Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-133/10/PK
z 27 maja 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-133/10/PK
Data
2010.05.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Wyroby akcyzowe-przepisy szczegółowe. Podstawa opodatkowania i stawki akcyzy. --> Wyroby energetyczne i energia elektryczna


Słowa kluczowe
akcyza
stawka
wyroby energetyczne


Istota interpretacji
wykorzystywanie węglowodorów gazowych o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 do wytwarzania energii cieplnej za pomocą palnika ogniowego (gazowego) w celu lutowania elementów metalowych, nie można uznać, iż dochodzi do przeznaczenia ww. gazów na cele opałowe. Tym samym w tym przypadku przedmiotowe wyroby energetyczne nie będą opodatkowane stawką przewidzianą w art. 89 ust. 1 pkt 13 ustawy o podatku akcyzowym, a w konsekwencji nie będą objęte zwolnieniem przewidzianym w art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 23 lutego 2010r. (data wpływu 1 marca 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zastosowania zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym, dla węglowodorów gazowych o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 (w tym gaz skroplony propan oraz gaz propan-butan) wykorzystywanych do lutowania – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 marca 2010r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zastosowania zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym, dla węglowodorów gazowych o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 (w tym gaz skroplony propan oraz gaz propan-butan) wykorzystywanych do lutowania.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Spółka) jest podmiotem zajmującym się produkcją wymienników ciepła. Spółka zamierza nabywać z składu podatkowego położonego na terytorium kraju w ramach zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 (w tym gaz skroplony propan oraz gaz propan-butan).

Nabywane pozostałe węglowodory gazowe będą wykorzystywane do wytwarzania energii cieplnej uzyskanej w wyniku spalania opisanych wyżej pozostałych węglowodorów gazowych w lutownicy (palniku gazowym) służącej Spółce do łączenie elementów metalowych maszyn w toku dokonywania czynności produkcyjnych. Spółka jako podmiot zużywający dokonujący nabycia przedmiotowych wyrobów ze składu podatkowego mieszczącego się na terenie kraju dopełni wszelkich wymogów formalnych niezbędnych do skorzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego, a w szczególności wymogów wynikających z przepisów art. 32 ust 5-15 ustawy oraz przepisów zawartych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 lutego 2009r. w sprawie dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, ewidencji tych wyrobów oraz wykazu środków skażających alkohol etylowy służącego do stosowania zwolnień od akcyzy

W związku z powyższym Spółka zapytuje czy wykorzystywanie węglowodorów gazowych o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 do wytwarzania energii cieplnej za pomocą palnika ogniowego (gazowego) w celu lutowania elementów produkowanych przez Spółkę maszyn może być uznane za używanie tych wyrobów do celów opałowych pozwalające na skorzystanie ze zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie określonego w art. 32 ust 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z 32 ust 1 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie następujące wyroby akcyzowe używane do celów opałowych, pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, Jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust 5-13. Analizując treść przedstawionego przepisu należy niewątpliwie stwierdzić, że dla zastosowania zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie określonego w treści art. 32 ust 1 pkt 3 niezbędne jest aby przedmiotem dostawy były pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00, przy czym dostawa ta winna być dokonana w przypadkach określonych w art. 32 ust 3 ustawy o podatku akcyzowym.

Nie budzi również kontrowersji obowiązek spełnienie wymogów określonych treścią art. 32 ust. 3-13 ustawy. Konieczne jest tu również zwrócenie uwagi na fakt, że dla skorzystanie ze zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie określonego w treści art. 32 ust. 1 pkt 3 nabywane wyroby muszą, być używane do celów opałowych. W tej sytuacji powstaje pytanie czy wykorzystanie pozostałych węglowodorów gazowych o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 w procesie lutowania rurek może być potraktowane jako użycie na cele opałowe. Przepisy ustawy o podatku akcyzowym nie zawierają, definicji bądź też wyjaśnienia sformułowania "używane do celów opałowych". W związku z tym należy stwierdzić, iż dla prawidłowej wykładni pojęcia "używane do celów opałowych" należy oprzeć się o jego znaczenie językowe.

W ocenie Wnioskodawcy użycie pozostałych węglowodorów gazowych o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 w procesie lutowania rurek może być potraktowane jako użycie do celów opałowych. Istota, procesu lutowanie jest łączenie różnych elementów dzięki ich podgrzaniu oraz zastosowaniu odpowiedniej substancji łączącej. Zatem wykorzystanie w trakcie procesu lutowania pozostałych węglowodorów gazowych objętych zwolnieniem z art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy może być potraktowane jako ich używanie do celów opałowych albowiem służą one procesowi lutowania oraz ich spalanie wiąże się z powstaniem energii cieplnej. Jak już wspomniano ustawa o podatku akcyzowym nie precyzuje bliżej znaczenia sformułowania "używane do celów opałowych". Z tego względu należy sięgnąć do znaczenia pojęcia "opał" i "opałowy" zawartego w słownika języka polskiego. Słowo "opał" oznacza to czym się pali, materiał do ogrzewania, zaś "opałowy" - materiał służący do opalania (Słownik języka polskiego, pod. red. M. Szymczaka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995, t. II, str. 500-501; Słownik języka polskiego, pod red. W. Doroszewskiego, PWN, Warszawa 1997, t. V, str. 1004-100G). W potocznym znaczeniu cel opałowy oznacza więc wytworzenie ciepła w określony sposób tj. przez spalanie różnego rodzaju materiałów (stałych, ciekłych lub gazowych). Zdaniem Spółki, z uwagi na okoliczność powstawania energii cieplnej wytwarzanej przez palnik gazowy, w wyniku spalania przedmiotowych pozostałych węglowodorów gazowych winno się traktować ten proces jako używanie wyrobu na cel opałowy objęty zwolnieniem z art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym.

Warto tu przywołać Interpretację wydaną przez Naczelnika Urzędu Celnego w Legnicy w drodze postanowienia z dnia 28 października 2005r. (nr 452000-RPA-05-8/2005/SD). W treści przywołanego wyżej postanowienia stwierdzono, iż "Naczelnik Urzędu Celnego w Legnicy postanowił uznać przedstawione przez Stronę stanowisko za prawidłowe, co uzasadnia następująco: Ustawa z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29 poz. 257 z późn. zm.) reguluje opodatkowanie wyrobów podatkiem akcyzowym i zarówno ustawa ta, jak i wydane na jej podstawie akty wykonawcze nie definiują pojęcia „cel opałowy”. Dlatego też tutejszy organ stoi na stanowisku, iż należy posiłkować się znaczeniem tego pojęcia według „Nowego słownika języka polskiego PWN” (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002): - opał to: 1) materiał służący do opalania... ". 2) to czym się pall... ", -opałowy to: 1) ..... nadający się na opał...". 2) ..... służący do palenia...". Zatem - w świetle powyższego - Jeżeli Spółka zakupi olej opałowy, a następnie będzie zużywała zakupiony olej do celów opałowych (podgrzania wody do temperatury 120°C w myjce ciśnieniowej typu „KARCHER”) to należy uznać, iż olej będzie przeznaczony na cele opałowe." Przedstawiona wyżej interpretacja dotyczy stanu prawnego obowiązującego co prawda przed wejściom w życie ustawy z dnia 6 grudnia 2008r., lecz dotyczy podobnych pojęć, a więc może mieć ona znaczenie również przy wykładni przepisów obecnej ustawy. Przywołane wyżej postanowienie Naczelnika Urzędu Celnego w Legnicy opiera się na Językowym znaczeniu pojęcia "ceł opałowy" i wskazuje, że sformułowanie to obejmuje szeroki zakres wykorzystania wyrobów akcyzowych. Jest to więc istotny argument na poparcie tezy, iż pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 271119 00 zużywane do wytwarzania energii cieplnej za pomocą palnika gazowego mogą być uznane za wyroby objęte zwolnieniem z art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 są zaliczano do kategorii wyrobów energetycznych, ponieważ należą do wyrobów wymienionych w art. 86 ust. 1 ustawy. Z tego względu decydującym i ostatecznym argumentem dla poparcia tezy, iż opisany w stania faktycznym sposób wykorzystywania pozostałych węglowodorów gazowych jest objęty zakresem zwolnienie z art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy jest fakt, iż ustawa o podatku akcyzowym dzieli wyroby energetyczne na dwie grupy i są to paliwa silnikowe i paliwa opałowe. Zgodnie z art. 86 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych. Niewątpliwie palnik gazowy nie może być uznana za silnik spalinowy. Dlatego też oczywistym jest, że pozostałe węglowodory gazowe o kodach GN od 2711 12 11 do 2711 19 00 używane do lutowania nie mogą być uznane w myśl powyższej definicji za paliwo silnikowe albowiem nie są one wyrobami przeznaczonymi do użycia, oferowanymi na sprzedaż bądź też używanymi do napędu silników silnikowych. Stwierdzenie, że nabywane przez Spółkę pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 271112 11 do 2711 19 00 używane do lutowania nie są paliwem silnikowym pozwala je uznać za paliwo opałowe. Zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2. Jak juz wyżej wspomniano wyroby energetyczne należy podzielić na paliwa silnikowe i paliwa opałowe. Skoro więc pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 używane do lutowania nie są paliwem silnikowym, to należy je uznać za paliwo opałowe. Zasadne jest więc stanowisko, że pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 używane do lutowania winny być potraktowane jako paliwo opałowe w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009r. Nr 3 poz. 11ze zm.) przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym wyroby akcyzowe oznaczają - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy. W poz. 28 ww. załącznika pod kodem CN 2711 wymieniono gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się m.in. wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Natomiast w ust. 2 i ust. 3 ww. artykułu wyodrębniono dwie grupy paliw, a mianowicie paliwa silnikowe oraz paliwa opałowe. I tak paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych. Natomiast paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa powyżej.

Dla węglowodorów gazowych o kodzie CN 2711 ustawodawca przewidział w art. 89 pkt 12 lit. a oraz pkt 13 ustawy następujące stawki podatku tj.:

  • gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901 przeznaczonych do napędu silników spalinowych:
    • skroplonych - 695,00 zł/1.000 kilogramów,
    • w stanie gazowym - 11,04 zł/1 gigadżul (GJ),
  • gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ).

Przy czym stosownie do art. 32 ust. pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie następujące wyroby akcyzowe używane do celów opałowych, pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13.

Dodatkowo należy zauważyć, że w myśl art. 89 ust. 2 ustawy stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Zatem aby określić wysokość opodatkowania wyrobów o kodzie CN 2711 konieczne jest określenie ich przeznaczenia. Z wniosku wynika, iż przedmiotowe gazy będą wykorzystywane do wytworzenia ciepła za pomocą palnika ogniowego w celu lutowania elementów metalowych. Tym samym bezdyskusyjny jest fakt, iż gazy te nie będą wykorzystywane jako paliwo napędowe. Należy zatem rozważyć, czy przedmiotowe gazy można uznać, przy wyżej określonym przeznaczeniu jako paliwa opałowe. Czyli takie które są używane do celów opałowych.

Jak słusznie zauważa Wnioskodawcą ustawa o podatku akcyzowym nie definiuje celu opałowego i tym samym należy się posłużyć pojęciem potocznym tego określenia. Zdaniem Wnioskodawcy „w potocznym znaczeniu cel opałowy oznacza więc wytworzenie ciepła w określony sposób tj. przez spalanie różnego rodzaju materiałów (stałych, ciekłych lub gazowych)”. Z powyższym stwierdzeniem tut. organ całkowicie się zgadza przy czym uważa, że powyższe nie znajdzie zastosowania w przedmiotowej sprawie. Albowiem zdaniem organu celem spalanie ww. gazów nie jest uzyskanie ciepła, jako takiego, lecz wykonanie pewnego procesu technologicznego (łączenie elementów metalowych). Kolokwialnie rzecz ujmując, przedmiotowe elementy metalowe są podgrzewane do określonej temperatury w celu ich złączenia, a nie samego podgrzania jak np. woda w przywołanym przez Wnioskodawcę przykładzie dotyczącym myjek ciśnieniowych czy też np. w systemach ogrzewania centralnego. Należy bowiem zauważyć, że podgrzewanie wody nie ma na celu poddania jej żadnym procesom technologicznym lecz ma na celu uzyskanie określonej temperatury w danym pojemniku czy pomieszczeniu.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że wykorzystywanie węglowodorów gazowych o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 do wytwarzania energii cieplnej za pomocą palnika ogniowego (gazowego) w celu lutowania elementów metalowych, nie można uznać, iż dochodzi do przeznaczenia ww. gazów na cele opałowe. Tym samym w tym przypadku przedmiotowe wyroby energetyczne nie będą opodatkowane stawką przewidzianą w art. 89 ust. 1 pkt 13 ustawy o podatku akcyzowym, a w konsekwencji nie będą objęte zwolnieniem przewidzianym w art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Mając na uwadze, że ww. wyroby nie są przeznaczona ani do celów opałowych ani do celów napędowych zastosowanie znajdzie stawka podatku 0 zł, zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj