Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-227/10/AŻ
z 21 maja 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-227/10/AŻ
Data
2010.05.21


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Nieograniczony obowiązek podatkowy

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności wykonywanej osobiście


Słowa kluczowe
członek zarządu
ograniczony obowiązek podatkowy
wynagrodzenia


Istota interpretacji
1. Czy w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego osoba fizyczna będąca obywatelem Niemiec i mająca miejsce zamieszkania na terenie Niemiec podlegać będzie w Polsce w 2010r. i latach następnych ograniczonemu obowiązkowi podatkowemuw zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych?
2. Czy w konsekwencji podlegania ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce wynagrodzenie z tytułu kontraktu menedżerskiego podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania w Polsce?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2010r. (data wpływu do tut. Biura - 24 lutego 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów obcokrajowca będącego niemieckim rezydentem podatkowym otrzymującego wynagrodzenie z tytułu kontraktu menedżerskiego:

  • w części dotyczącej kwalifikacji tegoż wynagrodzenia w świetle umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz zwolnienia z opodatkowania - jest nieprawidłowe,
  • w części podlegania ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów obcokrajowca będącego niemieckim rezydentem podatkowym otrzymującego wynagrodzenie z tytułu kontraktu menedżerskiego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca Spółka z o. o. mająca siedzibę w Polsce rozważa możliwość zawarcia umowy - kontraktu menedżerskiego z osobą fizyczną - obywatelem Niemiec, mającym miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Niemczech. Osoba ta nie wchodzi w skład Zarządu wnioskującej Spółki ani nie jest jej wspólnikiem. W czasie pobytu w Polsce nadal podlegać będzie systemowi ubezpieczeń społecznych w kraju ojczystym tj. w Niemczech. Status podatkowy w Niemczech nie ulegnie zmianie - nadal będzie niemieckim rezydentem podatkowym, co potwierdza uzyskany przez nią certyfikat rezydencji podatkowej w Niemczech.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

  1. Czy w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego osoba fizyczna będąca obywatelem Niemiec i mająca miejsce zamieszkania na terenie Niemiec podlegać będzie w Polsce w 2010r. i latach następnych ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych...
  2. Czy w konsekwencji podlegania ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce wynagrodzenie z tytułu kontraktu menedżerskiego podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania w Polsce...


Wnioskodawca wskazał, iż osoba fizyczna, z którą ma zamiar podpisać umowę - kontrakt menedżerski nie będzie posiadać w Polsce miejsca zamieszkania w 2010r. i w latach następnych. Oznacza to, że zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będzie podlegać w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Ponieważ, zgodnie z powyższą argumentacją osoba ta będzie posiadała ograniczony obowiązek podatkowy w Polsce, będzie jej przysługiwać prawo do opodatkowania przychodów z tytułu umowy - kontraktu menedżerskiego zgodnie z 20% stawką. Stosownie do art. 13 pkt 9 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, przychodami z działalności wykonywanej osobiście są m.in. przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich. Ponadto, zgodnie z art. 29 pkt 1 ww. ustawy, w przypadku osób podlegających ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, dochód taki podlega 20-procentowemu zryczałtowanemu podatkowi, o ile umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowi inaczej. Zgodnie z art. 22 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania dochody osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, bez względu na to, gdzie są osiągane, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Wnioskodawca stoi zatem na stanowisku, iż dochód z tytułu wynagrodzenia na podstawie umowy - kontraktu menedżerskiego osoby fizycznej podlegającej ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, będzie zwolniony z opodatkowania.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska wnioskodawcy w zakresie opodatkowania dochodów obcokrajowca będącego niemieckim rezydentem podatkowym otrzymującego wynagrodzenie z tytułu kontraktu menedżerskiego. W pozostałym zakresie wniosku sprawa została rozstrzygnięta odrębnymi interpretacjami - Znak: IBPB II/1/415-225/10/AŻ oraz IBPB II/1/415-226/10/AŻ.

Stosownie do treści art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Natomiast zgodnie z art. 3 ust. 2a ww. ustawy osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Jak stanowi art. 3 ust. 1a cyt. wyżej ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

W myśl art. 3 ust. 2b pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się w szczególności dochody (przychody) z działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia.

Powołane przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a powołanej wyżej ustawy).

Jako, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym dochody na terytorium Polski będzie uzyskiwał rezydent niemiecki, to zastosowanie będzie miała umowa z dnia 14 maja 2003r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005r. Nr 12, poz. 90).

Zgodnie z art. 4 ust. 1 tejże umowy określenie "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie" oznacza osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, miejsce zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze i obejmuje również to Państwo, każdą jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny. Jednakże określenie to nie obejmuje osób, które podlegają opodatkowaniu w tym Państwie, w zakresie dochodu osiąganego tylko ze źródeł w tym Państwie lub z tytułu majątku położonego w tym Państwie.

Definicja „osoby mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie” odnosi się zatem bezpośrednio do określenia „miejsca zamieszkania” przyjętego w ustawodawstwach wewnętrznych państw i uwzględnia różne formy więzi osobistej z państwem, które we własnym ustawodawstwie ustala podstawę do nieograniczonego obowiązku podatkowego.

W myśl art. 14 umowy dochód, który osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z wykonywanego wolnego zawodu albo z innej działalności o samodzielnym charakterze, podlega opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że osoba ta dysponuje stałą placówką w drugim Umawiającym się Państwie, w celu wykonywania swej działalności. Jeżeli dysponuje ona taką stałą placówką, wówczas dochód może być opodatkowany w drugim Państwie, jednak tylko w takim zakresie, w jakim może być przypisany tej stałej placówce.

Określenie "wolny zawód" obejmuje w szczególności samodzielnie wykonywaną działalność naukową, literacką, artystyczną, wychowawczą lub edukacyjną, jak również samodzielnie wykonywaną działalność lekarzy, adwokatów i radców prawnych, inżynierów, architektów, dentystów, doradców podatkowych i biegłych rewidentów (art. 14 ust. 2 umowy).

Zgodnie natomiast z treścią art. 22 ust. 1 umowy dochody osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, bez względu na to, gdzie są osiągane, a które nie są objęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej umowy, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

W myśl art. 3 ust. 2 umowy przy stosowaniu niniejszej umowy przez Umawiające się Państwo, jeżeli z kontekstu nie wynika inaczej, każde określenie, które nie zostało w niej zdefiniowane, będzie miało takie znaczenie, jakie przyjmuje się w danym czasie zgodnie z prawem tego Państwa w zakresie podatków, do których ma zastosowanie niniejsza umowa, przy czym znaczenie wynikające ze stosowanego ustawodawstwa podatkowego tego Państwa będzie miało pierwszeństwo przed znaczeniem nadanym określeniu przez inne przepisy prawne tego Państwa.

W myśl ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych usługi obejmujące kontrakty menedżerskie kwalifikowane są do źródła przychodu, o którym mowa w art. 13 ust. 9 ustawy.

Zgodnie bowiem z przepisem art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej, z wyjątkiem przychodów o których mowa w pkt 7.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, iż wnioskodawca Spółka z o. o. mająca siedzibę w Polsce rozważa możliwość zawarcia umowy - kontraktu menedżerskiego z osobą fizyczną - obywatelem Niemiec, mającym miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Niemczech. Osoba ta nie wchodzi w skład Zarządu wnioskującej Spółki ani nie jest jej wspólnikiem. W czasie pobytu w Polsce jej status podatkowy w Niemczech nie ulegnie zmianie - nadal będzie niemieckim rezydentem podatkowym, co potwierdza uzyskany przez nią certyfikat rezydencji podatkowej w Niemczech.

Podkreślić należy, iż kwalifikacji danego dochodu w świetle umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, dokonuje się co do zasady według państwa źródła, w którym te dochody są uzyskiwane. Jak wyżej wskazano, w świetle wewnętrznych uregulowań podatkowych obowiązujących w Polsce – dochody z kontraktów menedżerskich zalicza się do działalności wykonywanej osobiście czyli do tzw. wolnych zawodów. Takiej samej kwalifikacji należało zatem dokonać w świetle uregulowań przywołanej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Art. 14 cyt. umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania dotyczy właśnie dochodów osiąganych w związku z wykonywaniem wolnych zawodów. Co prawda w ust. 2 wskazanego przepisu nie zostały literalnie wymienione kontrakty menedżerskie niemniej jednak przywołane wyliczenie wolnych zawodów nie stanowi katalogu zamkniętego. Wskazana zatem we wniosku umowa kontraktu menedżerskiego powinna być zakwalifikowana w oparciu o art. 13 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 14 ww. umowy.

W przypadku dochodów zaliczonych zgodnie z art. 14 ust. 1 umowy do tzw. wolnych zawodów, dochody te mogą być opodatkowane w państwie, w którym działalność jest wykonywana w takim zakresie, w jakim mogą być przypisane stałej placówce. Faktyczne miejsce świadczenia usług nie ma zatem znaczenia przy ustalaniu wysokości dochodu opodatkowanego w Polsce. Dochód uzyskiwany przez rezydenta innego państwa na podstawie kontraktów menedżerskich podlega zatem opodatkowaniu w Polsce w takim zakresie w jakim dochód z działalności przez niego wykonywanej może być przypisany stałej placówce. Z opisu zdarzenia przedstawionego we wniosku wynika, iż spółka, z którą obcokrajowiec zawrze kontrakt menedżerski ma siedzibę w Polsce. Usługi jakie będzie świadczył w sposób stały i powtarzalny będą dotyczyły właśnie tejże Spółki, co oznacza, iż siedziba firmy będzie jego stałą placówka w Polsce, w rozumieniu art. 14 ust. 1 powołanej umowy. Tym samym wynagrodzenie osoby mającej miejsce zamieszkania w Niemczech z tytułu wykonywania usług w ramach kontraktu menedżerskiego w spółce mającej siedzibę w Polsce będzie opodatkowane w Polsce.

W Polsce dochód ten podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym podatek dochodowy od uzyskanych na terytorium Polski przychodów przez osoby, o których mowa w art. 3 ust. 2a ustawy, z działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 6-9 oraz z odsetek, z praw autorskich lub z praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, handlowego lub naukowego, w tym także środka transportu, oraz za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how) - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20 % przychodu;

W myśl art. 29 ust. 2 cytowanej ustawy przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

Stosownie zatem do powołanych przepisów, do przychodów otrzymywanych przez nierezydenta polskiego, wykonującego usługi w ramach kontraktu menedżerskiego płatnik stosuje stawkę podatku wynikającą z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub nie pobiera podatku zgodnie z taką umową, jeżeli podatnik przedstawi certyfikat rezydencji potwierdzający jego miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w innym kraju.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym postanowienia stosownej umowy wskazują na opodatkowanie rzeczonego przychodu w Polsce.

Biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane powyżej przepisy, należy stwierdzić, iż obywatel Niemiec, z którym wnioskodawca zamierza podpisać umowę – kontrakt menedżerski, podlegać będzie w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Jego wynagrodzenie z tego tytułu opodatkowane będzie zryczałtowanym 20% podatkiem stosownie do art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Błędne jest zatem stanowisko wnioskodawcy w zakresie w jakim uważa, iż wynagrodzenie uzyskiwane przez obcokrajowca w ramach kontraktu menedżerskiego należy kwalifikować w oparciu o art. 22 ust. 1 cyt. umowy i w związku z tym nie będzie podlegać opodatkowaniu w Polsce.

W tym zakresie stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Wnioskodawca będzie jednakże podlegał ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, określonemu w art. 3 ust 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w tym zakresie stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj