Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-28/10-3/TW
z 27 kwietnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP3/443-28/10-3/TW
Data
2010.04.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Przedmiot opodatkowania i powstanie obowiązku podatkowego


Słowa kluczowe
akcyza
akcyza
alkohol etylowy
alkohol etylowy
nabycie wewnątrzwspólnotowe
nabycie wewnątrzwspólnotowe
zwolnienie z poboru akcyzy
zwolnienie z poboru akcyzy


Istota interpretacji
Czy płyn ten podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym po przywiezieniu go na terytorium Polski?



Wniosek ORD-IN 390 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2010 r. (data wpływu 26 lutego 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 marca 2010 r. (data wpływu 19 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 marca 2010 r. (data wpływu 19 marca 2010 r.), w którym doprecyzowano opisane zdarzenie przyszłe.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej również Spółka) zajmuje się wykonywaniem usług na materiałach powierzonych, a mianowicie produkcją chusteczek nasączanych do pielęgnacji ciała oraz dla gospodarstwa domowego. Materiały do produkcji są zamawiane przez spółkę niemiecką zlecającą wykonanie usług oraz następnie przywożone do zakładu Wnioskodawcy. Spółka zamierza rozpocząć produkcję chusteczek dezynfekcyjnych również w zakresie wykonania usług dla kontrahenta. Do tego celu musiałby być przywieziony z Niemiec na teren Polski do zakładu Wnioskodawcy płyn dezynfekcyjny zawierający następujące składniki w 1000g płynu:

  • 430g X,
  • 80g Y,
  • 0,4g Z.

Pozostałą cześć stanowią substancje zapachowe.

Kod statystyczny tego płynu jest następujący 3808 94 10. Dane te Spółka otrzymała od kontrahenta, który dostarczałby ten płyn. Przedmiotowy płyn nie nadaje się do spożycia przez ludzi.

Z uzupełnienia złożonego do wniosku wynika, iż podany we wniosku kod 3808 94 10 jest kodem CN. Płyn dezynfekujący jest skażony skażalnikami dopuszczonymi w Niemczech, wynikającymi z przepisów państwa niemieckiego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy płyn ten podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym po przywiezieniu go na terytorium Polski...

Zdaniem Wnioskodawcy, powołując się na art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym płyn ten jest zwolniony od podatku akcyzowego i nie podlega szczególnemu nadzorowi podatkowemu z uwagi na to, iż nie jest to płyn przeznaczony do spożycia przez ludzi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. u. z 2009 r. Nr 3, poz. 11, ze zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE l 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

Natomiast w świetle uregulowań art. 92 ustawy, do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie. z kolei jak wynika z art. 93 ust. 1 ustawy do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

  • wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
  • wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
  • napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.


Należy jednocześnie wskazać, iż załącznik nr 1 do ustawy, w poz. 43 jako wyrób akcyzowy wskazuje alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj.

W opisie zdarzenia przyszłego Spółka wyjaśniła, iż zamierza nabywać wewnątrzwspólnotowo z Niemiec na terytorium kraju (do zakładu Wnioskodawcy) płyn dezynfekcyjny oznaczony kodem CN 3808 94 10. Płyn ten jest skażony skażalnikami dopuszczonymi w Niemczech, wynikającymi z przepisów państwa niemieckiego.

Wyjaśnić zatem należy, iż w opisanym we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej zdarzeniu przyszłym wyrobem akcyzowym jest alkohol etylowy zawarty w ww. płynie dezynfekcyjnym.

Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 4 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego. Zatem w świetle ustawy o podatku akcyzowym przedmiotem opodatkowania jest nabycie wewnątrzwspólnotowe alkoholu etylowego zawartego w areozolach do dezynfekcji powierzchniowej przedmiotów oraz żelach do powierzchniowej dezynfekcji skóry, zawierających w swym składzie powyżej 1,2% obj. alkoholu etylowego.

Jednakże ustawodawca przewidział zwolnienie od akcyzy dla alkoholu etylowego odpowiednio, na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy zawartego w nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, skażonego środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Wspólnoty Europejskiej pochodzenia wyrobu.

Podkreślić jednakże należy, iż w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego z terytoriów państw członkowskich istotne jest spełnienie dodatkowych warunków zwolnienia, wynikających z przepisu § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. u. Nr 32, poz. 228). Zgodnie z tym przepisem, dla celów stosowania zwolnienia określonego w art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy przyjmuje się, że alkohol etylowy zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi nabywany wewnątrzwspólnotowo został skażony środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwa członkowskie Wspólnoty Europejskiej pochodzenia wyrobu, o ile wyroby te były przedmiotem legalnego obrotu w jednym z państw członkowskich Wspólnoty Europejskiej przed ich przywozem na terytorium kraju.

Ponadto, w myśl ust. 2 ww. paragrafu, dokumentami potwierdzającymi dokonanie legalnego obrotu handlowego w państwach członkowskich Wspólnoty Europejskiej wyrobami, o których mowa w ust. 1, są w szczególności faktury, w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) lub dokumenty przewozowe stosowane w transakcjach pomiędzy przedsiębiorcami dokonującymi obrotu tymi wyrobami.

Na podstawie ww. przepisów alkohol etylowy zawarty w nabywanym wewnątrzwspólnotowo płynie dezynfekcyjnym oznaczonym kodem CN 3808 94 10 będzie podlegał zwolnieniu. Zasadą jest bowiem, że nabywany w państwie członkowskim wyrób nieprzeznaczony do spożycia przez ludzi jako wyrób gotowy, zawierający w swym składzie alkohol etylowy i dopuszczany do konsumpcji w tym państwie członkowskim podlega ustawodawstwu tego państwa członkowskiego. Alkohol etylowy zawarty w takim wyrobie korzysta ze zwolnienia w tym państwie członkowskim na podstawie przepisów implementujących art. 27 ust. 1 lit. b dyrektywy Rady 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych, przy założeniu, iż ww. stwierdzenie jest prawidłowe przy twierdzeniu, że alkohol etylowy zawarty w tych wyrobach jest skażony zgodnie z wymogami dotyczącymi zwalniania alkoholu etylowego w państwie członkowskim nabycia tych wyrobów.

Reasumując, alkohol etylowy zawarty w nabywanym wewnątrzwspólnotowo płynie dezynfekcyjnym oznaczonym kodem CN 3808 94 10, będzie zwolniony od podatku akcyzowego na mocy art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy. Tym samym z tytułu dokonania nabycia wewnątrzwspólnotowego, czy też dalszej odsprzedaży przedmiotowych wyrobów, które były przedmiotem legalnego obrotu w państwie członkowskim nabycia przed ich przywozem na terytorium kraju, nie będzie ciążył na Wnioskodawcy obowiązek zapłaty akcyzy.

Ponadto tut. Organ pragnie podkreślić, iż zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych.

Dodać należy, iż jednostką uprawnioną do wydawania opinii klasyfikacyjnych jest Urząd Statystyczny (Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj