Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-595/12-2/WS
z 20 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2012 r. (data wpływu 22 czerwca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest producentem i dystrybutorem produktów konsumpcyjnych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca podejmuje szereg akcji motywacyjnych, które mają na celu wsparcie sprzedaży jego produktów, zwiększenie rozpoznawalności marek na rynku, poprawę produktywności i efektywności Spółki oraz poprawę funkcjonalności procesów w Spółce, itp. Przykładami takich działań mogą być konkursy skierowane do:

  • pracowników Spółki (czyli do osób zatrudnionych przez Spółkę na podstawie umowy o pracę),
  • pracowników tymczasowych (czyli do osób świadczących pracę na rzecz Spółki na podstawie skierowania przez agencję pracy tymczasowej działającej na podstawie ustawy z dnia 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych, Dz. U. Nr 166 z 2003 r. poz. 1608 z późn. zm. - zgodnie z art. 2 ww. ustawy pracownicy tymczasowi nie są pracownikami Spółki w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy),
  • sprzedawców zatrudnionych u kontrahentów Spółki (czyli do osób fizycznych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej przez podmioty gospodarcze, które wykonują usługi na rzecz Spółki).

Pracownicy tymczasowi i sprzedawcy zatrudnieni u kontrahentów Spółki w dalszej części wniosku będą zwani: „współpracownikami”.

Zasady konkursów są każdorazowo szczegółowo opisane w regulaminach. Zgodnie z ich treścią w konkursach przewidziano:

  • element rywalizacji pozwalający na wyłonienie zwycięzców,
  • bezpośrednią rywalizację pomiędzy uczestnikami konkursów o te same nagrody (regulaminy przewidują jednolite warunki rywalizacji dla wszystkich adresatów danego konkursu),
  • wyłonienie zwycięzców przez komisję konkursową według ustalonych i obiektywnych kryteriów,
  • ograniczoną liczbę zwycięzców,
  • wydanie nagród zwycięzcom.

Możliwość wzięcia udziału w konkursach nie wynika z umów o pracę lub innych umów łączących Spółkę i uczestników konkursów, ale z odrębnych regulaminów konkursów sporządzonych i opublikowanych przez Spółkę.

Dodatkowo, czynności wykonywane w ramach zadań w konkursach skierowanych tylko do pracowników Spółki nie są związane z ich codziennymi obowiązkami służbowymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka jako organizator konkursów skierowanych zarówno do jej pracowników, jak i współpracowników rywalizujących pomiędzy sobą na jednolitych warunkach o te same nagrody, będzie zobowiązana pobrać od wartości nagród przekazywanych zwycięzcom 10% zryczałtowany podatek dochodowy określony w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PDOF?

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka jako organizator konkursów skierowanych zarówno do jej pracowników, jak i współpracowników rywalizujących pomiędzy sobą na jednolitych warunkach o te same nagrody, będzie zobowiązana pobrać od wartości nagród przekazywanych zwycięzcom 10% zryczałtowany podatek dochodowy określony w art. 30 ust 1 pkt 2 ustawy o PDOF.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych („PDOF”), opodatkowaniu PDOF podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c przedmiotowej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Z kolei art. 10 ustawy o PDOF wymienia źródła przychodów, które podlegają opodatkowaniu PDOF, wśród których wymienione są także „inne źródła”. Ustawodawca jako przykład innych źródeł, podaje w art. 20 ustawy o PDOF także nagrody.

Stosownie do brzmienia art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PDOF, od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody. Jak stanowi art. 30 ust. 3 ww. ustawy, zryczałtowany podatek, o którym mowa m.in. w ust. 1 pkt 2, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Ustawa o PDOF nie zawiera definicji pojęcia „konkurs” Przepisy przywołanej ustawy wskazują na poszczególne rodzaje akcji (np. konkurs, sprzedaż premiowa), tym niemniej nie podają ich definicji. W innych ustawach również brak jest legalnej definicji pojęcia „konkurs”. Definicje powoływane w praktyce podatkowej (tj. piśmiennictwie organów podatkowych, wyrokach sądów administracyjnych) zostały stworzone w oparciu m.in. o definicje słownikowe.

Definicje słownikowe opisują konkurs jako pewien rodzaj konkurencji, współzawodnictwo, tj. „możność wyboru przez eliminację najlepszych”, „ubieganie się o pierwszeństwo” lub „przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac” itp., natomiast nagroda to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będący formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie najlepszego zwycięzcy, bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria.

Z powyższych definicji wynika, iż konkurs powinien zawierać przede wszystkim tzw. czynnik rywalizacji, co oznacza, że jego uczestnicy powinni współzawodniczyć ze sobą o zajęcie jak najwyższego miejsca poprzez wykonanie wyznaczonego zadania. Czynnikiem rywalizacji może być poziom wiedzy, liczba zbieranych punktów przyznawanych za wykonane zadania lub inne obiektywne kryterium pozwalające wyłonić najlepszych.

Odnosząc powyższe do zasad organizowanych przez Spółkę akcji skierowanych do jej pracowników i współpracowników, można wskazać następujące przesłanki pozwalające na ich uznanie za konkursy:

  • istnienie regulaminów konkursów określających zasady wyboru zwycięzców,
  • ograniczenie liczby zwycięzców (nagrody nie mogą otrzymać wszyscy uczestnicy konkursów),
  • wyłonienie zwycięzców na drodze wzajemnej rywalizacji o zdobycie nagród przyznawanych za osiągnięcie najlepszych wyników,
  • wskazanie osób odpowiedzialnych za prawidłowy, zgodny z regulaminami przebieg akcji (komisja),
  • wydanie zwycięzcom nagród.

W świetle powyższego, należy uznać, że organizowane przez Spółkę akcje motywacyjne stanowią konkursy w rozumieniu przepisów prawa podatkowego.

Ustawa o PDOF zawiera specyficzne i jednoznaczne regulacje dotyczące sposobu opodatkowania nagród otrzymywanych w konkursach, które są zawarte w art. 30 ust. 1 pkt 2. Zgodnie z tym przepisem, przychód z tytułu nagród uzyskanych przez zwycięzców konkursów będzie podlegał opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, o ile nie będzie miało zastosowania zwolnienie z opodatkowania w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 68. W konsekwencji, biorąc pod uwagę fakt, iż akcje organizowane przez Spółkę spełniają warunki do uznania ich za konkursy, wygrane przyznawane pracownikom i współpracownikom Spółki w ramach tych konkursów podlegają opodatkowaniu na zasadach przewidzianych dla opodatkowania nagród w konkursach, tj. w oparciu o art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PDOF, tj. podlegają opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Podobne stanowisko przedstawił Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 5 października 2011 r., sygn. IPPB1/415-648/11-4/EC. W świetle tego pisma, „(...) konkursy jakie Spółka przeprowadza posiadają regulamin, wskazane są kryteria, na podstawie których są wyłaniani zwycięzcy, czyli wystąpią elementy niezbędne do uznania ich za konkurs, a zatem spełnione zostaną warunki dla zastosowania opodatkowania przewidzianego w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”. Zgodnie z podejściem zaprezentowanym w powyższej interpretacji, nagrody przekazywane w ramach konkursu podlegają opodatkowaniu przewidzianemu w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PDOF niezależnie od statusu osób, którym są wydawane. Oznacza to, że nagrody przekazywane zarówno pracownikom, jak współpracownikom organizatora, powinny podlegać opodatkowaniu na tych samych zasadach.

Zgodnie z treścią regulaminów, uczestnikami organizowanych przez Spółkę konkursów są zarówno pracownicy, jak i współpracownicy Spółki. A zatem świadczenie będące nagrodą w konkursach może otrzymać nie tylko pracownik w rozumieniu art. 12 ust. 4 ustawy o PDOF, lecz także inna osoba niezwiązana ze Spółką stosunkiem pracy.

W ocenie Spółki, w stosunku do nagród przekazywanych w konkursach skierowanych do niejednorodnej grupy adresatów, tj. w stosunku do nagród przekazywanych każdemu ze zwycięzców należy stosować te same zasady opodatkowania. Stąd w omawianym przypadku, ze względu na fakt, że w konkursach będą uczestniczyć zarówno pracownicy, jak i współpracownicy, zdaniem Spółki, wartość nagród otrzymywanych przez nich w konkursach powinna być jednolicie kwalifikowana dla celów podatkowych, tj. wszystkie przychody uzyskiwane w ramach konkursów powinny być opodatkowane zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2.

Spółka zwraca w tym miejscu uwagę, że możliwość wzięcia udziału w konkursach nie wynika z umów o pracę lub innych umów łączących Spółkę i uczestników konkursów (zasady przeprowadzenia konkursów są określone w odrębnych regulaminach). Stąd, spośród źródeł przychodów zawartych w zamkniętym katalogu w art. 10 ust. 1 ustawy o PDOF, przychody z tytułu nagród uzyskiwanych przez zwycięzców w konkursach organizowanych przez Spółkę powinny zostać zakwalifikowane jednolicie jako przychody z innych źródeł i opodatkowane 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Stanowisko prezentowane przez Spółkę wyraził także Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 8 listopada 2011 r., (sygn. ILPB1/415-971/11-2/AMN): „Jeżeli zatem organizowany przez Wnioskodawcę konkurs skierowany będzie łącznie do grupy uczestników, którymi oprócz pracowników Spółki będą także współpracownicy niebędący pracownikami Spółki, tj. osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej działające w oparciu o umowę cywilnoprawną zawartą z Wnioskodawcą, pracownicy leasingowi zatrudniani przez agencje pracy tymczasowej, pracownicy Spółek prawa cywilnego oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, nie można zakwalifikować uzyskanych przez laureatów konkursów nagród do przychodów odpowiednio ze stosunku pracy, czy też działalności wykonywanej osobiście, bowiem możliwość wzięcia udziału w konkursie nie będzie wynikała z łączącego Spółkę z osobami fizycznymi stosunku pracy i umowy cywilnoprawnej. (...) W związku z powyższym w przedmiotowej sprawie należy odwołać się do przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych regulujących zasady opodatkowania nagród”.

Także Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 25 października 2011 r. (sygn. IPPB1/415-848/11-2/EC), podkreślił, że: „stwierdzić należy, iż opisane przez Spółkę wygrane uzyskane przez zwycięzców konkursów, tj. przez pracowników spółki, zleceniobiorców, pracowników kontrahentów oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą należy opodatkować na zasadzie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”.

Biorąc powyższe pod uwagę, zdaniem Spółki, zasadne będzie zatem zastosowanie jednolitych zasad opodatkowania w odniesieniu do wszystkich uczestników konkursów i uzyskiwanych przez nich nagród, tj. zgodne z art. 30 ust 1 pkt 2 ustawy o PDOF.

Na potwierdzenie własnego stanowiska Spółka wymieniła inne jeszcze interpretacje, wydane przez organy podatkowe.

Zasady opodatkowania nagród uzyskiwanych przez zwycięzców w konkursach pozostają w ścisłym związku z obowiązkami Spółki jako płatnika wymienionymi w art. 41 ust. 4 i ust. 7 pkt 1, art. 42 ust. 1 i ust. 2 ustawy o PDOF.

W konsekwencji, odnosząc wspomniane regulacje do konkursów, w których Spółka będzie wydawać nagrody wyłonionym zwycięzcom, w myśl art. 41 ust. 4 przedmiotowej ustawy, Spółka jako płatnik będzie zobowiązana pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych. Natomiast, zgodnie z art. 41 ust. 7 pkt 1 cytowanej ustawy, jeżeli przedmiotem wygranych nie będą pieniądze, zwycięzcy konkursów jako podatnicy będą zobowiązani wpłacić Spółce kwotę należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody).

W myśl art. 42 ust. 1 ww. ustawy, Spółka zobowiązana będzie także do przekazywania kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrała zaliczki (podatek) na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według jej miejsca siedziby. Ponadto, zgodnie z art. 42 ust. la ww. ustawy Spółka będzie zobowiązana w terminie do końca stycznia roku następnego po roku podatkowym przesłać do właściwego urzędu skarbowego roczną deklarację PIT-8AR.

Reasumując, stwierdzić należy, iż opisane przez Spółkę wygrane uzyskane przez zwycięzców konkursów skierowanych zarówno do pracowników, jak i współpracowników należy opodatkować na zasadzie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PDOF. W konsekwencji, od przychodów z tytułu przekazywanych wygranych Spółka zobowiązana będzie pobrać zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 ww. ustawy, źródłami przychodów są:

  1. stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta,
  2. działalność wykonywana osobiście,
  3. pozarolnicza działalność gospodarcza,
  4. działy specjalne produkcji rolnej,
  5. uchylony,
  6. najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze,
  7. kapitały pieniężne i prawa majątkowe
  8. odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, prawa wieczystego użytkowania gruntów i innych rzeczy,
  9. inne źródła.

W myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Stosownie do art. 13 pkt 8 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

  1. osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
  2. właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

– z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca - Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, podejmuje szereg akcji motywacyjnych, które mają na celu wsparcie sprzedaży jego produktów, zwiększenie rozpoznawalności marek na rynku, poprawę produktywności i efektywności Spółki oraz poprawę funkcjonalności procesów w Spółce, itp. Przykładami takich działań mogą być konkursy skierowane do:

  • pracowników Spółki (czyli do osób zatrudnionych przez Spółkę na podstawie umowy o pracę),
  • pracowników tymczasowych (czyli do osób świadczących pracę na rzecz Spółki na podstawie skierowania przez agencję pracy tymczasowej działającej na podstawie ustawy z dnia 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych, Dz. U. Nr 166 z 2003 r. poz. 1608 z późn. zm. - zgodnie z art. 2 ww. ustawy pracownicy tymczasowi nie są pracownikami Spółki w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy),
  • sprzedawców zatrudnionych u kontrahentów Spółki (czyli do osób fizycznych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej przez podmioty gospodarcze, które wykonują usługi na rzecz Spółki).

Zasady konkursów są każdorazowo szczegółowo opisane w regulaminach. Zgodnie z ich treścią w konkursach przewidziano:

  • element rywalizacji pozwalający na wyłonienie zwycięzców,
  • bezpośrednią rywalizację pomiędzy uczestnikami konkursów o te same nagrody (regulaminy przewidują jednolite warunki rywalizacji dla wszystkich adresatów danego konkursu),
  • wyłonienie zwycięzców przez komisję konkursową według ustalonych i obiektywnych kryteriów,
  • ograniczoną liczbę zwycięzców,
  • wydanie nagród zwycięzcom.

Możliwość wzięcia udziału w konkursach nie wynika z umów o pracę lub innych umów łączących Spółkę i uczestników konkursów, ale z odrębnych regulaminów konkursów sporządzonych i opublikowanych przez Spółkę.

Dodatkowo, czynności wykonywane w ramach zadań w konkursach skierowanych tylko do pracowników Spółki nie są związane z ich codziennymi obowiązkami służbowymi.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie zawierają definicji pojęcia konkurs oraz nagroda, wobec czego w celu ich określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl/szukaj/nagroda), „konkurs” to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast „nagroda” to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp. Z definicji tych wynika, iż jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Równie ważna jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

W złożonym wniosku Zainteresowany wskazał, iż będzie organizować konkurs. Zasady tego konkursu zostaną szczegółowo opisane w regulaminach.

W związku z powyższym przychód z tytułu nagród uzyskanych przez zwycięzców konkursu skierowanego do wszystkich pracowników Wnioskodawcy oraz osób współpracujących niebędących pracownikami Zainteresowanego, będzie podlegał opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powyższych przychodów nie można bowiem zakwalifikować do przychodów odpowiednio ze stosunku pracy, czy też działalności wykonywanej osobiście, bowiem możliwość wzięcia udziału w konkursie nie będzie wynikała z łączącego Spółkę z osobami fizycznymi stosunku pracy i umowy cywilnoprawnej.

Taka sama sytuacja zaistnieje w przypadku, gdy organizowany przez Zainteresowanego konkurs będzie skierowany wyłącznie do pracowników agencji pracy tymczasowej, z którymi Wnioskodawca nie ma bezpośrednio powiązań cywilnoprawnych, a jedynie pośrednio przez agencję, która jest stroną umowy. W tej sytuacji możliwość wzięcia udziału w takim konkursie również nie wynika z łączącego Spółkę z osobami fizycznymi stosunku pracy i umowy cywilnoprawnej.

W myśl art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Stosownie do brzmienia art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy: z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Jak stanowi art. 30 ust. 3 ww. ustawy, zryczałtowany podatek, o którym mowa m.in. w ust. 1 pkt 2, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 cytowanej ustawy, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 - nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie roczną deklarację według ustalonego wzoru (PIT-8AR).

Reasumując stwierdzić należy, iż w związku z organizowaniem przez Wnioskodawcę konkursu, skierowanego do pracowników, pracowników tymczasowych (czyli do osób świadczących pracę na rzecz Spółki na podstawie skierowania przez agencję pracy tymczasowej) oraz sprzedawców zatrudnionych u kontrahentów Spółki (czyli do osób fizycznych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej przez podmioty gospodarcze, które wykonują usługi na rzecz Spółki), wartość nagród (wygranych) należy opodatkować na zasadach określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tym samym Wnioskodawca, jako płatnik będzie zobowiązany do pobrania z ww. tytułu zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10%.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie tut. organ informuje, że w zakresie opodatkowania nagród wygranych w konkursach, których uczestnikami będą pracownicy Wnioskodawcy, w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym, w dniu 20 września 2012 r. wydana została interpretacja indywidualna nr ILPB2/415-595/12-3/WS.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj