Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-329/10/WRz
z 12 lipca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-329/10/WRz
Data
2010.07.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych

Ordynacja podatkowa


Słowa kluczowe
działy specjalne produkcji rolnej
koszt przesyłki
przedsiębiorstwa
spółka jawna


Istota interpretacji
czy zakładając spółkę jawną, można przyjąć, iż będzie ona następcą prawnym wspólników prowadzących działy specjalne produkcji rolnej?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej

w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 marca 2010r. (data wpływu do tut. Biura 30 marca 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie sukcesji podatkowej, o której mowa w art. 93a § 2 pkt 2 tego aktu prawnego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie m.in. dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie sukcesji podatkowej, o której mowa w art. 93a § 2 pkt 2 tego aktu prawnego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działy specjalne produkcji rolnej - produkcję jaj konsumpcyjnych. Od 2010r. dochód z tej działalności obliczany jest na podstawie ksiąg handlowych i opodatkowany jest podatkiem liniowym. Wnioskodawca zatrudnia obecnie 20 pracowników. Jego żona również prowadzi (odrębnie) działy specjalne produkcji rolnej - chów i hodowlę drobiu. Dochód z Jej działalności obliczany jest przy zastosowaniu norm szacunkowych, a podatek dochodowy uiszczany jest wg skali podatkowej. Zarówno firma Wnioskodawcy, jak i Jego żony znajdują się na terenie tego samego gospodarstwa. Obydwoje małżonkowie są czynnymi płatnikami podatku VAT.

Od 1 maja 2010r. małżonkowie mieli zamiar przekształcić swoje działy w spółkę jawną. Wniosek do KRS został już złożony i właśnie pojawiły sie problemy. Wnioskodawca pragnie upewnić się, czy w tym przypadku mają zastosowanie przepisy art. 93a § 2 pkt 2 Ordynacji podatkowej. Według polskiego prawa osoby, które prowadzą działy specjalne produkcji rolnej nie są przedsiębiorcami, nie są także osobami fizycznymi prowadzącymi pozarolniczą działalność gospodarczą - działy nie podlegają wpisowi do żadnego rejestru.

W nowo powstałej Spółce będą wykorzystywane te same składniki majątku co dotychczas, będą wykonywane te same czynności co obecnie, jednak z upływem czasu (nie od razu) małżonkowie zamierzają rozszerzyć działalność między innymi o handel i usługi.

W związku z sytuacją opisaną powyżej powstaje szereg wątpliwości i pytań, których nie są w stanie rozwiązać we własnym zakresie.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w ww. sytuacji mają zastosowanie przepisy art. 93a § 2 pkt 2 Ordynacji podatkowej... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, nowo powstała spółka jawna jest następcą prawnym kontynuującym działalność poprzednich "firm" (działów specjalnych produkcji rolnej). W związku z tym spółka przejmuje wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki działów rolnych.

Nowa spółka będzie działała przy wykorzystaniu tych samych składników majątku i na początku w takim samym zakresie. W opinii Wnioskodawcy, tworząc spółkę jawną nie likwiduje się dotychczasowego źródła przychodów i wszystkie wymienione we wniosku przepisy mają do niego zastosowanie. W przeciwnym wypadku byłoby to bardzo krzywdzące i naraziło by go na dodatkowe skomplikowane formalności związane z likwidacją działów i na dodatkowe koszty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), odrębnymi źródłami przychodów są:

  • pozarolnicza działalność gospodarcza,
  • działy specjalne produkcji rolnej.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W myśl natomiast art. 2 ust. 3 tej ustawy, działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

W myśl z art. 93a § 2 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), spółka niemająca osobowości prawnej, do której osoba fizyczna na pokrycie udziału wniosła wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanego podmiotu.

Przepisy Ordynacji podatkowej nie definiują pojęcia przedsiębiorstwa, jak też nie zawierają w tym zakresie odwołania do innych aktów prawnych. Z uwagi na powyższe zasadne jest sięgnięcie w tym zakresie do definicji sformułowanej w innych aktach prawnych, a w szczególności w Kodeksie cywilnym.

W myśl art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm. dalej określanego k.c.), przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

  1. oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa),
  2. własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości,
  3. prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych,
  4. wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne,
  5. koncesje, licencje i zezwolenia,
  6. patenty i inne prawa własności przemysłowej,
  7. majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne,
  8. tajemnice przedsiębiorstwa,
  9. księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Katalog składników przedsiębiorstwa, ujęty w ww. art. 551 k.c. nie ma charakteru zamkniętego. Stosownie natomiast do art. 552 k.c., czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

Definiując przedsiębiorstwo na gruncie Kodeksu cywilnego ustawodawca posługuje się m.in. pojęciem działalności gospodarczej. Przepisy Kodeksu nie precyzują tego pojęcia, a zatem należy odwołać się do znaczenia nadanego przepisami ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095).

Zgodnie z art. 2 tej ustawy, działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły. Odnośnie ustalenia co może być przedmiotem działalności gospodarczej zasadne jest skorzystanie z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. Nr 251, poz.1885.), wydanego na podstawie delegacji ustawowej zawartej w ustawie z dnia 29 czerwca 1995r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, ze zm.).

W świetle powyższego w celu jednoznacznego wskazania czy działy specjalne produkcji rolnej mogą stanowić przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 k.c., niezbędnym jest dokonanie wykładni przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej i przepisów z zakresu statystyki publicznej, do czego Organ nie jest uprawniony w ramach kompetencji wynikających z art. 14 b Ordynacji podatkowej. Zgodnie bowiem z art. 14 b § 1 Ordynacji podatkowej minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Stosownie do art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej, przez przepisy prawa podatkowego rozumie się przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

Zgodnie natomiast z art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej, przez ustawy podatkowe rozumie się ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż jeśli w świetle odrębnych przepisów niebędących przedmiotem interpretacji, zespół składników majątkowych (gospodarstwo) służących uzyskiwaniu przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej może stanowić przedsiębiorstwo, to założona przez Wnioskodawcę wraz z małżonką spółka osobowa będzie następcą prawnym, o którym mowa w cytowanym powyżej art. 93a § 2 pkt 2 Ordynacji podatkowej.

Zatem z powyższym zastrzeżeniem, stanowisko Wnioskodawcy, iż spółka osobowa będzie posiadała status następcy prawnego jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienić należy, iż w zakresie pytań oznaczonych we wniosku Nr 2-6 zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj