Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1678/09-2/MR
z 15 lutego 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1678/09-2/MR
Data
2010.02.15


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Terminy przechowywania dokumentów --> Termin przechowywania dokumentów


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
paragon fiskalny
przechowywanie dokumentów


Istota interpretacji
1. Czy Spółka po dokonaniu odczytu pamięci fiskalnej kasy za cały okres pracy kasy, który to odczyt został potwierdzony stosownym protokołem (zgodnie z § 7 ust. 8 i 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym musza odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków ich stosowania), może przekazać kasę fiskalną wraz z modułem fiskalnym do utylizacji dowolnie wybranemu podmiotowi, który oferuje usługi w zakresie utylizacji sprzętu elektronicznego?
2. Czy Wnioskodawca, biorąc pod uwagę przepis § 7 ust. 8 oraz § 19 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków ich stosowania, powinien przechowywać papierowe kopie dokumentów kasowych dotyczących sprzedaży dokonanej przed 1 grudnia 2008 r. (czyli przed dniem wejścia w życie wspomnianego rozporządzenia) przez okres 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku czy przez okres co najmniej 2 lat licząc od końca roku, w którym nastąpiła sprzedaż (dotyczy sprzedaży dokonanej do dnia 31 grudnia 2011 r.)?



Wniosek ORD-IN 562 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 7 grudnia 2009 r. (data wpływu 11 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie użytkowania kasy rejestrującej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie użytkowania kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej Spółka) prowadzi sprzedaż detaliczną w sieci ponad stu punktów sprzedaży zorganizowanych jako saloniki prasowe. Ewidencja obrotu i kwot podatku należnego prowadzona jest z wykorzystaniem kas rejestrujących. Obecnie Spółka wykorzystuje ponad 100 urządzeń. Po wyczerpaniu modułu fiskalnego kasy następuje odczyt pamięci fiskalnej za cały okres funkcjonowania kasy, a następnie urządzenie jest wycofywane z użytkowania i wykreślane z ewidencji urzędu skarbowego.

Ze względu na zużycie urządzeń nieopłacalne jest wymienianie pamięci fiskalnej i ich dalsze wykorzystywanie w działalności, ponieważ stopień zużycia fizycznego kasy spowoduje konieczność wycofania jej z użytkowania przed zapełnieniem nowego modułu fiskalnego. W związku z tym, w przypadku Wnioskodawcy, wyczerpanie modułu fiskalnego jest równoznaczne z wycofaniem kasy fiskalnej z użytku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka po dokonaniu odczytu pamięci fiskalnej kasy za cały okres pracy kasy, który to odczyt został potwierdzony stosownym protokołem (zgodnie z § 7 ust. 8 i 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym musza odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków ich stosowania), może przekazać kasę fiskalną wraz z modułem fiskalnym do utylizacji dowolnie wybranemu podmiotowi, który oferuje usługi w zakresie utylizacji sprzętu elektronicznego...

Zdaniem Wnioskodawcy, kasę fiskalną wraz z modułem fiskalnym po dokonaniu odczytu za cały okres pracy kasy, co zostanie potwierdzone stosownym protokołem, można przekazać do utylizacji dowolnemu podmiotowi zajmującemu się utylizacją sprzętu elektronicznego. Przepisy nie wskazują, że powinien to być producent krajowy lub importer kas fiskalnych i również nie istnieje przepis, który nakazywałby producentowi lub importerowi skupowanie kas wycofanych z użytku. Zgodnie z interpretacją indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 1 lipca 2009 r. nr IPPP2/443-423/09-2/AZ, rozporządzanie kasami fiskalnymi po dokonaniu odczytu i dopełnieniu wszystkich formalności określonych przepisami leży w gestii podatnika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zasady prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących określono w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338), zwanym dalej rozporządzeniem.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka prowadzi sprzedaż detaliczną w sieci ponad stu punktów sprzedaży zorganizowanych jako saloniki prasowe. Ewidencja obrotu i kwot podatku należnego prowadzona jest z wykorzystaniem kas rejestrujących. Po wyczerpaniu modułu fiskalnego kasy następuje odczyt pamięci fiskalnej za cały okres funkcjonowania kasy, a następnie urządzenie jest wycofywane z użytkowania i wykreślane z ewidencji urzędu skarbowego. Ze względu na zużycie urządzeń nieopłacalne jest wymienianie pamięci fiskalnej i ich dalsze wykorzystywanie w działalności, ponieważ stopień zużycia fizycznego kasy spowoduje konieczność wycofania jej z użytkowania przed zapełnieniem nowego modułu fiskalnego.

Zgodnie z § 2 pkt 6 rozporządzenia, przez moduł fiskalny kasy rozumie się urządzenie ewidencjonujące obrót i wyliczające kwoty podatku należnego, a także sterujące w jednoznaczny sposób wydrukiem wszystkich dokumentów drukowanych przez kasę oraz wyświetlaczem kasy.

Natomiast w myśl § 2 pkt 10 rozporządzenia, pod pojęciem pamięci fiskalnej kasy rozumie się urządzenie umieszczone w twardej nieprzezroczystej masie, umożliwiające trwały jednokrotny zapis danych pod kontrolą programu pracy kasy bez możliwości ich likwidacji oraz wielokrotny odczyt tych danych, które są nieusuwalne bez zniszczenia samego urządzenia.

Na podstawie § 7 ust. 8 rozporządzenia, zakończenie pracy w trybie fiskalnym przez każdą kasę lub wymiana pamięci fiskalnej kasy wymaga dokonania, z udziałem pracownika urzędu skarbowego, czynności odczytania zawartości pamięci fiskalnej kasy, z której sporządza się protokół według wzoru określonego w załączniku nr 4 do rozporządzenia.

Pamięć fiskalna podlegająca wymianie, po dokonanych czynnościach określonych w ust. 8, jest przechowywana zgodnie z ust. 1 pkt 8 przez podatnika w warunkach umożliwiających jej odczyt. Obowiązek przechowywania nie dotyczy sytuacji, kiedy był dokonany odczyt pamięci fiskalnej za cały okres pracy kasy i fakt ten potwierdzają zapisy protokołu, o którym mowa w ust. 8. Obowiązek ten również nie dotyczy sytuacji, gdy producent krajowy lub importer dokonujący wymiany pamięci fiskalnej kasy potwierdzi w książce kasy brak możliwości odczytu pozostałej części zapisów tej pamięci niezawartych w protokole (§ 7 ust. 9 rozporządzenia).

W oparciu o wyżej wymieniony protokół z czynności odczytania zawartości pamięci Naczelnik właściwego dla podatnika Urzędu Skarbowego dokonuje wykreślenia tej kasy z rejestru urządzeń kasowych. Jednocześnie należy wskazać, iż ustawodawca nie określił terminu przechowywania ani sposobu likwidacji zużytych kas, a ochroną objął tylko pamięć fiskalną kas rejestrujących.

Z powołanych powyżej przepisów jednoznacznie wynika, iż pamięć kasy fiskalnej po zapełnieniu staje się bezużyteczna, w związku z tym istnieje konieczność jej likwidacji zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania.

Jednocześnie należy wskazać, iż w przypadku zaprzestania użytkowania kasy przez podmiot, dla którego została ufiskalniona, należy dokonać likwidacji pamięci fiskalnej, a nie kasy rejestrującej. Dopuszczalna jest bowiem wymiana modułu z pamięcią fiskalną kasy rejestrującej, pod warunkiem, że konstrukcja urządzenia umożliwia instalację nowego modułu fiskalnego. Jeżeli więc zostanie dokonana wymiana pamięci fiskalnej, a uprawniony urząd nada ufiskalnionej kasie nowy numer ewidencyjny, użytkowanie przedmiotowej kasy przez Spółkę będzie możliwe.

Mając na względzie opisane zdarzenie przyszłe oraz przywołane powyżej przepisy prawne należy stwierdzić, iż w konsekwencji, po wycofaniu kas rejestrujących z użytku i dokonaniu wszelkich formalności określonych przepisami prawa, rozporządzenie kasami pozostaje w gestii Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w zakresie użytkowania kasy rejestrującej. Kwestia dotycząca terminu przechowywania kopii paragonów fiskalnych z kasy rejestrującej została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji z dnia 15 lutego 2010 r. nr ILPP2/443-1678/09-3/MR.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj