Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-332/10-4/MP
z 9 czerwca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-332/10-4/MP
Data
2010.06.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności nieopodatkowane podatkiem od towarów i usług
nagroda rzeczowa
odliczenie podatku
podatek naliczony
prawo do odliczenia
promocja
przekazanie nieodpłatne
reklama


Istota interpretacji
Nieodpłatne przekazanie przez Spółkę towarów w ramach prowadzonych akcji promocyjno – reklamowych jest związane z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem. Ponieważ z tytułu nabycia przedmiotowych towarów Spółce nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, nieodpłatne przekazanie upominków nie mieści się w definicji odpłatnej dostawy towarów zawartej w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy i w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 16.03.2010 r. (data wpływu 22.03.2010 r.), uzupełnionym w dniu 18.05.2010 r. na wezwanie tut. organu podatkowego z dnia 12.05.2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania towarów w ramach działań promocyjno-reklamowych oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów będących przedmiotem przekazania - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22.03.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania towarów w ramach działań promocyjno – reklamowych oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów będących przedmiotem przekazania.

Wniosek uzupełniony został w dniu 18.05.2010 r. (data wpływu 21.05.2010 r.)

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe :

Spółka jest centralną instytucją odpowiedzialną za prowadzenie i nadzorowanie systemu depozytowo-rozliczeniowego w zakresie obrotu instrumentami finansowymi w Polsce.

Główne zadania realizowane przez Spółkę to:

  • prowadzenie depozytu papierów wartościowych;
  • wykonywanie czynności w zakresie prowadzenia systemu rejestracji instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, które zostały dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzone do alternatywnego systemu obrotu;
  • nadzorowanie zgodności wielkości emisji z liczbą papierów wartościowych, zarejestrowanych w depozycie papierów wartościowych znajdujących się w obrocie;
  • obsługa realizacji zobowiązań emitentów wobec uprawnionych z papierów wartościowych zarejestrowanych w depozycie papierów wartościowych;
  • wykonywanie czynności związanych z wycofywaniem papierów wartościowych z depozytu papierów wartościowych;
  • dokonywanie rozrachunku w instrumentach finansowych i środkach pieniężnych w związku z transakcjami zawieranymi na rynku regulowanym oraz transakcjami zawieranymi w alternatywnym systemie obrotu w zakresie instrumentów finansowych zarejestrowanych w Spółce;
  • zapewnienie prawidłowego funkcjonowania obowiązkowego systemu rekompensat.

Do zadań Spółki może należeć również: (i) rozliczanie transakcji zawieranych na rynku regulowanym, (ii) rozliczanie transakcji zawieranych w alternatywnym systemie obrotu w zakresie zdematerializowanych papierów wartościowych (iii) prowadzenie systemu zabezpieczania płynności rozliczeń, w tym systemu gwarantowania rozliczeń transakcji zawartych na rynku regulowanym.

  • Spółka może również (i) rejestrować inne instrumenty finansowe niż określone powyżej (ii) dokonywać rozliczenia i rozrachunku transakcji innych niż zawierane w obrocie zorganizowanym (iii) prowadzić system zabezpieczania płynności rozliczeń transakcji, o których mowa powyżej.
  • Spółka może obsługiwać obrót papierami wartościowymi innymi niż zdematerializowane. Do obsługi tej stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące prowadzenia depozytu papierów wartościowych, chyba że ustawa stanowi inaczej.
  • Spółka może prowadzić rachunki pieniężne, dokonywać rozliczeń pieniężnych, udzielać pożyczek oraz uczestniczyć w rozrachunkach dokonywanych przez Narodowy Bank Polski na zasadach stosowanych w przypadku rozrachunków międzybankowych, w zakresie niezbędnym do realizacji zadań określonych powyżej.

Zgodnie ze Statutem Spółki (tekst jednolity zgodny z uchwałą Rady Nadzorczej Spółki z dnia 25 września 2009 r.) przedmiotem działalności Spółki jest także upowszechnianie informacji i prowadzenie działań edukacyjnych dotyczących rynku kapitałowego.

Usługi świadczone przez Spółkę w ramach realizowanych zadań mieszczą się w grupowaniu PKWiU 67.11.10 — usługi związane z zarządzaniem rynkiem finansowym według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. Usługi świadczone przez Spółkę zgodnie z art. 43 ust 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. nr 54 poz. 535 z późn. zm. ) o podatku od towarów i usług (dalej jako uptu ) są zwolnione z opodatkowania VAT.

Spółka w dniu 8 grudnia 2009 r. przyjęła nową Strategię rozwoju Spółki na lata 2010-2013. Kluczowym zadaniem Zarządu będzie przygotowanie Spółkę do działania w warunkach wzmożonej konkurencji zagranicznej oraz konsolidacji rynku. Strategia jest ukierunkowana na budowę pozycji regionalnej oraz konkurencyjności Spółki. Jest to strategia aktywnego działania i rozwoju. Wizją Spółki jest stworzenie do roku 2013 prężnej Grupy kapitałowej, reagującej z wyprzedzeniem na wyzwania konkurencji, budującej portfel swoich usług opartych na nowoczesnych i innowacyjnych rozwiązaniach technologicznych tworzących wartość dla uczestników rynku kapitałowego, wspierającej budowę centrum regionalnego w Warszawie, przy aktywnej współpracy z innymi polskimi i zagranicznymi uczestnikami tego rynku oraz ze Spółką jako główną instytucją depozytowo-rozliczeniową w Europie Środkowej i Wschodniej. W kontekście przyjętej strategii, celem jej wdrożenia Spółka podejmuje szereg działań, a w tym promocyjno - reklamowych i edukacyjnych.

Realizując swoje zadania statutowe Spółka organizuje różnego rodzaju spotkania i konferencje mające na celu upowszechnianie informacji dotyczących rynku kapitałowego. W trakcie tych spotkań i konferencji ich uczestnikom przekazywane są różnego rodzaju upominki reklamowe i promocyjne. W związku z tym, iż upowszechnianie informacji o rynku kapitałowym jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, nieodpłatne przekazanie towarów nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponadto Spółka organizuje różnego rodzaju akcje promocyjno — reklamowe mające na celu promocję samej Spółki jak i rynku kapitałowego, na którym Spółka działa. Niewątpliwie bowiem promocja rynku kapitałowego, jak i Spółki wpływa na wzrost wolumenu świadczonych usług. Jeżeli bowiem wzrasta rynek kapitałowy (liczba uczestników, notowanych instrumentów), to wzrastają też obroty Spółki tak w zakresie wartościowym, jak i co do rodzaju transakcji.

Do akcji tych należą m.in.: spotkania z inwestorami i uczestnikami rynku, spotkania z przedstawicielami instytucji finansowych krajowych i zagranicznych, przyjmowanie delegacji zagranicznych, organizacja dni otwartych Giełdy, spotkania wigilijne dla przedstawicieli rynku itp.

W ramach prowadzonych akcji Spółka przekazuje różnego rodzaju towary, np.: gadżety reklamowe, upominki prezenty na rzecz uczestników rynku lub osób fizycznych jak i prawnych biorących udział w tych wydarzeniach.

Towary reklamowe i promocyjne przekazywane są m.in.:

a) Przedstawicielom rynku kapitałowego. Do grupy tej należą prezenty przekazywane:

(i) podczas spotkań z przedstawicielami rynku kapitałowego w Polsce,

(ii) podczas spotkań z przedstawicielami zagranicznych depozytów oraz giełd zarówno podczas pobytów przedstawicieli Spółki w innych krajach jak i podczas pobytu gości zagranicznych w Polsce, min. upominki przekazywane podczas Konferencji Europejskiej FESE (Federation of European Securities Exchange), a w tym przykładowo: upominki dla delegacji ukraińskiego depozytu, przedstawicieli giełdy białoruskiej przekazane w związku z podpisaniem memorandum of understanding, upominki dla delegacji z Japonii,

(iii) podczas spotkań z przedstawicielami mediów związanych z rynkiem kapitałowym. Jako upominki przekazywane są m.in. pióra, artykuły dekoracyjne, naczynia ozdobne, plecaki, kosmetyki, płyty CD z muzyką Chopina, albumy fotograficzne, zestawy produktów delikatesowych.

b) Podczas dni otwartych giełdy. Dni Otwarte Giełdy były imprezą organizowaną przez Spółkę wspólnie z GPW w W. skierowaną do wszystkich osób, które chciały poznać funkcjonowanie Spółki oraz GPW w W. od środka. Impreza ta miała charakter promocyjno-edukacyjny, a jej celem było zwiększenie zainteresowania rynkiem kapitałowym (giełdowym), na którym działa Spółka. W trakcie trwania imprezy były organizowane rożnego rodzaju konkursy i quizy dotyczące wiedzy o rynku kapitałowym. Zwycięzcom zostały przekazane nagrody np. w postaci kamery cyfrowej, aparatu cyfrowego, iPodów, MP3.
c) Na inne cele promocyjno-reklamowe. W ramach tej działalności przekazywane (rozdawane) są min.: długopisy, pióra, kalendarze, pamięć USB, portfele, wyroby czekoladowe, smycze, plecaki. Dodatkowo Spółka ponosi wydatki związane z zakupem opakowań do przekazywanych upominków (torby papierowe z logo Spółki, taśmy itp.).
d) Na cele reprezentacyjne, m.in.: prezenty świąteczne (kalendarze, bombki choinkowe, świece zapachowe, wyroby czekoladowe, zestawy świąteczne), wyroby konfekcyjne (np. szale jedwabne), kosmetyki (kremy, perfumy), długopisy, pióra itp.

Część z przekazywanych w ramach działań promocyjnych upominków (np. długopisy, pióra, kalendarze, torby papierowe) posiada logo Spółki. W ramach podejmowanych działań przekazywane są także towary o wartości nieprzekraczającej 10 zł (prezenty o małej wartości).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy prawidłowym jest klasyfikowanie przez Spółkę towarów przekazywanych w ramach działań promocyjno- reklamowych określonych w pkt (a)- (d) jako niezwiązanych z prowadzonym przez KDPW przedsiębiorstwem i opodatkowanie takiego przekazania podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 7 ust 2 uptu...
  2. Czy opodatkowanie nieodpłatnego przekazania towarów na cele promocyjno-reklamowe i reprezentacyjne określone w pkt (a) — (d) dokonywane przez Spółkę od 1 grudnia 2008 r. zaklasyfikowane przez Spółkę jako niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem uprawnia Spółkę do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów będących przedmiotem przekazania...
  3. Czy nieodpłatnie przekazane towary z logo Spółki na cele promocyjno-reklamowe należy uznać, w rozumieniu art. 7 ust. 2 uptu, za przekazanie na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem i czy dla klasyfikacji ich jako związanych z prowadzonym przedsiębiorstwem ma także znaczenie, kiedy i komu towary z logo Spółki są przekazywane...

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 uptu opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust 2 uptu przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 uptu, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny
  • jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Zgodnie z art. 7 ust. 3 i 4 uptu przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych, prezentów o małej wartości i próbek. Przez prezenty o małej wartości rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób,
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt a), jeżeli jednostkowa cena nabycia towarów (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazania towarów, nie przekraczają 10 zł.

Z literalnego brzmienia art. 7 ust. 2 uptu wynika, iż nieodpłatne przekazanie towarów podlega opodatkowaniu VAT, jeżeli łącznie spełnione zostaną poniższe warunki, tj.

  • Towary są przekazywane na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem,
  • Podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części.

Uptu nie zawiera definicji „celu związanego z prowadzonym przedsiębiorstwem” oraz „celu niezwiązanego z prowadzonym przedsiębiorstwem”. Przez cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem należy uznać takie, które realizowane są w związku z potrzebami prowadzonej działalności, i które mają wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstwa (np. pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 1 września 2009 r., nr IPPP1-443-657/09- 5/IZ).

Z kolei przez cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem, w opinii organów podatkowych należy uznać takie przekazania, których celem bezpośrednim jest zaspokojenie potrzeb konsumenckich osoby na rzecz której przekazywany jest towar. Niemniej jednak zaspokojenie potrzeb osoby trzeciej może być realizowane w związku z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa i jego rozwojem (np. pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 16 grudnia 2008 r., nr ILPP2/443-867/08-3/JK).

Kwestia opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów została także uregulowana w przepisach Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Zgodnie z art. 16 Dyrektywy 2006/112/WE, wykorzystanie przez podatnika towarów stanowiących część majątku jego przedsiębiorstwa do celów prywatnych podatnika lub jego pracowników, które przekazuje nieodpłatnie lub, w ujęciu ogólnym, które przeznacza do celów innych niż prowadzona przez niego działalność, gdy VAT od powyższych towarów lub ich części podlegał w całości lub w części odliczeniu, jest uznawana za odpłatną dostawę towarów. Za odpłatną dostawę towarów nie uznaje się jednakże wykorzystywania do celów działalności przedsiębiorstwa podatnika towarów stanowiących prezenty o niskiej wartości i próbki. Z powołanych przepisów Dyrektywy wynika, iż opodatkowaniu podlega każde nieodpłatne zbycie towarów, zarówno na cele związane z prowadzeniem działalności jak i na cele inne niż prowadzona działalność.

Ze względu na brak w uptu precyzyjnej definicji pojęcia przekazanie na „cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem” oraz mając na uwadze powyżej przeprowadzoną analizę Spółka opierając się na regulacji Dyrektywy 2006/112/WE uznała, iż przekazanie towarów (upominków prezentów), dokonywane w ramach akcji promocyjno-reklamowych wskazanych w stanie faktycznym w pkt (a) — (d) należy zaklasyfikować jako nieodpłatne przekazanie towarów na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 uptu takie nieodpłatne przekazanie towarów, tj. przekazanie na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem podlega, co do zasady, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, iż Spółka naliczając podatek należny od towarów przekazywanych na cele promocyjno-reklamowe działa zgodnie z przepisami art. 7 ust. 2 uptu.

Przepisy art. 7 ust. 2 uptu wskazują, iż opodatkowaniu podlega jedynie nieodpłatne przekazanie towarów na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Oznacza to, iż aby wystąpił obowiązek opodatkowania czynności przekazania towarów musi dojść do łącznego spełnienia dwóch wskazanych przez ustawodawcę warunków:

  • Towary są przekazywane na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem,
  • Podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 uptu podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku ze świadczeniem usług zwolnionych od podatku Spółka, co do zasady, nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania tych czynności.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 uptu w brzmieniu obowiązującym do 1 grudnia 2008 r. obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Przepisu art. 88 ust. 1 pkt 2 uptu nie stosuje się do wydatków związanych z dostawą towarów oraz świadczeniem usług w przypadkach określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 uptu, jeżeli czynności te zostały opodatkowane. W związku z tym, iż w myśl art. 7 ust. 2 uptu opodatkowaniu podlega jedynie przekazanie towarów na cele niezwiązane z przedsiębiorstwem, analiza przepisów art. 88 ust. 3 pkt 3 uptu prowadzi do wniosku, iż regulacje w nim zawarte odnoszą się jedynie do przekazania na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem. W konsekwencji podatnik opodatkowując podatkiem należnym nieodpłatne przekazanie towarów na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem miał prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Zatem przepisy art. 88 ust. 1 pkt 2 oraz art. 88 ust. 3 pkt 3 uptu pozwalały na zastosowanie rozwiązania, zgodnie z którym nieodpłatne przekazanie towarów na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem podlegało opodatkowaniu podatkiem należnym, a jednocześnie podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W wyniku nowelizacji uptu z dniem 1 grudnia 2008 r. uchylone zostały przepisy art. 88 ust. 1 pkt 2 oraz art. 88 ust. 3 pkt 3. W konsekwencji rozwiązanie, w którym podatnik opodatkowuje nieodpłatne przekazanie towarów, a jednocześnie dokonuje odliczenia podatku naliczonego nie znajduje po ww. dacie podstawy prawnej. Należy jednak zauważyć, iż przepis art. 7 ust. 2 uptu nie do końca odpowiada przepisom Dyrektywy 2006/112/WE. Przepisy art. 16 Dyrektywy 2006/112/WE wskazują, iż opodatkowaniu podlega przekazanie towarów, gdy w stosunku do tych towarów lub ich części podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia całości lub części podatku naliczonego.

Zatem, przepisy Dyrektywy 2006/112/WE zakładają, że jeżeli podatnik odliczył podatek naliczony przy nabyciu towarów lub usług, a następnie towary te przekazał nieodpłatnie, to jest obowiązany naliczyć podatek należny. Z kolei uptu mówi o „prawie do odliczenia podatku naliczonego od tych czynności”. Zapis ten prowadzi do wniosku, iż prawo do odliczenia powinno związane być bezpośrednio z czynnością, jaką jest nieodpłatne przekazanie.

Dlatego też w opinii KDPW, w związku z tym, iż towary przekazywane na cele opisane w pkt (a) – (d) przekazywane są na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem, fakt świadczenia przez KDPW w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa usług zwolnionych z VAT nie powinien mieć wpływu na prawo do odliczenia podatku naliczonego od czynności nieodpłatnego przekazania.

Zatem, Spółka naliczając podatek należny od nieodpłatnie przekazanych towarów ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od tych czynności. Podatek naliczony jest w tym przypadku związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych na podstawie art. 7 ust. 2 uptu.

Dodatkowo należy podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego od czynności nieodpłatnego przekazania towarów na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem realizuje jedną z podstawowych cech podatku VAT – zasadę neutralności podatku dla podatnika.

Zgodnie z art. 7 ust 2 uptu opodatkowaniu podlega nieodpłatne przekazanie towarów na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Przez cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem należy uznać takie przekazania, których celem bezpośrednim jest zaspokojenie potrzeb konsumenckich osoby, na rzecz której przekazywany jest towar. Warunek zaspokojenia potrzeb konsumenckich prowadzi do wniosku, iż przekazywany towar musi posiadać wartość użytkową dla jego odbiorcy. W przypadku przekazania towarów opatrzonych logo Spółki nie dochodzi do zaspokojenia potrzeb konsumenckich. W tym bowiem przypadku towary z logo mają na celu reklamę i promocję Spółki oraz rynku kapitałowego.

Dodatkowo należy podkreślić, iż umieszczenie logo na towarze niewątpliwie przyczynia się do reklamy i promocji firmy lub produktu, niemniej jednak dla otrzymującego fakt oznaczenia towaru logo Spółki może w znaczący sposób obniżać jego wartość, a tym samym nie powoduje zaspokojenia jego potrzeb konsumenckich.

Reklamowy charakter towarów z logo firmy jest powszechnie akceptowany w odniesieniu do klasyfikacji kosztów z punktu widzenia ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Mając powyższe na uwadze, w ocenie Spółki przekazanie towarów opatrzonych logo Spółki stanowi czynność związaną z prowadzonym przedsiębiorstwem i w związku z tym nie podlega opodatkowaniu VAT—zgodnie z art. 7 ust. 2 uptu. Okoliczność, kiedy i komu towary z logo są przekazywane, nie ma znaczenia dla ustalenia celu takiego przekazania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Ad. 1 i 3 .

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Ustawodawca dla celów podatku od towarów i usług zrównał z odpłatną dostawą towarów niektóre nieodpłatne czynności. I tak, zgodnie z treścią art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  • przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  • wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Jednocześnie do powyższego przepisu ustawodawca odwołał się w art. 7 ust. 3 ustawy, z treści którego wynika, iż nie uznaje się za dostawę towarów (tj. nie podlegają opodatkowaniu) przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Stosownie do przepisu art. 7 ust. 4 ustawy o VAT przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176, ze. zm.), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł”.

Z kolei przez próbkę, w rozumieniu art. 7 ust. 7 ustawy, rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że ustawodawca wyłączył z opodatkowania czynności, które generalnie ściśle związane są z prowadzonym przedsiębiorstwem – drukowane materiały reklamowe i informacyjne, próbki towarów, prezenty. Skoro art. 7 ust. 3 zawiera wyłączenia związane z prowadzoną działalnością z ust. 2, prowadzi to do wniosku, że art. 7 ust. 2 stanowi podstawę nieodpłatnego przekazania towarów bez wynagrodzenia na cele zarówno związane jak i niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Odmienna interpretacja podważałaby racjonalność ustawodawcy. Nie byłoby bowiem racjonalne wyłączanie z opodatkowania czynności, które takiemu opodatkowaniu nie podlegają.

Zatem, dla wyjaśnienia opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów należy wziąć pod uwagę zasadę racjonalności ustawodawcy i kompleksowo analizować powyższe przepisy, tj. przepis art. 7 ust. 2 w zestawieniu z przepisem art. 7 ust. 3 ustawy. Za kompleksową wykładnią przepisów przemawia również fakt, iż wykładnia językowa powyższych przepisów budzi pewne wątpliwości interpretacyjne, zatem nie można opierać się tylko na niej. Z kompleksowej analizy cytowanych wyżej przepisów (art. 7 ust. 2 i art. 7 ust. 3) wynika, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne, bądź spełniających warunki uznania ich za prezenty o małej wartości lub próbki. Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie tych towarów pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

Unormowanie zawarte w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT nawiązuje do treści art. 16 Dyrektywy 2006/112/WE Rady Unii Europejskiej z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, będącego odpowiednikiem art. 5 (6) VI Dyrektywy Rady. Zgodnie z art. 16 obecnie obowiązującej Dyrektywy wykorzystanie przez podatnika towarów stanowiących część majątku jego przedsiębiorstwa do celów prywatnych podatnika lub jego pracowników, które przekazuje nieodpłatnie lub, w ujęciu ogólnym, które przeznacza do celów innych niż prowadzona przez niego działalność, gdy VAT od powyższych towarów lub ich części podlegał w całości lub w części odliczeniu, jest uznawane za odpłatną dostawę towarów. Za odpłatną dostawę towarów nie uznaje się jednakże wykorzystania do celów działalności przedsiębiorstwa podatnika towarów stanowiących prezenty o niskiej wartości i próbki.

Analiza przepisów, o których mowa wyżej (art. 5 ust. 6 VI Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. oraz art. 16 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r.) pozwala stwierdzić, że swoją dyspozycją obejmują one każde nieodpłatne zbycie towarów, zarówno do celów innych niż prowadzona działalność gospodarcza, jak i do celów tej działalności.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy wynika, że Spółka jest centralną instytucją odpowiedzialną za prowadzenie i nadzorowanie systemu depozytowo – rozliczeniowego w zakresie obrotu instrumentami finansowymi w Polsce. Jak wskazuje wnioskodawca, usługi świadczone przez Spółkę mieszczą się w grupowaniu PKWiU 67.11.10- usługi związane z zarządzaniem rynkiem finansowym i zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT są zwolnione z opodatkowania. W związku ze świadczeniem usług zwolnionych od podatku, Spółka nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania tych czynności.

Spółka przyjęła nową Strategię rozwoju na lata 2010-2013, której kluczowym zadaniem będzie przygotowanie do działania w warunkach wzmożonej konkurencji zagranicznej oraz konsolidacji rynku. Celem wdrożenia strategii Spółka podejmuje szereg działań o charakterze promocyjno – reklamowym i edukacyjnym. Spółka organizuje różnego rodzaju spotkania i konferencje, mające na celu upowszechnianie informacji o rynku kapitałowym, w trakcie których przekazywane są upominki reklamowe i promocyjne. Zdaniem Spółki, w związku z tym, iż upowszechnianie informacji o rynku kapitałowym jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, nieodpłatne przekazanie towarów nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponadto, Spółka organizuje różnego rodzaju akcje promocyjno – reklamowe mające na celu promocje samej Spółki jak i rynku kapitałowego (są to m. in. spotkania z inwestorami i uczestnikami rynku, spotkania z przedstawicielami instytucji finansowych krajowych i zagranicznych, przyjmowanie delegacji zagranicznych, organizacja dni otwartych Giełdy, spotkania wigilijne dla przedstawicieli rynku itp.). W ramach ww. akcji Spółka przekazuje gadżety reklamowe, upominki i prezenty m. in :

  1. przedstawicielom rynku kapitałowego (podczas spotkań z przedstawicielami rynku kapitałowego w Polsce, podczas spotkań z przedstawicielami zagranicznych depozytów oraz giełd w kraju i za granicą, podczas spotkań z przedstawicielami mediów związanych z rynkiem kapitałowym ). Jako upominki przekazywane są m.in. pióra, artykuły dekoracyjne, naczynia ozdobne, plecaki, kosmetyki, płyty CD z muzyką Chopina, albumy fotograficzne, zestawy produktów delikatesowych.
  2. podczas dni otwartych giełdy – w trakcie trwania imprezy organizowane są różnego rodzaju konkursy i quizy dotyczące wiedzy o rynku kapitałowym. Zwycięzcom przekazywane są nagrody np. kamery cyfrowe, aparaty cyfrowe, iPody, MP3.
  3. na inne cele promocyjno – reklamowe – w ramach tej działalności przekazywane są m.in. długopisy, pióra, kalendarze, pamięć USB, portfele, wyroby czekoladowe, smycze, plecaki. Dodatkowo Spółka ponosi wydatki związane z zakupem opakowań do przekazywanych upominków.
  4. na cele reprezentacyjne, m.in. prezenty świąteczne (kalendarze, bombki choinkowe, świece zapachowe, wyroby czekoladowe, zestawy świąteczne), wyroby konfekcyjne (szale jedwabne), kosmetyki (kremy, perfumy), długopisy, pióra itp.

Część przekazywanych upominków posiada logo Spółki. W ramach podejmowanych działań przekazywane są także towary o wartości nieprzekraczającej 10 zł (prezenty o małej wartości).

Analiza przepisów podatkowych w związku z przedstawionymi we wniosku okolicznościami sprawy wskazuje, iż nieodpłatne przekazywanie przez Spółkę ww. towarów , zarówno podczas organizowanych spotkań i konferencji mających na celu upowszechnianie informacji dotyczących rynku kapitałowego, jak również podczas akcji promocyjno - reklamowych pozostają w związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą. Jak wskazał Wnioskodawca, prowadzone akcje promocyjno – reklamowe mają na celu promocję samej Spółki oraz rynku kapitałowego, na którym Spółka działa. Promocja rynku kapitałowego i Spółki wpływa za wzrost wolumenu świadczonych usług. Jeżeli wzrasta rynek kapitałowy (liczba uczestników, notowanych instrumentów), to wzrastają też obroty Spółki, tak w zakresie wartościowym, jak i co do rodzaju transakcji.

Art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, zrównuje czynności dokonane bez wynagrodzenia z czynnościami odpłatnymi, przy spełnieniu warunków wymienionych w tym przepisie i z zastrzeżeniem płynącym z ust. 3 tego artykułu. W związku z powyższym nieodpłatne przekazanie przez podatnika należących do jego przedsiębiorstwa towarów innych niż drukowane materiały reklamowe i informacyjne oraz prezenty o małej wartości i próbki, wchodzi w zakres objęty pojęciem "odpłatnej dostawy towarów".

Opodatkowaniu podatkiem VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru. Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie tych towarów pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

Nieodpłatne przekazanie przez Spółkę wszystkich wymienionych towarów w ramach prowadzonych akcji promocyjno – reklamowych określonych w pkt (a) – (d) jest związane z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem. Ponieważ z tytułu nabycia przedmiotowych towarów Spółce nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, nieodpłatne przekazanie upominków nie mieści się w definicji odpłatnej dostawy towarów zawartej w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy i w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie bez znaczenia pozostaje fakt umieszczenia na niektórych towarach logo Spółki oraz to, kiedy i komu towary z logo Spółki są przekazywane.

Ad. 2.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Określone w przywołanym powyżej przepisie ustawy o VAT uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego należy rozumieć w ten sposób, że podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zarówno w odniesieniu do towarów i usług, które są przez tego podatnika wykorzystywane bezpośrednio przy dokonywaniu odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług jak i w odniesieniu do nabywanych przez niego towarów i usług, które pomimo braku bezpośredniego związku z czynnościami opodatkowanymi służą prowadzeniu działalności gospodarczej podatnika.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Fakt, nieodpłatnego przekazania ww. towarów, niezależnie od tego, czy nieodpłatne przekazanie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, czy też nie będzie opodatkowane, pozostaje bez wpływu na prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem przekazywanych towarów. Do podstawowej działalności Spółki nie należy bowiem nieodpłatne przekazywanie towarów, lecz świadczenie usług związanych z zarządzaniem rynkiem finansowym, sklasyfikowanych w PKWiU 67.11.10 i korzystających ze zwolnienia z opodatkowania. Wydania nagród stanowią jedynie dodatkowe działania podejmowane przez Spółkę w celu podniesienia poziomu obrotów, promocji Spółki i rynku kapitałowego na którym ona działa. Poniesione przez Spółkę wydatki związane z zakupem towarów przekazywanych następnie nieodpłatnie w ramach akcji promocyjno-reklamowych związane są ze sprzedażą zwolnioną Spółki.

W konsekwencji, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów będących przedmiotem przekazania.

Za nieprawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, iż skoro w art. 7 ust. 2 „ uptu mówi o prawie do odliczenia podatku naliczonego od tych czynności, zapis ten prowadzi do wniosku, iż prawo do odliczenia powinno związane być bezpośrednio z czynnością, jaką jest nieodpłatne przekazanie (...). Fakt świadczenia przez Spółkę w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa usług zwolnionych z VAT nie powinien mieć wpływu na prawo do odliczenia podatku naliczonego od czynności nieodpłatnego przekazania. Zatem, Spółka naliczając podatek należny od nieodpłatnie przekazanych towarów ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od tych czynności (..)”.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji czynności do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. Niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku zdarzenia przyszłego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj