Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/436-98/12-3/MK
z 22 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2012 r. (data wpływu 2 maja 2012 r.)  uzupełnionym w dniu 6 sierpnia 2012 r.  o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie zwolnienia przedmiotowego oraz ulgi mieszkaniowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie zwolnienia przedmiotowego oraz ulgi mieszkaniowej.

W ww. wniosku Pan X wypełnił część E (wersja I wniosku ORD-IN), z której wynikało, że dokonał opłaty w wysokości 120 zł na konto Izby Skarbowej w Poznaniu (29 1010 1469 0032 6122 3100 0000) jak również, że do wniosku została dołączona kserokopia dowodu uiszczenia przedmiotowej opłaty.


Jednakże w nadesłanej do tut. Biura, w dniu 2 maja 2012 r. korespondencji znajdował się wyłącznie wniosek ORD-IN wraz z załącznikami, wśród których brak było dowodu uiszczenia rzeczonej opłaty. Również, wśród dokonanych na konto bankowe Izby Skarbowej w Poznaniu wpłat z tytułu złożenia takiego wniosku brak było wpłaty, którą można by przypisać do wniosku Pana … .


W konsekwencji, mając na uwadze fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14f Ordynacji podatkowej, pismem z dnia 16 lipca 2012 r. nr ILPB2/436 -98/12-2/MK, wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania poprzez przedłożenia kserokopii dowodu uiszczenia ww. opłaty albo uiszczenia tej opłaty na konto Izby Skarbowej w Poznaniu nr 29 1010 1469 0032 6122 3100 0000.

Jednocześnie poinformowano Wnioskodawcę, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ, a jego uzupełnieniem nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 16 lipca 2012 r., skutecznie doręczono dnia 2 sierpnia 2012 r., zaś w dniu 6 sierpnia 2012 r. Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Na podstawie postanowienia sądu rejonowego z dnia 18 stycznia 2012 r. Wnioskodawca nabył w całości, na podstawie testamentu notarialnego z dnia 2 czerwca 2000 r. spadek po … …, zmarłej w dniu 12 kwietnia 2005 r. we …, ostatnio stale zamieszkałej we … przy ul. … …/…. Wnioskodawca był wnukiem spadkodawczyni. W skład spadku wchodzi gospodarstwo rolne o powierzchni przekraczającej 1ha. Grunty rolne położone są w miejscowościach:

  1. G… księga wieczysta nr … o powierzchni 2,49 ha wraz z posadowionym na niej budynkiem mieszkalnym o powierzchni użytkowej 593,30 m2.
  2. W… księga wieczysta nr … zabudowane halą o powierzchni 1800 m2  pełniącej rolę pomieszczenia magazynowo-socjalnego, nr … o powierzchni 2,69 ha, nr … o powierzchni 2,15 ha, nr … o powierzchni 3,35 ha. Jednocześnie podkreślenia wymaga fakt, że udział Wnioskodawcy w pierwszej z ww. nieruchomości wynosi 2/3, zaś w pozostałych ma On udział całościowy.
  3. P… księga wieczysta: nr … o powierzchni 3,65 ha, nr … o powierzchni 1,12 ha, nr … o powierzchni 49,72 ha i nr … o powierzchni 9,76 ha.
  4. T… – brak informacji o założeniu księgi wieczystej, według wypisu z rejestru gruntów spadkodawczyni przysługiwał udział w wysokości 13/24, przy czym całkowita powierzchnia działki o nr … wynosi 0,1071 ha.

Poza ww. nieruchomościami Wnioskodawca nie posiada praw do innych budynków lub lokali mieszkalnych, nie przysługuje Mu również spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu ani też spółdzielcze własnościowe prawo do domu jednorodzinnego. Ponadto, przed złożeniem niniejszego wniosku Zainteresowany nie był najemcą lokalu bądź budynku – zamierza zamieszkiwać na pobyt stały w budynku mieszkalnym położonym przy ul. … w G… . Od chwili śmierci spadkodawczyni Wnioskodawca samodzielnie prowadzi gospodarstwo rolne na wskazanych powyżej nieruchomościach gruntowych i zamierza działalność kontynuować.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy zwolnienie przewidziane w przepisie art. 4 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r. obejmuje wszystkie ww. nieruchomości gruntowe, w sytuacji gdy są one położone w 4 miejscowościach?
  2. Czy budynek, nieujawniony w księdze wieczystej stanowiący halę – pełniącą funkcję pomieszczenia magazynowo-socjalnego podlega zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn przewidzianego w przepisie art. 4 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn?
  3. Czy z uwagi na to, że poza prawem do budynku mieszkalnego i lokalu mieszkalnego, które wchodzą w skład masy spadkowej Wnioskodawca nie posiada praw do innych nieruchomości lokalowych i budynków, nie jest ich najemcą przysługuje Mu zwolnienie, o którym stanowi przepis art. 16 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn w brzmieniu obowiązującym w chwili stwierdzenia nabycia spadku?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów jako użytki rolne o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej. W niniejszej sprawie Wnioskodawca jest spadkobiercą testamentowym (dziedziczy majątek w całości) po swojej babci, która zmarła w 2005 r. Przedmiotem spadku są nieruchomości gruntowe – gospodarstwo rolne o powierzchni przeszło 60 ha, które znajduje się na terenie 4 miejscowości. Od ww. nieruchomości spadkodawczyni uiszczała podatek rolny. W myśl przepisu art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, zwalnia się od podatku nabycie własności lub prawa użytkowania wieczystego nieruchomości lub jej części wraz z częściami składowymi (…) pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili nabycia ta nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne lub jego część albo wejdzie w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy i to gospodarstwo będzie prowadzone przez nabywcę przez okres 5 lat od dnia nabycia. Zdaniem Wnioskodawcy odziedziczone przez Niego nieruchomości rolne stanowią jedno gospodarstwo rolne, które w całości znacznie przekracza wymaganą przez ustawę powierzchnię 1 ha, pomimo, iż jedna z nieruchomości wchodzących w skład rzeczonego gospodarstwa, tj. działka gruntu znajdująca się w T… nie przekracza ww. powierzchni.

Odnosząc się do kwestii zwolnienia przewidzianego w przepisie art. 16 ust. 1 przywołanej ustawy, w opinii Wnioskodawcy, wskazać trzeba, że w przypadku nabycia w drodze spadku budynku mieszkalnego nie wlicza się do podstawy opodatkowania ich wartości do łącznej wysokości nieprzekraczającej 110 m2 powierzchni użytkowej budynku. W ocenie Wnioskodawcy posiada On uprawnienie do skorzystania z niniejszej ulgi w ww. zakresie, albowiem nie posiada On praw do innego lokalu lub budynku mieszkalnego, nie jest najemcą lokalu lub budynku i zamierza zamieszkiwać w ww. budynku na pobyt stały przez przewidziany ustawą okres 5 lat i w tym okresie nie dokona zbycia budynku mieszkalnego.

Wnioskodawca wskazuje, że na działce gruntu o numerze ewidencyjnym 47/1 stoi nieujawniony w księdze wieczystej budynek. Obiekt ten stanowi halę wykorzystywaną na potrzeby gospodarstwa rolnego  pełni funkcję pomieszczenia magazynowo-socjalnego. W ocenie Wnioskodawcy w tej sytuacji przedmiotowy budynek nie podlega wyłączeniu od zwolnienia od podatku, o którym mowa w przepisie art. 4 ust. 1 ww. ustawy, a zatem podlega przedmiotowemu zwolnieniu od podatku. Nieujawnienie położenia budynku na przedmiotowej działce w księdze wieczystej pozostaje bez wpływu na materialnoprawną kwestię zwolnienia od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768 ze zm.) o podatku od spadków i darowizn, podatkowi podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem dziedziczenia.

Ponieważ ustawa o podatku od spadków i darowizn nie określa chwili (daty) otwarcia spadku, to należy posiłkować się przepisami ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) regulującymi sprawy spadkowe.

Zgodnie z art. 922 Kodeksu cywilnego spadek stanowią prawa i obowiązki zmarłego, które z chwilą jego śmierci przechodzą na jedną lub kilka osób, stosownie do przepisów niniejszej ustawy. W myśl art. 924 Kodeksu cywilnego spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku (art. 925 Kodeksu cywilnego). Oznacza to, iż dniem nabycia spadku jest data śmierci spadkodawcy. Stwierdzenie nabycia spadku stanowi jedynie domniemanie, że osoba która takie stwierdzenie uzyskała jest spadkobiercą (art. 1025 § 2 Kodeksu cywilnego). Ma ono charakter tylko deklaratywny (potwierdza jedynie prawo domniemanego spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia).

Powyższe oznacza więc, że nabycie - tytułem dziedziczenia (spadku) - opisanego na wstępie majątku nastąpiło w dacie śmierci babci Wnioskodawcy, tj. w 2005 r. Oznacza to, że w badanej sprawie będą miały zastosowanie przepisy ww. ustawy o podatku od spadków i darowizn w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2006 r.

Zgodnie bowiem z treścią art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 222, poz. 1629) do nabycia własności rzeczy lub praw majątkowych, które nastąpiło przed dniem 1 stycznia 2007 r., stosuje się przepisy ustawy o podatku od spadków i darowizn w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2006 r.

Zatem, mając na uwadze fakt, że w ww. przepisie intertemporalnym ustawodawca posłużył się kryterium obiektywnym jakim jest data nabycia spadku, tj. data zgonu spadkodawcy, a nie data uprawomocnienia się urzędowego potwierdzenia nabycia spadku (np. orzeczenie sądu), która – jak wskazuje się poniżej – określa jedynie datę powstania obowiązku podatkowego, to w analizowanej sprawie, znajdzie zastosowania przepis art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2006 r.

Mając na uwadze poczynione do tej pory uwagi wskazać należy na treść art. 5 i art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn – w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r. – zgodnie z którymi obowiązek podatkowy przy nabyciu w drodze dziedziczenia ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych i powstaje z chwilą przyjęcia spadku. Natomiast stosownie do art. 6 ust. 4 zd. 1 ww. ustawy, jeżeli nabycie niezgłoszone do opodatkowania stwierdzono następnie pismem, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą sporządzenia pisma; jeżeli pismem takim jest orzeczenie sądu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą uprawomocnienia się orzeczenia.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, zwalnia się od podatku nabycie własności i prawa użytkowania wieczystego gospodarstwa rolnego lub jego części oraz innych praw do takiego gospodarstwa lub jego części, jak również działki przyzagrodowej, z wyjątkiem:

  1. budynków mieszkalnych,
  2. budynków zajętych na cele specjalistycznego chodu i wylęgu drobiu lub specjalistycznej hodowli zwierząt wraz z urządzeniami i ze stadem hodowlanym,
  3. urządzeń do prowadzenia upraw specjalnych, jak: szklarnie, inspekty, pieczarkarnie, chłodnie, przechowalnie owoców.

Natomiast według art. 4 ust. 5 ww. ustawy, ilekroć jest w niej mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Art. 2 ust 1 ww. ustawy stanowi, że za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Jak wskazuje się w orzecznictwie  wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 13 października 2009 r. II FSK 755/08 „z normatywnej definicji gospodarstwa rolnego (…) wynika więc, iż za gospodarstwo rolne można uznać grunty o powierzchni przekraczającej 1 ha nawet wówczas, gdy nie istnieje pomiędzy nimi żadna więź ekonomiczna - na przykład grunty te nie stanowią zorganizowanej całości. Wystarczającą przesłanką do tego, aby uznać dany obszar za gospodarstwo rolne, w rozumieniu przepisów u.p.r., jest bowiem posiadanie gruntów o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy. Oznacza to także, że za część gospodarstwa rolnego, w rozumieniu przepisów u.p.r., należy uznać również udział we współwłasności gruntów rolnych.” Również w literaturze przedmiotu (Sławomir Presnarowicz, Komentarz do ustawy o podatku rolnym, [w:] Podatki i opłaty lokalne. Podatek rolny. Podatek leśny. Komentarz – Lex Administracja Skarbowa) panuje pogląd, wedle którego „jedynym składnikiem gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów u.p.r. są grunty o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy. Grunty te nie muszą stanowić zorganizowanej całości. Takie rozumienie gospodarstwa rolnego powoduje m.in., że za gospodarstwo należy uznać grunty o powierzchni przekraczającej 1 ha nawet wówczas, gdy nie istnieje pomiędzy nimi żadna więź ekonomiczna. Takie pojmowanie gospodarstwa rolnego nadal powoduje na przykład, że trzy działki gruntu (łąka, staw, grunty orne) o powierzchni 0,5 ha każda (razem 1,5 ha), położone w trzech nawet znacznie oddalonych od siebie województwach, będą stanowiły gospodarstwo rolne dla celów omawianego podatku.”

Na tle powyższego należy stwierdzić, że zwolnienie zawarte w art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku od spadków i darowizn  w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r. – przysługuje w każdym przypadku, gdy przedmiotem spadku jest gospodarstwo rolne lub jego część - w rozumieniu ustawy o podatku rolnym. Ponadto art. 4 ust. 1 pkt 1 przedmiotowej ustawy stanowi również podstawę zwolnienia od podatku od spadków i darowizn nabycia usytuowanych na gruntach gospodarstw rolnych budynków gospodarczych służących bezpośrednio produkcji rolnej. Z treści ww. artykułu wynika bowiem, że ustawodawca wyłączył zwolnienie od podatku tylko dla budynków mieszkalnych i budynków zajętych na cele specjalistycznej produkcji rolnej.

W konsekwencji stwierdzić należy, iż opisane we wniosku gospodarstwo rolne nabyte tytułem dziedziczenia wraz z posadowionymi na nim budynkami gospodarczymi (pytanie nr 1 i nr 2) korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2006 r.

Przechodząc do oceny stanowiska Wnioskodawcy odnośnie pytania nr 3 wyjaśnić należy co następuje.

Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, w przypadku nabycia budynku mieszkalnego lub jego części, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego oraz wynikających z przydziału spółdzielni mieszkaniowych: prawa do domu jednorodzinnego lub prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym w drodze spadku lub darowizny przez osoby zaliczane do I grupy podatkowej - nie wlicza się do podstawy opodatkowania ich wartości do łącznej wysokości nieprzekraczającej 110 m2 powierzchni użytkowej budynku lub lokalu.

W myśl art. 16 ust. 2 analizowanej ustawy, 2. ulga, o której mowa w ust. 1, przysługuje osobom, które łącznie spełniają następujące warunki:

  1. spełniają wymogi określone w art. 4 ust. 4;
  2. nie są właścicielami innego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość bądź będąc nimi przeniosą własność budynku lub lokalu na rzecz zstępnych, Skarbu Państwa lub gminy;
  3. nie dysponują spółdzielczym lokatorskim prawem do lokalu lub nie są właścicielami spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego oraz wynikających z przydziału spółdzielni mieszkaniowych: prawa do domu jednorodzinnego lub prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym, a w razie dysponowania tymi prawami przekażą je zstępnym lub przekażą do dyspozycji spółdzielni, w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego;
  4. nie są najemcami lokalu lub budynku lub będąc nimi rozwiążą umowę najmu;
  5. będą zamieszkiwać w nabytym lokalu lub budynku przez 5 lat:
    1. od dnia złożenia zeznania podatkowego - jeżeli w chwili złożenia zeznania nabywca mieszka w nabytym lokalu lub budynku,
    2. od dnia zamieszkania w nabytym lokalu lub budynku - jeżeli nabywca zamieszka w ciągu roku od dnia złożenia zeznania podatkowego.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że zasadniczym celem ustawodawcy jest zwolnienie bliskich spadkodawcy od obciążeń podatkowych z tytułu nabycia nieruchomości mieszkaniowej, gdy nie dysponują innym mieszkaniem czy domem i będą mieszkać w uzyskanej nieruchomości przez 5 lat.

Mając na uwadze powyższe, w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku Zainteresowany, może skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, oczywiście przy zachowaniu warunków wskazanych w ustępie 2 rzeczonego przepisu.

Powyższe stanowisko potwierdza wyrok Sądu Najwyższego z dnia 25 września 1987 r. III ARN 19/87, w którym stwierdzono, iż „przy ustalaniu uprawnień do ulgi w zakresie podatku od spadków i darowizn, określonych w art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. Nr 45, poz. 207 ze zm.), istotne jest porównanie składu masy majątkowej podatnika przed nabyciem spadku lub darowizny oraz masy majątkowej nabytej w drodze dziedziczenia lub darowizny. Jeżeli podatnik nie jest właścicielem budynku mieszkalnego (budynku stanowiącego odrębną nieruchomość), nie dysponuje spółdzielczym prawem do lokalu lub nie jest najemcą lokalu na podstawie decyzji administracyjnej, ale w drodze dziedziczenia lub darowizny nabywa dwa budynki mieszkalne, dwa lokale stanowiące odrębne nieruchomości albo objęte spółdzielczym własnościowym prawem do lokalu, to skorzystanie z ulgi przewidzianej w art. 16 ust. 1 powołanej ustawy uzależnione jest od złożenia przez spadkobiercę lub obdarowanego oświadczenia, że co najmniej 5 lat od daty powstania obowiązku będzie zamieszkiwać w nabytym budynku lub lokalu. Ulga ta dotyczy tego budynku lub lokalu, w którym podatnik zamieszka.”

Ponadto, mając na uwadze fakt, że specyfika postępowania interpretacyjnego polega na tym, że wydając interpretację indywidualną organ upoważniony „porusza się” niejako tylko i wyłącznie w obrębie stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, tut. Organ informuje, że dołączone do wniosku kserokopie dokumentów nie podlegały analizie, gdyż nie jest on obowiązany ani uprawniony do oceny jakichkolwiek dokumentów, czy też do uzupełniania, czy odtwarzania, na ich podstawie stanu faktycznego konkretnej sprawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego … po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj