Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-955/09-5/AP
z 15 grudnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-955/09-5/AP
Data
2009.12.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
faktura korygująca
faktura wewnętrzna
import usług
korekta podatku
obniżenie podatku należnego


Istota interpretacji
Czy Bank jest uprawniony do obniżenia podatku należnego o kwotę korekty podatku wynikającą z wystawionych wewnętrznych faktur korygujących w rozliczeniu podatku od towarów i usług za miesiąc wystawienia wewnętrznych faktur korygujących?



Wniosek ORD-IN 487 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Banku, przedstawione we wniosku z dnia 30.09.2009 r. (złożonego osobiście w dniu 30.09.2009 r.), uzupełnionym na wezwanie tut. Organu z dnia 16.10.2009 r. pismem z dnia 20.10.2009 r. (data wpływu 23.10.2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę korekty podatku wynikającą z wystawionych wewnętrznych faktur korygujących w rozliczeniu podatku od towarów i usług za miesiąc wystawienia wewnętrznych faktur korygujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30.09.2009. r. złożony został osobiście ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę korekty podatku wynikającą z wystawionych wewnętrznych faktur korygujących w rozliczeniu podatku od towarów i usług za miesiąc wystawienia wewnętrznych faktur korygujących.

Przedmiotowy wniosek uzupełniony został na wezwanie tut. Organu z dnia 16.10.2009 r. znak IPPP1/443-955/09-3/AP pismem z dnia 20.10.2009 r. (data wpływu 23.10.2009 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W związku z prowadzoną przez Bank w W. (dalej jako: „Bank” lub „Spółka”) działalnością gospodarczą, Bank jest usługobiorcą usług świadczonych przez podatników nieposiadających siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania albo pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (import usług).

Bank dokonuje rozliczenia podatku od towarów i usług związanego z powyższym importem usług wystawiając faktury wewnętrzne.

Po przeprowadzonej przez Bank weryfikacji takich faktur wewnętrznych oraz po analizie odpowiednich regulacji dotyczących podatku od towarów i usług, uznano, iż na części wystawionych przez Bank faktur wewnętrznych wykazano podatek od towarów i usług nienależnie (np. niezasadnie opodatkowując usługi, które są od podatku zwolnione) albo też wykazano podatek w kwocie wyższej od należnej (np. z uwagi na błąd w stawce podatku, bądź matematyczny błąd przy obliczaniu podatku).

Mając to na względzie, Bank zamierza wystawić wewnętrzne faktury korygujące do uprzednio wystawionych faktur wewnętrznych, w których to wewnętrznych fakturach korygujących, podatek należny zostanie wykazany w prawidłowej wysokości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Bank jest uprawniony do obniżenia podatku należnego o kwotę korekty podatku wynikającą z wystawionych wewnętrznych faktur korygujących w rozliczeniu podatku od towarów i usług za miesiąc wystawienia wewnętrznych faktur korygujących...

Zdaniem Wnioskodawcy

W ocenie Banku, Bank jest uprawniony do obniżenia podatku należnego o kwotę korekty podatku wynikającą z wystawionych faktur korygujących w rozliczeniu podatku od towarów i usług za miesiąc wystawienia tych faktur korygujących.

Uzasadnienie stanowiska Spółki

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania w podatku od towarów i usług jest obrót z zastrzeżeniem m.in. art. 29 ust. 2-22 ustawy o VAT. Jednocześnie w myśl art. 29 ust. 4a ustawy o VAT:

„W przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę”.

Jak zaś stanowi przepis art. 29 ust. 4c ustawy o VAT, przepis ust. 4a stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

Zgodnie z art. 108 ust. 1 ustawy o VAT, podatek wynikający z faktury jest podatkiem do zapłaty. Jednocześnie, jak przewiduje przepis art. 108 ust. 2 ustawy o VAT, także w przypadku wystawienia faktury, na której wykazano podatek należny w kwocie wyższej od należnej, podatnik jest zobowiązany do uiszczenia kwoty podatku wynikającej z tej faktury, mimo iż została ona wykazana w kwocie wyższej niż należna.

Podatek, który został wykazany na fakturze, nawet w zbyt wysokiej kwocie, pozostaje podatkiem należnym i podlegającym wpłacie, dopóki nie zostanie skorygowany w sposób przewidziany w art. 29 ustawy o VAT, tj. poprzez wystawienie odpowiedniej faktury korygującej. Tylko poprzez wystawienie faktury korygującej możliwe jest skorygowanie podatku należnego o kwotę podatku niezasadnie wykazanego pierwotnie.

Skoro zmiana kwoty podatku należnego wynika z faktury korygującej, a nie z faktury pierwotnej, zmiana taka powinna wpływać na rozliczenie podatku za okres rozliczeniowy, w którym wystawiono fakturę korygującą. Wskazuje na to - w ocenie Spółki - treść przepisu art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, który mówi o danym okresie rozliczeniowym, w którym nabywca otrzymał korektę faktury. Oznacza to, iż w przepisie tym mowa jest nie o okresie, w którym wystawiono pierwotną fakturę tylko o okresie, w którym podatnik (wystawca faktury) otrzymał potwierdzenie otrzymania korekty faktury przez nabywcę.

W przypadku faktur wewnętrznych, gdzie wystawca faktury jest równocześnie nabywcą, nie jest konieczne uzyskanie potwierdzenia otrzymania korekty faktury, o którym mówi przepis art. 29 ust. 4a ustawy o VAT. Wniosek ten wynika z istoty faktur wewnętrznych, które zgodnie z § 23 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1337), wystawiane są w jednym egzemplarzu. Wystawionej faktury wewnętrznej podatnik nie przekazuje kontrahentowi tylko zachowuje na własne potrzeby, aby udokumentować samoopodatkowanie podatkiem od towarów i usług. Skoro zatem, podatnik wystawia fakturę wewnętrzną wyłącznie na własne potrzeby, w konsekwencji nie ma obowiązku posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Tym samym należy uznać, że w przypadku wystawienia korygującej faktury wewnętrznej, możliwość uwzględnienia jej w podstawie opodatkowania istnieje w momencie wystawienia tej faktury, ponieważ podatnik jest jednocześnie jej odbiorcą.

A zatem, skorygowanie rozliczeń podatku od towarów i usług w związku ze skorygowaniem uprzednio wystawionej faktury wewnętrznej winno nastąpić w miesiącu, w którym doszło do wystawienia korygującej faktury wewnętrznej.

Warto również zwrócić uwagę, iż w indywidualnych interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe prezentowane jest stanowisko, iż kwota podatku naliczonego (a w konsekwencji: należnego) winna być obniżona o kwotę podatku naliczonego wynikającą z wystawionych wewnętrznych faktur korygujących, w rozliczeniu podatku od towarów i usług za miesiąc wystawienia wewnętrznych faktur korygujących.

Tytułem przykładu, Spółka wskazuje na:

interpretację indywidualną z dnia 12 marca 2009 r. nr IPPP1/443-205/09-2/AW, w której Minister Finansów, interpretując przepis art. 29 ust. 4 i art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, stwierdził, iż:

„W związku z faktem, iż w przypadku korekty faktury wewnętrznej wystawca jest równocześnie nabywcą, nie jest konieczne uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę tej faktury, a zatem kwota podatku powinna być pomniejszona w rozliczeniu za okres wystawienia wewnętrznej faktury korygującej”.

indywidualną interpretację z dnia 26 maja 2009 r., nr ILPP1/443-368/09-2/AI, w której Minister Finansów (odstępując od uzasadnienia zgodnie z przepisem art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej) uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym:

„W związku z faktem, iż w przypadku korekty faktury wewnętrznej wystawca jest równocześnie nabywcą, nie jest konieczne uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę tej faktury, a zatem kwota podatku należnego powinna być pomniejszona w rozliczeniu za okres wystawienia wewnętrznej faktury korygującej”.

Na podobnym stanowisku Minister Finansów stanął również w interpretacji indywidualnej z dnia 14 kwietnia 2009 r., nr ILPP2/443-223/09-3/ISN.

W związku z powyższym, uznać należy, że w świetle obecnie obowiązujących przepisów art. 29 ust. 4, ust. 4a i ust. 4c w związku z art. 108 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT, Spółka uprawniona jest do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku należnego, wynikającą z wystawionych wewnętrznych faktur korygujących, w rozliczeniu podatku od towarów i usług za miesiąc wystawienia wewnętrznych faktur korygujących.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj