Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-621/09/MO
z 25 sierpnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-621/09/MO
Data
2009.08.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
odpisy na zakładowy fudusz świadczeń socjalnych
wydatki na rzecz pracowników
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
zyski


Istota interpretacji
Czy Spółka może uznać za koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych zwiększenie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w części dotyczącej z podziału zysku za 2006 rok w 2007 roku i za 2007 rok w 2008 roku na podstawie Uchwał Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy przy spełnieniu warunku, że środki pieniężne stanowiące równowartość tych zwiększeń zostały wpłacone na rachunek bankowy ZFŚS i złożyć korekty zeznań podatkowych CIT-8 za 2007 rok i 2008 rok ?



Wniosek ORD-IN 657 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 27 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów dodatkowego odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych sfinansowanego z podziału zysku netto - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 maja 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów dodatkowego odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych sfinansowanego z podziału zysku netto.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W Spółce jest zatrudnionych ponad 100 pracowników i tworzony jest Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych na podstawie ustawy z dnia 4 marca 1994 r., o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych oraz regulaminie wykorzystania ZFŚS.

Z podziału zysku za 2006 rok oraz za 2007 rok został zwiększony ZFŚS w 2007 roku i w 2008 r. na podstawie Uchwał Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy i środki pieniężne zostały przekazane na rachunek bankowy ZFŚS.

W 2007 roku i w 2008 Spółka nie zakwalifikowała kwot z tytułu zwiększenia ZFŚS z podzielonego zysku na podstawie Uchwał Walnego Zgromadzenia do kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych.

W Spółce obowiązuje regulamin pracy, regulamin wynagradzania i regulamin wykorzystania ZFŚS. Spółka zapoznała się z treścią interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, zamieszczonej na stronie internetowej sip.mf.gov z 2008 września 04 w sprawie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów zwiększenia ZFŚS z podziału zysku i w związku z tym Spółka zwraca się z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka może uznać za koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych zwiększenie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w części dotyczącej z podziału zysku za 2006 rok w 2007 roku i za 2007 rok w 2008 roku na podstawie Uchwał Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy przy spełnieniu warunku, że środki pieniężne stanowiące równowartość tych zwiększeń zostały wpłacone na rachunek bankowy ZFŚS i złożyć korekty zeznań podatkowych CIT-8 za 2007 rok i 2008 rok ...

Zdaniem Spółki zwiększenie ZFŚS z podziału zysku za 2006 rok w 2007 roku i za 2007 rok w 2008 roku dokonane na podstawie Uchwały Zwyczajnego Zgromadzenia Akcjonariuszy do wysokości przekazanych na rachunek bankowy ZFŚS środków, jest kosztem uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych.

W Spółce jest tworzony ZFŚS na podstawie ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych i regulaminie wykorzystania ZFŚŚ, który przewiduje dodatkowe zwiększenia ZFŚS.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 pkt 9, kosztem uzyskania przychodów są odpisy i zwiększenia, które w rozumieniu przepisów o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych obciążają koszty działalności pracodawcy i środki pieniężne stanowiące równowartość tych odpisów i zwiększeń zostały wpłacone na rachunek Funduszu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm. określanej w dalszej części skrótem „ustawa o pdop”) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Z przepisu tego wynika zatem, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z przychodami tzn. wydatki takie są uzasadnione z ekonomicznego punktu widzenia, a rezultatem ich poniesienia jest uzyskanie przychodów oraz zabezpieczenie funkcjonowania źródła przychodów.

Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. b ustawy o pdop nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów i wpłat na różnego rodzaju fundusze tworzone przez podatnika; kosztem uzyskania przychodów są jednak odpisy i zwiększenia, które w rozumieniu przepisów o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych obciążają koszty działalności pracodawcy, jeżeli środki pieniężne stanowiące równowartość tych odpisów i zwiększeń zostały wpłacone na rachunek Funduszu.

Zasady tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zasady gospodarowania środkami tego funduszu określa ustawa z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996r. Nr 70, poz. 335 ze zm. określana w dalszej części ustawa o „ZFŚS”). Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o ZFŚS, odpisy i zwiększenia, o których mowa w art. 3-5 i 6a oraz kwoty wypłaconych świadczeń urlopowych, o których mowa w art. 3, obciążają koszty działalności pracodawcy. Przepis ten odnosi się również do odpisów ustalonych na podstawie art. 4 ust. 1 ww. ustawy o ZFŚS, zgodnie z którym u pracodawców, o których mowa w art. 3 ust. 1, układ zbiorowy pracy może dowolnie kształtować wysokość odpisu na Fundusz; może również postanawiać, że Fundusz nie będzie tworzony.

W świetle powyższego dla celów podatkowych odpisy i zwiększenia na ZFŚS tworzone w wysokości określonej w układzie zbiorowym pracy stanowią koszt uzyskania przychodów na takich samych zasadach jak odpisy, o których mowa w art. 5 ustawy o ZFŚS, o ile ich równowartość przekazana została na wyodrębniony rachunek bankowy Funduszu.

Kwota odpisu stanowi koszt uzyskania przychodu w momencie przekazania środków na rachunek ZFŚS. W związku powyższym jeżeli Spółka nie ujmowała dotychczas ww. odpisów w kosztach podatkowych, może dokonać korekty zeznań CIT-8 za lata 2007 i 2008.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj