Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-171/10-4/MK
z 1 czerwca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-171/10-4/MK
Data
2010.06.01


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Wyłączenia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
fundacje
konto
organizacje pożytku publicznego
pomoc społeczna
spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu
środki własne
umowa kupna-sprzedaży
umowa przedwstępna


Istota interpretacji
zasada opodatkowania środków pieniężnych otrzymanych przez beneficjenta od fundacji posiadającej status organizacji pożytku publicznego.



Wniosek ORD-IN 716 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 08.02.2010 r. (data wpływu 01.03.2010 r.) oraz piśmie uzupełniającym braki formalne (data nadania 13.05.2010 r., data wpływu 17.05.2010 r., na wezwanie z dnia 22.01.2009 r. (data nadania 05.05.2010 r., data doręczenia 12.05.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zasad opodatkowania środków pieniężnych otrzymanych przez beneficjenta od fundacji posiadającej status organizacji pożytku publicznego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 01.03.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku osób fizycznych w zakresie zasad opodatkowania środków pieniężnych otrzymanych przez beneficjenta od fundacji posiadającej status organizacji pożytku publicznego. Pismem z dnia z dnia 05.05.2010 r. Wnioskodawca został wezwany do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez uzupełnienie przesłanego wniosku o brakujący podpis Wnioskodawcy. Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 12.05.2010 r. natomiast w dniu 17.05.2010 r. (w terminie) przesłano uzupełnienie wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest podopiecznym Fundacji. Fundacja posiada status organizacji pożytku publicznego, a jednym z jej celów statutowych jest pomoc społeczna. W dniu 08.01.2008 r. Wnioskodawca zawarł z Fundacją Porozumienie, na podstawie, którego zostały udostępnione Wnioskodawcy dwa konta bankowe w banku, z których jedno służy do przekazywania darowizn na podstawie indywidualnych apeli kierowanych do określonego adresata, a drugie do przekazywania darowizn gromadzonych w ramach zbiórki publicznej. Zgodnie z Porozumieniem wszystkie środki gromadzone na subkontach mają zostać przeznaczone na potrzeby Wnioskodawcy. Ponadto w zawartym Porozumieniu Fundacja zobowiązała się wykonywać indywidualną wolę Darczyńcy (darowiznę z poleceniem) pod warunkiem jej zgodności z celami statutowymi Fundacji i obowiązującym prawem. W załączniku do Porozumienia został określony Regulamin refundacji kosztów w ramach pomocy społecznej Fundacji. W regulaminie wskazano, że Fundacja może ponosić wszelkie koszty bezpośrednio na pisemny wniosek Podopiecznego lub refundować koszty ponoszone przez Podopiecznego jeśli są zgodne z treścią Porozumienia i redagowanych apeli oraz odpowiadają obowiązującym wymogom formalnym i merytorycznym wynikającym z ustawy o rachunkowości. Zgodnie z Regulaminem Fundacja pokrywa koszty mieszczące się w pojęciu pomocy społecznej na rzecz Podopiecznego, a więc związane z przeprowadzaniem operacji, leczeniem rehabilitacją, zakupem lekarstw i sprzętu medycznego, poprawą bytu materialnego, rozwojem intelektualnym, psychicznym i fizycznym Podopiecznego, zalecanym przez kompetentne w tym zakresie osoby (lekarz, psycholog, terapeuta, instruktor, pedagog, społeczny opiekun środowiskowy itp.). Dzięki zawartemu z Fundacją porozumieniu na subkontach została zgromadzona kwota 103.000 zł, z czego:

  1. ze środków gromadzonych z tytułu tzw. 1% - 83.000 zł
  2. z darowizn pochodzących od zidentyfikowanych osób fizycznych i prawnych – 20.000 zł.

W przypadku darowizn otrzymanych od zidentyfikowanych osób fizycznych i prawnych, to jedynie w jednym przypadku przekazana darowizna przekracza kwotę 4.902 zł. Jest to jednorazowa darowizna od osoby prawnej (fundacji) i wynosi ona 5 000 zł. Wnioskodawca jest po zabiegu amputacji nogi. Mieszka obecnie w mieszkaniu znajdującym się na 3 piętrze w starym budownictwie co znacznie ogranicza możliwości wychodzenia z domu i utrudnia normalne funkcjonowanie. Wnioskodawca posiada orzeczony znaczny stopień niepełnosprawności co w wyklucza zdolność do pracy. W celu poprawy warunków życiowych Wnioskodawca nabył spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu znajdującego się na pierwszym piętrze. Sytuacja majątkowa nie pozwoliła Wnioskodawcy na samodzielne sfinansowanie powyższego zakupu. Dlatego też Wnioskodawca wystąpił z wnioskiem do Fundacji o jego dofinansowanie. Fundacja wyraziła zgodę, gdyż tego typu działania mieszczą się w zakresie działalności statutowej Fundacji. Ponadto kwota dofinansowania, o którą prosił Wnioskodawca (100.000 złotych) odpowiadała kwocie zgromadzonej na subkoncie udostępnionym Wnioskodawcy przez Fundację (dokładnie 103.000 złotych).

W dniu 16 grudnia 2009 roku Wnioskodawca zawarł umowę przedwstępną kupna - sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, na podstawie której Fundacja przekazała do depozytu notarialnego kwotę 100.000 zł. Następnie wskazana kwota w związku z zawarciem umowy przyrzeczonej została przekazana sprzedającemu spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu tytułem części ceny sprzedaży. Pozostałą część ceny Wnioskodawca zapłacił z własnych środków. Osobiście Wnioskodawca nie otrzymał od Fundacji żadnych pieniędzy gromadzonych na subkontach.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z przekazaniem przez Fundację kwoty 100.000 zł tytułem zapłaty ceny za mieszkanie wskazana kwota będzie dla Wnioskodawcy stanowić dochód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy dnia 26 lipca 1991 r. (t. j. Dz. U. 2000 r., Nr 14 poz. 176 z późn. zm.), jest zwolniony z opodatkowania jako świadczenie z pomocy społecznej...

W przypadku negatywnej odpowiedzi na wskazane pytanie Wnioskodawca prosi o odpowiedź:

Czy w związku z przekazaniem przez Fundację kwoty 100.000 zł tytułem zapłaty ceny za mieszkanie wskazana kwota będzie dla Wnioskodawcy stanowić darowiznę, od której Wnioskodawca będzie zobowiązany zapłacić podatek od spadków i darowizn w wysokości obliczonej według stawek przewidzianych dla III grupy podatkowej...

Przedmiot niniejszej interpretacji stanowią przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W zakresie przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn zostanie wydana odrębna interpretacja.

Zdaniem Wnioskodawcy:

W związku z przekazaniem przez Fundację środków na zakup spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu nie powstanie obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych ponieważ otrzymane środki korzystać będą ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. 2000 r., Nr 14 poz. 176 z późn. zm.), dalej p.d.o.f.

Uzasadnienie:

W ramach zawartego porozumienia Fundacja udostępniła Wnioskodawcy dwa konta bankowe, na których gromadzone były środki pieniężne. Łącznie udało się zebrać 103.000 zł, z czego 83.000 zł pochodziły z wpłat dokonywanych przez podatników w ramach przekazywania tzw. 1% podatku, a 20.000 zł pochodziło z darowizn otrzymanych od zidentyfikowanych osób fizycznych i prawnych. Przekazanie przez Fundację środków pieniężnych w celu uregulowania części ceny zakupu spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu spowodowało powstanie po stronie Wnioskodawcy dochodu, który zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 79 p.d.o.f. podlegał zwolnieniu od opodatkowania. Zgodnie bowiem z treścią tego przepisu wolne od podatku dochodowego są świadczenia z pomocy społecznej. Zgodnie z postanowieniami statutu Fundacji oraz porozumienia zawartego z Fundacją kwoty przekazane przez Fundację ze środków gromadzonych na subkontach stanowią świadczenie z pomocy społecznej. Środki te bowiem są przekazywane za pośrednictwem Fundacji (będącej organizacją pożytku publicznego), której jednym z celów statutowych jest właśnie pomoc społeczna i są przekazywane właśnie na ten cel (w związku z realizacją tego celu).

W celu potwierdzenia prezentowanego stanowiska, Wnioskodawca przywołuje interpretacje indywidualne wydawane przez organy podatkowe. m.in. interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 13 maja 2009 r. (Nr IBPBII/1/436-44/O9/MCZ) organ ten uznał, iż dofinansowanie przekazane przez organizację pożytku publicznego jest „opodatkowane albo podatkiem od spadków i darowizn, albo podatkiem dochodowym od osób fizycznych z uwzględnieniem art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. To, którym z tych podatków będą opodatkowane ww. środki oraz świadczenia nieodpłatne lub czy będą zwolnione na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zależy wyłącznie od decyzji podjętej przez organizację pożytku publicznego w sprawie formy świadczenia pomocy oraz statutu tych organizacji.” W dalszej części uzasadnienia cytowanej interpretacji Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził, z czym Wnioskodawca się zgadza, iż „wartość świadczeń udzielanych w ramach pomocy społecznej przez organizacje pozarządowe, których statuty przewidują tego rodzaju działalność może korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust 1 pkt 79, o ile status organizacji pozarządowej przewiduje udzielanie pomocy społecznej oraz istnieją jasno określone kryteria komu pomoc ta przysługuje.”

W związku z wątpliwościami dotyczącymi sposobu rozliczenia środków otrzymanych od organizacji pożytku publicznego (liczne publikacje w prasie wskazujące na możliwość opodatkowania tak otrzymanych środków jako darowizny podatkiem od spadków i darowizn) Wnioskodawca wyraża pogląd, iż środki, które Fundacja przekazała tytułem zapłaty ceny za mieszkanie Wnioskodawcy nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. Ponadto mając na uwadze, iż znaczna część środków gromadzonych na subkontach pochodzi z tzw. 1% podatku przekazywanego na rzecz organizacji pożytku publicznego, wskazać należy, że przekazywana część podatku stanowi publicznoprawne, nieodpłatne, przymusowe oraz bezzwrotne świadczenie pieniężne na rzecz Skarbu Państwa. Kwoty zebrane w ramach tzw. 1% podatku nie mają swojego źródło w umowie darowizny, ani w poleceniu darczyńcy. W związku z powyższym kwoty jakie zostały przekazane w ramach tzw. 1% podatku nie można uznać za przekazane w ramach umowy darowizny. Osoby przekazujące 1% podatku nie dokonywały bowiem nieodpłatnego świadczenia kosztem własnego majątku, a jedynie skorzystały z uprawnienia przyznanego im przez ustawodawcę polegającego na możliwości rozdysponowania podatkiem według swojego uznania (z zastrzeżeniem, iż 1% podatku jest przekazywany organizacjom pożytku publicznego). Niemożność uznania, iż kwoty przekazane w ramach tzw. 1% podatku mają swoje źródło w umowie darowizny lub w poleceniu darczyńcy powoduje, że otrzymane środki nie mogą zostać uznane za opodatkowane podatkiem od spadkowi darowizn

Natomiast w przypadku środków pochodzących z darowizn otrzymanych od zidentyfikowanych osób fizycznych i osób prawnych (20.000 zł.) ewentualny obowiązek podatkowy powstanie w części dotyczącej darowizny na kwotę 5.000 zł. Zgodnie bowiem z art. 9 ust. 1 pkt 3 p.s.d. opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę, od jednej osoby, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej 4.902 zł - jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej. W pozostałym zakresie obowiązek podatkowy nie powstanie, bowiem wartość środków przekazanych nie przekroczyła kwoty 4 902 zł w okresie 5 lat poprzedzających rok w którym nastąpiło ostatnie nabycie. Mając na uwadze powyższe niniejszy wniosek należy uznać za uzasadniony. Zgodnie bowiem z treścią art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (tj. Dz. U 2009 r., Nr 93, poz. 768), zwana dalej p.s.d., podatkowi temu podlega nabycie przez osobę fizyczną własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej tytułem darowizny oraz tytułem polecenia darczyńcy. Na podstawie umowy darowizny określonej w art. 888 ustawy z dnia 23 kwietnia 1963 r. Kodeks cywilny (Dz. U. 1963 r., Nr 16, poz. 93 z późn. zm. ) darczyńca zobowiązuje się do nieodpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swojego majątku.

Mając zatem powyższe na uwadze zdaniem Wnioskodawcy w związku z przekazaniem przez Fundację środków pieniężnych tytułem zapłaty ceny za mieszkanie, Wnioskodawca nie otrzymał, ani własności rzeczy, ani praw majątkowych. Z tych też względów zdaniem Wnioskodawcy przekazanie przez Fundację środków pieniężnych nie podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn, a w konsekwencji z uwagi na treść art. 2 ust. 1 pkt 3 p.d.o.f. zastosowanie znajdzie art. 21 ust. 1 pkt 79 p.d.o.f. Jeżeli jednak zdaniem Ministra Finansów powyższe stanowisko jest nieprawidłowe i w sprawie powinny znaleźć zastosowanie przepisy p.s.d. to wskazać należy, że wówczas istnieje szereg innych wątpliwości. Po pierwsze na podstawie zawartego z Fundacją porozumienia można wnosić, iż środki gromadzone na subkontach są przekazywane dla mnie, a nie Fundacji. Stąd też z tytułu dokonania przez Fundację dofinansowania zakupu mojego mieszkania nie staję się obdarowanym przez fundację.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Przychodem w myśl art. 11 ust. 1 powołanej ustawy z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Katalog źródeł przychodów, z których pochodzą dochody (przychody) podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zawiera art. 10 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie jest to jednak katalog zamknięty, o czym świadczy zapis art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 tej ustawy. W świetle zapisu art. 20 ust. 1 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, za które uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Użycie słowa „w szczególności” w tym przepisie oznacza, że jest to wyliczenie przykładowe. Stosownie natomiast do treści art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku od osób fizycznych wolne od podatku są świadczenia z pomocy społecznej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca otrzymał od Fundacji pomoc materialną w wysokości 100.000 zł tytułem zapłaty ceny za mieszkanie nabyte w celu poprawienia warunków materialnych i bytowych mających ułatwić funkcjonowanie Wnioskodawcy po dokonanej amputacji nogi. Ponieważ sytuacja majątkowa nie pozwoliła Wnioskodawcy na samodzielne sfinansowanie przedmiotowego zakupu. Fundacja posiada status organizacji pożytku publicznego, jednym z celów statutowych jest pomoc społeczna. W ramach zawartego porozumienia Fundacja udostępniła Wnioskodawcy dwa konta bankowe, na których gromadzone były środki pieniężne. Łącznie udało się zebrać 103.000 zł, zgodnie z porozumieniem wszystkie środki gromadzone na subkontach mają zostać przeznaczone na potrzeby Wnioskodawcy, ponadto Fundacja zobowiązała się wykonywać indywidualną wolę Darczyńcy (darowiznę z poleceniem) pod warunkiem jej zgodności z celami statutowymi Fundacji i obowiązującym prawem. W załączniku do porozumienia został określony „Regulamin refundacji kosztów w ramach pomocy społecznej Fundacji”. Zgodnie z regulaminem Fundacja pokrywa koszty mieszczące się w pojęciu pomocy społecznej na rzecz podopiecznego związane m. in. z poprawą bytu materialnego.

Mając na uwadze przepis art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, że przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn w przedmiotowej sprawie rozstrzygnięcia w pierwszej kolejności wymaga więc forma prawna świadczonej pomocy przez Fundację, a zatem treść konkretnej umowy wiążącej strony. W szczególności zaś decydujące znaczenie ma to, czy czynności, w ramach których Fundacja dokonuje świadczeń pieniężnych (rzeczowych), mają charakter prawny darowizny, czy też stanowią świadczenie nieodpłatne wynikające z innego stosunku prawnego.

Podatkowi od spadków i darowizn podlegają jedynie te nieodpłatne przysporzenia na rzecz osób fizycznych, które wymienione są w art. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768). Przepisy tej ustawy nie definiują pojęcia „darowizna", a zatem w przypadku nabycia tytułem darowizny należy mieć na względzie przepisy kodeksu cywilnego regulujące umowę darowizny. Podatkiem od spadków i darowizn objęte są umowy darowizny w rozumieniu art. 888 ustawy z dnia 23 kwietnia 1963 r. Kodeks cywilny (Dz. U. 1963 r., Nr 16, poz. 93 z późn. zm. ), zgodnie z którym przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Istotną cechą darowizny jest nieodpłatny charakter świadczeń oraz nieekwiwalentność nabycia. Darowizna jest świadczeniem na rzecz obdarowanego pod tytułem darmym i dobrowolnym, przy czym nie wynika ani z żadnego stosunku zobowiązaniowego, ani też z ustawy. Kwalifikowanie jednak każdego nieodpłatnego przysporzenia jako darowizny jest nieuzasadnione. Nie każde bowiem bezpłatne przysporzenie, w tym pomoc świadczona przez organizacje charytatywne na rzecz osoby fizycznej, może być traktowane jako darowizna, bowiem może ono wynikać z innego tytułu prawnego (art. 889 K.c). Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że obowiązek zapłaty podatku od spadków i darowizn wystąpi w przypadku, jeżeli spełnione będą łącznie warunki:

  1. pomoc będzie świadczona na podstawie umowy darowizny, w rozumieniu art. 888 k.c, i będzie miała postać rzeczy ( w tym pieniędzy) lub prawa majątkowego oraz
  2. wartość darowizny przekroczy w okresie 5 lat kwotę wolną od podatku (dla nabywców zaliczonych do III grupy podatkowej - kwotę 4902 zł).

Jednakże należy mieć na uwadze, że organizacje pozarządowe mogą prowadzić działalność w zakresie pomocy społecznej. Ponieważ ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji „pomocy społecznej” należy odnieść się w tym zakresie do przepisów ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t. j. Dz. U. z 2009r. Nr 175, poz. 1362 ze zm.). Z przepisów tej ustawy wynika, iż pomoc społeczna jest instytucją polityki państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości. Pomoc społeczną organizują organy administracji rządowej i samorządowej, współpracujące w tym zakresie, na zasadzie partnerstwa, z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi (art. 2 ww. ustawy). Ponadto organy administracji rządowej i samorządowej, mogą zlecać realizacje zadań z zakresu pomocy społecznej, udzielając dotacji na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zleconego zadania organizacjom pozarządowym prowadzącym działalność w zakresie pomocy społecznej (art. 25 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy).

Należy ponadto stwierdzić, że zarówno w powołanych ustawach o podatku od spadków i darowizn oraz o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca nie zawarł wprost zwolnień dotyczących środków (materialnych i rzeczowych) oraz nieodpłatnych świadczeń (zabiegi medyczne, zajęcia rehabilitacyjne) otrzymanych przez beneficjentów z organizacji pożytku publicznego. Wobec tego świadczenia te są opodatkowane albo podatkiem od spadków i darowizn albo podatkiem dochodowym od osób fizycznych z uwzględnieniem art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. To, którym z tych podatków są opodatkowane ww. środki oraz świadczenia nieodpłatne lub czy są zwolnione na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zależy wyłącznie od decyzji podjętej przez organizację pożytku publicznego w sprawie formy świadczenia pomocy oraz statutu tych organizacji. Strony mogą bowiem dokonać wyboru rodzaju czynności prowadzącej do udzielania pomocy, przy wykorzystaniu nie tylko ogólnej zasady swobody zawierania umów, postanowień statutu tych organizacji, ale również z uwzględnieniem skutków podatkowych tych czynności, wybierając najkorzystniejsze w tym zakresie rozwiązanie. Zatem decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania danej czynności podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma kwalifikacja formy prawnej świadczonej pomocy, a zatem treść konkretnej umowy wiążącej strony oraz treść statutu Fundacji. Wobec tego pomoc finansowa oraz wartość świadczeń udzielanych w ramach pomocy społecznej przez organizacje pozarządowe, których statuty przewidują tego rodzaju działalność, może korzystać ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o ile status organizacji pozarządowej przewiduje udzielanie pomocy społecznej oraz istnieją jasno określone kryteria komu pomoc ta przysługuje.

Odnosząc powyższe do Fundacji, z którą Wnioskodawca zawarł porozumienie w sprawie utworzenia subkonta, należy stwierdzić, mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz informacje – że wskazana Fundacja prowadzi działalność w zakresie pomocy społecznej (wśród przytoczonych we wniosku celów statutowych Fundacji jest zakres takiego działania) - iż w tak przedstawionym stanie faktycznym istnieje możliwości zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do całości przekazanej kwoty dofinansowania. Mając na uwadze powyższe wartość świadczenia otrzymanego przez Wnioskodawcę od Fundacji spełnia przesłanki, świadczenia z pomocy społecznej i może korzystać ze zwolnienia przewidzianego przepisem art. 21 ust. 1 pkt 79.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj