Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1530/11/ES
z 24 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2011r. (data wpływu 10 października 2011r.), uzupełnionego pismem z dnia 16 stycznia 2012r. (data wpływu 20 stycznia 2012r.) oraz pismem z dnia 23 stycznia 2012r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości – jest:

  • prawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku dostawy działek zabudowanych budynkami kurników i budynkiem mieszkalnym;
  • nieprawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku dostawy działki niezabudowanej.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2011r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 stycznia 2012r. (data wpływu 20 stycznia 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 5 stycznia 2012r. oraz pismem z dnia 23 stycznia 2012r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Na mocy umowy przeniesienia własności w zamian za zwolnienie z długu z dnia 18 lutego 2011r. sporządzonej w formie aktu notarialnego dłużnicy Banku (Wnioskodawcy) przenieśli własność nieruchomości gruntowych wraz z budynkami kurników i budynkiem hurtowni drobiu na rzecz Banku w zamian za zwolnienie ich z długu. Bank nabył przedmiotowe nieruchomości i zwolnił dłużników z długu, który posiadali w Banku. Opisane powyżej nieruchomości, które nabył Bank wykorzystywane były przez ww. dłużników w działalności drobiarskiej. Dłużnicy ci jako rolnicy ryczałtowi korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług. Od momentu nabycia Bank nie ponosił żadnych nakładów inwestycyjnych na nieruchomościach.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazuje, że jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Nieruchomości przejęte przez bank:

I. nieruchomość działka 93/4 niezabudowana oraz działka 93/5 zabudowana budynkiem kurnika.


II. nieruchomość działka 90/3 oraz działka 90/4 zabudowane budynkiem kurnika powyższe budynki kurników znajdują się na przylegających działkach i tworzą konstrukcyjnie jedną całość.

III. nieruchomość działka 93/2 zabudowana domem jednorodzinnym w trakcie budowy (stan surowy zamknięty z instalacjami wewnętrznymi).

Przejęte nieruchomości składają się łącznie z 5 działek.

Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu nieruchomości wymienionych we wniosku.

W momencie sprzedaży:

a. działka 93/4 będzie niezabudowana, działka 93/5 zabudowana budynkiem kurnika, działka 90/3 oraz działka 90/4 zabudowane budynkiem kurnika, działka 93/2 zabudowana domem jednorodzinnym w trakcie budowy (stan surowy zamknięty z instalacjami wewnętrznymi).

W/w nieruchomości zabudowane są budynkami w rozumieniu przepisów prawa budowlanego;

Budynek kurnika symbol PKOB - 1271 - budynki gospodarstw rolnych. Budynek mieszkalny symbol PKOB -1110 - budynki mieszkalne jednorodzinne;

b. budynki znajdujące się na działkach przeznaczonych do zbycia (kurnik, budynek mieszkalny) będą trwale związane z gruntem,

c. budynek mieszkalny - budowa została rozpoczęta w roku 1991, budynek kurnika - wybudowany w latach 70-tych,

d. poprzedni właściciel (Dłużnik banku) nabył powyższe nieruchomości jako osoba fizyczna na podstawie aktu notarialnego od osób prywatnych i w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującym ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z informacji posiadanych przez Wnioskodawcę wynika, że budynek mieszkalny w budowie położony na działce o numerze ewidencyjnym 93/2 był wynajmowany przez poprzedniego właściciela (Dłużnika banku) do dnia przekazania bankowi za długi na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej (najemcą była spółka cywilna prowadząca hurtownię drobiu), której przychody były opodatkowane podatkiem VAT. Jednocześnie podmiot prowadzący działalność gospodarczą w w/w budynku pomniejszał kwotę podatku należnego o podatek naliczony wynikający z kosztów utrzymania użytkowanej nieruchomości. Wnioskodawca nie dysponuje danymi od kiedy budynek był wynajmowany przez poprzedniego właściciela.

Przedmiotowe działki i budynki nie są przez Wnioskodawcę wykorzystywane na potrzeby działalności gospodarczej ani rolniczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

W/w nieruchomości nie były przedmiotem najmu, dzierżawy od dnia nabycia przez Wnioskodawcę.

Niezabudowana działka o numerze ewidencyjnym 93/4 zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego zatwierdzonym uchwałą Rady Miasta z dnia 28 listopada 2005r. ma przeznaczenie pod zabudowę usługową dla produkcji rolniczej, usług i handlu związanego z rolnictwem a także handlu materiałami budowlanymi o symbolu w planie RUC.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w momencie sprzedaży nieruchomości powstanie obowiązek podatkowy z tytułu podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, Bank będzie mógł skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10a ppkt a), ustawy z dnia 11marca 2004r. o podatku od towarów i usług.

Podstawą nabycia nieruchomości za długi jest akt notarialny, w którym wartości nieruchomości opiewają na kwoty zgodne z wartością oszacowaną w operacie szacunkowym. W momencie przeniesienia własności nieruchomości dokonującemu dostawy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W związku z powyższym sprzedaż nieruchomości przez Bank będzie zwolniona od podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku dostawy działek zabudowanych budynkami kurników i budynkiem mieszkalnym;
  • nieprawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku dostawy działki niezabudowanej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177 poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów – stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT – należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Podstawowa stawka podatku – na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Ponadto ustawodawca dla dostawy budynków, budowli lub ich części przewidział zwolnienie od podatku od towarów i usług.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Ponadto zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zatem, aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do wydania budynku, budowli lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt lub jego część zostanie sprzedany lub np. oddany w najem, dzierżawę. Zarówno sprzedaż, jak i najem, dzierżawa są bowiem czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

W myśl natomiast, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r., przepisu art. 2 pkt 14a ww. ustawy o VAT przez wytworzenie nieruchomości rozumie się wybudowanie budynku, budowli lub ich części, lub ich ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Stosownie natomiast do art. 43 ust. 1 pkt 10a cyt. ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W myśl natomiast art. 43 ust. 7a ww. ustawy o VAT warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Jak stwierdzono powyżej, ze zwolnienia od podatku od towarów i usług może korzystać dostawa budynków i budowli.

Pojęcia budynków i budowli nie zostały zdefiniowane w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, dlatego też należy skorzystać z definicji zawartych w innych przepisach prawa. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. (Dz. U. Nr 112 poz. 1316 ze zm.) przez obiekt budowlany rozumie się konstrukcję połączoną z gruntem w sposób trwały, wykonaną z materiałów budowlanych i elementów składowych będącą wynikiem prac budowlanych.

W myśl art. 3 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o:

1. obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć:

  1. budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi,
  2. budowlę stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami,
  3. obiekt małej architektury.

2. budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że na mocy umowy przeniesienia własności w zamian za zwolnienie z długu z dnia 18 lutego 2011r. sporządzonej w formie aktu notarialnego dłużnicy Banku (Wnioskodawcy) przenieśli własność nieruchomości gruntowych wraz z budynkami kurników i budynkiem hurtowni drobiu na rzecz Banku w zamian za zwolnienie ich z długu. Opisane powyżej nieruchomości wykorzystywane były przez dłużników w działalności drobiarskiej. Dłużnicy ci jako rolnicy ryczałtowi korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o VAT.

Nieruchomości przejęte przez Bank to działki:

  • 93/5, 90/3, 90/4 zabudowane budynkami kurników (PKOB 1271 - budynki gospodarstw rolnych),
  • 93/2 zabudowana domem jednorodzinnym w trakcie budowy (stan surowy zamknięty z instalacjami wewnętrznymi) - PKOB 1110 - budynki mieszkalne jednorodzinne,
  • 93/4 niezabudowanej, która zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego znajduje się na terenie przeznaczonym pod zabudowę usługową dla produkcji rolniczej, usług i handlu związanego z rolnictwem, a także handlu materiałami budowlanymi o symbolu w planie RUC.

Od momentu nabycia Bank (zarejestrowany czynny podatnik podatku VAT) nie ponosił żadnych nakładów inwestycyjnych na nieruchomościach.

Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu nieruchomości wymienionych we wniosku.

Nieruchomości te zabudowane są budynkami w rozumieniu przepisów prawa budowlanego;

Budynki znajdujące się na działkach przeznaczonych do zbycia (kurnik, budynek mieszkalny) będą trwale związane z gruntem. Budowa budynku mieszkalnego została rozpoczęta w 1991r., budynek kurnika - wybudowany w latach 70-tych.

Poprzedni właściciel (dłużnik Banku) nabył powyższe nieruchomości jako osoba fizyczna na podstawie aktu notarialnego od osób prywatnych i w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującym ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Budynek mieszkalny w budowie był wynajmowany przez dłużnika do dnia przekazania Bankowi, na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej (najemcą była spółka cywilna prowadząca hurtownię drobiu), której przychody były opodatkowane podatkiem VAT. Jednocześnie podmiot prowadzący działalność gospodarczą w ww. budynku pomniejszał kwotę podatku należnego o podatek naliczony wynikający z kosztów utrzymania użytkowanej nieruchomości. Przedmiotowe działki i budynki nie są przez Wnioskodawcę wykorzystywane na potrzeby działalności gospodarczej ani rolniczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Nieruchomości nie były przedmiotem najmu, dzierżawy od dnia nabycia przez Wnioskodawcę.

Biorąc pod uwagę przedstawiony przez Wnioskodawcę opis zdarzenia przyszłego odnośnie działek zabudowanych oraz przedstawione przepisy prawa w celu ustalenia czy dostawa przedmiotowych budynków może korzystać ze zwolnienia koniecznym jest zbadanie przesłanek określonych przepisem art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

Aby zatem dostawa budynku mogła korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT nie może być dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia i pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą tego budynku lub jego części musi upłynąć okres nie krótszy niż 2 lata.

Ażeby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynku do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub ulepszony obiekt zostanie sprzedany lub np. oddany w najem, dzierżawę, leasing. Zarówno sprzedaż, jak i najem, dzierżawa, leasing są bowiem czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem, należy uznać za pierwsze zasiedlenie także moment oddania budynku do użytkowania pierwszemu najemcy (dzierżawcy).

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu sprawy wynika, że budynek mieszkalny był wynajmowany przez poprzedniego właściciela (dłużnika) spółce cywilnej na potrzeby działalności prowadzonej przez tę spółkę. Ponieważ jednak Wnioskodawca nabył nieruchomość niecały rok temu oraz nie posiada informacji w jakim okresie ww. najem trwał, nie jest możliwe ustalenie czy minęły 2 lata od rozpoczęcia najmu, jak również nie wiadomo, czy budynek ten był przedmiotem ewentualnych innych czynności powodujących jego pierwsze zasiedlenie w rozumieniu ustawy o VAT. W świetle powyższego stwierdzić należy, że dostawa budynku mieszkalnego nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, lecz z uwagi na brak danych nie można uznać, że będzie objęta zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Koniecznym jest zatem zbadanie czy do tej dostawy można zastosować zwolnienie od podatku w oparciu o art. 43 ust.1 pkt 10a ustawy o VAT.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawcy przy nabyciu nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego (Wnioskodawca nabył nieruchomość za długi na podstawie aktu notarialnego) jak też nie ponosił żadnych nakładów inwestycyjnych na nieruchomościach. W takim stanie sprawy stwierdzić należy, że dostawa budynku mieszkalnego będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Jeśli natomiast chodzi o budynki kurników, to skoro ze stanu faktycznego nie wynika czy były i ewentualnie kiedy przedmiotem pierwszego zasiedlenia w rozumieniu ustawy o VAT, przyjąć należy, że ich dostawa będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia. Jednocześnie Wnioskodawcy przy nabyciu nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego jak też nie ponosił żadnych nakładów inwestycyjnych na nieruchomościach. Zatem stwierdzić należy, że dostawa tych budynków będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Przepis art. 29 ust. 5 cyt. ustawy o VAT stanowi ponadto, iż w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Powyższe oznacza, iż w przypadku gdy dla budynku lub budowli obowiązuje zwolnienie od podatku, zwolnieniem objęta jest również dostawa gruntu, na którym to gruncie budynek lub budowla są posadowione.

Zatem, skoro dla dostawy budynków (kurników i budynku mieszkalnego) znajdujących się na wymienionych we wniosku działkach zastosowanie znajdzie zwolnienie z podatku VAT, również dostawa gruntu (działek nr 93/5, 93/2, 90/3, 90/4), z którym trwale związane są ww. budynki będzie podlegała zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

Reasumując, dostawa budynków (kurników i budynku mieszkalnego) wraz z gruntem (działkami), na którym ww. budynki są posadowione będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zwolnienia od podatku dostawy ww. nieruchomości tj. działek zabudowanych budynkami kurników i budynkiem mieszkalnym należało uznać za prawidłowe.

Z wniosku wynika ponadto, że w skład nieruchomości mającej być przedmiotem sprzedaży będzie wchodziła działka niezabudowana nr 93/4, która zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego ma przeznaczenie pod zabudowę usługową dla produkcji rolniczej, usług i handlu związanego z rolnictwem a także handlu materiałami budowlanymi.

Jak już wcześniej wskazano, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Z powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podlegają te dostawy, których przedmiotem są grunty zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych, tylko te, które stanowią tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Zwolnienie przysługuje zatem wyłącznie względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane czy też pod zabudowę. Oznacza to, że ze zwolnienia od podatku korzystać będą dostawy gruntów o charakterze np. rolnym i leśnym.

Podkreślić należy, że nie ma znaczenia faktyczny i aktualny sposób wykorzystania gruntu. Znaczenie ma zaś jego przeznaczenie. Należy zauważyć, że ustawa o podatku od towarów i usług w art. 43 ust. 1 pkt 9 posługuje się kryterium przeznaczenia terenu. Wskazać przy tym należy, iż na gruncie przepisów podatkowych ustawodawca nie wskazał na podstawie jakich kryteriów należy daną nieruchomość gruntową uznać jako przeznaczoną pod zabudowę czy też nie.

W związku z tym, że ustawa nie precyzuje, o jakie tereny przeznaczone pod zabudowę chodzi, przyjąć należy, że pojęcie „tereny przeznaczone pod zabudowę” obejmuje obszary, na których przewidziane są różne formy zabudowy, począwszy od zabudowy mieszkaniowej, przez tereny zabudowy techniczno-produkcyjnej, aż po tereny zabudowy zagrodowej włącznie.

Celem określenia czy dany grunt jest przeznaczony pod zabudowę, należy się odwołać do przepisów zawartych w ustawie z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.), zwanej dalej ustawą o planowaniu, regulującej zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej.

Przepis art. 1 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy określa zakres i sposoby postępowania w sprawach przeznaczania terenów na określone cele oraz ustalania zasad ich zagospodarowania i zabudowy przyjmując ład przestrzenny i zrównoważony rozwój za podstawę tych działań.

Natomiast art. 4 ust. 1 tej ustawy stanowi, iż ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Mając zatem na uwadze przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawne, stwierdzić należy, że niezabudowana działka nr 93/4 zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego przeznaczona pod zabudowę usługową dla produkcji rolniczej, usług i handlu związanego z rolnictwem a także handlu materiałami budowlanymi, nie stanowi terenu innego niż teren przeznaczony pod zabudowę.

Powyższe oznacza, iż sprzedaż przedmiotowej działki zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT podlegać będzie opodatkowaniu wg stawki 23%, tym samym nie będzie mogła może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Biorąc powyższe pod uwagę, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zwolnienia od podatku dostawy przedmiotowej działki niezabudowanej, należało uznać za nieprawidłowe.

Reasumując stanowisko Wnioskodawcy jest:

  • prawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku dostawy działek zabudowanych budynkami kurników i budynkiem mieszkalnym;
  • nieprawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku dostawy działki niezabudowanej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj