Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-589/09-3/AG
z 23 września 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-589/09-3/AG
Data
2009.09.23


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Zakres przedmiotowy i podmiotowy


Słowa kluczowe
podatek liniowy
pracodawca
radcowie prawni
świadczenie usług


Istota interpretacji
Czy w świetle opisanego stanu faktycznego, możliwe jest opodatkowanie na zasadach określonych w art. 30c Ustawy o PIT, tj. według stawki podatkowej 19%, dochodów wnioskodawcy z tytułu świadczenia pomocy prawnej w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, w charakterze radcy prawnego na rzecz klientów Kancelarii, w wykonaniu umowy o świadczenie usług (umowa o współpracy) zawartej z Kancelarią, dla której wcześniej wnioskodawca wykonywał pracę na podstawie umowy o pracę na stanowisku Prawnika?



Wniosek ORD-IN 656 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770n ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14.08.2009 r. (data wpływu 18.08.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości wyboru opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej podatkiem liniowym według stawki 19% – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18.08.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości wyboru opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej podatkiem liniowym według stawki 19%.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest obecnie zatrudniony w kancelarii prawnej „W.” spółka komandytowa (dalej „Kancelaria”), z siedzibą w W (w tym od 1 stycznia 2006 roku jako Prawnik). 26 września 2005 roku wnioskodawca uzyskał tytuł doktora nauk prawnych na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu (…). 1 lipca 2009 roku, na podstawie art. 25 ust. 1 pkt 5 lit. b) Ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (dalej Ustawa o radcach prawnych”), wystąpił o wpis na listę radców prawnych prowadzoną przez Radę Okręgowej Izby Radców Prawnych. W wyniku postępowania na podstawie wniosku wnioskodawcy, 13 lipca 2009 Rada Okręgowej Izby Radców Prawnych w W podjęła uchwałę nr (…) o wpisaniu wnioskodawcy na prowadzoną przez siebie listę radców prawnych. Po złożeniu ślubowania (które jest planowane na wrzesień 2009 roku) wnioskodawca uzyska prawo wykonywania zawodu radcy prawnego. Do jego obowiązków, określonych w załączniku do aneksu nr 1 z dnia 1 stycznia 2006 roku do umowy o pracę z dnia 2 października 2002 roku, zgodnie z powierzonym mu jako pracownikowi) w powyższym aneksie stanowiskiem Prawnika w Kancelarii, należy w szczególności:

  1. zdobywanie praktycznej wiedzy o działalności firmy prawniczej;
  2. przygotowywanie projektów opracowań i opinii prawnych oraz innych dokumentów dotyczących spraw klientów pracodawcy;
  3. uczestniczenie w działaniu w imieniu i na rzecz klientów Pracodawcy;
  4. przeglądanie akt sądowych, urzędowych oraz robienie odpisów;
  5. inne wynikające z poleceń Pracodawcy.

Przy czym wszystkie powyższe czynności wykonywane są pod ścisłym kierownictwem radcy prawnego lub adwokata.

Do zakresu obowiązków wnioskodawcy nie należało natomiast świadczenie pomocy prawnej tj. m.in. reprezentowanie klientów przed sądami i innymi organami ani sporządzanie opinii prawnych lub udzielanie porad prawnych, które to czynności, zgodnie z obowiązującymi przepisami, zastrzeżone są wyłącznie dla radców prawnych, adwokatów oraz - na odrębnych zasadach prawników zagranicznych. Przed dniem uzyskania uprawnień do wykonywania zawodu radcy prawnego wnioskodawca planuje rozwiązać umowę o pracę z dotychczasowym pracodawcą tj. Kancelarią, a następnie po uzyskaniu prawa wykonywania zawodu radcy prawnego, rozpocząć wykonywanie pozarolniczej działalności gospodarczej oraz wykonywać zawód radcy prawnego w formie prowadzonej przez siebie indywidualnej kancelarii radcy prawnego. Będzie to wiązało się z uzyskaniem przez wnioskodawcę wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, numeru REGON oraz zarejestrowaniem się jako podatnik VAT czynny. W ramach prowadzonej przez wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej (kancelaria radcy prawnego) planuje on świadczyć pomoc prawną m.in. na rzecz byłego pracodawcy tj. Kancelarii (i jej klientów), w oparciu o umowę o świadczenie usług (umowa o współpracy). Przedmiot tej umowy będzie obejmować samodzielne świadczenie pomocy prawnej na rzecz klientów Kancelarii, w szczególności:

  1. sporządzanie umów, analiz, opracowań i opinii prawnych bądź ich projektów a także części zespołowych analiz, opracowań i opinii oraz ich projektów; - uczestniczenie w negocjacjach prowadzonych przez Kancelarię w imieniu i na rzecz klientów Kancelarii; - zastępstwo procesowe i prawne przed sądami i organami administracji państwowej i samorządowej;
  2. współorganizowanie, koordynowanie i nadzór merytoryczny pracy zespołów tworzonych okazjonalnie do większych projektów, w każdym przypadku, gdy radcy prawnemu zostanie zlecona rola nadzorującego projekt; - współdziałanie z Kancelarią w zakresie finansowej strony sprawy prowadzonej dla klienta, zarówno w zakresie zgodności ustaleń między Kancelarią a klientem (np. limity godzin, rytmiczność fakturowania za usługi i poniesione wydatki itp.), jak i terminowym regulowaniem płatności przez klienta;
  3. organizację i prowadzenie szkoleń, seminariów i wykładów, - udział w pracach nad tworzeniem biblioteki precedensów,- innych pracach organizacyjnych zlecanych przez Kancelarię.

Przedmiot świadczenia usług na rzecz klientów Kancelarii na podstawie umowy o świadczenie usług (umowa o współpracy) będzie zatem zasadniczo różny od zakresu obowiązków wnioskodawcy, realizowanych obecnie w ramach umowy o pracę z Kancelarią na stanowisku Prawnika. Wraz z rozwiązaniem umowy o pracę na stanowisku Prawnika wnioskodawca całkowicie zaprzestanie wykonywania podporządkowanych zadań Prawnika, natomiast, jako radca prawny będzie samodzielnie świadczył pomoc prawną na rzecz klientów Kancelarii w ramach prowadzonej przez siebie indywidualnej kancelarii radcy prawnego. Przed dniem rozpoczęcia prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej wnioskodawca zamierza złożyć oświadczenie w trybie art. 9a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „Ustawa o PIT”) o wyborze sposobu opodatkowania dochodów na zasadach określonych w art. 30c (tj. według stawki podatkowej 19%).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle opisanego stanu faktycznego, możliwe jest opodatkowanie na zasadach określonych w art. 30c Ustawy o PIT, tj. według stawki podatkowej 19%, dochodów wnioskodawcy z tytułu świadczenia pomocy prawnej w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, w charakterze radcy prawnego na rzecz klientów Kancelarii, w wykonaniu umowy o świadczenie usług (umowa o współpracy) zawartej z Kancelarią, dla której wcześniej wnioskodawca wykonywał pracę na podstawie umowy o pracę na stanowisku Prawnika...

Zdaniem wnioskodawcy, dochody z działalności jako radcy prawnego z tytułu świadczenia pomocy prawnej w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej w charakterze radcy prawnego na rzecz klientów Kancelarii, w wykonaniu umowy o świadczenie usług (umowa o współpracy) zawartej z Kancelarią dla której wnioskodawca wykonywał wcześniej pracę na podstawie umowy o pracę na stanowisku Prawnika, mogą podlegać opodatkowaniu według stawki podatkowej 19%. Zakres czynności wykonywanych przez radcę prawnego w ramach wykonywanego zawodu jest określony w Ustawie o radcach prawnych. Zgodnie z art. 6 ust. 1 Ustawy o radcach prawnych zawód radcy prawnego polega na świadczeniu pomocy prawnej, a w szczególności na udzielaniu porad prawnych, sporządzaniu opinii prawnych, opracowywaniu projektów aktów prawnych oraz występowaniu przed sądami i urzędami. Natomiast art. 7 Ustawy o radcach prawnych stanowi, że pomocą prawną jest w szczególności udzielanie porad i konsultacji prawnych, opinii prawnych, zastępstwo prawne i procesowe. Zgodnie z art. 8 ust. 3 Ustawy o radcach prawnych, radca prawny jest zobowiązany zawiadomić radę właściwej okręgowej izby radców prawnych o podjęciu wykonywania zawodu i formach jego wykonywania, o adresie i nazwie kancelarii lub spółki, a także o każdej zmianie tych informacji. Natomiast w myśl art. 8 ust. 4 Ustawy o radcach prawnych, zakres pomocy prawnej, terminy i warunki jej wykonywania oraz wynagrodzenie określa umowa. Należy podkreślić, że radca prawny wykonuje swój zawód całkowicie samodzielnie. Wyrazem tej samodzielności są m.in. przepisy Ustawy o radcach prawnych, zgodnie z którymi, radca prawny nie jest związany poleceniem co do treści opinii prawnej oraz radca prawny prowadzi samodzielnie sprawy przed organami orzekającymi, dbając o należyte wykorzystanie przewidzianych przez prawo środków dla ochrony uzasadnionych interesów jednostki organizacyjnej (art. 13 ust. 1 i art. 14 Ustawy o radcach prawnych). Zasady niezależności i samodzielność radcy prawnego wskazane są również w Kodeksie Etyki Radcy Prawnego (załącznik do Uchwały Nr 5 VIII Krajowego Zjazdu Radców Prawnych z dnia 10 listopada 2007 roku), którego przestrzeganie jest obowiązkiem każdego radcy prawnego. Natomiast pracując w Kancelarii na podstawie umowy o pracę na stanowisku Prawnika wnioskodawca jest zobowiązany do wykonywania poleceń radców prawnych i adwokatów i podlega ich nadzorowi merytorycznemu w zakresie zlecanych i nadzorowanych przez nich spraw - stanowiska Prawnika w żadnym stopniu nie można określić jako samodzielnego.

W Kancelarii wnioskodawca wykonuje bowiem jedynie wymagające wiedzy prawniczej czynności bezpośrednio związane, ale nie tożsame (przede wszystkim ze względu na przytoczony powyżej brak samodzielności oraz brak możliwości zastępstwa procesowego i prawnego przed sądami i organami administracji państwowej i samorządowej), ze świadczeniem pomocy prawnej przez radcę prawnego i adwokata.

Czynności składające się na treść zawodu radcy prawnego, który wnioskodawca będzie wykonywał, a więc na przedmiot usług, które będą świadczone w ramach wykonywanej działalności gospodarczej (kancelaria radcy prawnego), nie odpowiadają więc czynnościom dotychczas wykonywanym przez wnioskodawcę jako Prawnika na podstawie umowy o pracę zawartej z Kancelarią. Jako radcy prawnego zakres obowiązków wnioskodawcy ulegnie istotnej i zasadniczej zmianie, zaprzestanie on wykonywania obowiązków na dotychczasowym stanowisku Prawnika - nie będzie już bowiem świadczył usług w warunkach podporządkowania, lecz całkowicie samodzielnie, podejmując własne decyzje o sposobie prowadzenia spraw, w tym spraw sądowych i czynności procesowych.

Ponadto istotne jest, iż czynności radcy prawnego nie mogły być wykonywane przez wnioskodawcę dotychczas (w ramach umowy o pracę), tj. przed uzyskaniem wpisu na listę radców prawnych oraz złożeniem ślubowania (jedynie łączne spełnienie powyższych warunków umożliwia uzyskanie prawa do wykonywania zawodu radcy prawnego), gdyż nie zezwalają na to przepisy Ustawy o radcach prawnych. Na gruncie art. 23 Ustawy o radcach prawnych prawo wykonywania zawodu radcy prawnego powstaje bowiem dopiero z chwilą dokonania wpisu na listę radców prawnych i złożenia ślubowania.

Zaprezentowane powyżej stanowisko znajduje również potwierdzenie w wykształconej, jednolitej linii orzecznictwa i interpretacji indywidualnych organów podatkowych m.in. w wyroku WSA z 1.03.2007 r. sygn. akt I S.A/Po 1138/06. Analogiczne stanowisko zajmują również organy podatkowe w interpretacjach indywidualnych m.in.: Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Krowodrza z dnia 6.06.2005 roku (sygn. PB 1/415/90/2005); Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 4.11.2005 roku (sygn. 1401/FN4I 17-14/30/05/AG); Naczelnika Urzędu Skarbowego w Piasecznie z dnia 12.01.2006 roku (sygn. 141 8/ZD/F/41 5/4/06/PM); Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa- Mokotów z dnia 12.07.2006 r. (sygn. 1 433/NG/GFNI I/41 5/art. I 4a-37/06/GS); Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Praga z dnia 5.03.2007 roku (sygn. 1434/DD1/415/41P/06/07/TK); Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Mokotów z dnia 7.09.2007 roku (sygn. 1433/GF/415-28/07/DG); Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 14.05.2008 roku (sygn. IPPB1/415-205/08-4/M0); Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 5.09.2008 r. (sygn. IPPB1/41 5-844/08-3/MO); Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 29.10.2008 roku (sygn. IBPBI/415-590/08/ZK); Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 30.01.2009 roku (sygn. IBPBI/1/415-898/08/RM) oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 29.08.2009 roku (syn. IPPB1/415-788/08-2/MO). W konsekwencji, w przedstawionym stanie faktycznym, jest możliwe opodatkowanie według stawki podatkowej 19% dochodów z tytułu świadczenia pomocy prawnej w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej w charakterze radcy prawnego na rzecz Kancelarii, w której jako Prawnik wnioskodawca wykonywał wcześniej pracę w oparciu o umowę o pracę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9a ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Stosownie do art. 9a ust. 3 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

  1. wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy, lub
  2. wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

    -w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

W myśl art. 30c ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d i art. 44 ust. 4, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Z powyższego wynika zatem, że możliwości wyboru sposobu opodatkowania określonego w art. 30c - według liniowej stawki 19%, zostali pozbawieni ci podatnicy, którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej uzyskują przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, a usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik wykonywał bądź wykonuje na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy w roku podatkowym lub roku poprzedzającym rok podatkowy w ramach stosunku pracy.

Ze złożonego wniosku wynika, iż czynności składające się na treść wykonywania zawodu radcy prawnego, a więc na przedmiot usług, które wnioskodawca zamierza świadczyć na rzecz byłego pracodawcy, nie odpowiadają czynnościom wykonywanym przez niego uprzednio w charakterze prawnika zatrudnionego na podstawie umowy o pracę.

Poza tym czynności wykonywane obecnie, nie mogły być wykonywane wcześniej, ponieważ nie zezwalały na to przepisy ustawy z dnia 6 lipca 1982r. o radcach prawnych (t. j. z 2002 r. Dz. U. Nr 123, poz. 1059 ze zm.).

Zgodnie z art. 4 ust. 1 i art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (t. j. z 2002 r. Dz. U. Nr 123, poz. 1059 ze zm.) zawód radcy prawnego polega na świadczeniu pomocy prawnej, a w szczególności na udzielaniu porad prawnych, sporządzaniu opinii prawnych, opracowywaniu projektów aktów prawnych oraz występowaniu przed sądami i urzędami. Wykonywanie zawodu radcy prawnego polega na świadczeniu pomocy prawnej, z wyjątkiem występowania w charakterze obrońcy w postępowaniu karnym i w postępowaniu w sprawach o przestępstwa skarbowe.

Natomiast z opisu stanu faktycznego wynika, iż do zakresu obowiązków wnioskodawcy nie należało świadczenie pomocy prawnej tj. m.in. reprezentowanie klientów przed sądami i innymi organami ani sporządzanie opinii prawnych lub udzielanie porad prawnych, które to czynności, zgodnie z obowiązującymi przepisami, zastrzeżone są wyłącznie dla radców prawnych, adwokatów.

Zatem jak oświadczył wnioskodawca przedmiot świadczenia usług na rzecz klientów Kancelarii na podstawie umowy o świadczenie usług (umowa o współpracy) będzie zasadniczo różny od zakresu obowiązków wnioskodawcy, realizowanych obecnie w ramach umowy o pracę z Kancelarią na stanowisku Prawnika.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż w przedstawionym przez wnioskodawcę zdarzeniu przyszłym nie zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec tego dochody uzyskiwane przez wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej mogą być opodatkowane 19% podatkiem liniowym na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem wybrania tej formy opodatkowania, w stosownym, a określonym w art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych terminie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanych przez wnioskodawcę interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, iż orzeczenia te zapadły w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj