Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-858/09-4/AM
z 29 stycznia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-858/09-4/AM
Data
2010.01.29


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Definicje


Słowa kluczowe
spółka jawna
wkłady niepieniężne
zadania
zorganizowana część przedsiębiorstwa


Istota interpretacji
nieuznanie za zorganizowaną część przedsiębiorstwa wniesionego wkładu niepieniężnego do spółki jawnej



Wniosek ORD-IN 823 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 10.11.2009 r. (data wpływu 16.11.2009 r.) .) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie nieuznania za zorganizowaną część przedsiębiorstwa wniesionego wkładu niepieniężnego do spółki jawnej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16.11.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie nieuznania za zorganizowaną część przedsiębiorstwa wniesionego wkładu niepieniężnego do spółki jawnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Począwszy od 1994 r. Wnioskodawca (dalej zwany „Podatnikiem”) prowadzi na własny rachunek działalność gospodarczą objętą wpisem do ewidencji działalności gospodarczej, której przedmiotem jest:

  1. wynajem zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (68.20.Z),
  2. sprzedaż hurtowa niewyspecjalizowana (46.90.7),
  3. pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową straganami i targowiskami (47.99.Z),
  4. wykonywanie pozostałych robót budowlanych wykończeniowych (43.39Z),
  5. pozostałe specjalistyczne roboty budowlane gdzie indziej niesklasyfikowane (46.90Z).

Podatnik zatrudnia obecnie 2 osoby (jedną na podstawie umowy o pracę, drugą na podstawie umowy zlecenia), jak również jest zarejestrowany dla potrzeb podatku od towarów i usług.

W 1995 r. wspólnie z małżonką Podatnik nabył nieruchomości gruntowe do majątku wspólnego (małżeńska – wspólność majątkowa). Na nabytych gruntach zostały wybudowane budynki biurowo-handlowe z zapleczem magazynowym. Powyższa nieruchomość zabudowana budynkami zwana jest dalej „Zabudowana Nieruchomość”. Oddanie tych budynków do użytku następowało etapami w zależności od postępu prac t.j. budynek handlowy z zapleczem magazynowym nr 1 został oddany do użytku w 1997 r., a budynek handlowy z zapleczem magazynowym nr 2 - w 1999 r. W 2005 r. została oddana do użytku nadbudowa części biurowej budynku nr 2. Podatnik wynajmuje powierzchnie biurowe i magazynowe w budynkach nr 1 i 2 w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (aktualnie jest zawartych 5 umów najmu). Budynki są ujęte w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych i amortyzowane. Dla tych budynków stawka amortyzacyjna z Wykazu stawek amortyzacyjnych wynosi 2 5%.

Podatnik prowadzi księgę przychodów i rozchodów. Podatnik nie prowadzi dokumentacji finansowej pozwalającej na identyfikowanie przychodów kosztów oraz należności i zobowiązań dotyczących działalności handlowej oraz działalności w zakresie wynajmu. W przedsiębiorstwie Podatnika nie występuje struktura organizacyjna w postaci działów, wydziałów czy oddziałów.

Aktualnie Podatnik rozważa utworzenie wraz z innymi osobami fizycznymi spółki jawnej, której przedmiotem działalności będzie m.in. wynajem pomieszczeń biurowych i magazynowych. W tym celu Podatnik rozważa wniesienie wkładu niepieniężnego do nowo utworzonej spółki jawnej w postaci Zabudowanej Nieruchomości. Wartość wkładu, tj. Zabudowanej Nieruchomości zostanie określona przez rzeczoznawcę przy uwzględnieniu jej wartości rynkowej. Tak ustalona wartość rynkowa zostanie wskazana w umowie spółki jawnej jako wartość wkładu.

Opisana powyżej działalność gospodarcza prowadzona przez Podatnika jako osobę fizyczną nie ulegnie zawieszeniu ani likwidacji po wniesieniu Zabudowanej Nieruchomości do nowo utworzonej spółki jawnej. Podatnik będzie nadal wykonywał działalność zarówno w zakresie wynajmu jak i pozostałych przedmiotów określonych we wpisie do ewidencji działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy wniesienie wkładu niepieniężnego/aportu w postaci nieruchomości do spółki jawnej implikuje w momencie jego wniesienia powstanie obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych po stronie wspólnika wnoszącego ten wkład...
  2. Czy przedmiot wkładu niepieniężnego do spółki jawnej stanowi przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 5a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
  3. Czy przedmiot wkładu niepieniężnego do spółki jawnej stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
  4. Jak ustalić wartość początkową budynków wniesionych do spółki jawnej w formie aportu...
  5. Czy dla środków trwałych tj. budynków wniesionych aportem do spółki jawnej i wprowadzonych do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych spółki jawnej można ustalić indywidualną stawkę amortyzacyjną dla środków trwałych używanych...

Odpowiedź na pytanie trzecie stanowi przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej. Wniosek Pana w zakresie pytania pierwszego, drugiego, czwartego i piątego zostanie rozpatrzony odrębnymi interpretacjami.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zorganizowana część przedsiębiorstwa oznacza organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W omawianym przypadku, Zabudowana Nieruchomość nie jest wyodrębniona organizacyjnie i finansowo w przedsiębiorstwie Podatnika. Podatnik nie prowadzi odrębnej dokumentacji księgowej dla Zabudowanej Nieruchomości czy też poszczególnych rodzajów prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Przeciwnie prowadzi jedną księgę przychodów i rozchodów, w której ujmuje przychody i koszty związane z całokształtem działalności gospodarczej bez wyodrębnienia czy dotyczą one wynajmu czy też handlu. W praktyce przyjmuje się, że o wyodrębnieniu finansowym można mówić w sytuacji, gdy poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W omawianym przypadku Zabudowana Nieruchomość, czy szerzej działalność w postaci wynajmu nie są wyodrębnione finansowo. W ramach prowadzonego przez Podatnika przedsiębiorstwa nie występuje struktura organizacyjna, w postaci działów, wydziałów, czy oddziałów, itp. Nie występują też składniki niematerialne, które można by przypisać do Zabudowanej Nieruchomości.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy Zabudowana Nieruchomość mająca być przedmiotem wkładu niepieniężnego nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 5a pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zmianami) pojęcie „zorganizowana część przedsiębiorstwa” oznacza organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań).

Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp.

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie.

Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest nie tylko wyodrębniona organizacyjnie, ale również posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

  • istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
  • zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  • składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  • zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Aby zatem w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Zatem w sytuacji, gdy możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej w oparciu o wyodrębniony majątek, można uznać, że całość tego majątku wraz ze wszystkimi obciążeniami i przychodami związanymi z tym majątkiem stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Reasumując mając na uwadze przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisz prawne, należy stwierdzić, iż przedmiot wkładu niepieniężnego w postaci zabudowanych nieruchomości nie mieści się w pojęciu zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj