Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-529/10/KT
z 17 czerwca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-529/10/KT
Data
2010.06.17


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
dofinansowanie
fundusz unijny
odliczenie podatku
odzyskanie podatku naliczonego
projekt pomocowy
stowarzyszenia
zwrot podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Prawo do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu finansowanego z funduszu unijnego.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 maja 2010 r. (data wpływu 2 czerwca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 16 czerwca 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 (PROW), działanie LEADER – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 czerwca 2010 r. wpłynął wniosek, uzupełniony w dniu 16 czerwca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 (PROW), działanie LEADER.


W przedmiotowym wniosku, oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.


Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania (dalej LGD) zostało zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym w dniu 19 września 2008 r. Zgodnie ze statutem, może prowadzić działalność gospodarczą służącą realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju (dalej LSR), a dochód z tej działalności ma być przeznaczony na realizację celów statutowych. Do tej pory jedynym źródłem przychodów były składki członkowskie. W związku z tym, że LGD nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, nie może odzyskać zapłaconego przy nabyciu towarów i usług podatku naliczonego.

Dofinansowanie, o które się ubiega, przeznaczone jest na stworzenie i realizację LSR, tj. na podniesienie jakości życia mieszkańców poprzez uatrakcyjnienie turystyczne terenu LGD oraz poprzez rozwój ich aktywności gospodarczej, społecznej i kulturalnej, przy zachowaniu dziedzictwa kulturowego i poszanowania przyrody.

Realizacja ww. celów związana jest z poniesieniem kosztów administracyjnych związanych z prowadzeniem biura LGD oraz świadczeniami na rzecz pracowników zatrudnionych do jego obsługi, a także prowadzeniem badań obszaru LGD: szkoleniem pracowników, zarządu i rady LGD, wydarzeniami promocyjnymi, aktywizowaniem lokalnej społeczności.

W trakcie realizacji ww. projektu nabywane towary i usługi nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną, a z realizacją LSR i będą to:

  • koszty bieżące (administracyjne): wynagrodzenie członków Rady, koszty podróży organów i pracowników LGD, wynagrodzenie pracowników LGD, wynagrodzenie za ochronę-monitoring, bieżące naprawy, najem, utrzymanie i wyposażenie biura oraz zakup materiałów biurowych, usługi telekomunikacyjne, doradztwo prawne, opłaty notarialne, skarbowe i sądowe, prowadzenie rachunku bankowego;
  • koszty związane z badaniem obszaru LGD: umowy cywilnoprawne związane ze zbadaniem potencjału rynku LGD na usługi dla ludności, rolnictwa i leśnictwa, badanie terenu LGD pod kątem atrakcyjności turystycznej w oczach turystów oraz ustalenie potencjału rozwoju rynku turystycznego;
  • koszty związane z informowaniem o LGD i LSR: prowadzenie strony www., wydruk i oprawa dokumentacji LGD celem jej udostępniania, przygotowanie projektu i wydruk materiałów informacyjnych, wyjazdy i pobyty informatorów, bazy danych;
  • koszty związane ze szkoleniem pracowników, zarządu i rady LGD: najem pomieszczeń, wynagrodzenie trenerów i specjalistów, wyżywienie trenerów, nocleg uczestników szkolenia, druk materiałów szkoleniowych, udział w innych szkoleniach;
  • koszty związane z wydarzeniami promocyjnymi: najem sprzętu, najem powierzchni, materiały promocyjne, upominki i nagrody;
  • koszty związane z aktywizowaniem lokalnej społeczności: najem sprzętu, najem powierzchni, wynagrodzenie prowadzących spotkanie, podróże i żywienie uczestników spotkania, nocleg uczestników spotkania, materiały szkoleniowe.


LGD została wybrana przez Marszałka Województwa do realizacji Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 (PROW), działanie LEADER, w ramach którego złożyło wniosek o dofinansowanie z krajowych środków publicznych i Europejskiego Funduszu Rozwoju. Ubiegając się o dofinansowanie LGD jest zobowiązana do przedstawienia indywidualnej interpretacji. LGD otrzymało już interpretację z dnia 13 października 2009 r. nr ITPP2/443-718/09/KT, wydaną w tej samej sprawie, niemniej Urząd Marszałkowski zobowiązał LGD do przedstawienia interpretacji w przedmiotowej sprawie ponownie w 2010 r.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy LGD może odzyskać podatek od towarów i usług uiszczany przy dokonywaniu zakupu towarów i usług...


Zdaniem Wnioskodawcy – wyrażonym w uzupełnieniu wniosku – LGD nie może odzyskać podatku od towarów i usług, gdyż nie prowadzi działalności gospodarczej i sprzedaży VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, że LGD nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Ponoszone wydatki związane z realizacją programu, nie będą służyły działalności opodatkowanej (LGD nie prowadzi działalności gospodarczej). Pomoc finansowa przeznaczona jest na pokrycie kosztów administracyjnych związanych z prowadzeniem biura LGD oraz świadczeniami na rzecz pracowników zatrudnionych do jego obsługi, a także prowadzeniem badań obszaru LGD, szkoleniem pracowników, zarządu i rady LGD, wydarzeniami promocyjnymi, aktywizowaniem lokalnej społeczności.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że ze względu na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, LGD nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu ww. wydatków, związanych z realizacją przedmiotowego programu. Wnioskodawcy nie przysługuje także prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż dofinansowanie, o które się ubiega, nie stanowi środków, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj