Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-660/09-2/AS
z 11 stycznia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-660/09-2/AS
Data
2010.01.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
agencja
dotacja
koszty uzyskania przychodów
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
środki finansowe
usługi gastronomiczne
usługi hotelarskie
wydatek
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
1) Czy Wnioskodawca zasadnie uznał, że ma prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z dnia 13.07.2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), podatku od towarów i usług od potencjalnie zakupionych usług gastronomicznych i hotelarskich?

2) Czy Wnioskodawca zasadnie uznał, że dotacja, którą otrzyma od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości korzysta że zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z dnia 13 lipca 2000 r. Nr 54, poz. 654 późn. zm.)?



Wniosek ORD-IN 363 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 13.10.2009 r. (data wpływu 19.10.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  1. możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów Spółki nieodliczonego podatku VAT od zakupionych usług gastronomicznych i hotelarskich, związanych z realizacją przez Spółkę projektu unijnego „Kierunek on-line - szkolenia profesjonalne dla współpracowników „X.X.” Polska podnoszące kompetencje w zakresie wirtualnej współpracy w realizacji projektów wydawniczych” w ramach dotacji otrzymanej z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 - jest prawidłowe,
  2. zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochodów otrzymanych w ramach przyznanej dotacji z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19.10.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów Spółki nieodliczonego podatku VAT od zakupionych usług gastronomicznych i hotelarskich, związanych z realizacją przez Spółkę projektu unijnego „Kierunek on-line - szkolenia profesjonalne dla współpracowników „X.X.” Polska podnoszące kompetencje w zakresie wirtualnej współpracy w realizacji projektów wydawniczych” w ramach dotacji otrzymanej z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 oraz zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochodów otrzymanych w ramach przyznanej dotacji z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe:

Wnioskodawca - „X.X.” Polska Sp. z o.o. (dalej: „Spółka”) złożył wniosek do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości o dofinansowanie projektu pod tytułem: „Kierunek on-line - szkolenia profesjonalne dla współpracowników „X.X.” Polska podnoszące kompetencje w zakresie wirtualnej współpracy w realizacji projektów wydawniczych” z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

W skład projektu wchodzą szkolenia dla pracowników firmy i doradztwo dla zarządu.

Szkolenia mają charakter ogólny i obejmują następujące szkolenia: językowe (język angielski), moduł CRM (tj. system zarządzania relacjami z klientem) i moduł projektowy (szkolenie i coaching z metodyki zarządzania projektami Agile).

Doradztwo dla zarządu dotyczy opracowania i wdrożenia strategii zarządzania wiekiem pracowników firmy.

Zarówno szkolenia, jak i doradztwo dla zarządu wiązać się będą z przychodami Spółki i należą do kategorii wydatków pośrednio związanych z przychodami, poniesionymi w celu osiągnięcia przychodów, zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów.

Ze złożonego wniosku do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości o dofinansowanie wynika, iż kwoty ujęte we wniosku są kwotami netto, tj. niezawierającymi podatku VAT i podatek ten jest niekwalifikowany (nie podlegający pokryciu z dofinansowania).

Z dotacji pokryte zostaną, w szczególności, wydatki takie jak: usługi gastronomiczne i hotelarskie, w związku z którymi firmie na podstawie art. 38 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z dnia 5 kwietnia 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) nie przysługuje ustawowe prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Wnioskodawca uważa, iż podatek od towarów i usług od zakupu usług gastronomicznych i hotelarskich, powinna uznawać za koszt uzyskania przychodu na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z dnia 13 lipca 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Jednocześnie Wnioskodawca uważa, iż uzyskana dotacja podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z dnia 13 lipca 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Wnioskodawca zasadnie uznał, że ma prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z dnia 13.07.2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), podatku od towarów i usług od potencjalnie zakupionych usług gastronomicznych i hotelarskich...
  2. Czy Wnioskodawca zasadnie uznał, że dotacja, którą otrzyma od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości korzysta że zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z dnia 13 lipca 2000 r. Nr 54, poz. 654 późn. zm.)...

Zdaniem Wnioskodawcy:

1.

Spółka ma prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z dnia 13 lipca 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), podatku od towarów i usług od potencjalnie zakupionych usług gastronomicznych i hotelarskich.

Prawo to wynika z brzmienia 16 ust. 1 pkt 46 lit. a: „Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów: podatku od towarów i usług, z tym że jest kosztem uzyskania przychodów podatek naliczony: w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług - jeżeli naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej”.

Na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w brzmieniu: „obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika: usług noclegowych gastronomicznych”, Spółce nie przysługuje ustawowe prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy zakupie usług hotelarskich i gastronomicznych, w związku z powyższym Wnioskodawca uważa, iż ma prawo zaliczenia podatku naliczonego od usług gastronomicznych i hotelarskich do kosztów uzyskania przychodów.

2.

Dotacja, którą Spółka otrzyma od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości korzysta ze zwolnienie od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z dnia 13 lipca 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Za takim stanowiskiem przemawia następujące brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy: „wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc”.

Potencjalnie uzyskana dotacja należy do dochodów mieszczących się w zakresie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Dotacja pochodzi ze środków bezzwrotnej pomocy, Spółka jest bezpośrednim beneficjentem środków pomocowych i otrzyma je za pośrednictwem upoważnionego podmiotu - Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

  1. możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów Spółki nieodliczonego podatku VAT od zakupionych usług gastronomicznych i hotelarskich, związanych z realizacją przez Spółkę projektu unijnego „Kierunek on-line - szkolenia profesjonalne dla współpracowników „X.X.” Polska podnoszące kompetencje w zakresie wirtualnej współpracy w realizacji projektów wydawniczych” w ramach dotacji otrzymanej z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 – uznaje się za prawidłowe,
  2. zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochodów otrzymanych w ramach przyznanej dotacji z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 – uznaje się za nieprawidłowe.

Ad. 1)

Podstawę prawną kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów stanowi przepis art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), zgodnie z którym, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Na podstawie tych uregulowaniami, podatnik ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, jednak pod tym warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Powyższe oznacza, iż wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiągniętymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. W szczególności zaś wydatki poniesione w celu uzyskania przychodu (zachowania, zabezpieczenia źródła przychodu), względnie w celu uniknięcia ryzyka wystąpienia strat, bądź znacznego zmniejszenia uzyskiwanych dotąd dochodów.

Warunkiem formalnoprawnym zakwalifikowania przedmiotowych wydatków Spółki do kosztów uzyskania przychodów jest właściwe udokumentowanie faktu poniesienia danego wydatku.

W opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca – „X.X.” Polska Sp. z o.o. (dalej: „Spółka”) złożył wniosek do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości o dofinansowanie projektu pod tytułem: „Kierunek on-line - szkolenia profesjonalne dla współpracowników „X.X.” Polska podnoszące kompetencje w zakresie wirtualnej współpracy w realizacji projektów wydawniczych” z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

W skład projektu wchodzą szkolenia dla pracowników firmy i doradztwo dla zarządu.

Szkolenia mają charakter ogólny i obejmują następujące szkolenia: językowe (język angielski), moduł CRM (tj. system zarządzania relacjami z klientem) i moduł projektowy (szkolenie i coaching z metodyki zarządzania projektami Agile).

Doradztwo dla zarządu dotyczy opracowania i wdrożenia strategii zarządzania wiekiem pracowników firmy.

Zarówno szkolenia, jaki doradztwo dla zarządu wiązać się będą z przychodami Spółki i należą do kategorii wydatków pośrednio związanych z przychodami, poniesionymi w celu osiągnięcia przychodów, zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów.

Jak wskazał Wnioskodawca, ze złożonego wniosku do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości o dofinansowanie wynika, iż kwoty ujęte we wniosku są kwotami netto, tj. niezawierającymi podatku VAT i podatek ten jest niekwalifikowany (nie podlegający pokryciu z dofinansowania).

Z dotacji pokryte zostaną, w szczególności, wydatki takie jak: usługi gastronomiczne i hotelarskie, w związku z którymi firmie na podstawie art. 38 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z dnia 5 kwietnia 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) nie przysługuje ustawowe prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Końcowo Wnioskodawca podkreślił, iż podatek od towarów i usług od zakupu usług gastronomicznych i hotelarskich, powinien uznawać za koszt uzyskania przychodu na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z dnia 13 lipca 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Należy wskazać, iż przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, co do zasady, uniemożliwiają zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów zarówno należnego, jak i naliczonego podatku od towarów i usług.

Jednakże art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazuje, że jest kosztem uzyskania przychodów podatek naliczony:

  • jeżeli podatnik zwolniony jest od podatku od towarów i usług lub nabył towary i usługi w celu wytworzenia albo odsprzedaży towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku od towarów i usług,
  • w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług - jeżeli naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej.

Powyższe oznacza, że w przypadku, gdy Spółce nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług, Wnioskodawca będzie mógł - na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - uznać za koszt uzyskania przychodu Spółki kwotę podatku naliczonego od zakupionych usług gastronomicznych i hotelarskich, związanych z realizacją przez Spółkę projektu unijnego „Kierunek on-line - szkolenia profesjonalne dla współpracowników „X.X.” Polska podnoszące kompetencje w zakresie wirtualnej współpracy w realizacji projektów wydawniczych” w ramach dotacji otrzymanej z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013.

Końcowo należy wskazać, iż niniejsza interpretacja przepisów prawa podatkowego wydana została – zgodnie z treścią złożonego wniosku ORD-IN – w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych i nie rozstrzyga kwestii podatku dochodowego od towarów i usług.

W celu uzyskania stanowiska w sprawie możliwości obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony od wydatków ponoszonych na realizację projektu „Kierunek on-line - szkolenia profesjonalne dla współpracowników „X.X.” Polska podnoszące kompetencje w zakresie wirtualnej współpracy w realizacji projektów wydawniczych” w ramach dotacji otrzymanej z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 Spółka może zwrócić się do tut. Organu z wnioskiem o wydanie odrębnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od towarów i usług.

Podsumowując, w oparciu o przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż Wnioskodawca będzie miał prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów Spółki nieodliczonego podatku VAT od zakupionych usług gastronomicznych i hotelarskich, związanych z realizacją przez Spółkę projektu unijnego „Kierunek on-line - szkolenia profesjonalne dla współpracowników „X.X.” Polska podnoszące kompetencje w zakresie wirtualnej współpracy w realizacji projektów wydawniczych” w ramach dotacji otrzymanej z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, o ile Spółce nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku od towarów i usług.

Z uwagi na powyższe stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów Spółki nieodliczonego podatku VAT od zakupionych usług gastronomicznych i hotelarskich, związanych z realizacją przez Spółkę projektu unijnego „Kierunek on-line - szkolenia profesjonalne dla współpracowników „X.X.” Polska podnoszące kompetencje w zakresie wirtualnej współpracy w realizacji projektów wydawniczych” w ramach dotacji otrzymanej z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 należało uznać za prawidłowe.

Ad. 2)

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), przychodami są m.in. otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

W świetle ww. przepisów otrzymane przez Wnioskodawcę jako Beneficjenta projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 środki finansowe co do zasady stanowią przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r., dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 47 cytowanej ustawy, wolne od podatku dochodowego są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 cytowanej ustawy - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r., wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Znowelizowana ustawa o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r. (Dz. U. Nr 249 poz. 2104), która weszła w życie w dniu 29 grudnia 2006 r., w art. 5 ust. 1 pkt 2 określa, że środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Zgodnie z art. 5 ust. 3 tej ustawy do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2 zalicza się:

1) środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych;

2) środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa;

3) środki:

  1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej „Sekcja Gwarancji”,
  2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
  3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich,

3a) niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) :

  1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego,
  2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
  3. Szwajcarskiego Mechanizmu Finansowego;

4) inne środki.

Stosownie natomiast do treści art. 202 ust. 2 pkt 2 ustawy o finansach publicznych środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4, mogą być wykorzystane na dotacje rozwojowe dla jednostek sektora finansów publicznych oraz innych podmiotów będących beneficjentami tych środków, a także dla podmiotów, którym w ramach programu operacyjnego została powierzona na podstawie porozumienia lub umowy realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów. Ustęp 3 tego artykułu stanowi natomiast, iż dotacje rozwojowe mogą być przekazywane z budżetu państwa w formie zaliczki lub zwrotu wydatków poniesionych na realizację programu operacyjnego finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektu w ramach takiego programu.

Na mocy art. 15 ust. 4 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju programami są:

  1. programy operacyjne - dokumenty, o których mowa w art. 37 rozporządzenia Rady (WE) Nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) Nr 1260/1999, realizujące cele zawarte w narodowej strategii spójności i strategiach rozwoju, o których mowa w art. 9 pkt 3; programami operacyjnymi są krajowe programy operacyjne i regionalne programy operacyjne;
  2. programy rozwoju - dokumenty realizujące cele zawarte w strategiach rozwoju, o których mowa w art. 9 pkt 3, w tym programy wojewódzkie, w rozumieniu ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa, oraz programy wieloletnie, o których mowa w przepisach o finansach publicznych.

Należy w tym miejscu zwrócić uwagę na definicję „beneficjenta” zawartą w przepisach ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227 poz. 1658 ze zm.), zgodnie z którą beneficjentami mogą być osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowane projektu.

Dotację rozwojową mogą zatem otrzymać beneficjenci, w tym osoby prawne, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowę o dofinansowane projektu.

Jednocześnie, ustawą z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 249 poz. 1832), do ustawy o finansach publicznych dodany został art. 106 ust. 2 pkt 3a, w myśl którego „dotacjami” są, podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone m.in. na realizację programów finansowanych z udziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane dotacjami rozwojowymi.

Zmiana statusu środków unijnych i włączenie ich do budżetu państwa w ustawie o finansach publicznych powoduje, że programy operacyjne od 2007 r. są finansowane według zasad określonych w znowelizowanej ustawie o finansach publicznych (z zastrzeżeniem art. 20 ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw).

Środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak i współfinansujących środków krajowych przeznaczone na realizację tych programów operacyjnych, będą zatem wydatkami budżetu państwa.

Jak wynika z powyższego, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stają się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. W konsekwencji tzw. środki pomocowe pochodzące m. in. z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako tzw. dotacje rozwojowe.

W świetle ww. ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej oraz środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych, objętych okresem programowania 2007-2013, jako dotacje, są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia ujętego w art. 17 ust. 1 pkt 47, bądź pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z opisanym we wniosku zdarzeniem przyszłym Spółka złożyła wniosek do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości o dofinansowanie projektu pod tytułem: „Kierunek on-line - szkolenia profesjonalne dla współpracowników „X.X.” Polska podnoszące kompetencje w zakresie wirtualnej współpracy w realizacji projektów wydawniczych” z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

W skład projektu wchodzą szkolenia dla pracowników firmy i doradztwo dla zarządu.

Szkolenia mają charakter ogólny i obejmują następujące szkolenia: językowe (język angielski), moduł CRM (tj. system zarządzania relacjami z klientem) i moduł projektowy (szkolenie i coaching z metodyki zarządzania projektami Agile).

Doradztwo dla zarządu dotyczy opracowania i wdrożenia strategii zarządzania wiekiem pracowników firmy.

Zarówno szkolenia, jaki doradztwo dla zarządu wiązać się będą z przychodami Spółki i należą do kategorii wydatków pośrednio związanych z przychodami, poniesionymi w celu osiągnięcia przychodów, zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów.

Ze złożonego wniosku do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości o dofinansowanie wynika, iż kwoty ujęte we wniosku są kwotami netto, tj. niezawierającymi podatku VAT i podatek ten jest niekwalifikowany (nie podlegający pokryciu z dofinansowania).

Wnioskodawca uważa, iż uzyskana dotacja podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z dnia 13 lipca 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Podkreślenia wymaga fakt, iż w przedmiotowej sprawie środki pieniężne będą przekazywane Wnioskodawcy w postaci refundacji wydatków kwalifikowanych projektu na podstawie umowy podpisanej pomiędzy Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, a Spółką.

Należy w tym miejscu wskazać, że Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości („PARP”) jest agencją rządową działającą na mocy ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 275 ze zm.), która określa zakres zadań do realizacji, organy nadzoru, zasady tworzenia rocznych planów działania oraz sprawozdawczości z ich realizacji.

Oznacza to, że w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca otrzyma środki finansowe z budżetu państwa za pośrednictwem agencji rządowej.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż zmiany w ustawie o finansach publicznych skutkują zastosowaniem na gruncie ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych art. 17 ust. 1 pkt 48 tej ustawy.

W konsekwencji przyznana dotacja w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013 będzie wolna od podatku dochodowego od osób prawnych, jednakże tylko u Beneficjenta.

Podsumowując, w oparciu o przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż dochody uzyskane przez Spółkę z refundacji kosztów kwalifikowanych projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013, wypłacane przez instytucję pośredniczącą, a pochodzące ze środków finansowych Europejskiego Funduszu Społecznego nie będą podlegały zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W tym miejscu należy wskazać, że przedmiotowa dotacja będzie podlegała zwolnieniu od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jako dotacja otrzymana z budżetu państwa za pośrednictwem agencji rządowej.

Z uwagi na powyższe stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochodów otrzymanych w ramach przyznanej dotacji z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj