Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-197/09-4/TW
z 29 marca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP3/443-197/09-4/TW
Data
2010.03.29


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Zwolnienia --> Zwolnienie z akcyzy wybranych wyrobów akcyzowych


Słowa kluczowe
alkohol etylowy
podatek akcyzowy
zwolnienie


Istota interpretacji
Jakie warunki powinien spełnić i jaką dokumentację powinien prowadzić skład podatkowy aby pobierane na próby laboratoryjne: alkohol etylowy oraz aromaty zawierające w swym składzie alkohol etylowy mogły na gruncie przepisów uopa oraz przepisów wykonawczych korzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego?



Wniosek ORD-IN 687 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko X, przedstawione we wniosku z dnia 18 grudnia 2009 r. (data wpływu 30 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku w zakresie zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca to osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą pod określoną nazwą, numerami NIP, regon oraz ewidencji działalności gospodarczej.

Zainteresowany prowadzi przy tym skład podatkowy, w którym występują następujące zdarzenia:

  • nabywanie alkoholu etylowego,
  • produkcja aromatów o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu: 1,2% objętości i poniżej oraz powyżej 1,2% objętości (kod CN ex 3302, PKWiU ex 24.63.10),
  • wykonywanie prób laboratoryjnych z udziałem alkoholu etylowego lub aromatów z zawartością alkoholu etylowego (kod CN ex 3302, PKWiU ex 24.63.10),
  • handel (nabywanie i sprzedaż) aromatami z zawartością alkoholu (kod CN ex 3302, PKWiU ex 24.63.70).


Skład podatkowy posiada laboratorium, w którym zużywane są podczas przeprowadzanych analiz i prób laboratoryjnych alkohol etylowy lub aromaty zawierające alkohol etylowy (kod CN ex 3302, PKWiU ex 24.63.10). Pobierane na próby laboratoryjne: alkohol etylowy oraz aromaty zawierające w swym składzie alkohol etylowy, wykazywane są w ewidencji wyrobów akcyzowych. Ponadto, od wszystkich wykonywanych prób laboratoryjnych z udziałem alkoholu etylowego lub aromatów z zawartością alkoholu etylowego odprowadzany jest podatek akcyzowy.

Osoba fizyczna prowadząca skład podatkowy prowadzi ewidencje akcyzowe, które zawierają wszystkie dane stosownie do § 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie warunków prowadzenia składów podatkowych oraz ewidencji przez podmioty prowadzące składy podatkowe (Dz. u. Nr 32, poz. 231).

Zainteresowany, jako wysyłający aromaty z zawartością alkoholu etylowego oraz jako odbiorca aromatów z zawartością alkoholu etylowego i alkoholu etylowego prowadzi również ewidencje administracyjnych dokumentów towarzyszących. Prowadzi również:

  • księgę kontroli obrotu alkoholem w magazynie, o której mowa w § 10 ust. 3 pkt 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz. u. Nr 65, poz. 598 ze zm.), według wzoru stanowiącego załącznik nr 6 niniejszego rozporządzenia,
  • spis zabezpieczeń urzędowych, o którym mowa w § 47 ust. 4 tego rozporządzenia.


W dniu 1 marca 2009 r. weszła w życie nowa ustawa o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. (Dz. u. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.), dalej zwana również uopa.

Zawiera ona szereg nowych uregulowań dotyczących m.in. produkcji i dystrybucji aromatów (olejków eterycznych i mieszanin substancji zapachowych) z zawartością alkoholu etylowego, które stosowane są do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych. Określone zostały nowe zwolnienia przedmiotowe z opodatkowania akcyzą:

  1. Ze względu na przeznaczenie, napoje alkoholowe używane do produkcji olejków eterycznych, mieszanin substancji zapachowych w przypadkach dostarczania ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego, nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego handlowca w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający oraz zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający, przy spełnieniu poniższych warunków:
    1. objecie wyrobów akcyzowych, będących przedmiotem zwolnienia, zabezpieczeniem akcyzowym złożonym przez podmiot prowadzący skład podatkowy, w wysokości zobowiązania podatkowego, które powstałoby w przypadku naruszenia warunków zwolnienia,
    2. dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych, objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie, dokumentu dostawy, na którym nabywca obowiązany jest potwierdzić odbiór tych wyrobów,
    3. prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych, objętych zwolnieniem ze względu na przeznaczenie,
    4. przedstawienie przez podmiot zużywający, prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych, objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, podmiotowi dostarczającemu te wyroby, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego dla potrzeb podatku akcyzowego.
  2. Alkohol etylowy zawarty w olejkach eterycznych lub mieszaninach substancji zapachowych, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości jest zwolniony na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 5 uopa.


Stosownie do przepisu § 13 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. u. Nr 32, poz. 228) zwalnia się od akcyzy napoje alkoholowe używane, jako próbki do analiz, niezbędnych prób produkcyjnych lub celów naukowych.

Stosownie do § 13 ust. 2 pkt 1 ww. rozporządzenia, zwolnienie od akcyzy napoi alkoholowych, używanych jako próbki do analiz, niezbędnych prób produkcyjnych lub celów naukowych, stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 uopa, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-11 uopa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jakie warunki powinien spełnić i jaką dokumentację powinien prowadzić skład podatkowy x aby pobierane na próby laboratoryjne: alkohol etylowy oraz aromaty zawierające w swym składzie alkohol etylowy mogły na gruncie przepisów uopa oraz przepisów wykonawczych korzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego...

Zdaniem Wnioskodawcy, na mocy ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym i przepisów wykonawczych, pobierane na próby laboratoryjne w składzie podatkowym alkohol etylowy oraz aromaty zawierające alkohol etylowy mogą korzystać ze zwolnienia od akcyzy na podstawie przepisu § 13 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Stosownie do art. 32 ust. 10 uopa dla pobieranych na próby laboratoryjne: alkoholu etylowego oraz aromatów zawierających alkohol etylowy, skład podatkowy powinien wystawiać dokumenty które będą zawierały takie same dane jak dokument dostawy. Może to być dokument: „Rozchód wewnętrzny”, jeżeli będzie on posiadał następujące pozycje:

  • nazwa składu podatkowego jako podmiotu, który wystawiał dokument i odebrał wyroby zwolnione,
  • numer akcyzowy składu podatkowego,
  • adres składu podatkowego, jako miejsca wysyłki i odbioru wyrobów zwolnionych,
  • data wystawienia dokumentu, jako data przeprowadzenia prób laboratoryjnych,
  • kod CN wyrobu,
  • jednostka miary, w której wyrażona jest stawka podatku akcyzowego (ilość litrów lub hektolitrów alkoholu),
  • ilość w jednostkach miary, w której wyrażona jest stawka podatku akcyzowego (ilość litrów lub hektolitrów alkoholu),
  • przeznaczenie uprawniające do zwolnienia z podstawą prawną (próby laboratoryjne), § 13 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. u. Nr 32, poz. 228),
  • ewentualne adnotacje dotyczące wykonanych prób laboratoryjnych.

Ponieważ skład podatkowy posiada własne mieszczące się na terenie składu podatkowego laboratorium, w którym przeprowadzane są próby laboratoryjne (wyroby nie są wysyłane do innych jednostek w celu przeprowadzenia analiz), ww. dokument może być wystawiany w jednym egzemplarzu (nie ma konieczności wystawiania ww. dokumentu w trzech egzemplarzach).

Ponadto, aby skorzystać ze zwolnienia od akcyzy na podstawie § 13 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego skład podatkowy musi prowadzić ewidencję wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy, o którym mowa w art. 32 ust. 5 pkt 3 uopa, w której wykazywane będą pobierane na próby laboratoryjne alkohol etylowy oraz aromaty zawierające alkohol etylowy.

Stosownie do § 4 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, ewidencji tych wyrobów oraz wykazu środków skażających alkohol etylowy służącego do stosowania zwolnień od akcyzy (Dz. u. Nr 32, poz. 251 ze zm.) ewidencja wydanych w zwolnieniu na próby laboratoryjne wyrobów akcyzowych powinna określać:

  • daty wydania w zwolnieniu na próby laboratoryjne: alkoholu etylowego oraz aromatów zawierających w swym składzie alkohol etylowy,
  • dane identyfikacyjne składu podatkowego przeprowadzającego próby laboratoryjne w zwolnieniu od podatku akcyzowego,
  • daty i numery dokumentów zastępujących dokument dostawy, na podstawie których przeprowadzano w zwolnieniu próby laboratoryjne wyrobów akcyzowych,
  • kody CN wydanych w zwolnieniu na próby laboratoryjne wyrobów akcyzowych,
  • numery identyfikacyjne i nazwy wydanych w zwolnieniu na próby laboratoryjne wyrobów akcyzowych,
  • ilość wydanych na próby laboratoryjne wyrobów akcyzowych zwolnionych od podatku akcyzowego w kilogramach,
  • ilość wydanych do prób laboratoryjnych wyrobów akcyzowych zwolnionych od podatku akcyzowego w litrach,
  • wartość zwolnienia od akcyzy,
  • łączną ilość wyrobów akcyzowych: alkoholu etylowego oraz aromatów zawierających alkohol etylowy, wydanych w zwolnieniu do prób laboratoryjnych obliczoną narastająco od początku roku kalendarzowego i wyrażoną w litrach,
  • ewentualne uwagi.

Ponadto, skład podatkowy powinien sporządzić miesięczne zestawienie wystawionych dokumentów (zastępujących dokument dostawy), na podstawie których wydano w zwolnieniu próby laboratoryjne alkohol etylowy oraz aromaty zawierające alkohol etylowy. Zestawienie powinno być sporządzone w dwóch egzemplarzach, z których jeden przekazywany jest właściwemu naczelnikowi urzędu celnego, w terminie do 10. dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy zestawienie. Powinno ono określać datę sporządzenia zestawienia, nazwę i siedzibę podmiotu sporządzającego zestawienie, wykaz wystawionych dokumentów, na podstawie których wydano w zwolnieniu na próby laboratoryjne alkohol etylowy oraz aromaty zawierające w swoim składzie alkohol etylowy, a także rodzaj, ilość i przeznaczenie wyrobów akcyzowych (podstawa prawna § 3 ust. 5 i 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lutego 2009 r. w sprawie dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, ewidencji tych wyrobów oraz wykazu środków skażających alkohol etylowy służącego do stosowania zwolnień od akcyzy (Dz. u. Nr 32, poz. 251 ze zm.).

Wydawane w zwolnieniu na próby laboratoryjne w składzie podatkowym alkohol etylowy oraz aromaty zawierające w swym składzie alkohol etylowy, nie będą objęte zabezpieczeniem akcyzowym.

Stosownie do art. 32 ust. 5 pkt 1 uopa, warunek objęcia wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym złożonym przez podmiot prowadzący skład podatkowy, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku naruszenia warunków zwolnienia – do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący nie dotyczy sytuacji, o której mowa w art. 32 ust. 3 pkt 4 lub 8 uopa.

Zgodnie z art. 32 ust. 3 pkt 8 uopa, nie ma obowiązku nakładania zabezpieczenia akcyzowego, jeżeli wyroby akcyzowe będące przedmiotem zwolnienia, są zużywane przez podmiot prowadzący skład podatkowy, występujący jako podmiot zużywający.

W sprawie opisanej powyżej – jak zaznacza Wnioskodawca – nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. u. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Zauważyć należy, iż w ww. załączniku brak jest wyrobów oznaczonych kodem CN 3302, tj. aromatów produkowanych przez Wnioskodawcę.

W świetle art. 92 ustawy, do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Z kolei w myśl § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. u. Nr 32, poz. 228) zwalnia się od akcyzy napoje alkoholowe używane:

  1. jako próbki do analiz, niezbędnych prób produkcyjnych lub celów naukowych;
  2. do badań naukowych;
  3. do procesów produkcyjnych, pod warunkiem że produkt końcowy nie zawiera alkoholu.


Dodatkowo w świetle § 13 ust. 2 tego rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1, stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ustawy, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-11 ustawy.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi skład podatkowy, w którym usytuowane jest laboratorium. Zużywane są w nim – podczas przeprowadzanych analiz i prób laboratoryjnych – alkohol etylowy lub aromaty (kod CN ex 3302) zawierające alkohol etylowy. w opinii Spółki, pobierane na próby laboratoryjne w składzie podatkowym alkohol etylowy oraz aromaty zawierające alkohol etylowy mogą korzystać ze zwolnienia od akcyzy uregulowanego w § 13 ww. rozporządzenia.

Mając powyższe na uwadze, należy przede wszystkim wyjaśnić, iż zwolnieniu od podatku akcyzowego mogą podlegać wyłącznie wyroby akcyzowe. Przykładem takiego przywileju jest uregulowane w cyt. powyżej § 13 ww. rozporządzenia zwolnienie od podatku napoi alkoholowych. Są to wymienione w art. 92 ustawy wyroby akcyzowe. Zwolnienie dotyczy zatem tylko tych wyrobów, które prawodawca wymienia (oraz definiuje w dziale IV rozdziale 2 Napoje alkoholowe ustawy) jako alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Zainteresowany uważa, iż zwolnione w powyższym trybie są nie tylko napoje alkoholowe w postaci alkoholu etylowego lecz również aromaty zawierający alkohol etylowy sklasyfikowane pod kodem CN ex 3302. z wskazanych powyżej przepisów wynika natomiast, iż w ww. trybie może zostać zwolniony wyłącznie alkohol etylowy.

Tym niemniej, opisane we wniosku aromaty, nie będą w przypadku badań laboratoryjnych podlegały podatkowi akcyzowemu. Wyjaśnić bowiem należy, iż zgodnie z art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. c ustawy, zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie również napoje alkoholowe używane do produkcji olejków eterycznych, mieszanin substancji zapachowych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 5 wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 4 lub 8, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5-13; w przypadku podmiotu zużywającego zwolnienie od akcyzy dotyczy ilości nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b oraz ust. 2 pkt 1 lit. b.

We wskazanym przepisie (art. 30 ust. 9 pkt 5) mowa jest natomiast o zwolnieniu od akcyzy alkoholu etylowego zawartego w olejkach eterycznych lub mieszaninach substancji zapachowych, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości.

Zwolnieniu od akcyzy podlegają napoje alkoholowe zużywane do produkcji olejków eterycznych, mieszanin substancji zapachowych stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości. a contrario, jeśli są to olejki eteryczne lub mieszaniny substancji zapachowych niestosowane do ww. celów zwolnienie w stosunku do alkoholu etylowego nie przysługuje. Zwolnienie od akcyzy dotyczy ilości nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy.

W przedstawionym we wniosku przypadku od momentu, o którym mowa w art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy, zużyty w składzie podatkowym alkohol etylowy – który objęty był procedurą zawieszonego poboru akcyzy – będzie podlegał zwolnieniu od akcyzy o ile jego ilość nieprzekracza dopuszczalnych norm zużycia przy uwzględnieniu zastrzeżenia o przeznaczeniu olejku eterycznego zawartego w art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy. Powstały wyrób w postaci olejku eterycznego nie jest już wyrobem akcyzowym, a zatem nie mogą go dotyczyć uregulowania cyt. powyżej § 13 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Należy przy tym zaznaczyć, iż o ile przeprowadzanie badań laboratoryjnych wynika z procesu technologicznego produkcji tych wyrobów lub jest niezbędne w toku jego dalszej dystrybucji z uprzywilejowanym przeznaczeniem, to wykonywanie tych czynności na wyprodukowanych olejkach eterycznych nie będzie stanowiło naruszenia warunku „stosowania tych wyrobów do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości”. Jest to bowiem część procesu produkcji tych wyrobów lub też niezbędna w toku jego dystrybucji przez producenta działalność nierozerwalnie związana z wytworzeniem z alkoholu etylowego produktu, który z uwagi na swoje przeznaczenie determinuje zwolnienie od akcyzy zużytego do jego wyprodukowania napoju alkohlowego.

Wykorzystywanie przedmiotowych aromatów w ww. celach powinno znaleźć odzwierciedlenie w prowadzonej przez Wnioskodawcę dokumentacji w taki sposób, żeby każdorazowy przypadek zużycia tego wyrobu mógł zostać zweryfikowany przez odpowiednie organy podatkowe w toku ewentualnej kontroli podatkowej.

Wątpliwości Zainteresowanego związane są przede wszystkim z kwestią warunków jakie powinien spełniać i dokumentacji jaką powinien prowadzić skład podatkowy aby pobierane na próby laboratoryjne wyroby mogły na gruncie przepisów uopa oraz przepisów wykonawczych korzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego.

W tym zakresie Wnioskodawca wskazał we wniosku, iż musi prowadzić ewidencję wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy, o którym mowa w art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy, w której wykazywany będzie pobierany na próby laboratoryjne alkohol etylowy.

Zainteresowany jako podmiot zużywający alkohol etylowy w prowadzonym składzie podatkowym będzie zatem – z związku z postanowieniami § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia – zobowiązany do prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem. Przepisami regulującymi sposób prowadzenia przedmiotowej ewidencji – oprócz zasad wskazanych w art. 32 ust. 7, 8 i 9 ustawy – są postanowienia § 4 do § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lutego 2009 r. w sprawie dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, ewidencji tych wyrobów oraz wykazu środków skażających alkohol etylowy służącego do stosowania zwolnień od akcyzy (Dz. u. Nr 32, poz. 251 ze zm.).

Zauważyć przy tym należy, iż zgodnie z § 4 ust. 1 tego rozporządzenia ewidencja powinna zawierać następujące dane:

  1. aktualną ilość, wyrażoną w jednostkach miary stosowanych przy obliczeniu akcyzy:
    1. wyrobów zwolnionych wyprowadzonych ze składu podatkowego i dostarczonych do podmiotu zużywającego lub podmiotu pośredniczącego, lub zużytych w składzie podatkowym przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający - w przypadku podmiotu prowadzącego skład podatkowy,
    2. wyrobów zwolnionych dostarczonych ze składu podatkowego lub importowanych oraz wyrobów zwolnionych dostarczonych do podmiotu zużywającego - w przypadku podmiotu pośredniczącego,
    3. wyrobów zwolnionych dostarczonych ze składu podatkowego, dostarczonych przez podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego handlowca oraz wyrobów zwolnionych importowanych - w przypadku podmiotu zużywającego,
    4. wyrobów zwolnionych nabytych wewnątrz-wspólnotowo oraz wyrobów zwolnionych zużytych przez zarejestrowanego handlowca występującego jako podmiot zużywający lub dostarczonych do podmiotu zużywającego - w przypadku zarejestrowanego handlowca;
  2. datę wysłania lub odbioru wyrobów zwolnionych;
  3. dane niezbędne do ustalenia miejsca odbioru wyrobów zwolnionych - w przypadku podmiotu pośredniczącego, podmiotu zużywającego i zarejestrowanego handlowca;
  4. datę i numery identyfikujące dokument dostawy lub inny dokument, na podstawie którego wyroby zwolnione zostały wyprowadzone ze składu podatkowego, dostarczone, zużyte, importowane lub nabyte wewnątrzwspólnotowo.


W myśl ustępu 2 tego paragrafu w ewidencji określa się w szczególności:

  1. datę wyprowadzenia ze składu podatkowego, dostarczenia, zużycia, importu lub nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów zwolnionych;
  2. dane dotyczące wyrobów zwolnionych, odpowiednio, wyprowadzonych ze składu podatkowego, dostarczonych, zużytych, importowanych lub nabytych wewnątrzwspólnotowo:
    1. opis wyrobów oraz ich kod CN,
    2. numery identyfikacyjne, liczbę i rodzaj opakowań,
    3. podstawę prawną dokonanego zwolnienia od akcyzy,
    4. ilość wyrobów zwolnionych w jednostkach miary stosowanych przy obliczeniu akcyzy;
  3. łączną ilość wyrobów zwolnionych według kodów CN, wyprowadzonych ze składu podatkowego, dostarczonych, zużytych, importowanych lub nabytych wewnątrzwspólnotowo, obliczoną narastająco od początku roku kalendarzowego;
  4. ilość wyrobów zwolnionych i datę ich dostarczenia przez podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego handlowca podmiotowi zużywającemu - w przypadku podmiotu pośredniczącego i zarejestrowanego handlowca;
  5. ilość wyrobów zwolnionych i datę ich dostarczenia przez podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego handlowca podmiotowi zużywającemu - w przypadku podmiotu pośredniczącego i zarejestrowanego handlowca;
  6. ilość wyrobów zwolnionych i datę ich zużycia na cele uprawniające do zwolnienia - w przypadku podmiotu zużywającego oraz podmiotu prowadzącego skład podatkowy i zarejestrowanego handlowca, występujących jako podmioty zużywające;
  7. łączną ilość wyrobów zwolnionych, o których mowa w pkt 4 i 5, według kodów CN - obliczoną narastająco od początku roku kalendarzowego;
  8. datę wystawienia i numery identyfikujące dokument dostawy wystawiony przez podmiot prowadzący ewidencję - w przypadku przemieszczania wyrobów zwolnionych przez ten podmiot do podmiotu pośredniczącego lub zużywającego.


Jest to przy tym jedyny warunek z wymienionych w art. 32 ust. 5 ustawy, jaki musi spełnić podmiot zużywający, o którym mowa w art. 32 ust. 3 pkt 8 ustawy.

W przypadku zużywania alkoholu etylowego, jako próbek laboratoryjnych przez podmiot prowadzący skład podatkowy, występujący równocześnie jako podmiot zużywający brak jest bowiem zdarzeń powodujących zaistnienie obowiązku objęcia wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym (przepis art. 32 ust. 5 pkt 1 ustawy in fine wprost stanowi, iż warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa m.in. w art. 32 ust. 3 pkt 8 ustawy) jak i koniecznością wystawienia dokumentu dostawy. Ten bowiem wystawiany jest w świetle ww. postanowień ustawy oraz § 3 ust. 1 rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lutego 2009 r. w sprawie dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, ewidencji tych wyrobów oraz wykazu środków skażających alkohol etylowy służącego do stosowania zwolnień od akcyzy (Dz. u. Nr 32, poz. 251 ze zm.) tylko w określonych przypadkach. Brak jest wśród nich przemieszczania alkoholu etylowego w prowadzonym składzie podatkowym.

W przypadku zatem wykorzystywania alkoholu etylowego na próby laboratoryjne w prowadzonym składzie podatkowym na Wnioskodawcy – będącym równocześnie podmiotem zużywającym ten wyrób – nie będzie ciążył obowiązek sporządzania miesięcznego zestawienia wystawionych dokumentów dostawy, o którym mowa w § 3 ust. 5 tego rozporządzenia.

Ponadto zauważyć należy, że ustawodawca nie określił innych niż powyższe warunków dotyczących zwolnienia, o którym mowa w art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy. Wnioskodawca dokonując zatem sprzedaży aromatów będących przedmiotem wniosku nie ma obowiązku prowadzenia dodatkowych ewidencji, czy posiadania np. oświadczeń podmiotu nabywającego aromaty o ich finalnym przeznaczeniu. Niemniej jednak w interesie Wnioskodawcy jest wykazanie, np. w toku kontroli lub prowadzonego postępowania, iż przedmiotowe aromaty, zostały faktycznie wykorzystane lub też mają być stosowane – jak wskazuje art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy – do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe, jednakże prawidłowość wynika z innej podstawy prawnej niż wskazano we wniosku.

Ponadto informuje się, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek odnośnie opisanego zdarzenia przyszłego. Natomiast, rozstrzygnięcie w zakresie stanu faktycznego zawiera odrębna interpretacja indywidualna z dnia 29 marca 2010 r. nr ILPP3/443-197/09-3/TW.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj