Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-803/09/EŁ
z 16 grudnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-803/09/EŁ
Data
2009.12.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane
nagroda rzeczowa
nagrody
nieodpłatne przekazanie rzeczy
prezent
przekazanie nieodpłatne


Istota interpretacji
Opodatkowanie nieodpłatnego przekazania nagród rzeczowych w kwocie wyższej niż 100 zł.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2009 r. (data wpływu 28 września 2009 r.), uzupełnionym w dniu 10 grudnia 2009 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania nagród rzeczowych w kwocie wyższej niż 100 zł - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 września 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 10 grudnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania nagród rzeczowych w kwocie wyższej niż 100 zł.


W przedmiotowym wniosku oraz uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka prowadzi działalność polegającą na zasadzie szeroko rozumianej współpracy handlowej w zakresie dostaw towarów realizowanych przez poszczególnych dostawców do firm reprezentowanych przez zamawiających. Przedmiotowa działalność polega na świadczeniu realizacji umów pomiędzy dostawcą a poszczególnym nabywcą towarów. W związku z szeroko realizowaną współpracą handlową, zarówno z dostawcami, jak i nabywcami Spółka zamierza realizować wspólne przedsięwzięcia polegające na wręczaniu kontrahentom nagród rzeczowych, które są nieodpłatnymi świadczeniami na rzecz otrzymującego. Wydawanie nagród, w postaci rzeczowego świadczenia lub nagrody rzeczowej będzie związane z promocją i reklamą Spółki.

W piśmie uzupełniającym wskazano, iż prowadzona działalność polega na dystrybucji mięsa i wędlin, w całości opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Przekazywane kontrahentom nagrody dotyczą drobnych artykułów gospodarstwa domowego i wyposażenia mieszkań (obrusy, serwety, elementy serwisu do kawy, elementy serwisu obiadowego, elementy z kompletu sztućców, kieliszki, szklanki). Przekazywane kontrahentom nagrody, opatrzone logo firmy, będą premiami za zakup określonych asortymentów a przekazywane będą w akcjach promocyjnych. Odbiorcami nagród będą osoby prawne i osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą (klienci firm współpracujących ze Spółką). Wskazano, iż będą to nagrody jednorazowe do 100 zł, ale jedna osoba w roku podatkowym może uzyskać kilka lub kilkanaście takich nagród. W dniu wydania Spółka będzie właścicielem nagród.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy w przypadku, gdy Spółka wyda nagrodę klientowi w ramach współpracy, w kwocie wyższej niż 100 zł, będzie zobowiązana do rozliczenia podatku należnego związanego z dostawą towaru na rzecz kontrahenta i odprowadzenia podatku od towarów i usług z tytułu dostawy rzeczy, w tym przypadku nagrody...


Zdaniem Wnioskodawcy skoro wydawane nagrody i inne rzeczowe świadczenia będą kierowane dla indywidualnego odbiorcy, który w sumie, w skali roku czasu otrzyma wartość przekraczającą 100 zł, Spółka zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług będzie zobowiązana do wykazania i rozliczenia takiej dostawy jako podlegającej opodatkowaniu na zasadach ogólnie przyjętych dla opodatkowanych dostaw towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W art. 7 ust. 1 ww. ustawy postanowiono, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Przez dostawę towarów rozumie się również – zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu - przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:


  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny


  • jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.


Jednocześnie z treści ust. 3 tego artykułu wynika, iż nie uznaje się za dostawę towarów przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.


Zgodnie z ust. 4 ww. artykułu, przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:


  1. o łącznej wartości nieprzekraczającej w jednym roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.


W konsekwencji, nieodpłatnie przekazanie towarów nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, o ile zostaną zachowane warunki wskazane w art. 7 ust. 4 ustawy, tj. nagrody będą spełniać definicję prezentów o małej wartości.


Odnosząc się do wskazanych wyżej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w sytuacji, gdy podatnik dokonuje nieodpłatnego wydania towarów o wartości jednostkowej do 100 zł, skutki podatkowe będą następujące:


  • gdy wartość przekazanego towaru nie przekroczy kwoty 10 zł – nie wystąpi dostawa towarów w rozumieniu ustawy,
  • gdy wartość przekazanego towaru przekroczy kwotę 10 zł lecz nie przekroczy kwoty 100 zł, przy czym podatnik będzie prowadził ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości osoby otrzymującej towar (nagrodę) – również nie wystąpi dostawa w rozumieniu ustawy,
  • gdy wartość przekazanego towaru przekroczy kwotę 10 zł lecz nie przekroczy kwoty 100 zł a podmiot nie będzie prowadził ewidencji, o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy – wystąpi dostawa towarów w rozumieniu ustawy.


Natomiast w sytuacji, gdy jedna osoba uzyska nagrody, których łączna wartość w danym roku podatkowym przekroczy kwotę 100 zł, będzie miała miejsce dostawa towarów, w rozumieniu ustawy, na rzecz odbiorcy a podmiot dokonujący przekazania będzie obowiązany do opodatkowania tej czynności.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność w całości opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. W celu współpracy handlowej zarówno z dostawcami, jak i nabywcami, zamierza realizować wspólne przedsięwzięcia polegające na wręczaniu kontrahentom nagród rzeczowych. Wydawanie nieodpłatne nagród, opatrzonych logo (obrusy, serwety, elementy serwisu do kawy, elementy serwisu obiadowego, elementy z kompletu sztućców, kieliszki, szklanki) będzie związane z promocją i reklamą Spółki, a nagrody te będą premiami za zakup określonych asortymentów. Odbiorcami będą podmioty prowadzące działalność gospodarczą. Jednorazowo przekazywana nagroda będzie miała wartość do 100 zł, ale mogą wystąpić sytuacje, gdy jeden podmiot w danym roku podatkowym uzyska kilka lub kilkanaście nagród.

W sytuacji, gdy Wnioskodawca będzie dokonywał nieodpłatnego przekazania towarów na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, wówczas podmioty te należy uznać za ostatecznych konsumentów przekazanych towarów, niezależnie od tego, czy faktycznej konsumpcji dokonają te podmioty, czy też ich klienci.

Ponieważ zarówno własne stanowisko, jak i pytanie w sprawie odnoszą się do sytuacji, w której Spółka wyda nagrodę w kwocie wyższej niż 100 zł (w uzupełnieniu wniosku wskazano, iż odbiorca może uzyskać kilka lub kilkanaście nagród niższych niż 100 zł), zatem nagroda ta nie będzie mogła być uznana za prezent o małej wartości, o którym mowa w art. 7 ust. 3 w związku z ust. 4 ustawy.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, w oparciu o wyżej wskazane przepisy prawa, stwierdzić należy, że jeśli Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu przedmiotowych towarów (nagród), które nie spełniają przesłanek wynikających z art. 7 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, (a więc nie wypełniają definicji prezentów o małej wartości w rozumieniu art. 7 ust. 4), to ich nieodpłatnie przekazanie osobom fizycznym i prawnym prowadzącym działalność gospodarczą, w ramach współpracy handlowej związanej z promocją i reklamą Spółki, będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako dostawa towarów, zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 2 cyt. ustawy, a Spółka nie będzie obowiązana do prowadzenia ewidencji, o której mowa w ust. 4 pkt 1 powołanego artykułu.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj