Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-650/09-4/AM
z 15 grudnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-650/09-4/AM
Data
2009.12.15


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Pobór podatku --> Osoby prawne jako płatnicy

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Zryczałtowany podatek dochodowy od przychodów


Słowa kluczowe
certyfikat rezydencji
kontrahenci
podmiot zagraniczny
rezydencja
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania


Istota interpretacji
Jakie dane muszą obligatoryjnie zostać zamieszczone na formularzu IFT-2/IFT-2R?



Wniosek ORD-IN 927 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia bark daty r. (data wpływu 14.09.2009 r.) oraz piśmie uzupełniającym braki formalne z dnia 17.11.2009 r. (data wpływu 23.11.2009 r.) na wezwanie Nr IPPB5/423-650/09-2/AM z dnia 12.11.2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku zamieszczania przez płatnika danych identyfikacyjnych na formularzach IFT-2/IFT-2R – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14.09.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku zamieszczania przez płatnika danych identyfikacyjnych na formularzach IFT-2/IFT-2R.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zajmuje się działalnością gospodarczą polegającą na wydawaniu książek dla dzieci i młodzieży. W związku z tym Wnioskodawca (licencjobiorca) zawiera z podmiotami zagranicznymi (licencjodawcami) umowy licencyjne dotyczące korzystania z praw autorskich do utworów literackich. W takich sytuacjach licencjobiorca musi dysponować certyfikatem rezydencji podatkowej dostarczonym przez zagranicznego licencjodawcę celem dokonania rozliczenia zryczałtowanego podatku dochodowego od należności licencyjnych z uwzględnieniem stawek wynikających z umów o unikaniu podwójnego opodatkowania łączących Polskę z innymi krajami. W związku z powyższą działalnością Wnioskodawca napotyka na określone trudności wynikające z rozbieżności w interpretacji przepisów podatkowych pomiędzy organami skarbowymi właściwymi dla poszczególnych wydawców.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

  1. Jakie dane muszą obligatoryjnie zostać zamieszczone na formularzach lFT-1/IFT-1R oraz IFT-2/IFT-2R...
  2. Czy płatnik zryczałtowanego podatku dochodowego od należności licencyjnych odprowadzający wskazany wyżej podatek należny od podmiotu zagranicznego musi dysponować zaświadczeniem o miejscu zamieszkania lub siedzibie dla celów podatkowych (certyfikatem rezydencji podatkowej):
  1. przy każdej wypłacie należności licencyjnych na rzecz podmiotu zagranicznego czy też ważnym na określony okres (np. dany rok kalendarzowy / podatkowy) i stanowiącym wystarczające zaświadczenie rezydencji podatkowej podatnika w okresie ważności;
  2. obligatoryjnie w oryginale czy też ewentualnie w poświadczonej kopii (np. poświadczonej przez notariusza);
  3. obligatoryjnie w tłumaczeniu na język polski czy też wystarczające jest dysponowanie wskazanym wyżej dokumentem w oryginalnej wersji językowej...

Przedmiot niniejszej interpretacji stanowi odpowiedź na pytania nr 1 wniosku w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Odpowiedź na pytanie nr 2 wniosku w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych udzielona została odrębną interpretacją indywidualną.

Wniosek odnośnie pytania nr 1 i 2 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie rozpatrzony odrębnymi interpretacjami.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Na formularzu IFT-1/IFT-1R znajdują się takie rubryki jak: imię ojca, imię matki, data urodzenia, miejsce urodzenia, numer identyfikacyjny podatnika, rodzaj numeru identyfikacyjnego i kraj jego wydania. Na formularzu IFT-2/IFT-2R znajdują się takie rubryki jak: data rozpoczęcia działalności, numer identyfikacji podatnika i kraj jego wydania. Natomiast w zaświadczeniach o miejscu zamieszkania lub siedzibie dla celów podatkowych wydawanych przez organy podatkowe (formularz CFR-1), zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 5 kwietnia 2007 r. w sprawie wzorów zaświadczeń o miejscu zamieszkania lub siedzibie dla celów podatkowych wydawanych przez organy podatkowe (Dz. U. Nr 72, poz. 482), należy zamieścić wyłącznie dane podstawowe identyfikujące podatnika (nazwa pełna/nazwisko, pierwsze imię; identyfikator REGON / numer ewidencyjny PESEL; Numer Identyfikacji Podatkowej; województwo; powiat; gmina; ulica; nr domu; nr lokalu; miejscowość; kod pocztowy; poczta; umawiające się państwo).

Rozbieżności pomiędzy danymi, które powinny znaleźć się na certyfikatach rezydencji oraz na formularzach IFT, i polegające na wymaganiu dużo bardziej szczegółowych danych w przypadku formularzy IFT, powodują istotne utrudnienia w wykonywaniu przez polskie podmioty ciążących na nich obowiązków płatników. Wskazane wyżej dane, uwzględnione w formularzach IFT, są bardzo trudne do uzyskania przez polskich płatników na etapie wystawiania - przy użyciu formularzy IFT - informacji o wysokości przychodu uzyskanego przez polskich nierezydentów podatkowych. Jednocześnie podczas kontroli skarbowej u wydawców-płatników dane te są wymagane przez organy podatkowe.

W związku z powyższym, zdaniem wnioskodawcy, na formularzach IFT (1/1R oraz 2/2R) obligatoryjnym jest umieszczanie danych podstawowych identyfikujących podatnika, wymaganych dla zaświadczeń o miejscu zamieszkania lub siedzibie dla celów podatkowych wydawanych przez organy podatkowe (formularz CFR-1) takich jak: nazwa pełna/nazwisko, pierwsze imię; identyfikator REGON / numer ewidencyjny PESEL; Numer Identyfikacji Podatkowej; województwo; powiat; gmina; ulica; nr domu; nr lokalu; miejscowość; kod pocztowy; poczta; umawiające się państwo.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 8 ustawy Ordynacja podatkowa płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana do pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Zgodnie z art. 26 ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) płatnicy, o których mowa w ust. 1, przekazują kwoty podatku w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zgodnie z ust. 1 i 2 pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika, a w przypadku podatników wymienionych w art. 3 ust. 2 - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Płatnicy są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w:

  1. art. 3 ust. 1 - informację o wysokości pobranego podatku,
  2. art. 3 ust. 2, oraz urzędowi skarbowemu - informację o dokonanych wypłatach i pobranym podatku
  • sporządzone według ustalonego wzoru.

Ponadto na podstawie art. 26 ust. 3d, informację o dokonanych wypłatach i pobranym podatku, o której mowa w ust. 3 pkt 2, sporządzają i przekazują również podmioty, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, gdy na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub ustawy nie są obowiązane do poboru podatku.

Zgodnie z art. 26a ww. ustawy w terminie do końca pierwszego miesiąca roku następującego po roku podatkowym, w którym powstał obowiązek zapłaty podatku, płatnicy, o których mowa w art. 26, i podatnicy, o których mowa w art. 22 ust. 4b, art. 25a oraz art. 26 ust. 1b i 4, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika, a w przypadku podatników wymienionych w art. 3 ust. 2 - do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych, roczne deklaracje sporządzone według ustalonego wzoru.

W myśl art. 28a ww. minister właściwy do spraw finansów publicznych określa w drodze rozporządzenia wzory deklaracji i informacji, o których mowa w art. 26 ust. 3 i 6 oraz 26a.

Na podstawie § 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie określenia wzorów deklaracji, zeznania, oświadczenia oraz informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (Dz. U. Nr 243, poz. 1761), określony został wzór formularza informacji o wysokości przychodu (dochodu) uzyskanego przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych niemających siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (IFT-2/IFT-2R), stanowiący załącznik nr 13 do rozporządzenia.

Natomiast wzór obecnie obowiązującego zaświadczenia o miejscu zamieszkania lub siedzibie dla celów podatkowych (certyfikat rezydencji) wydawanego przez organy podatkowe – formularz CFR-1, został określony w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 lipca 2009 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wzorów zaświadczeń o miejscu zamieszkania lub siedzibie dla celów podatkowych wydanych przez organy podatkowe wydanym na podstawie art. 306n ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.)

W uzasadnieniu swojego stanowiska Wnioskodawca wskazuje, iż znajdujące się na formularzu IFT-2/IFT-2R takie rubryki jak: data rozpoczęcia działalności, numer identyfikacji podatnika i kraj jego wydania są bardzo trudne do uzyskania przez polskich płatników na etapie wystawiania - przy użyciu formularzy IFT - informacji o wysokości przychodu uzyskanego przez polskich nierezydentów podatkowych. Zdaniem wnioskodawcy, na formularzach IFT (1/1R oraz 2/2R) obligatoryjnym jest umieszczanie danych podstawowych identyfikujących podatnika, wymaganych dla zaświadczeń o miejscu zamieszkania lub siedzibie dla celów podatkowych wydawanych przez organy podatkowe (formularz CFR-1) takich jak: nazwa pełna/nazwisko, pierwsze imię; identyfikator REGON / numer ewidencyjny PESEL; Numer Identyfikacji Podatkowej; województwo; powiat; gmina; ulica; nr domu; nr lokalu; miejscowość; kod pocztowy; poczta; umawiające się państwo.

Stosownie do art. 4a pkt 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za certyfikat rezydencji uznaje się zaświadczenie o miejscu siedziby podatnika dla celów podatkowych wydane przez właściwy organ administracji podatkowej państwa siedziby podatnika.

Natomiast IFT-2/IFT-2R to informacja o wysokości przychodu (dochodu) uzyskanego przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych niemających siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, ma na celu umożliwienie identyfikacji płatnika, podatnika, właściwego urzędu skarbowego, do którego kierowany jest formularz oraz poprawnego obliczenia przez płatnika lub podatnika podatku.

W związku z powyższym wszystkie rubryki znajdujące się na formularzach IFT-2/IFT-2R powinny zostać wypełnione, zgodnie z intencją ustawodawcy. Podatnik nie może traktować ich wybiórczo.

Gdyby ustawodawca przewidział możliwość wyboru pozycji do wypełnienia to niewątpliwie wynikałoby to z formularza podatkowego. Brak posiadania danych niezbędnych do wypełnienia formularza nie jest podstawą, dla której mógłby Wnioskodawca nie wypełnić poszczególnych pół.

Druki formularzy podatkowych są ogólnie dostępne, gdyż są publikowane w Dzienniku Ustaw, a ponadto są dostępne na stronie internetowej Ministerstwa Finansów, jak również w urzędach skarbowych.

Podatnik znając wymogi formalne co do wypełnienia formularza podatkowego powinien zadbać (już nawet na etapie zawierania umowy), o to aby uzyskać wszelkie informacje od kontrahenta niezbędne do wypełnienia formularza podatkowego. Należy pamiętać, że to na płatniku spoczywa obowiązek prawidłowego wypełnienia formularza podatkowego.

Ponadto tylko prawidłowo wypełniony formularz podatkowy stanowi dokument dla podatnika uzyskującego dochody w Polsce, zarówno w kwestii jego identyfikacji, jak również opodatkowania w Polsce. Należy zauważyć, że formularz ten jest również dokumentem, z którego korzysta administracja podatkowa właściwa ze względu na siedzibę podmiotu zagranicznego w celu prawidłowego rozliczenia dochodów zagranicznych.

Z powyższego wynika, że zarówno podatnik jak i płatnik maja interes prawny w prawidłowo wypełnionym formularzu podatkowym w celu udokumentowania rozliczenia się z organem podatkowym.

Należy stwierdzić, iż stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe. Wnioskodawca jest zobligowany do wypełniania formularzy IFT-2/IFT-2R zgodnie z wzorem określonym w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie określenia wzorów deklaracji, zeznania, oświadczenia oraz informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj