Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-1100/08-6/S/SM
z 3 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-1100/08-6/S/SM
Data
2010.08.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
czynności nieopodatkowane podatkiem od towarów i usług
czynności niepodlegające opodatkowaniu
czynności opodatkowane
przekazanie nieodpłatne
przekazanie towarów


Istota interpretacji
brak opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów



Wniosek ORD-IN 441 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 06.06.2008 r. (data wpływu 09.06.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09.06.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów.

W dniu 21.07.2008 r. wydana została interpretacja indywidualna nr IPPP1/443-1100/08-2/SM, w której stanowisko Spółki uznane zostało za nieprawidłowe. Interpretacja ta była przedmiotem skargi Spółki. Wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 04.03.2009 r. sygn. III SA/Wa 3156/08 uchylono zaskarżoną ww. interpretację indywidualną. Ww. wyrok był przedmiotem rozpoznania Naczelnego Sądu Administracyjnego, który wyrokiem z dnia 27.05.2010 r. sygn. akt I FSK 929/09 oddalił skargę kasacyjną, wniesioną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące trzy stany faktyczne i jedno zdarzenie przyszłe.

Spółka S.A. prowadzi działalność gospodarczą głównie w zakresie dystrybucji środków piorących i czyszczących na terytorium Polski. W ramach tej działalności Spółka prowadzi i zamierza prowadzić działania zmierzające do zwiększenia popytu na dystrybuowane przez nią towary, w wyniku których Spółka wydaje nieodpłatnie towary. Działaniami takimi są:

  1. Program lojalnościowy /zdarzenie przyszłe/ - program kierowany ma być do dystrybutorów nabywających towary sprzedawane przez Spółkę S.A. Nabycie towarów uprawniać będzie do otrzymania określonej ilości punktów. Punkty te następnie wymieniane będą mogły być bezpłatnie na nagrody rzeczowe. Szczegóły programu lojalnościowego określone będą w regulaminie. Celem programu lojalnościowego będzie, jak wskazuje sama nazwa, budowanie lojalności nabywców, co prowadzić ma w dłuższym okresie do zwiększenia wielkości sprzedaży towarów i zwiększenia przychodów Spółki S.A. Nagrody wydawane w programie lojalnościowym mają więc ścisły związek z prowadzonym przez Spółkę S.A. przedsiębiorstwem.
  2. Konkursy i loterie premiowe - w ramach swego przedsiębiorstwa S.A. organizuje konkursy i loterie premiowe dla konsumentów. Warunkiem udziału w konkursie lub loterii premiowej jest zakup w określonym czasie określonego produktu lub grupy produktów dystrybuowanych przez S.A., przekazanie Spółce swego zgłoszenia oraz spełnienie dodatkowych warunków w tym, w przypadku loterii promocyjnej, wylosowanie danego zgłoszenia do nagrody. Szczegółowe warunki konkursów i loterii premiowych zawarte są w regulaminach sporządzanych przez Spółkę. Zwycięzcom konkursów i loterii premiowych Spółka przekazuje nieodpłatnie nagrody. Spółka organizuje konkursy i loterie premiowe w celu zintensyfikowania sprzedaży produktów przez nią dystrybuowanych, co przekłada się na zwiększenie jej przychodów. Organizacji konkursów i loterii premiowych towarzyszą działania reklamowe dostosowane swym zasięgiem i rozmiarem do charakteru danego konkursu i loterii premiowej. Nagrody wydawane w konkursach i loteriach premiowych mają ścisły związek z prowadzonym przez S.A. przedsiębiorstwem.
  3. Wydanie towarów na cele reprezentacji - Spółka w ramach swej działalności podejmuje gości, którzy reprezentują bądź to dostawców towarów i usług nabywanych przez Spółkę /lub które mogą być nabywane/, bądź to odbiorców towarów sprzedawanych przez Spółkę. W ramach tych spotkań Spółka najczęściej zużywa towary nabyte w celu podejmowania gości (napoje, słodycze, owoce itp.), a czasami przekazuje tym gościom upominki. Spotkania takie mają charakter roboczy tj. służą omawianiu współpracy pomiędzy Spółką i podmiotem, którego reprezentuje gość. S.A. podejmując gości dbać musi o swój dobry wizerunek. Zużywane w trakcie wizyt artykuły konsumpcyjne, a także wręczane upominki służyć mają właśnie budowaniu takiego wizerunku. Są więc związane ściśle z działalnością przedsiębiorstwa Spółki. Dobry wizerunek ułatwić ma utrzymywanie korzystnych relacji pomiędzy Spółką, a jej dostawcami i odbiorcami, co przekłada się pośrednio na wyniki finansowe Spółki.
  4. Wydanie towarów na cele reklamy - Spółka w ramach swej działalności wydaje nieodpłatnie gadżety reklamowe, które służyć mają wyłącznie reklamie produktów dystrybuowanych przez S.A. Gadżety oznaczane są znakami towarowymi towarów dystrybuowanych przez Spółkę. Gadżety są małej wartości, chociaż ich wartość rynkowa może przekraczać 5 złotych, przy czym Spółka ze względu na sposób dystrybucji nie prowadzi ewidencji osób je otrzymujących. Najczęściej wydawanymi gadżetami są długopisy, czapeczki, koszulki i kubki. Gadżety te wydawane są najczęściej przez hostessy w placówkach handlowych osobom, które dokonują w nich zakupów towarów będących w ofercie Spółki. Gadżety wydawane są również uczestnikom imprez masowych, takich jak festyny, pikniki, koncerty itp., którzy mogą być potencjalnymi konsumentami towarów Spółki. Wydania służą zwiększeniu rozpoznawalności marek towarów dystrybuowanych przez Spółkę, co przyczyniać ma się do zwiększenia popytu na nie, a tym samym do zwiększenia przychodów Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy nieodpłatne przekazanie towarów w ramach programu lojalnościowego jako przekazanie dokonane w związku z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...
  2. Czy nieodpłatne przekazanie towarów w ramach konkursów i loterii premiowych jako przekazanie dokonane w związku z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...
  3. Czy nieodpłatne przekazanie towarów w ramach reprezentacji jako przekazanie dokonane w związku z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...
  4. Czy nieodpłatne przekazanie gadżetów reklamowych jako przekazanie dokonane w związku z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy:

We wszystkich przedstawionych powyżej stanach faktycznych /zdarzeniach przyszłych/ dochodzi do wydania przez Spółkę towarów na cele związane z prowadzonym przez nią przedsiębiorstwem. W związku z tym, wydania te nie stanowią dostawy towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, w związku z art. 7 ust. 2 ustawy VAT, a tym samym nie podlegają podatkowi od towarów i usług.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i usług (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług („ustawa VAT”), przez którą rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części (art. 7 ust. 2 ustawy VAT). Aby w stanie prawnym obowiązującym od 1 czerwca 2005 roku, dane wydanie bezpłatne było uznane za dostawę towarów w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, muszą być spełnione łącznie dwa warunki: (i) wydanie nie może być związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem oraz (ii) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tej czynności.

W przedstawionych przez Spółkę stanach faktycznych /zdarzeniach przyszłych/ nie jest spełniony warunek pierwszy (i), gdyż wydania mają bezsprzecznie związek z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem. Ich wspólnym celem jest wszak wpłynięcie na wzrost sprzedaży, a tym samym na wzrost przychodów Spółki. Z tego powodu czynności te nie mogą być uznane za dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, w związku z art. 7 ust. 2, a tym samym nie podlegają podatkowi od towarów i usług.

W dniu 09.06.2008 r. do tut. Organu wpłynął wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów.

W dniu 21.07.2008 r. wydana została interpretacja indywidualna nr IPPP1/443-1100/08-2/SM, w której stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku uznane zostało za nieprawidłowe. W interpretacji tut. Organ stwierdził, iż generalnie każde nieodpłatne przekazanie towarów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja ta była przedmiotem skargi Spółki. Wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 04.03.2009 r. sygn. III SA/Wa 3156/08 uchylono zaskarżoną interpretację indywidualną nr IPPP1/443-1100/08-2/SM z dnia 21.07.2008 r. Od powyższego wyroku organ podatkowy wniósł skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Wyrok ten był przedmiotem rozpoznania Naczelnego Sądu Administracyjnego, który wyrokiem z dnia 27.05.2010 r. sygn. akt I FSK 929/09 oddalił skargę kasacyjną, wniesioną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.

W dniu 21.07.2010 r. do tut. Organu wpłynął prawomocny wyrok WSA w Warszawie z dnia 04.03.2009 r. sygn. III SA/Wa 3156/08 uchylający ww. interpretację, w którym Sąd poparł stanowisko Spółki przedstawione w ww. wniosku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego – biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 04.03.2009 r. sygn. akt III SA/Wa 3156/08 oraz w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 27.05.2010 r., sygn. akt I FSK 929/09 stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałych trzech stanów faktycznych i jednego zdarzenia przyszłego przedstawionych przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj