Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1483/12/PP
z 19 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 3 lipca 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 listopada 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP 26 listopada 2012 r.), uzupełnionym w dniu 11 lutego 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji kosztów Pomocy Technicznej Projektu w skład którego weszły działania wymienione:

  • w pkt 1, 4 – 6, 9 – 20, 29 – 34, do wydatków na wytworzenie środków trwałych zwiększających wartość początkową środków trwałych stanowiącego podstawę naliczania w ciężar kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych (część pytania oznaczonego we wniosku nr 1) – jest nieprawidłowe,
  • w pkt 2, 3, 7 – 8, 21 – 28, do wydatków na wytworzenie środków trwałych zwiększających wartość początkową środków trwałych stanowiącego podstawę naliczania w ciężar kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych (część pytania oznaczonego we wniosku nr 1),
  • możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od tej części wartości początkowej środka trwałego, która została sfinansowana ze środków własnych Beneficjenta (pytanie oznaczone we wniosku nr 2),
  • jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 listopada 2012 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji kosztów Pomocy Technicznej Projektu w skład którego weszły działania wymienione:

  • w pkt 1, 4 – 6, 9 – 20, 29 – 34, do wydatków na wytworzenie środków trwałych zwiększających wartość początkową środków trwałych stanowiącego podstawę naliczania w ciężar kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych,
  • w pkt 2, 3, 7 – 8, 21 – 28, do wydatków na wytworzenie środków trwałych zwiększających wartość początkową środków trwałych stanowiącego podstawę naliczania w ciężar kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych,
  • możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od tej części wartości początkowej środka trwałego, która została sfinansowana ze środków własnych Beneficjenta.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 5 lutego 2013 r. znak: IBPBI/2/423-1483/12/PP wezwano o ich uzupełnienie. Uzupełnienia dokonano w dniu 11 lutego 2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Od 2008 r. Spółka, jako Beneficjent, realizuje współfinansowany z Funduszu Spójności Projekt o wnioskowanej wartości około 194 mln zł, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007 - 2013. W październiku 2009 Spółka podpisała z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie umowę o dofinansowanie Projektu w wysokości 85% kosztów kwalifikowanych; pozostałe 15% to wkład własny Spółki.

W ramach Projektu powstanie infrastruktura w postaci sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej, rozbudowanej oczyszczalni ścieków, a także przeprowadza zostanie adaptacja oczyszczalni. Na Projekt składa się sześć Kontraktów. Na pięć z nich - tj. na Inżyniera Kontraktu, na Modernizację i rozbudowę oczyszczalni ścieków oraz adaptację oczyszczalni ścieków, na Budowę sieci kanalizacyjnej, na Pomoc techniczną podczas realizacji Projektu i na Promocję podczas realizacji Projektu - zostały ogłoszone przetargi nieograniczone i wybrani zostali wykonawcy. Szósty kontrakt - Zakup wielofunkcyjnego samochodu specjalistycznego będzie realizowany w terminie późniejszym. Ponadto Spółka ponosi koszty zarządzania Projektem, na które składają się koszty wynagrodzenia osób zatrudnionych w Jednostce Realizującej Projekt (JRP) powołanej w ramach Spółki (zaangażowanych bezpośrednio i wyłącznie w zarządzanie Projektem), koszty najmu pomieszczeń dla JRP, koszty mediów, zakupu artykułów biurowych itp. Na koszty Pomocy technicznej podczas realizacji Projektu, które świadczy wykonawca wyłoniony w drodze przetargu nieograniczonego, będą składały się m.in. czynności i działania doradcze w zakresie realizacji Projektu, doradztwo w zakresie ekonomiczno – finansowym, doradztwo w zakresie technicznym, doradztwo prawne. Do zadań Pomocy technicznej należy także przeprowadzanie rocznych audytów Projektu, przeprowadzanie szkoleń pracowników JRP z zakresu zarządzania, monitorowania i rozliczania Projektu itp.

W dniu 11 lutego 2013 r. do tut. BKIP wpłynęło uzupełnienie wniosku, ujęte w piśmie z dnia 8 lutego 2013 r., w którym wyjaśniono, co następuje:

Przedmiotem zamówienia w ramach kontraktu Pomoc Techniczna dla Jednostki Realizującej Projekt współfinansowanego z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko było i jest doradztwo w bieżącym zarządzaniu i administrowaniu kontraktami na roboty i usługi, realizowanymi w ramach projektu. Ponadto czynnościami wykonywanymi w ramach Kontraktu w szczególności było i jest:

  1. weryfikacja dotychczasowego zarządzania i administrowania Projektem,
  2. doradztwo dotyczące bieżącego zarządzania i administrowania realizowanymi kontraktami wchodzącymi w skład Projektu, a w szczególności w sprawach finansowo-księgowych, technicznych i prawnych,
  3. doradztwo odnośnie wypełniania zobowiązań wobec instytucji zewnętrznych (np. UE, MF, MRR, MŚ, NFOŚiGW),
  4. doradztwo w zakresie wyceny i amortyzacji wytworzonego majątku,
  5. przygotowywanie i przeprowadzanie szkoleń i audytów.

Szczegółowe zestawienie czynności i zadań wykonywanych przez Pomoc Techniczną w ramach kontraktu przedstawiono poniżej:

  1. Weryfikacja struktury JRP oraz jej procedur, w tym: dokonanie przeglądu i oceny przygotowanego przez Zamawiającego schematu organizacyjnego JRP, kwalifikacji i kompetencji personelu, dostępnego warsztatu i narzędzi pracy, przygotowanie (lub weryfikacja) procedur oraz doradztwo w zakresie zmian, mających na celu usprawnienie działań zespołu JRP w zarządzaniu Projektem;
  2. Doradztwo w zakresie zarządzania zmianami w realizowanych kontraktach i zmniejszenia oddziaływania niekorzystnych czynników, w tym potencjalnych zagrożeń, mających wpływ na jakość, koszty i terminy realizacji Projektu;
  3. Opracowanie systemu monitorowania Projektu w świetle efektu ekologicznego i rzeczowego, wskazanie metod naprawczych w przypadku stwierdzenia zagrożenia jego osiągnięcia;
  4. Pomoc w wyliczeniu efektu na koniec realizacji Projektu i skompletowaniu dokumentów potwierdzających jego osiągnięcie, w terminie zgodnym z umową o dofinansowanie;
  5. Dokonywanie identyfikacji i pomiaru ryzyka oraz bieżące monitorowanie i raportowanie;
  6. Pomoc, a w razie konieczności udział w przygotowaniu JRP do kontroli i audytów prowadzonych przez instytucje zewnętrzne, a także w realizacji zaleceń pokontrolnych;
  7. Doradztwo w rozwiązywaniu konfliktów i problemów z Wykonawcami robót budowlanych, Inżynierem Kontraktu lub innymi Wykonawcami;
  8. Opracowanie mechanizmów niezbędnych do efektywnego zarządzania projektem z uwzględnieniem uwarunkowań realizacji przedmiotowego Projektu;
  9. Konsultacje i pomoc w przygotowaniu postępowania lub wnioskowania o przyznanie kredytu na realizację przedsięwzięcia dla zapewnienia płynności finansowej Projektu;
  10. Zapewnienie niezbędnego wsparcia w terminowym wypełnianiu zobowiązań, wynikających z umowy o dofinansowanie, obowiązujących dokumentów programowych i dyrektyw unijnych, dla osiągnięcia zaplanowanego efektu rzeczowego, finansowego i ekologicznego Projektu, w tym udzielanie pomocy JRP w przygotowywaniu niezbędnych dokumentów, raportów wymaganych dla wypełniania zobowiązań wobec instytucji zewnętrznych (IW, IP, IZ, urzędów i instytucji państwowych);
  11. Udział wraz z Zamawiającym w spotkaniach, wizytach (np. w NFOŚiGW, MŚ i MRR);
  12. Profesjonalne doradztwo w zakresie m.in. kwalifikowania kosztów zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach POIiŚ i umową o dofinansowanie, doradztwo w zakresie prawa podatkowego dot. m.in. stawek podatku VAT, odpisów amortyzacyjnych, rozliczania środków trwałych oraz innych opłat i kosztów związanych z realizowanymi inwestycjami;
  13. Pomoc w aktualizacji i przeliczeniu danych w Modelu Finansowym, w tym aktualizacja luki finansowej oraz maksymalnej kwoty dofinansowania Projektu;
  14. Aktualizacja i przeliczenie danych w Modelu Finansowym całego Projektu;
  15. Sporządzenie Raportu Końcowego Projektu, zgodnie z obwiązującymi wytycznymi;
  16. Sporządzanie, na zlecenie Zamawiającego, analiz ekonomicznych stanowiących podstawę podejmowanych decyzji przez Zamawiającego, związanych z realizacją Projektu;
  17. Doradztwo i pomoc w sporządzaniu oraz aktualizacji wszelkich planów finansowych oraz harmonogramów finansowych;
  18. Weryfikacja narzędzi będących do dyspozycji JRP w tym zakresie i przygotowanie na ich bazie (lub w uzupełnieniu o dodatkowe narzędzia) skutecznego systemu monitoringu rzeczowego i finansowego projektu;
  19. Doradztwo w zakresie księgowości i rachunkowości;
  20. Pomoc JRP w przygotowaniu Planów płatności i Raportów dla Instytucji Pośredniczących i Zarządzającej;
  21. Profesjonalne doradztwo i zapewnienie regularnych usług Konsultingowych Zamawiającemu w zakresie technicznym. Weryfikacja i kontrola dokumentacji technicznej wykonanej przez Wykonawców poszczególnych kontraktów;
  22. Sporządzanie analiz technicznych stanowiących podstawę podejmowanych decyzji przez Zamawiającego związanych z realizacją Projektu;
  23. Udział na każde wezwanie Zamawiającego w radach budowy i spotkaniach z Wykonawcami robót budowlanych oraz Inżynierem Kontraktu;
  24. Opiniowanie protokołów przejściowych, protokołów konieczności, protokołów odbioru pod kątem ich zgodności z ustawą Prawo budowlane oraz dokumentami programowymi w zakresie kwalifikowalności wydatków;
  25. Opiniowanie zmian proponowanych przez Inżyniera Kontraktu i Wykonawców, w szczególności w zakresie robót zamiennych;
  26. Doradztwo i pomoc w sporządzaniu oraz aktualizacji wszelkich harmonogramów rzeczowych;
  27. Wydawanie na wniosek Zamawiającego opinii prawnych związanych z realizacją projektu oraz w razie konieczności reprezentowanie Zamawiającego w sprawach dotyczących w szczególności:
    • umów i porozumień zawieranych przez Zamawiającego w związku z realizacją Projektu;
    • roszczeń Wykonawców / Inżyniera Kontraktu oraz ewentualnych sporów z Wykonawcami / Inżynierem Kontraktu;
    • roszczeń osób trzecich, w tym właścicieli nieruchomości i osób posiadających prawo do dysponowania gruntem oraz sporów z nimi, w przypadku braku zgody na realizację inwestycji;
    • zachowania zgodności działalności JRP oraz tworzonych dokumentów z przepisami prawa unijnego i krajowego, wytycznymi Instytucji związanych z realizacją POIiŚ;
    • rozwiązywania problemów wynikających z utrudnień dla mieszkańców miasta, powstałych w trakcie realizacji robót budowlano-montażowych;
  28. Profesjonalne doradztwo w zakresie Prawa zamówień publicznych na każdym etapie postępowania o udzielenie zamówienia oraz realizacji umów z Wykonawcami/Inżynierem Kontraktu, w tym m.in. udzielanie porad prawnych w sprawach dotyczących wyjaśnień udzielanych przez Zamawiającego instytucjom kontrolującym prawidłowość stosowania przepisów ustawy PZP w postępowaniach związanych z realizacją Projektu;
  29. Przeprowadzenie i sfinansowanie rocznych zewnętrznych audytów finansowych Projektu, zgodnie z międzynarodowymi standardami audytu oraz wymaganiami instytucji zarządzających projektami Funduszu Spójności w Polsce;
  30. Przeprowadzenie szkoleń pracowników JRP w zakresie zarządzania Projektem z uwzględnieniem procedur obowiązujących dla projektów realizowanych w ramach POIiŚ i wymogów wynikających z umów podpisanych w celu realizacji Projektu, min. 8 godzin zegarowych.
  31. Przeprowadzenie szkoleń pracowników JRP w zakresie stosowania narządzi informatycznych niezbędnych do prawidłowego zarządzania i monitorowania Projektu, min. 8 godzin zegarowych.
  32. Przeprowadzenie szkoleń pracowników JRP w zakresie realizacji inwestycji w oparciu o warunki kontraktowe FIDIC (żółta książka), min. 8 godzin zegarowych.
  33. Przeprowadzenie szkoleń pracowników JRP w zakresie przygotowania JRP do zakończenia realizacji i rozliczenia projektu oraz do audytu końcowego (m.in. zakres audytu, konieczne dokumenty, ich forma, sposób gromadzenia, weryfikacji i prezentacji danych i informacji na temat Projektu), min. 8 godzin zegarowych.
  34. Przeprowadzenie szkoleń pracowników JRP w zakresie Microsoft Office Excel, min. 8 godzin zegarowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy koszty Pomocy Technicznej Projektu, które są ponoszone przez Spółkę i refundowane w wysokości 85% przez Fundusz Spójności - winny zostać zaliczone do kosztów nabycia lub wytworzenia środków trwałych i dzięki temu zwiększyć wartość początkową środków trwałych dając podstawę do odliczenia w ciężar kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych?
  2. Czy w związku z powyższym odpisy amortyzacyjne mogą stanowić koszty uzyskania przychodu od tej części środka trwałego która została sfinansowana ze środków własnych Beneficjenta (tj. 15%)?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 2 ustawy o PDOP, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych z uwzględnieniem ust. 2-14 uważa się w razie wytworzenia we własnym zakresie koszt wytworzenia. Za koszt wytworzenia, zgodnie z art. 16g ust. 4 tej ustawy, uważa się wartość w cenie nabycia, zużytych do wytworzenia środków trwałych: rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, kosztów wynagrodzeń za pracę wraz z pochodnymi i inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych. Do wartości początkowej wytworzonego środka trwałego zalicza się ogół kosztów poniesionych w związku z jego wytworzeniem od momentu rozpoczęcia inwestycji do dnia przekazania środka trwałego do używania. Należy podkreślić, że katalog wydatków poniesionych w związku z wytworzeniem środka trwałego powiększającym jego wartość początkową nie jest zamknięty. Ustawodawca dał więc możliwość podatnikowi zaliczenia do wartości początkowej środków trwałych innych kosztów (nie wymienionych wprost w treści ww. przepisu) pod warunkiem indywidualnej oceny kwalifikacji prawnej.

Ponadto art. 15 ust. 1 PDOP definiuje koszty uzyskania przychodów, którymi są te koszty, które zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Z daniem Spółki, koszty Pomocy Technicznej, winny być ponoszone przez Beneficjenta, gdyż stanowią wymóg Funduszu Spójności i powinny zostać zaliczone do kosztów wytworzenia środków trwałych, a tym samym są kosztami bezpośrednio i wyłącznie związanymi z inwestycją. Powodem powyższego stwierdzenia jest niewątpliwie fakt, iż koszty Pomocy Technicznej Projektu nie zaistniałyby gdyby nie owa inwestycja. W związku z tym, zdaniem Spółki, koszty które zostaną poniesione na wykonanie zadania Pomocy Technicznej Projektu winny zwiększyć wartość początkową wytworzonych środków trwałych jako koszt wytworzenia, zaś ta część która została sfinansowana ze środków własnych Beneficjenta (15% wartości zadania pn. Pomoc Techniczna Projektu) poprzez odpisy amortyzacyjne będzie kosztem uzyskania przychodu.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż w myśl art. 16 ust. 1 pkt 2 ustawy o PDOP za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się w razie wytworzenia we własnym zakresie koszt wytworzenia. Za koszt wytworzenia, zgodnie z art. 16g ust. 4 tej ustawy, uważa się wartość, w cenie nabycia, zużytych do wytworzenia środków trwałych: rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, koszty wynagrodzeń za prace wraz z pochodnymi, i inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych. Do wartości początkowej wytworzonego środka trwałego zalicza się ogół kosztów poniesionych w związku z jego wytworzeniem od momentu rozpoczęcia inwestycji aż do momentu przekazania środka do używania.

Użycie przez ustawodawcę zwrotu, iż do kosztu wytworzenia środka trwałego zalicza się „inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych” oznacza, iż katalog wydatków poniesionych w związku z wytworzeniem środka trwałego powiększającym jego wartość początkową jest otwarty, co wskazuje na to, że mieszczą się w nim również inne, nie wymienione wprost koszty, które będą miały wpływ na wartość początkową danego składnika majątku. Natomiast o tym, czy wydatki stanowić powinny koszt poprzez odpisy amortyzacyjne decyduje związek kosztu z realizowanym przedsięwzięciem inwestycyjnym. Nakład inwestycyjny w myśl regulacji art. 16g ust. 4 ustawy o PDOP oznacza wszystkie koszty poniesione dla realizacji inwestycji, w tym także na działania wstępne, przygotowujące proces inwestycyjny i warunkujące jego rozpoczęcie, prowadzenie i zakończenie. Z wyżej przytoczonej regulacji wynika, iż decydujące znaczenie dla zaliczenia określonego wydatku do wydatków inwestycyjnych, a więc stanowiących koszt wytworzenia środka trwałego, jest możliwość powiązania danego wydatku z konkretną inwestycją, której efektem będzie określony środek trwały.

Stanowisko Wnioskodawcy odnośnie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środka trwałego w części refundowanej jest następujące: nie będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodu te odpisy amortyzacyjne które będą stanowiły część majątku wytworzonego w ramach projektu w części refundowanej przez Fundusz Spójności. Zatem ta część kosztów poniesionych przez Spółkę na Pomoc Techniczną, które zostały zrefundowane również nie będzie stanowiła kosztów uzyskania dochodu (winno być przychodu). Nadal Spółka podtrzymuje stanowisko wyrażone we wniosku ORD-IN z dnia 22 listopada 2012 r., iż koszty Pomocy Technicznej powinny w całości być zaliczone do kosztów wytworzenia środka trwałego.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje.

Na wstępie należy zauważyć, że przedmiotem wniosku (co wynika z opisu stanu faktycznego oraz stanowiska Wnioskodawcy) jest ustalenie wartości początkowej wytwarzanego, a nie nabytego środka trwałego (na co wskazuje pytanie) oraz możliwość ujęcia w kosztach uzyskania przychodu odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od wytworzonego środka trwałego.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 74, poz. 397 ze zm. – zwanej dalej „updop”), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust.1. Powyższe oznacza, że wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami lub służą zachowaniu bądź zabezpieczeniu źródła przychodów. Kosztami będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w tym celu, nawet wówczas gdy z obiektywnych powodów przychód nie zostanie osiągnięty.

Zatem do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów. Podatnik, zaliczając dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów, winien wykazać jego związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz to, że poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu lub że wydatek ten jest związany z konkretnym przedsięwzięciem gospodarczym.

Katalog wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, pomimo ich związku z przychodami i prowadzoną działalnością gospodarczą zawarty został w art. 16 ust. 1 updop. Należy jednak pamiętać, że samo wyliczenie kosztów, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, nie stwarza domniemania, iż wszelkie pozostałe koszty, które nie są zamieszczone w art. 16 updop, zostaną ex lege uznane za koszty uzyskania przychodów.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  1. został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  2. jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  3. pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  4. poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  5. został właściwie udokumentowany,
  6. nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 updop nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu wydatków enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 updop, stanowić mogą koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo – skutkowym z osiąganymi przychodami. Właściwa i zgodna z treścią ustawowej regulacji kwalifikacja kosztów uzyskania przychodów powinna brać pod uwagę:

  1. przeznaczenie wydatku ( jego celowość, zasadność dla funkcjonowania podmiotu ) oraz
  2. potencjalną możliwość (analizowaną w dacie poniesienia wydatku na podstawie obiektywnych przesłanek) przyczynienia się danego wydatku do osiągnięcia przychodu.

Kierując się kryterium stopnia powiązania istniejącego pomiędzy kosztem a celem, jakiemu ma służyć, ustawodawca wyróżnia koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami i koszty uzyskania przychodów inne niż bezpośrednio związane z przychodami (tzw. koszty pośrednie), różnicując moment ich potrącalności (art. 15 ust. 4, 4b - 4e updop). Do pierwszej z wymienionych kategorii należą takie wydatki, których poniesienie ma bezpośrednio na celu uzyskanie konkretnych przychodów. W ich przypadku możliwe jest ustalenie, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód. Klasycznym przykładem bezpośredniego związku kosztów z przychodami jest relacja, w jakiej pozostają wydatki na nabycie lub wytworzenie jednostki towaru i przychód ze zbycia tej jednostki towaru. Natomiast pośrednie koszty uzyskania przychodów to takie wydatki, których ponoszenie jest racjonalnie uzasadnione jako służące osiąganiu przychodów lub zachowaniu albo zabezpieczeniu ich źródła, nie ma jednak możliwości przypisania ich do określonych, konkretnych przychodów. Do tego rodzaju kosztów zalicza się m.in. koszty zarządu ponoszone przez spółkę kapitałową (wydatki związane z działaniem organu zarządzającego spółki kapitałowej), uznając, że – jako ogólne, stałe koszty dotyczące jej funkcjonowania jako osoby prawnej i podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą – są ponoszone w celu uzyskiwania przychodów.

W tym miejscu wskazać należy, iż moment potrącenia wydatków o charakterze pośrednim określony został w art. 15 ust. 4d updop, zgodnie z którym koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. W myśl art. 15 ust. 4e updop, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f - 4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Katalog wyłączeń z kategorii kosztów uzyskania przychodów zawarty w art. 16 ust. 1 updop ma charakter zamknięty. Wśród wydatków nieuważnych za koszty uzyskania przychodów, ustawodawca wymienił m.in. wydatki na:

  1. nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,
  2. nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,

-wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów, w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na czas ich poniesienia.

Natomiast w myśl art. 15 ust. 6 updop, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16. Na mocy art. 16h ust. 1 pkt 1 updop, odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem art. 16k, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji, z zastrzeżeniem art. 16e, do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór; suma odpisów amortyzacyjnych obejmuje również odpisy, których zgodnie z art. 16 ust. 1 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Składniki majątku stanowiące środki trwałe i wartości niematerialne i prawne zostały wymienione przez ustawodawcę w art. 16a – 16c updop. W myśl art. 16d ust. 2 zdanie pierwsze updop, składniki majątku, o których mowa w ww. przepisach, wprowadza się do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z art. 9 ust. 1, najpóźniej w miesiącu przekazania ich do używania. Wprowadzenie takiego składnika majątku do ewidencji wymaga ustalenia jego wartości początkowej. Zasady ustalania wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zostały unormowane w art. 16g updop.

Zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 2 updop, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, w razie wytworzenia we własnym zakresie uważa się koszt wytworzenia. Definicję kosztu wytworzenia zawiera art. 16g ust. 4 updop. Na jego mocy, do kosztów wytworzenia środka trwałego, wpływających na jego wartość początkową, od której dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, zalicza się wartość, w cenie nabycia, zużytych do jego wytworzenia: rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, kosztów wynagrodzeń za prace wraz z pochodnymi, i inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych. Do kosztu wytworzenia nie zalicza się: kosztów ogólnych zarządu, kosztów sprzedaży oraz pozostałych kosztów operacyjnych i kosztów operacji finansowych, w szczególności odsetek od pożyczek (kredytów) i prowizji, z wyłączeniem odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania.

Cytowana definicja ma charakter otwarty. Ustawodawca co do zasady obejmuje pojęciem kosztu wytworzenia środka trwałego wszelkie koszty, których poniesienie jest związane bezpośrednio z realizacją inwestycji. Oceniając dany wydatek pod kątem możliwości uznania go za element wartości początkowej wytwarzanego we własnym zakresie środka trwałego, należy zatem badać, czy stanowi on element procesu wytwarzania tego składnika majątku podatnika.

W szczególności, do wartości składających się na koszt wytworzenia środka trwałego należą:

  1. wartość – w cenie nabycia – rzeczowych składników majątku zużytych do wytworzenia środków trwałych, tj. przede wszystkim materiałów, z których został wykonany środek trwały,
  2. wartość – w cenie nabycia – wykorzystanych usług obcych zużytych do wytworzenia środków trwałych, tj. zarówno usług polegających na samym wytwarzaniu środka trwałego, tj. przede wszystkim jego budowie, jak i innych usług niezbędnych do wytworzenia i uczynienia tego składnika majątku zdatnym do używania, np. kosztów prac geologicznych niezbędnych do uzyskania pozwolenia na budowę, usług projektowych, usług inżynierskich, doradztwa finansowego i prawnego związanego z prowadzoną inwestycją, kosztów sporządzenia dokumentacji przetargowej, kosztów niezbędnych ekspertyz obiektów budowlanych,
  3. koszty wynagrodzeń wraz z pochodnymi, tj. przede wszystkim koszty wynagrodzeń dla pracowników zatrudnionych przy realizacji inwestycji.

Należy ponadto podkreślić, że mocą art. 16g ust. 4 updop, wyraźnie wyłączono z kosztu wytworzenia środka trwałego koszty ogólne zarządu, koszty sprzedaży oraz pozostałe koszty operacyjne i koszty operacji finansowych, w tym odsetki od pożyczek (kredytów) i prowizje, z wyłączeniem odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania. Wydatki te nie są bowiem bezpośrednio związane z samą realizacją inwestycji, ale z całokształtem działalności podatnika.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiują pojęcia „kosztów ogólnych zarządu”. W doktrynie przyjmuje się jednak, że przez koszty ogólne zarządu rozumie się koszty działania jednostki jako całości oraz zarządzania nią. W kosztach zarządu wyróżnia się:

  1. koszty administracyjno-gospodarcze, na które składają się: wynagrodzenia wraz z pochodnymi pracowników zarządu, koszty delegacji, koszty eksploatacji samochodów służbowych, koszty zużycia materiałów biurowych, podatki o charakterze kosztowym, opłaty pocztowe, telekomunikacyjne i inne, koszty utrzymania budynków i pomieszczeń zarządu,
  2. koszty ogólnoprodukcyjne obejmujące koszty prowadzenia i utrzymania komórek oraz obiektów ogólnego przeznaczenia, takich jak: magazyny, biura, laboratoria, bocznice kolejowe, a także koszty ochrony mienia jednostki, bezpieczeństwa i ochrony pracy, szkolenia załogi, racjonalizacji i wynalazczości,
  3. koszty nieprodukcyjne, tj. nie przynoszące efektu gospodarczego, do których zalicza się koszty przestojów, ubytki naturalne i niedobory w magazynach.

W przedstawionym stanie faktycznym Spółka jako Beneficjent realizuje współfinansowany z Funduszu Spójności Projekt o wnioskowanej wartości około 194 mln zł w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007 – 2013. W październiku 2009 r. Spółka podpisała z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie umowę o dofinansowanie Projektu w wysokości 85% kosztów kwalifikowanych; pozostałe 15% to wkład własny Spółki. W ramach Projektu powstanie infrastruktura w postaci sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej, rozbudowanej oczyszczalni ścieków a także przeprowadzona zostanie adaptacja oczyszczalni.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych wyłącza z kosztów podatkowych wydatki sfinansowane otrzymanym dofinansowaniem. I tak, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów np:

  • odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie (art. 16 ust. 1 pkt 48 updop),
  • wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (art. 16 ust. 1 pkt 58 updop).

Zagadnieniem wstępnym dla rozstrzygnięcia kwalifikacji podatkowej poniesionych przez Wnioskodawcę wydatków na Pomoc Techniczną Projektu jest ocena charakteru związku ponoszonych wydatków z realizowaną inwestycją i odpowiednie zakwalifikowanie ich do kosztów pośrednich działalności Spółki, bądź też kosztu wytworzenia środka trwałego.

Należy przy tym podkreślić, że w myśl art. 4a pkt 1 updop, na gruncie tej ustawy inwestycja oznacza środek trwały w budowie w rozumieniu ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223, ze zm.). Zgodnie natomiast z art. 3 pkt 16 ustawy o rachunkowości, środki trwałe w budowie to zaliczane do aktywów trwałych środki trwałe w okresie ich budowy, montażu lub ulepszenia już istniejącego środków trwałych powstających w związku z inwestycją.

O dnosząc powyższe do kosztów wskazanych przez Wnioskodawcę (jako wydatki na Pomoc Techniczną Projektu) wskazać należy, iż tylko wydatki bezpośrednio związane z samym wytworzeniem środka trwałego są ujmowane w wartości początkowej, a tym samym zmniejszają podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym przez możliwość zaliczenia w koszty podatkowe odpisów z tytułu zużycia środków trwałych (odpisy amortyzacyjne). Tak więc do kosztów wytworzenia środka trwałego zalicza się koszty, które mają wpływ na wartość początkową danego składnika majątku, czyli koszty które dają się zaliczyć do wartości wytworzonego środka trwałego, związane są bezpośrednio z realizacją inwestycji. Nie można bowiem postawić znaku równości pomiędzy wydatkami na inwestycję a kosztami wytworzenia środków trwałych powstałych w wyniku tej inwestycji. W opinii tut. Organu pierwsze z ww. pojęć ma szerszy zakres.

W przedmiotowym stanie faktycznym w opinii tut. Organu do kosztów wytworzenia zaliczyć można:

  • doradztwo w zakresie zarządzania zmianami w realizowanych kontraktach i zmniejszenia oddziaływania niekorzystnych czynników, w tym potencjalnych zagrożeń, mających wpływ na jakość, koszty i terminy realizacji Projektu, opracowanie systemu monitorowania Projektu w świetle efektu ekologicznego i rzeczowego, wskazanie metod naprawczych w przypadku stwierdzenia zagrożenia jego osiągnięcia, doradztwo w rozwiązywaniu konfliktów i problemów z Wykonawcami robót budowlanych, Inżynierem Kontraktu lub innymi Wykonawcami,
  • opracowanie mechanizmów niezbędnych do efektywnego zarządzania projektem z uwzględnieniem uwarunkowań realizacji przedmiotowego Projektu,
  • profesjonalne doradztwo i zapewnienie regularnych usług Konsultingowych Zamawiającemu w zakresie technicznym. Weryfikacja i kontrola dokumentacji technicznej wykonanej przez Wykonawców poszczególnych kontraktów,
  • sporządzanie analiz technicznych stanowiących podstawę podejmowanych decyzji przez Zamawiającego związanych z realizacją Projektu,
  • udział na każde wezwanie Zamawiającego w radach budowy i spotkaniach z Wykonawcami robót budowlanych oraz Inżynierem Kontraktu,
  • opiniowanie protokołów przejściowych, protokołów konieczności, protokołów odbioru pod kątem ich zgodności z ustawą Prawo budowlane oraz dokumentami programowymi w zakresie kwalifikowalności wydatków, opiniowanie zmian proponowanych przez Inżyniera Kontraktu i Wykonawców, w szczególności w zakresie robót zamiennych,
  • doradztwo i pomoc w sporządzaniu oraz aktualizacji wszelkich harmonogramów rzeczowych,
  • wydawanie na wniosek Zamawiającego opinii prawnych związanych z realizacją projektu oraz w razie konieczności reprezentowanie Zamawiającego w sprawach dotyczących w szczególności:
    • umów i porozumień zawieranych przez Zamawiającego w związku z realizacją Projektu;
    • roszczeń Wykonawców/Inżyniera Kontraktu oraz ewentualnych sporów z Wykonawcami/Inżynierem Kontraktu;
    • roszczeń osób trzecich, w tym właścicieli nieruchomości i osób posiadających prawo do dysponowania gruntem oraz sporów z nimi, w przypadku braku zgody na realizację inwestycji;
    • zachowania zgodności działalności JRP oraz tworzonych dokumentów z przepisami prawa unijnego i krajowego, wytycznymi Instytucji związanych z realizacją POIiŚ;
    • rozwiązywania problemów wynikających z utrudnień dla mieszkańców miasta, powstałych w trakcie realizacji robót budowlano-montażowych;
  • profesjonalne doradztwo w zakresie Prawa zamówień publicznych na każdym etapie postępowania o udzielenie zamówienia oraz realizacji umów z Wykonawcami/Inżynierem Kontraktu, w tym m.in. udzielanie porad prawnych w sprawach dotyczących wyjaśnień udzielanych przez Zamawiającego instytucjom kontrolującym prawidłowość stosowania przepisów ustawy PZP w postępowaniach związanych z realizacją Projektu.

Natomiast wydatki dotyczące całokształtu działalności Spółki, które wpływają w sposób pośredni na przychody, mimo iż związane są z realizowaną inwestycją, nie mają jednak wpływu na koszt wytworzenia składników majątku trwałego powstałych w związku z ta inwestycją. Do kosztu wytworzenia nie zalicza się bowiem kosztów, które nie mają bezpośredniego związku z realizowaną inwestycją, w tym kosztów ogólnych zarządu, kosztów sprzedaży oraz pozostałych kosztów operacyjnych i kosztów operacji finansowych, w szczególności odsetek od pożyczek (kredytów) i prowizji, z wyłączeniem odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania.

Do wydatków, które nie są bezpośrednio związane wytwarzaniem środka trwałego, a zatem nie zwiększają wartości inwestycji należy zatem zaliczyć:

  • Weryfikacja struktury JRP oraz jej procedur, w tym: dokonanie przeglądu i oceny przygotowanego przez Zamawiającego schematu organizacyjnego JRP, kwalifikacji i kompetencji personelu, dostępnego warsztatu i narzędzi pracy, przygotowanie (lub weryfikacja) procedur oraz doradztwo w zakresie zmian, mających na celu usprawnienie działań zespołu JRP w zarządzaniu Projektem;
  • Pomoc w wyliczeniu efektu na koniec realizacji Projektu i skompletowaniu dokumentów potwierdzających jego osiągnięcie, w terminie zgodnym z umową o dofinansowanie;
  • Dokonywanie identyfikacji i pomiaru ryzyka oraz bieżące monitorowanie i raportowanie;
  • Pomoc, a w razie konieczności udział w przygotowaniu JRP do kontroli i audytów prowadzonych przez instytucje zewnętrzne, a także w realizacji zaleceń pokontrolnych;
  • Konsultacje i pomoc w przygotowaniu postępowania lub wnioskowania o przyznanie kredytu na realizację przedsięwzięcia dla zapewnienia płynności finansowej Projektu;
  • Zapewnienie niezbędnego wsparcia w terminowym wypełnianiu zobowiązań, wynikających z umowy o dofinansowanie, obowiązujących dokumentów programowych i dyrektyw unijnych, dla osiągnięcia zaplanowanego efektu rzeczowego, finansowego i ekologicznego Projektu, w tym udzielanie pomocy JRP w przygotowywaniu niezbędnych dokumentów, raportów wymaganych dla wypełniania zobowiązań wobec instytucji zewnętrznych (IW, IP, IZ, urzędów i instytucji państwowych);
  • Udział wraz z Zamawiającym w spotkaniach, wizytach (np. w NFOŚiGW, MŚ i MRR);
  • Profesjonalne doradztwo w zakresie m.in. kwalifikowania kosztów zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach POIiŚ i umową o dofinansowanie, doradztwo w zakresie prawa podatkowego dot. m.in. stawek podatku VAT, odpisów amortyzacyjnych, rozliczania środków trwałych oraz innych opłat i kosztów związanych z realizowanymi inwestycjami;
  • Pomoc w aktualizacji i przeliczeniu danych w Modelu Finansowym, w tym aktualizacja luki finansowej oraz maksymalnej kwoty dofinansowania Projektu;
  • Aktualizacja i przeliczenie danych w Modelu Finansowym całego Projektu;
  • Sporządzenie Raportu Końcowego Projektu, zgodnie z obwiązującymi wytycznymi;
  • Sporządzanie, na zlecenie Zamawiającego, analiz ekonomicznych stanowiących podstawę podejmowanych decyzji przez Zamawiającego, związanych z realizacją Projektu;
  • Doradztwo i pomoc w sporządzaniu oraz aktualizacji wszelkich planów finansowych oraz harmonogramów finansowych;
  • Weryfikacja narzędzi będących do dyspozycji JRP w tym zakresie i przygotowanie na ich bazie (lub w uzupełnieniu o dodatkowe narzędzia) skutecznego systemu monitoringu rzeczowego i finansowego projektu;
  • Doradztwo w zakresie księgowości i rachunkowości;
  • Pomoc JRP w przygotowaniu Planów płatności i Raportów dla Instytucji Pośredniczących i Zarządzającej;
  • Przeprowadzenie i sfinansowanie rocznych zewnętrznych audytów finansowych Projektu, zgodnie z międzynarodowymi standardami audytu oraz wymaganiami instytucji zarządzających projektami Funduszu Spójności w Polsce;
  • Przeprowadzenie szkoleń pracowników JRP w zakresie zarządzania Projektem z uwzględnieniem procedur obowiązujących dla projektów realizowanych w ramach POIiŚ i wymogów wynikających z umów podpisanych w celu realizacji Projektu, min. 8 godzin zegarowych.
  • Przeprowadzenie szkoleń pracowników JRP w zakresie stosowania narządzi informatycznych niezbędnych do prawidłowego zarządzania i monitorowania Projektu, min. 8 godzin zegarowych.
  • Przeprowadzenie szkoleń pracowników JRP w zakresie realizacji inwestycji w oparciu o warunki kontraktowe FIDIC (żółta książka), min. 8 godzin zegarowych.
  • Przeprowadzenie szkoleń pracowników JRP w zakresie przygotowania JRP do zakończenia realizacji i rozliczenia projektu oraz do audytu końcowego (m.in. zakres audytu, konieczne dokumenty, ich forma, sposób gromadzenia, weryfikacji i prezentacji danych i informacji na temat Projektu), min. 8 godzin zegarowych.
  • Przeprowadzenie szkoleń pracowników JRP w zakresie Microsoft Office Excel, min. 8 godzin zegarowych.

Wydatki te, jako że wypełniają hipotezę normy art. 15 ust. 1 updop należy zakwalifikować do kosztów innych niż bezpośrednio związane z przychodem (tzw. koszty „pośrednie”) i odnieść w koszty podatkowe w dacie ich poniesienia.

Reasumując, w przedstawionym stanie faktycznym, poniesione przez Spółkę wydatki stanowią zarówno wydatki ściśle inwestycyjne jak i wydatki, które są co prawda bezpośrednio związane z prowadzoną inwestycją, jednakże nie dają się zaliczyć do kosztów związanych z wytworzeniem środka trwałego. Konsekwencją tego jest to, że:

  • wydatki inwestycyjne, sfinansowane ze środków własnych, nierozerwalnie związane z inwestycją główną, które powinny zwiększać wartość początkową wytworzonego środka – podlegają odniesieniu w koszty podatkowe poprzez odpisy amortyzacyjne. Jednocześnie wskazać należy, iż odpisy amortyzacyjne od części sfinansowanej dofinansowaniem nie stanowią kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 48 updop),
  • pozostałe wydatki, stanowiące koszty pośrednie prowadzonej działalności, tzn. dotyczące całokształtu działalności (pozyskanie dotacji i właściwe rozliczenie Projektu) – są potrącane w dacie poniesienia, o ile są sfinansowane ze środków własnych. W sytuacji, gdy wydatki te zostaną sfinansowane środkami pochodzącymi z Funduszu Spójności należy wyłączyć je z kosztów podatkowych, na podstawie wcześniej powołanych przepisów prawa.

W świetle powyższego stanowisko Spółki w zakresie kwalifikacji kosztów Pomocy Technicznej Projektu w skład którego weszły działania wymienione:

  • w pkt 1, 4 – 6, 9 – 20, 29 – 34, do wydatków na wytworzenie środków trwałych zwiększających wartość początkową środków trwałych stanowiącego podstawę naliczania w ciężar kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych – jest nieprawidłowe,
  • w pkt 2, 3, 7 – 8, 21 – 28, do wydatków na wytworzenie środków trwałych zwiększających wartość początkową środków trwałych stanowiącego podstawę naliczania w ciężar kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych,
  • możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od tej części wartości początkowej środka trwałego, która została sfinansowana ze środków własnych Beneficjenta,
  • jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj