

Przyznana na dany rok dotacja nie może przekroczyć 50% realizowanych w tym roku kosztów.

Nie pokryte dotacją koszty, Ośrodek Sportu i Rekreacji pokrywa ze środków wypracowanych we własnym zakresie.

Przychody Ośrodka Sportu i Rekreacji pozyskiwane są z tytułu: dzierżawy i wynajmu terenu, pomieszczeń i lokali należących do miasta, będących w administrowaniu Ośrodka Sportu i Rekreacji, wypożyczania sprzętu, opłat za parkowanie pojazdów oraz organizacji imprez.

Uzyskiwane przez Ośrodek Sportu i Rekreacji przychody, zgodnie ze statutem, przeznaczane są na poprawę jakości świadczeń, utrzymanie bazy sprzętowej, unowocześnianie obiektów sportowych i szeroko rozumiane upowszechnianie kultury fizycznej wśród społeczności lokalnej.

W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych Ośrodek Sportu i Rekreacji korzysta ze zwolnienia przedmiotowego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych: „wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność (...) kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu (...) – w części przeznaczonej na te cele”.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dochód uzyskiwany przez Ośrodek Sportu i Rekreacji z działalności gospodarczej, opisanej powyżej, korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. u. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), jeżeli w całości przeznaczany jest na działalność statutową w zakresie kultury fizycznej i sportu oraz utrzymanie i remonty obiektów sportowych będących w administracji Ośrodka.

Zdaniem Wnioskodawcy, winien On korzystać ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. u. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), ponieważ Jego cele statutowe, tj. działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu, pokrywają się z przeznaczeniem uzyskiwanego dochodu.

Dla możliwości nabycia prawa do zwolnienia przewidzianego w ww. przepisie, uprawniające podatnika do zwolnienia cele muszą jasno wynikać ze statutu, albowiem, aby stwierdzić czy został spełniony warunek wyłączenia dochodu z opodatkowania, porównuje się treść celów statutowych oraz treść przepisu warunkującego zwolnienie podatkowe.

Cele te nie muszą być przy tym głównymi, czy jedynymi celami działalności podatnika, a wydatkowanie nie musi nastąpić jednocześnie z podjęciem decyzji o jego przeznaczeniu.

Stanowisko podatnika potwierdza liczne orzecznictwo sądowe w tym zakresie, a w szczególności Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 12 marca 2009 r. (sygn. akt II FSK 1781/07), zgodnie z którym, aby dochód mógł być zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych (CIT), konieczne jest, by cel statutowy pokrywał się z celem przeznaczenia dochodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. u. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 cyt. ustawy, dochodem jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym (…).

Dopiero ustalony w ww. sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten, zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Stosownie do art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ww. ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest zwolnieniem warunkowym. Do skorzystania z tego zwolnienia należy spełnić łącznie dwie przesłanki:

  1. podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową (niekoniecznie wyłącznie) wymienioną w tym przepisie,
  2. dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele tej preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej oraz bez względu na termin wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu.


Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinno charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował.

Należy wskazać, iż zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a ww. ustawy. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności gospodarczej.

Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych sformułowania „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Zatem, warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest, aby cele przewidziane w statucie Ośrodka Sportu i Rekreacji mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.

W tym miejscu zaznaczyć należy, że określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne, jasne i nie budzące wątpliwości, gdyż organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia przedmiotowego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jako podatnik, którego celem statutowym jest działalność kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu.

Ośrodek Sportu i Rekreacji utrzymuje się z dochodów własnych oraz dotacji otrzymywanej z budżetu gminy. Nie pokryte dotacją koszty, pokrywa ze środków wypracowanych we własnym zakresie. Przychody pozyskiwane są z tytułu: dzierżawy i wynajmu terenu, pomieszczeń i lokali należących do miasta, będących w administrowaniu Ośrodka Sportu i Rekreacji, wypożyczania sprzętu, opłat za parkowanie pojazdów oraz organizacji imprez.

Uzyskiwane przez Ośrodek Sportu i Rekreacji przychody, zgodnie ze statutem, przeznaczane są na poprawę jakości świadczeń, utrzymanie bazy sprzętowej, unowocześnianie obiektów sportowych i szeroko rozumiane upowszechnianie kultury fizycznej wśród społeczności lokalnej.

Zatem, dochody Ośrodka Sportu i Rekreacji uzyskane z prowadzonej działalności gospodarczej, przeznaczone na Jego cele statutowe, korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 17 ust. 1 b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. dochód ten nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym w takiej części, w jakiej zostanie przeznaczony, a następnie wydatkowany na cele statutowe.

Reasumując, dochód uzyskiwany przez Ośrodek Sportu i Rekreacji z działalności gospodarczej, korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w części w jakiej jest przeznaczany na Jego działalność statutową.

Jednocześnie należy wskazać, iż powołane w treści wniosku orzeczenie sądu administracyjnego nie może wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii. Nie negując tego orzeczenia, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego należy stwierdzić, iż zdaniem organu podatkowego teza badanego rozstrzygnięcia nie ma zastosowania w przedmiotowym postępowaniu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj