Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-422/10/AD
z 16 lipca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB1/415-422/10/AD
Data
2010.07.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Deklaracje i zaliczki od dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Szczególne zasady ustalania dochodu --> Wykaz zasad

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
cele rolnicze
cele rolnicze
działalność rolnicza
działalność rolnicza
dzierżawa
dzierżawa
gospodarstwo rolne
gospodarstwo rolne
grunty rolne
grunty rolne
najem
najem


Istota interpretacji
Czy dzierżawa gruntów rolnych na cele działalności rolniczej wraz z prezentacją pracy maszyn rolniczych stanowi dla wydzierżawiającego, będącego osobą fizyczną źródło przychodu podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodem od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 28 kwietnia 2010 r. (data wpływu 29 kwietnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 31 maja 2010 r. (data wpływu 2 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 31 maja 2010 r. (data wpływu 2 czerwca 2010 r.).


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Prowadzi Pan działy specjalne produkcji rolnej w zakresie chowu i hodowli drobiu – drób rzeźny indyki. W grudniu 2009 r. uzyskał Pan informację z urzędu skarbowego, że w rocznym zeznaniu podatkowym za 2009 r., obliczając przychód z tytułu prowadzenia działów specjalnych indyków rzeźnych, ma Pan uwzględnić ilość sztuk wstawionych, a nie sprzedanych, np. 10.000 szt wstawionych x 0,69 zł/szt (normy szacunkowe) = 6.900 zł. Do 2008 r. włącznie rozliczał się Pan w zeznaniach rocznych na zasadzie: ilość sprzedanych sztuk w roku podatkowym tzn. ilość wstawionych piskląt pomniejszona o upadki (ubytki), np. wstawiono 10.000 szt piskląt indyczych – 1.300 szt (upadki i ubytki) = 8.700 szt sprzedanych x 0,69 zł/szt (normy szacunkowe) = 6.003 zł. Podaje Pan, iż cykl odchowu indyka wynosi 4-6 miesięcy i sprzedaż ptaków nie zmyka się z końcem roku podatkowego, np. pisklęta wstawione w końcu roku podatkowego, tj. w grudniu lub w listopadzie 2008 r. były rozliczone w 2009 r., gdyż dopiero w 2009 r. były sprzedane i w dniu sprzedaży przestały występować upadki.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w zeznaniu rocznym przychód należy obliczyć według ilości wstawionych piskląt, czy według ilości sztuk sprzedanych w roku podatkowym...


Zdaniem Wnioskodawcy, przychód w zeznaniu rocznym PIT-36 należy obliczyć według ilości sztuk sprzedanych w oparciu o normy szacunkowe, tj. 0,69 zł za indyka rzeźnego, gdyż zgodnie z art. 24 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochodem (stratą) z działów specjalnych produkcji rolnej jest różnica pomiędzy przychodem z tytułu prowadzenia tych działów a poniesionymi kosztami uzyskania, powiększona o wartość przyrostu stada zwierząt na koniec roku podatkowego w porównaniu ze stanem na początek roku i pomniejszona o wartość ubytków w tym stadzie w ciągu roku podatkowego. Jednocześnie zaznacza Pan, iż upadki (ubytki) podczas cyklu produkcyjnego występują przez cały czas (choroby, naturalna selekcja, urazy, zdarzenia losowe itp.) i nie sposób przewidzieć ilość ubytków od pierwszego do ostatniego dnia chowu. Dlatego uważa Pan, że w obliczeniach przychodu za rok podatkowy powinno się uwzględnić tylko ilość sprzedanych indyków w danym roku, tj. ilość wstawionych piskląt pomniejszoną o upadki i ubytki podczas odchowu stada.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), działy specjalne produkcji rolnej są odrębnym źródłem przychodów.

Zasady ustalania dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej określa przepis art. 24 ust. 4 ww. ustawy, który stanowi, iż dochodem (stratą) z działów specjalnych produkcji rolnej jest różnica pomiędzy przychodem z tytułu prowadzenia tych działów a poniesionymi kosztami uzyskania, powiększona o wartość przyrostu stada zwierząt na koniec roku podatkowego w porównaniu ze stanem na początek roku i pomniejszona o wartość ubytków w tym stadzie w ciągu roku podatkowego. Dochód z działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli podatnik nie prowadzi ksiąg, o których mowa w art. 15, ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, określonych w załączniku nr 2.

Wobec powyższego, jeśli podatnik nie prowadzi podatkowej księgi przychodów i rozchodów, bądź ksiąg rachunkowych, dochód ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych, tj. na zasadach ryczałtowo-szacunkowych, zapisanych w art. 24 ust. 4-4e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Normy szacunkowe dochodu rocznego, stosownie do ust. 4a tego artykułu, stosuje się od jednostek powierzchni upraw lub innych jednostek rodzajów produkcji określonych w kolumnie 3 załącznika nr 2, z tym że w przypadku:


  1. upraw w szklarniach i tunelach foliowych – od 1 m2 powierzchni ogólnej obliczanej według wewnętrznej długości ścian,
  2. upraw grzybów i ich grzybni – od 1 m2 powierzchni zajętej pod te uprawy,
  3. wylęgarni drobiu – od 1 sztuki pisklęcia uzyskanego z wylęgu,
  4. zwierząt laboratoryjnych – od 1 sztuki sprzedanych zwierząt – na podstawie zawartych umów dla potrzeb laboratoryjnych, badań i doświadczeń naukowych, analiz i testów prowadzonych w laboratoriach, a także kontroli procesów technologicznych,
  5. hodowli i chowu zwierząt wymienionych pod lp. 15 lit. b)-h) załącznika nr 2 – od 1 sztuki zwierząt sprzedanych,
  6. hodowli ryb akwariowych – od 1 dm3 objętości akwarium, obliczonej według wewnętrznych długości krawędzi.


Ponadto, w myśl ustępu 4b art. 24 ww. ustawy, jeżeli rozmiary działów specjalnych produkcji rolnej przekraczają wielkości określone w załączniku nr 2, opodatkowaniu podlegają dochody uzyskane w roku podatkowym z całej powierzchni upraw lub wszystkich jednostek produkcji.


Stosownie natomiast do treści art. 43 ust. 1 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy, którzy osiągają dochody z działów specjalnych produkcji rolnej, są obowiązani składać w terminie do dnia 30 listopada roku poprzedzającego rok podatkowy urzędowi skarbowemu deklaracje według ustalonego wzoru o rodzajach i rozmiarach zamierzonej produkcji w roku następnym. Ponadto, są obowiązani zawiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni o:


  1. zaistnieniu zmian w prowadzonej produkcji w stosunku do podanej w deklaracji,
  2. zaprzestaniu lub rozpoczęciu w ciągu roku eksploatacji obiektów umożliwiających całoroczny cykl produkcji,
  3. rozpoczęciu w ciągu roku podatkowego prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej; w tym wypadku podatnicy ci składają deklaracje, o których mowa w ust. 1, rozmiarach rodzajach i rozmiarach zamierzonej produkcji w tym roku.


Ponadto, po złożeniu deklaracji, o której mowa w ww. art. 43 ust. 1 ww. ustawy, podatnik otrzymuje od naczelnika urzędu skarbowego decyzję ustalającą wysokość dochodu oraz zaliczek na podatek dochodowy (PIT-7).

Zatem zgodnie z obowiązującymi przepisami, jeżeli podatnik nie prowadzi ksiąg rachunkowych, a dochód ustala przy zastosowaniu norm szacunkowych, tj. na podstawie rozmiarów zamierzonej produkcji – dochód liczony jest jako iloczyn jednostek określających wielkość działu specjalnego produkcji rolnej (np. ilość sztuk) oraz współczynnika dochodowości wynikającego z załącznika nr 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi Tabela rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego. Należy mieć na uwadze, że jeżeli rozmiary działów specjalnych produkcji rolnej przekraczają wielkości określone w załączniku nr 2, opodatkowaniu podlegają dochody uzyskane w roku podatkowym z całej powierzchni upraw lub wszystkich jednostek produkcji. Na 2009 r. normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej określone zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 18 września 2008 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (Dz. U. Nr 173, poz. 1073).

W danym roku podatkowym o wszelkich zmianach w produkcji w stosunku do ilości podanej w deklaracji PIT-6, np. o zwiększeniu lub zmniejszeniu produkcji należy, stosownie do treści art. 43 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, powiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Naczelnik urzędu skarbowego w wydanej decyzji ustala wysokość zaliczek na podatek dochodowy, a więc nie wysokość podatku dochodowego.

Właściwym do rozliczenia dochodu z tytułu prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej –również w przypadku, gdy dochód ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych – jest formularz PIT-36 – zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym.

Działów specjalnych produkcji rolnej dotyczy wiersz 4 części D formularza PIT-36. W przypadku podatników nieprowadzących ksiąg, w kol. b i d formularza należy wykazać dochód ustalony przy zastosowaniu norm szacunkowych – tj. łącznie wynikających z decyzji naczelnika urzędu skarbowego (PIT-7) oraz obliczony przez podatnika z zastosowaniem norm szacunkowych w przypadku zgłoszenia zmian w produkcji rolnej. Podatnicy nieprowadzący ksiąg nie wypełniają kolumny c formularza PIT-36 – dotyczącej strat. Natomiast w kolumnie f zeznania należy wykazać kwotę należnych zaliczek wynikających z decyzji naczelnika urzędu skarbowego (PIT-7).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że prowadzi Pan działy specjalne produkcji rolnej w zakresie hodowli drobiu rzeźnego (indyki), ustalając dochód przy zastosowaniu norm szacunkowych.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz zaprezentowany uprzednio stan prawny stwierdzić należy, że dochód z działów specjalnych produkcji rolnej za 2009 r. należy wyliczyć przy zastosowaniu norm szacunkowych od jednostek produkcji zwierzęcej wstawionych, tj. ilości rzeczywistej, a nie zadeklarowanej – pod warunkiem terminowego zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o zmianach w produkcji. Podatek ten winien Pan wykazać w rocznym zeznaniu podatkowym oraz opodatkować według obowiązującej skali podatkowej, zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże podkreślić należy, iż dla potrzeb ustalenia wysokości dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej należy porównać wartość przyrostu stada zwierząt na koniec roku podatkowego ze stadem na początku roku podatkowego, dokonując korekty o wartość ubytków w stadzie w ciągu roku podatkowego.

Nieprawidłowo więc wskazał Pan we wniosku, że należy uwzględnić ubytki powstające w ciągu odchowu stada.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 5, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj