Skorowidz hasłowy interpretacji
Hasło: przychód
przychód 36276 / 481753 │ a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w z
1131 1132 1133 1134 1135 1136 1137 1138 1139 1140 1141 1142 1143 1144 1145 1146 1147 1148 1149 1150 1151
2008.01.25 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IPPB2/415-257/07-4/SP
∟Zakres i wysokość kosztów odpłatnego nabycia i odpłatnego zbycia przy sprzedaży nieruchomości nabytej w 2007 r.
2008.01.25 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IP-PB3-423-404/07-3/ER
∟Czy koszty i przychody związane z parkingami społecznie strzeżonymi stanowią koszty i przychody gospodarki zasobami mieszkaniowymi, czy też nie?
2008.01.25 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IP-PB3-423-391/07-2/IK
∟Czy przychód z tytułu dostawy systemu informatycznego - w zakresie dostawy sprzętu i sieci na miejsce instalacji odpowiadającej 90% wartości (ceny) tej dostawy - powstaje w dacie wydania (instalacji) tego sprzętu i sieci przez Spółkę na miejscu instalacji, stwierdzonego i zaakceptowanego przez strony właściwym dokumentem? Czy przychód z tytułu dostawy systemu informatycznego w pozostałym zakresie, obejmującym pozostałe 10% płatności za sprzęt i sieci, instalację całości systemu oraz oprogramowanie - powstaje w dacie pomyślnego zakończenia testu instalacji oraz potwierdzenia przez klienta? Czy przychód z tytułu świadczenia przez Spółkę usług dodatkowych, ewentualnie zamówionych przez klienta lub podmiot albański w przyszłości (odrębnie płatnych poza dost...
2008.01.25 - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach - IBPB3/423-249/JS
∟Kiedy powstaje przychód i jak obliczyć dochód z tytułu pakietu instrumentów finansowych.
2008.01.24 - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu - ILPB3/423-186/07-2/HS
∟Czy sformułowanie zawarte w par. 12 umowy o Partnerstwie na rzecz Rozwoju „Nowe(…)” o nieodpłatnym przeniesieniu autorskich praw majątkowych lub umowy o korzystanie z rezultatów powierzonych zadań projektu, które są utworami w rozumieniu ustawy o prawie autorskim skutkuje u Administratora lub Partnera uzyskaniem przychodu do opodatkowania w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w przypadku, gdy następuje to w ramach działalności podmiotu biorącego udział w Partnerstwie na rzecz Rozwoju?
2008.01.24 - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach - IBPB1/415-205/07/BK
∟Czy wypłaty wynagrodzeń z tytułu pośrednictwa handlowego poza granicami Polski stanowią przychody o których mowa w art. 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych? Czy Spółka powinna pobierać zaliczki na podatek dochodowy oraz sporządzać informacje IFT-1R z tytułu wypłaty powyższych świadczeń.
2008.01.23 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IP-PB3-423-375/07-2/JB
∟Czy nabycie udziałów własnych w celu ich umorzenia bez wypłaty wynagrodzenia na rzecz X lub za wynagrodzeniem równym wartości księgowej udziałów, jak i samo umorzenie udziałów będzie neutralne dla Spółki na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a w szczególności nie będzie ono skutkować uzyskaniem przez Spółkę przychodu w rozumieniu wskazanej ustawy.
2008.01.23 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IP-PB3-423-374/07-2/JB
∟Czy nabycie udziałów własnych w celu ich umorzenia bez wypłaty wynagrodzenia na rzecz X lub za wynagrodzeniem równym wartości księgowej udziałów, jak i samo umorzenie udziałów będzie neutralne dla Spółki na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a w szczególności nie będzie ono skutkować uzyskaniem przez Spółkę przychodu w rozumieniu wskazanej ustawy.
2008.01.22 - Izba Skarbowa w Gdańsku - BI/423-0414/07
∟ Interpretacje podatkowe Rodzaj dokumentudecyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowegoSygnaturaBI/423-0414/07Data2008.01.22AutorIzba Skarbowa w GdańskuTematPodatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> PrzychodySłowa kluczowekaucjemoment powstania przychodówprzychódPytanie podatnikaCzy i w którym momencie podlegają opodatkowaniu kaucje? Decyzja Na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz.60 ze zm.) – w brzmieniu obowiązującym do 30.06.2007r. w związku z art. 4 ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590), po zakończeniu postępowania wszczętego postanowieniem z dnia 31 grudnia 2007r. nr BI/423-0414/07 w sprawie zmiany postanowienia Naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego w Gdańsku z dnia 24 września 2007r. nr WP/423-20/07 wydanego dla ..., zawierającego pisemną interpretację co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowegopostanawia się z urzędu zmienić postanowienie organu pierwszej instancji w części dotyczącej momentu powstania przychodu z tytułu zatrzymania kaucji.Uzasadnienie Pismem z dnia 27 czerwca 2007r. Podatnik reprezentowany przez ustanowionego pełnomocnika zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik zajmuje się sprzedażą farb w puszkach. Na podstawie odrębnych przepisów – przy sprzedaży naliczana jest i pobierana kaucja za opakowania jednostkowe środków niebezpiecznych w wysokości 10%. Puszki po farbach, które kupujący dostarczają w zamian za zwrot kaucji, nie nadają się do powtórnego użytku, podlegają one utylizacji. Według zasad wprowadzonych przez Podatnika, jeżeli kupujący w terminie 12 miesięcy od daty zakupu farby nie zwróci odpadu opakowaniowego, to wówczas kaucja podlega zatrzymaniu. O takich zasadach informowany jest każdy klient przed dokonaniem zakupu, ponadto do każdego pokwitowania potwierdzającego otrzymanie kaucji dołącza się pisemną informację w sprawie zasad rozliczania kaucji.W związku z powyższym powstała wątpliwość, czy i w którym momencie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych kaucje za opakowania jednostkowe środków niebezpiecznych otrzymane od klientów.Zdaniem Podatnika fakt przyjęcia kaucji w depozyt, a następnie jej zwrot nie powodują powstania przychodu w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. Kaucja jest neutralna podatkowo aż do wystąpienia okoliczności, które uprawniają wierzyciela do zaspokojenia się z kaucji. Wtedy kwota wpłacona tytułem zabezpieczenia zwrotu odpadu opakowaniowego traci swój kaucyjny charakter i staje się należnością za wydane opakowanie. Momentem powstania przychodu będzie chwila, gdy kaucja staje się kwotą należną – tj. z chwilą wystąpienia okoliczności, które uprawniają Podatnika do zatrzymania kaucji.Postanowieniem z dnia 24 września 2007r. nr WP/423-20/07 Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdził, że stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku jest prawidłowe w zakresie zaliczenia kaucji do przychodów, natomiast nieprawidłowe w części dotyczącej momentu ustalenia przychodu. W uzasadnieniu postanowienia stwierdził, że datę powstania przychodu należy ustalić jako dzień wystawienia faktury. W przypadku zwrotu opakowań w terminie późniejszym niż 12 miesięcy, jeżeli Podatnik dokona zwrotu kaucji, wówczas przychód ulega zmniejszeniu o kwotę zwróconej kaucji. Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku po dokonaniu weryfikacji przedmiotowego postanowienia stwierdza, co następuje:Przychodem są wszelkie przysporzenia majątkowe o charakterze trwałym, bezzwrotnym i definitywnym, których rzeczywiste otrzymanie powoduje obowiązek zapłaty podatku dochodowego.Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r., Nr 54 poz. 654 ze zm.) przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Moment powstania przychodu reguluje przepis art. 12 ust. 3a ustawy z dnia 15.02.1992r., który brzmi: za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:wystawienia faktury albouregulowania należności.Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiują pojęcia kaucji. Kaucja - według Słownika języka polskiego (PWN, Warszawa, 2002 r.) - jest to suma pieniężna złożona jako gwarancja dotrzymania zobowiązania i stanowiąca odszkodowanie w razie niedopełnienia zobowiązania. Zatem fakt przyjęcia kaucji w depozyt, a następnie jej zwrot, nie powodują powstania przychodu w rozumieniu przepisu art. 12 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy. Kaucja jest neutralna podatkowo, tzn. nie jest przychodem, aż do wystąpienia okoliczności, które uprawniają wierzyciela do zaspokojenia się z kaucji.Podatnik otrzymując kaucję nie ma prawa uznać otrzymanej kwoty jako wpływu o charakterze definitywnym, chyba że wystąpią okoliczności uprawniające do jej zatrzymania. Wtedy kwota wpłacona tytułem zabezpieczenia zwrotu odpadu opakowaniowego traci swój kaucyjny charakter. Momentem powstania przychodu będzie chwila, gdy kaucja stanie się kwotą należną, tj. z chwilą wystąpienia okoliczności, które uprawniają Podatnika do zatrzymania kaucji. Oznacza to, że stanowisko Podatnika co do momentu powstania przychodu jest prawidłowe.Biorąc powyższe po uwagę, Dyrektor Izby Skarbowej – w związku z zaistnieniem przesłanek określonych w treści art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej – w brzmieniu obowiązującym do 30 czerwca 2007r. - postanowił zmienić z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia 24 września 2007r. nr WP/423-20/07.
2008.01.22 - Izba Skarbowa w Gdańsku - BI/423-0165/07
∟ Interpretacje podatkowe Rodzaj dokumentudecyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowegoSygnaturaBI/423-0165/07Data2008.01.22AutorIzba Skarbowa w GdańskuTematPodatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotoweSłowa kluczoweprzychódrefundacjawspółpraca międzynarodowaPytanie podatnikaCzy refundacja części kosztów remontu, którą wspólnota mieszkaniowa otrzymana od gminy stanowić będzie dochód podlegający opodatkowaniu? Decyzja Na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz.60 ze zm.) – w brzmieniu obowiązującym do 30.06.2007r. w związku z art. 4 ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590), po zakończeniu postępowania wszczętego postanowieniem z dnia 27 grudnia 2007r. nr BI/423-0165/07 w sprawie zmiany postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sopocie z dnia 27 kwietnia 2007r. nr OP/423-14/07 wydanego dla ..., zawierającego pisemną interpretację co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowegopostanawia się z urzędu zmienić postanowienie organu pierwszej instancji.Uzasadnienie Pismem z dnia 15 marca 2007r. (uzupełnionym pismem z dnia 20.04.2007r.) Podatnik reprezentowany przez ustanowionego pełnomocnika zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wspólnota Mieszkaniowej (Podatnik) postanowiła wykonać remont elewacji i ogrodzenia. Remont ten zostanie sfinansowany ze środków zgromadzonych na rachunku bankowym Podatnika oraz z przyznanej na ten cel dotacji z Urzędu Miasta Sopotu, która zostanie przelana na rachunek Wspólnoty po zakończeniu remontu i przedstawieniu faktury.W związku z powyższym powstała wątpliwość, czy refundacja części kosztów remontu, którą otrzyma Wspólnota od gminy stanowić będzie dochód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, od którego należy odprowadzić podatek. Zdaniem Podatnika - ponieważ refundacja przeznaczona jest na remont budynku, tym samym nie stanowi dochodu podlegającego opodatkowaniu.Postanowieniem z dnia 27 kwietnia 2007r. nr OP/423-14/07 Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdził, że stanowisko przedstawione przez Podatnika jest prawidłowe. W uzasadnieniu postanowienia stwierdził, że dotacja, którą otrzyma Podatnik z Urzędu Miasta na pokrycie części kosztów remontu będzie stanowiła przychód Wspólnoty, ale nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku po dokonaniu weryfikacji przedmiotowego postanowienia stwierdza, co następuje: Wspólnota mieszkaniowa powstaje w celu realizacji wspólnych działań właścicieli lokali mieszkalnych w danej nieruchomości, związanych z utrzymaniem danej nieruchomości, w tym – dla rozliczenia na poszczególnych właścicieli ponoszonych w związku z tymi działaniami wydatków. Zakres i kompetencja działania wspólnoty mieszkaniowej zostały ściśle określone w ustawie z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 ze zm.). Zgodnie z treścią art. 6 tej ustawy ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości tworzy wspólnotę mieszkaniową. Poza lokalami, stanowiącymi odrębną własność, w skład nieruchomości wchodzą również części nieruchomości użytkowane wspólnie, tj. grunty i inne części budynku oraz urządzenia, które służą ogółowi właścicieli lokali (art. 3 pkt 2). Zasadniczym źródłem przychodów wspólnoty mieszkaniowej, zgodnie z art. 15 powołanej ustawy, są zaliczki wnoszone przez jej członków w formie bieżących opłat na pokrycie kosztów zarządu. Obowiązujący od 1 stycznia 2007 r. przepis art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r., Nr 54 poz. 654 ze zm.) stanowi, że wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi – w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyjątkiem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Z powołanego przepisu wynika, że od dnia 01.01.2007r. istotny dla zwolnienia z podatku jest nie tylko cel, na jaki ma być przeznaczony dochód (związany z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych), ale również źródło pochodzenia tego dochodu. Dochody zwolnione z podatku dochodowego mogą pochodzić wyłącznie z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. W przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych brak jest ustawowej definicji pojęcia zasobów mieszkaniowych. Na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi, prowadzoną przez podatników, o których mowa w art.17 ust.1 pkt 44 cytowanej ustawy podatkowej (jak wskazano w piśmie Ministra Finansów z dnia 22.12.2006 r. znak: DD6-8213-438/WK/06/339/391), składają się wpływy z opłat pobieranych od lokatorów (czynszów) oraz pokrywane z nich koszty.Przez „zasoby mieszkaniowe", o których mowa w wyżej wymienionym przepisie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy rozumieć: * budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, w szczególności:dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, garaże, * pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, kotłownie i hydrofornie wolno stojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe, * urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione, jak: zbiorniki - doły gnilne, szamba, rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telefoniczne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki, inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia. Związane z wymienionymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami opłaty (czynsze) oraz sfinansowane z nich koszty stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy). Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Ze zwolnienia nie będą więc korzystały dochody wspólnot mieszkaniowych otrzymane z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi – w tym refundacja części kosztów remontu, którą otrzyma Wspólnota od gminy - nawet jeśli zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów, nie spełniony bowiem będzie jeden z kumulatywnych warunków wskazanych w cytowanym art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15.02.1992r. Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 47 wyżej powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach. Udzielanie dotacji z budżetu państwa uregulowane zostało przepisami ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.). Stosownie do art. 106 ust. 2 tej ustawy dotacjami są, podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone na cele wymienione w pkt. 1 - 5 tego przepisu. W myśl art. 107 pkt 2 tej samej ustawy dotacjami celowymi są także środki przekazywane przez jednostki, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 4 i 12, tj. państwowe i samorządowe fundusze celowe oraz inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, banków i spółek prawa handlowego, na finansowanie lub dofinansowanie zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz inne podmioty. Art. 29 ust. 1 ustawy o finansach publicznych stanowi, że funduszem celowym jest fundusz powołany ustawowo, którego przychody pochodzą ze środków publicznych, a wydatki są przeznaczone na realizacje wyodrębnionych zadań, z zastrzeżeniem ust. 9. Stosownie do art. 29 ust. 4 pkt 1 i 2 ww. ustawy fundusz celowy, który realizuje zadania wyodrębnione z budżetu państwa jest państwowym funduszem celowym, a z budżetu gminy, powiatu lub województwa gminnym, powiatowym lub wojewódzkim funduszem celowym. Otrzymana przez Podatnika refundacja części kosztów remontu nie jest dotacją z budżetu jednostki samorządu terytorialnego w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych, a zatem nie jest wolna od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W stanie faktycznym sprawy – wbrew stanowisku Podatnika oraz Naczelnika Urzędu Skarbowego – refundacja części kosztów remontu, którą otrzyma Wspólnota od gminy stanowi dla niej przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.Biorąc powyższe po uwagę, Dyrektor Izby Skarbowej – w związku z zaistnieniem przesłanek określonych w treści art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej – w brzmieniu obowiązującym do 30 czerwca 2007r. - postanowił zmienić z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia 27 kwietnia 2007r. nr OP/423-14/07.
2008.01.22 - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach - IBPB2/415-295/07/BJ
∟Czy wartość płaconego ubezpieczenia należy doliczyć do przychodu każdego pracownika?
2008.01.21 - Izba Skarbowa w Gdańsku - BI/415-0432/07
∟ Interpretacje podatkowe Rodzaj dokumentudecyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowegoSygnaturaBI/415-0432/07Data2008.01.21AutorIzba Skarbowa w GdańskuTematPodatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotoweSłowa kluczoweodszkodowaniaprzychódubezpieczeniaPytanie podatnikaCzy wypłacone przez ubezpieczyciela odszkodowanie związane z utraconymi dochodami w prowadzonej działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym Decyzja Na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) – w brzmieniu obowiązującym do 30.06.2007r. w związku z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590), po zakończeniu postępowania wszczętego postanowieniem z dnia31grudnia 2007r. nr BI/415-0432/07 w sprawie zmiany postanowienia Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdyni z dnia 17 kwietnia 2007r. nr DG-DB/4111/415-25/13/07 wydanego dla Pana ... zawierającego pisemną interpretację co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowegopostanawia się z urzędu zmienić postanowienie organu pierwszej instancjiUzasadnienie Pismem z dnia 22 marca 2007r. (uzupełnionym pismem z dnia 12.04.2007r.) Podatnik zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik jako poszkodowany uczestniczył w wypadku komunikacyjnym. W okresie, gdy przebywał na zwolnieniu lekarskim, w prowadzonej działalności gospodarczej nie osiągał pożądanych obrotów, a tym samym zysków. Ubezpieczyciel sprawcy wypadku wypłaca odszkodowanie związane z utraconymi zarobkami.W związku z tym powstała wątpliwość, czy wypłacone przez ubezpieczyciela odszkodowanie związane z utraconymi dochodami w prowadzonej działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.Zdaniem Podatnika odszkodowanie takie wolne jest od podatku dochodowego. Postanowieniem z dnia 17 kwietnia 2007r. nr DG-DB/4111/415-25/13/07 Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdził, że stanowisko Podatnika nie jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. W uzasadnieniu postanowienia organ podatkowy wskazał, że wypłacone odszkodowanie dotyczy utraconych zarobków i jako wyjątek wymieniony w art. 21 ust. 1 pkt 3b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku po dokonaniu weryfikacji przedmiotowego postanowienia stwierdza, co następuje: Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane z tytułu ubezpieczeń majątkowych i osobowych, z wyjątkiem: odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą lub prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej, z których dochody są opodatkowane zgodnie z art. 27 ust. 1 lub art. 30c, dochodu, o którym mowa w art. 24 ust. 15. Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny – Dyrektor Izby Skarbowej – nie podziela stanowiska Naczelnika Urzędu Skarbowego, że w niniejszej sprawie zastosowanie ma przepis art. 21 ust. 1 pkt 3b ustawy z dnia 26.07.1991r., zgodnie z którym nie korzystają ze zwolnienia inne odszkodowania otrzymane na podstawie wyroku lub ugody sądowej dotyczących korzyści, które podatnik mógłby osiągnąć, gdyby mu szkody nie wyrządzono.Otrzymane odszkodowanie od ubezpieczyciela sprawcy należy kwalifikować do przychodów z innych źródeł (art. 10 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), do których zastosowanie ma powołany art. 21 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26.07.1991r. Przepis ten nie wyłącza ze zwolnienia odszkodowania dotyczącego utraconych korzyści. Tym samym stanowisko Podatnika wyrażone we wniosku jest prawidłowe. W tym stanie faktycznym i prawnym Dyrektor Izby Skarbowej – w związku z zaistnieniem przesłanek określonych w treści art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej – w brzmieniu obowiązującym do 30 czerwca 2007r. - postanowił zmienić z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia 17 kwietnia 2007r. nr DG-DB/4111/415-25/13/07.
2008.01.21 - Izba Skarbowa w Gdańsku - BI/415-0321/07
∟ Interpretacje podatkowe Rodzaj dokumentudecyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowegoSygnaturaBI/415-0321/07Data2008.01.21AutorIzba Skarbowa w GdańskuTematPodatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotoweSłowa kluczowedotacjaprzedszkoleprzychódPytanie podatnikaZ przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatniczka prowadzi przedszkole niepubliczne. W styczniu 2007r. – w związku z jego prowadzeniem - otrzymała z budżetu gminy dotację. W związku z tym powstała wątpliwość, czy otrzymana dotacja jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych. Decyzja Na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. nr 8 poz.60 ze zm.) – w brzmieniu obowiązującym do 30.06.2007r. w związku z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590), po zakończeniu postępowania wszczętego postanowieniem z dnia 19 grudnia 2007r. nr BI/415-0321/07 w sprawie zmiany postanowienia Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdyni z dnia 15 marca 2007r. nr DG-DB/4111/415-4/1/07 wydanego dla Pani ...., zawierającego pisemną interpretację co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowegopostanawia się z urzędu zmienić postanowienie organu pierwszej instancjiUzasadnienie Pismem z dnia 5 stycznia 2007r. (uzupełnionym pismem z dnia 06.03.2007r.) Podatniczka zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatniczka prowadzi przedszkole niepubliczne. W styczniu 2007r. – w związku z jego prowadzeniem - otrzymała z budżetu gminy dotację. W związku z tym powstała wątpliwość, czy otrzymana dotacja jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych.Zdaniem Podatniczki otrzymana dotacja korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym. Postanowieniem z dnia 15 marca 2007r. nr DG-DB/4111/415-4/1/07 Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdził, że stanowisko Podatniczki jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. W uzasadnieniu postanowienia organ podatkowy wskazał zaś, że wartość otrzymanej dotacji stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, a wydatki sfinansowane z tych środków stanowią koszty uzyskania przychodów. Jednocześnie – na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnione są od podatku dochodowego dochody z tytułu prowadzenia szkół w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w części wydatkowanej na cele szkoły w roku podatkowym lub roku po nim następującym. Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku po dokonaniu weryfikacji przedmiotowego postanowienia stwierdza, co następuje: Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.Powyższy przepis dodany przez art. 1 pkt 14 lit. a) tiret 6 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 217, poz. 1588) wszedł w życie z dniem 1 stycznia 2007. Jednocześnie wraz z dodaniem zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzono również zmianę w kosztach uzyskania przychodów. Zgodnie z nowym brzmieniem art. 23 ust. 1 pkt 56 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122 i 129.W myśl postanowień art. 22 ust. 3 ustawy z dnia 26.07.1991r. jeżeli podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu, oraz koszty związane z przychodami z innych źródeł, a nie jest możliwe ustalenie kosztów uzyskania przypadających na poszczególne źródła, koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów.Zgodnie z art. 174 ust.2 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 ze zm.) z budżetu jednostki samorządu terytorialnego mogą być udzielane dotacje przedmiotowe również innym podmiotom niż wymienione w ust. 1, o ile tak stanowią odrębne przepisy. Takim odrębnym przepisem jest m.in. art. 90 ust.1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), w myśl którego niepubliczne przedszkola, w tym specjalne, szkoły podstawowe i gimnazja, w tym z oddziałami integracyjnymi, z wyjątkiem szkół podstawowych specjalnych i gimnazjów specjalnych oraz szkół podstawowych artystycznych, otrzymują dotacje z budżetu gminy. Biorąc pod uwagę powołane przepisy Dyrektor Izby Skarbowej stwierdza, że otrzymana przez Podatniczkę dotacja zwolniona jest z opodatkowania podatkiem dochodowym, tym samym stanowisko Podatniczki wyrażone we wniosku uznaje za prawidłowe. Jakkolwiek prawidłowość stanowiska Podatniczki potwierdził również Naczelnik Urzędu Skarbowego w sentencji postanowienia z dnia 15.03.2007r. – to z uzasadnienia tego postanowienia wynika, że otrzymana dotacja stanowi przychód z działalności gospodarczej, zwolnieniu zaś podlega dochód, pod warunkiem przeznaczenia na cele szkoły. Oznacza to, że rozstrzygnięcie pozostaje w sprzeczności z uzasadnieniem postanowienia. W tym stanie faktycznym i prawnym Dyrektor Izby Skarbowej – w związku z zaistnieniem przesłanek określonych w treści art. 14b § 5 pkt. 2 Ordynacji podatkowej – w brzmieniu obowiązującym do 30.06.2007r. - postanowił zmienić z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia 15 marca 2007r. nr DG-DB/4111/415-4/1/07.
2008.01.21 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IP-PB3-423-386/07-2/ER
∟W omawianym przypadku nie wystąpił pierwszy z wyżej wymienionych elementów, o którym mowa w zdaniu 2 art. 12 ust. 3 ustawy (przychody należne nie były wyrażone w walutach obcych), dlatego uznać należy, iż w tej sytuacji nie doszło do powstania różnic kursowych w rozumieniu art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2006r.
2008.01.21 - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach - IBPB1/415-150/07/BK
∟1) czy zaliczki należne z tytułu wykonania poszczególnych części dzieła stanowią zaliczki na poczet wykonania całości dzieła, w rozumieniu art. 14 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które to zaliczki nie stanowią przychodu podatkowego przed zrealizowaniem umowy (czyli wykonaniem całości dzieła o wartości 18.000 zł netto), czy też są samodzielnym przychodem podlegającym opodatkowaniu zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o pdof,2) z jaką datą (datami) powstaje (ą) u podatnika przychód (przychody) w przypadku odpisanej usługi, w przypadku gdy płatność jest dokonywana na podstawie wystawionych przez podatnika faktur,
2008.01.18 - Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy - ITPB1/415-456/07/BK
∟Czy szkoła jest zobowiązana pobrać podatek od nagród pieniężnych przyznawanych przez Prezedenta Miasta oraz wystawić uczniowi PIT-8C?Czy nagrody te zwolnione są z podatku?
2008.01.17 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IPPB2/415-297/07-2/AS
∟Zaliczenie w koszty uzyskania przychodu z kapitałów pieniężnych wydatków zryczałtowanych na rzecz banku oraz doradców finansowych.
2008.01.17 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IPPB2/415-277/07-3/IŚ
∟Umorzenie rat wkładu budowlanego jako kwoty nienależnej a obowiązki spółdzielni mieszkaniowej jako płatnika w zakresie PIT-8C
2008.01.17 - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach - IBPB1/415-30/08/UB
∟możliwość skorygowania uzyskanego z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej przychodu, zaewidencjonowanego na podstawie błędnego zapisu dokonanego za pomocą kasy rejestrującej
2008.01.17 - Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy - ITPB3/423-157/07/PS
∟Czy sprzedaż ryb świeżych poprzez odpłatne zawarcie umowy zezwalającej na samodzielny połów ryb na obszarach obwodów rybackich lub stawów, której to potwierdzeniem jest pozwolenie na połów ryb, stanowi przychód z działalności rolniczej? Tym samym czy przychody uzyskane ze sprzedaży w ten sposób ryb świeżych są przychodami z działalności rolniczej, wyłączonymi z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?
2008.01.17 - Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy - ITPB3/423-156/07/PS
∟Czy produktem działalności sklasyfikowanej w PKD jako hodowla ryb są: materiał zarybieniowy, ryby schłodzone, ryby patroszone z głowami, ryby patroszone bez głów, ryby świeże lub schłodzone – kawałki, wytworzone z własnej produkcji? Tym samym czy przychody uzyskane ze sprzedaży powyższych produktów są przychodami z działalności rolniczej, wyłączonymi z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?
2008.01.16 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IP-PB3-423-355/07-2/EM
∟Czy wydatki na pozyskanie Treści od kontrahenta mogą zostać uznane za koszt uzyskania przychodów, skoro X uzyskał przychody w wysokości niższej niż należało oczekiwać? Czy wydatki na rzecz Dostawcy Treści w opisanej sytuacji ze względu na przyjęcie jego raportu jako podstawy do ustalenia wynagrodzenia mogą zostać uznane za koszt uzyskania przychodów, skoro X nie uzyskał przychodów, z którymi ten wydatek mógłby się bezpośrednio wiązać?
2008.01.16 - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach - IBPBI/2/423-978/08/MO
∟Czy uzyskane przychody z tytułu odsetek od środków pieniężnych na bieżącym rachunku bankowym (w tym z tytułu tzw. overnight), które związane są z prowadzeniem działalności gospodarczej na terenie SSE i których nie da się przyporządkować bezpośrednio do działalności zwolnionej bądź opodatkowanej, Spółka powinna przyporządkowywać do działalności zwolnionej i opodatkowanej używając odpowiedniego klucza alokacji?
2008.01.16 - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach - IBPB1/415-188/07/WRz
∟od jakiego limitu przychodów z działalności gospodarczej Spółki należy zaprowadzić księgi rachunkowe?
2008.01.16 - Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy - ITPB1/415-423/07/IG
∟Czy słusznie nastąpiło potrącenie podatku od zapłaconej na rzecz pracownika kwoty wynikającej z ugody sądowej?
2008.01.15 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IP-PB3-423-340/07-2/JB
∟W związku z zawartą w 2003r. umową najmu nastąpi przedawnienie zobowiązania, tj. kwoty w wysokości 53 000 USD stanowiącej różnicę pomiędzy wartością pierwotnego czynszu a jego kwotą ustaloną w maju 2003r. Zatem, z punktu widzenia przepisów prawa podatkowego, przedmiotowa kwota, jako wartość umorzonych zobowiązań będzie stanowiła przychód podatkowy, tego roku w którym nastąpi jej przedawnienie
2008.01.15 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IP-PB3-423-338/07-3/ER
∟Czy przychody z odsetek od środków pieniężnych Wspólnoty znajdujących się na rachunku bankowym podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych?Czy przychody z odsetek od nieterminowych wpłat zaliczek na koszty utrzymania nieruchomości wspólnej podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych?Czy dochód z wynajmu dachu, przeznaczony na remonty części wspólnej podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych?
2008.01.14 - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach - IBPB3/423W-12/JD
∟Czy do ustalenia różnic kursowych powstałych na własnych środkach pieniężnych w odniesieniu do transzy kredytu udzielonej w złotych, wpłaconej w euro można stosować kurs umowny, wynikający z zawartej umowy kredytowej.
2008.01.14 - Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy - ITPB3/423-127/07/AM
∟1. Czy, na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, składki członkowskie gmin jako wartości innych świadczeń finansowanych ze środków innych jednostek samorządu terytorialnego, nie zalicza się do przychodów?2. Czy, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4g ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wszelkie dochody Związku przeznaczone (wykorzystywane) przez Związek na wykonanie zadań publicznych przekazanych mu statutem przez jednostki samorządu terytorialnego – gminy członkowskie, są wolne od podatku?
2008.01.11 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IP-PB3-423-394/07-2/JG
∟Kwota partycypacyjna opłacona przez partycypanta nie stanowi przychodu Spółki dla celów podatkowych w momencie jej wpłacenia przez osoby fizyczne. Natomiast przychód podatkowy będzie stanowić kwota partycypacji w momencie jej rozliczenia w związku z zakończeniem najmu i opróżnieniem lokalu przez osobę fizyczną.
1131 1132 1133 1134 1135 1136 1137 1138 1139 1140 1141 1142 1143 1144 1145 1146 1147 1148 1149 1150 1151
Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.
epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.
Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.