Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-917/09-3/MM
z 4 stycznia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-917/09-3/MM
Data
2010.01.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług


Słowa kluczowe
dostawa towarów
dzierżawa
eksport (wywóz)
kontenery
miejsce świadczenia usług


Istota interpretacji
1. Czy Spółka powinna opodatkować podatkiem od towarów i usług w/w dostawy do USA?

2. Czy Spółka powinna opodatkowywać dzierżawę kontenerów?

3. Czy przedstawione załączniki 1 i 2 są wystarczającymi potwierdzeniami na wywóz towarów poza obszar UE?

4. Jeśli Spółka będzie zamierzała odsprzedać po pewnym czasie (dłuższym niż rok) te kontenery Spółce w USA, jak opodatkować taką sprzedaż?



Wniosek ORD-IN 314 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20.10.2009r. (data wpływu 22.10.2009r.), uzupełnione pismem z dnia 07.12.2009r. (data wpływu 09.12.2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie:

  • opodatkowania podatkiem VAT dostawy kontenerów z terytorium Unii na terytorium państwa trzeciego oraz opodatkowania dzierżawy tych kontenerów – jest prawidłowe;
  • opodatkowania sprzedaży kontenerów Spółce amerykańskiej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22.10.2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dostawy kontenerów na terytorium państwa trzeciego, opodatkowania dzierżawy oraz sprzedaży kontenerów. Wniosek zawierał braki w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym (brak uiszczenia dodatkowej opłaty w wysokości 45,00 zł oraz brak wskazania, gdzie dokładnie będą znajdowały się kontenery w momencie ich sprzedaży Spółce amerykańskiej. W związku z powyższym tut. Organ podatkowy pismem z dnia 01.12.2009r. Nr IPPP3/443-917/09-2/MM wezwał Wnioskodawcę w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego wezwania do uzupełnienia wniosku w powyższym zakresie. Wniosek został uzupełniony w terminie prawidłowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zawarł następujące umowy:

  1. ze spółką austriacką na sprzedaż i dostawę do spółki amerykańskiej kontenerów (opakowania wielokrotnego użytku)
  2. ze spółką niemiecką na sprzedaż i dostawę do spółki amerykańskiej kontenerów (opakowania wielokrotnego użytku)
  3. ze spółką amerykańską (Spółka siostra) na dzierżawę przedmiotowych kontenerów

Dostawy te zostały udokumentowane fakturami VAT. Podmiot austriacki, jak i niemiecki na przedmiotowych fakturach posłużyły się odpowiednio swoimi numerami rejestracyjnymi dla celów podatku VAT. Odpowiednio, ponieważ nabywcą jest Wnioskodawca to wskazano polski numer rejestracyjny dla celów podatku VAT UE. Spółkę amerykańską wskazano na dokumentach jako odbiorcę towarów. Faktury dokumentujące transakcję zawierają dopisek, iż zgodnie z art. 15 VI Dyrektywy VAT eksport towarów podlega opodatkowaniu według stawki 0%, tym samym nie zawierają kwoty austriackiego jak i odpowiednio niemieckiego VAT. Zgłaszającymi towary do odprawy eksportowej są odpowiednio Spółka niemiecka i austriacka. Odprawy celnej dokonano w urzędzie celnym w Niemczech. W obu przypadkach określono warunki dostawy towarów według incoterrns jako DDU. Spółka dla potwierdzenia wywozu poza obszar UE otrzymała kopie potwierdzenia wywozu poza obszar UE.

W uzupełnieniu do przedmiotowego wniosku Wnioskodawca wskazał, iż kontenery w momencie sprzedaży będą znajdowały się w Spółce amerykańskiej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Spółka powinna opodatkować podatkiem od towarów i usług w/w dostawy do USA...
  2. Czy Spółka powinna opodatkowywać dzierżawę kontenerów...
  3. Czy przedstawione załączniki 1 i 2 są wystarczającymi potwierdzeniami na wywóz towarów poza obszar UE...
  4. Jeśli Spółka będzie zamierzała odsprzedać po pewnym czasie (dłuższym niż rok) te kontenery Spółce w USA, jak opodatkować taką sprzedaż...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in.:

  • odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  • eksport towarów;
  • wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

Transakcje zakupu kontenerów nie stanowi w opinii Spółki wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT). W świetle przepisu art. 9 ustawy o VAT przez WNT, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz. W przypadku nabytych kontenerów przez Spółkę państwem zakończenia wysyłki jest USA. Zatem transakcja nabycia przez Spółkę tych kontenerów, które w wyniku transakcji wysyłane są do USA i tam znajduje się miejsce zakończenia ich transportu, nie spełnia to warunków do uznania jej za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Transakcja ta nie stanowi również dla Spółki eksportu towarów. Jak wynika z załączników nr 1 i 2 eksporterami są odpowiednio spółka niemiecka i austriacka. Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż powyższe transakcje zakupu kontenerów nie stanowią dla Spółki WNT i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce.

Ad. 2

Odnosząc się do opodatkowania podatkiem VAT usługi dzierżawy kontenerów znajdujących się n terytorium USA należy stwierdzić, iż zgodnie z przepisem art. 27 ust. 4 pkt. 6 ustawy o VAT miejscem świadczenia usług wynajmu, dzierżawy lub innych o podobnym charakterze, których przedmiotem są rzeczy ruchome, z wyjątkiem środków transportu jest kraj siedziby nabywcy tych usług. W związku z powyższym miejscem świadczenia usługi najmu kontenerów spółce w USA będzie terytorium USA. Usługa ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce.

Ad. 3

W opinii Spółki powyższe dokumenty stanowiące załączniki 1 i 2 w pełni potwierdzają fakt opuszczenia obszaru UE. Zgodnie z Dyrektywą (EWG) Nr 2454/1993 art. 796e Urząd celny wywozu po otrzymaniu komunikatu „Wyniki kontroli w urzędzie wyprowadzenia”, potwierdza fizyczne wyprowadzenie towarów, przesyłając zgłaszającemu komunikat „Potwierdzenie wywozu” lub informując go w innej, określonej w tym celu przez ten urząd formie. Załączniki te nie stanowią wprawdzie komunikatu IE 599 stosowanego przez Polskie Służby Celne, są natomiast inną formą potwierdzenia dopuszczoną przez w/w Dyrektywę. Zawierają datę opuszczenia obszaru UE.

Ad. 4

W przypadku sprzedaży rzeczy używanych bo takimi będą w momencie sprzedaży kontenery na mocy art. 43 pkt. 2 ustawy o VAT sprzedaż ta będzie korzystała ze zwolnienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe – w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dostawy kontenerów z terytorium Niemiec na terytorium państwa trzeciego oraz opodatkowania dzierżawy kontenerów
  • nieprawidłowe – w zakresie opodatkowania sprzedaży kontenerów Spółce amerykańskiej.

Ad. 1 i 3

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 2 pkt 8 ww. ustawy o VAT przez eksport towarów - rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7, jeżeli wywóz jest dokonany przez:

  1. dostawcę lub na jego rzecz, lub
  2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę dla celów wyposażenia lub zaopatrzenia łodzi rekreacyjnych oraz prywatnych statków powietrznych lub innych prywatnych środków transportu, w tym środków transportu, o których mowa w art. 16 rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 288 z 29.10.2005, str. 1).

Z kolei stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o VAT przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Zgodnie z ust. 2 i 3 przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:

1) nabywcą towarów jest:

  1. podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,
  2. osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a
  • z zastrzeżeniem art. 10;

2) dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.Przepis ust. 1 stosuje się również w przypadku, gdy:

  1. nabywcą jest podmiot inny niż wymieniony w ust. 2 pkt 1,
  2. dokonującym dostawy towarów jest podmiot inny niż wymieniony w ust. 2 pkt 2
  • jeżeli przedmiotem nabycia są nowe środki transportu.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca nabył od spółki niemieckiej i austriackiej opakowania wielokrotnego użytku (kontenery). Przedmiotowe transakcje zostały udokumentowane fakturami VAT. Na fakturach tych wskazano Wnioskodawcę jako nabywcę towarów, natomiast spółkę amerykańską wskazano jako ich odbiorcę. Zarówno podmiot austriacki jak i niemiecki na przedmiotowych fakturach posłużyły się swoimi numerami rejestracyjnymi dla celów podatku VAT oraz jako nabywcę wskazały Wnioskodawcę podając na fakturze jego numer rejestracyjny VAT UE. Jako odbiorcę wskazano natomiast spółkę amerykańską. Faktury dokumentujące transakcję zawierają dopisek, iż zgodnie z art. 15 VI Dyrektywy VAT eksport towarów podlega opodatkowaniu według stawki 0%, tym samym nie zawierają kwoty austriackiego jak i odpowiednio niemieckiego VAT. Zgłaszającymi towary do odprawy eksportowej są odpowiednio Spółka niemiecka i austriacka. Odprawy celnej dokonano w urzędzie celnym w Niemczech. Wnioskodawca posiada w swojej dokumentacji kopie potwierdzenia wywozu tych kontenerów poza obszar UE. Zdaniem Wnioskodawcy transakcja dostawy przedmiotowych kontenerów do USA nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT w Polsce jak również transakcje te nie będą stanowić dla Wnioskodawcy wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Odnosząc przedstawiony we wniosku stan faktyczny, do wskazanych powyżej przepisów podatkowych należy stwierdzić, iż powyższa transakcja nie spełnia definicji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów mającego miejsce na terytorium kraju. Pomimo, że stronami transakcji są podatnicy zarejestrowani dla celów podatku VAT tj. podmiot austriacki lub niemiecki oraz podmiot polski to towary w wyniku dokonanej dostawy nie są transportowane ani wysyłane do Polski. Towary te są dalej przedmiotem dostawy na rzecz spółki amerykańskiej mającej siedzibę w państwie trzecim. Z wniosku wynika, iż odprawa celna ma miejsce na terenie Niemiec. Zgłaszającymi do odprawy są odpowiednio spółka niemiecka i austriacka natomiast Wnioskodawca dysponuje kopią dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej. A zatem należy stwierdzić, iż miejscem opodatkowania transakcji dostawy kontenerów dla spółki amerykańskiej nie jest terytorium Polski, ponieważ procedura eksportu rozpoczyna się w kraju innym niż Polska. Powyższe powoduje, iż zasady rozliczenia tej transakcji, w tym również jej udokumentowanie stosownymi potwierdzeniami wywozu nie są regulowane przez przepisy krajowe, ponieważ transakcja ta nie podlega opodatkowaniu w Polsce. Z wniosku nie wynika, aby na jakimkolwiek etapie przeprowadzanej transakcji towary te znajdywały się na terenie kraju.

Ad. 2

W stanie faktycznym Wnioskodawca podnosi, iż jako podmiot polski zawarł umowę na dzierżawę kontenerów ze spółką z siedzibą w USA. Spółka ta jest nabywcą wyżej wymienionej usługi, a kontenery znajdują się na terytorium USA.

Miejsce świadczenia a zarazem opodatkowania tej transakcji jest regulowane w art. 27 ust. 3 i 4 ustawy o VAT.

Stosownie do art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT w powiązaniu z ust. 4 pkt 6 tegoż artykułu w przypadku gdy usługi wynajmu, dzierżawy lub inne o podobnym charakterze, których przedmiotem są rzeczy ruchome, z wyjątkiem środków transportu, są świadczone na rzecz osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

A zatem z powyższego wynika, iż miejscem opodatkowania transakcji przedstawionej we wniosku tj. dzierżawy kontenerów dla firmy z USA jest terytorium USA. W konsekwencji usługa dzierżawy tych kontenerów nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce.

Ad. 4

Wnioskodawca we wniosku oraz jego uzupełnieniu wskazał, iż na podstawie umowy wydzierżawia kontenery firmie z siedzibą w USA. Po okresie użytkowania dłuższym niż rok Wnioskodawca jako podmiot polski zamierza sprzedać kontenery dotychczasowemu dzierżawcy tj. spółce amerykańskiej. W momencie sprzedaży przedmiotowe kontenery znajdywać się będą na terytorium USA.

W związku z tak przedstawionym zdarzeniem przyszłym należy stwierdzić, iż zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Ponadto w myśl art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT miejscem świadczenia dostawy towarów jest w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.

Analizując zdarzenie przyszłe opisane we wniosku w odniesieniu do cyt. przepisów ustawy należy stwierdzić, iż towary będące przedmiotem dostawy przez Wnioskodawcę, na rzecz dotychczasowego dzierżawcy, w momencie ich dostawy znajdywać się będą na terytorium USA. Towary te w wyniku dostawy nie będą zatem transportowane ani wysyłane, ponieważ podmiot z USA dzierżawił je od ponad roku i po tym okresie kontenery nie były sprowadzone do kraju.

W tym miejscu należy wskazać, iż powołany przez Spółkę przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT określający zwolnienie od podatku VAT dla dostawy towarów używanych nie znajdzie tutaj zastosowania. Dostawa przedmiotowych kontenerów nie będzie podlegała opodatkowaniu w Polsce.

Reasumując stwierdzić należy, że Spółka nie jest zobowiązana do opodatkowania przeprowadzanych transakcji podatkiem VAT na terytorium Polski ponieważ:

  1. dostawa kontenerów z terytorium Niemiec do Spółki mającej swoją siedzibę na terenie USA nie podlega opodatkowaniu w Polsce. Również prawidłowość wystawionych dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza obszar UE w przedstawionym stanie faktycznym nie jest regulowana w przepisach krajowych ustawy o podatku od towarów i usług,
  2. miejscem opodatkowania usługi dzierżawy kontenerów jest USA,
  3. miejscem dostawy kontenerów spółce amerykańskiej, po uprzedniej usłudze dzierżawy na rzecz tej spółki jest terytorium USA.

A zatem stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe – w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dostawy kontenerów z terytorium Niemiec na terytorium państwa trzeciego oraz opodatkowania dzierżawy kontenerów,
  • nieprawidłowe – w zakresie opodatkowania sprzedaży kontenerów Spółce amerykańskiej wykorzystywanych wcześniej na podstawie umowy dzierżawy.

Ponadto tut. Organ podatkowy pragnie stwierdzić, iż nie jest uprawiony do oceny dołączonych do wniosku załączników. Wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego opiera się jedynie na podstawie przedstawionego we wniosku przez Zainteresowanego stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-ego Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj