Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-589/09-3/AG
z 23 września 2009 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-589/09-3/AG
Data
2009.09.23
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Zakres przedmiotowy i podmiotowy
Słowa kluczowe
podatek liniowy
pracodawca
radcowie prawni
świadczenie usług
Istota interpretacji
Czy w świetle opisanego stanu faktycznego, możliwe jest opodatkowanie na zasadach określonych w art. 30c Ustawy o PIT, tj. według stawki podatkowej 19%, dochodów wnioskodawcy z tytułu świadczenia pomocy prawnej w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, w charakterze radcy prawnego na rzecz klientów Kancelarii, w wykonaniu umowy o świadczenie usług (umowa o współpracy) zawartej z Kancelarią, dla której wcześniej wnioskodawca wykonywał pracę na podstawie umowy o pracę na stanowisku Prawnika?
Wniosek ORD-IN 656 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770n ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14.08.2009 r. (data wpływu 18.08.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości wyboru opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej podatkiem liniowym według stawki 19% – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 18.08.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości wyboru opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej podatkiem liniowym według stawki 19%. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe: Wnioskodawca jest obecnie zatrudniony w kancelarii prawnej „W.” spółka komandytowa (dalej „Kancelaria”), z siedzibą w W (w tym od 1 stycznia 2006 roku jako Prawnik). 26 września 2005 roku wnioskodawca uzyskał tytuł doktora nauk prawnych na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu (…). 1 lipca 2009 roku, na podstawie art. 25 ust. 1 pkt 5 lit. b) Ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (dalej Ustawa o radcach prawnych”), wystąpił o wpis na listę radców prawnych prowadzoną przez Radę Okręgowej Izby Radców Prawnych. W wyniku postępowania na podstawie wniosku wnioskodawcy, 13 lipca 2009 Rada Okręgowej Izby Radców Prawnych w W podjęła uchwałę nr (…) o wpisaniu wnioskodawcy na prowadzoną przez siebie listę radców prawnych. Po złożeniu ślubowania (które jest planowane na wrzesień 2009 roku) wnioskodawca uzyska prawo wykonywania zawodu radcy prawnego. Do jego obowiązków, określonych w załączniku do aneksu nr 1 z dnia 1 stycznia 2006 roku do umowy o pracę z dnia 2 października 2002 roku, zgodnie z powierzonym mu jako pracownikowi) w powyższym aneksie stanowiskiem Prawnika w Kancelarii, należy w szczególności:
Przy czym wszystkie powyższe czynności wykonywane są pod ścisłym kierownictwem radcy prawnego lub adwokata. Do zakresu obowiązków wnioskodawcy nie należało natomiast świadczenie pomocy prawnej tj. m.in. reprezentowanie klientów przed sądami i innymi organami ani sporządzanie opinii prawnych lub udzielanie porad prawnych, które to czynności, zgodnie z obowiązującymi przepisami, zastrzeżone są wyłącznie dla radców prawnych, adwokatów oraz - na odrębnych zasadach prawników zagranicznych. Przed dniem uzyskania uprawnień do wykonywania zawodu radcy prawnego wnioskodawca planuje rozwiązać umowę o pracę z dotychczasowym pracodawcą tj. Kancelarią, a następnie po uzyskaniu prawa wykonywania zawodu radcy prawnego, rozpocząć wykonywanie pozarolniczej działalności gospodarczej oraz wykonywać zawód radcy prawnego w formie prowadzonej przez siebie indywidualnej kancelarii radcy prawnego. Będzie to wiązało się z uzyskaniem przez wnioskodawcę wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, numeru REGON oraz zarejestrowaniem się jako podatnik VAT czynny. W ramach prowadzonej przez wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej (kancelaria radcy prawnego) planuje on świadczyć pomoc prawną m.in. na rzecz byłego pracodawcy tj. Kancelarii (i jej klientów), w oparciu o umowę o świadczenie usług (umowa o współpracy). Przedmiot tej umowy będzie obejmować samodzielne świadczenie pomocy prawnej na rzecz klientów Kancelarii, w szczególności:
Przedmiot świadczenia usług na rzecz klientów Kancelarii na podstawie umowy o świadczenie usług (umowa o współpracy) będzie zatem zasadniczo różny od zakresu obowiązków wnioskodawcy, realizowanych obecnie w ramach umowy o pracę z Kancelarią na stanowisku Prawnika. Wraz z rozwiązaniem umowy o pracę na stanowisku Prawnika wnioskodawca całkowicie zaprzestanie wykonywania podporządkowanych zadań Prawnika, natomiast, jako radca prawny będzie samodzielnie świadczył pomoc prawną na rzecz klientów Kancelarii w ramach prowadzonej przez siebie indywidualnej kancelarii radcy prawnego. Przed dniem rozpoczęcia prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej wnioskodawca zamierza złożyć oświadczenie w trybie art. 9a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „Ustawa o PIT”) o wyborze sposobu opodatkowania dochodów na zasadach określonych w art. 30c (tj. według stawki podatkowej 19%). W związku z powyższym zadano następujące pytanie: Czy w świetle opisanego stanu faktycznego, możliwe jest opodatkowanie na zasadach określonych w art. 30c Ustawy o PIT, tj. według stawki podatkowej 19%, dochodów wnioskodawcy z tytułu świadczenia pomocy prawnej w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, w charakterze radcy prawnego na rzecz klientów Kancelarii, w wykonaniu umowy o świadczenie usług (umowa o współpracy) zawartej z Kancelarią, dla której wcześniej wnioskodawca wykonywał pracę na podstawie umowy o pracę na stanowisku Prawnika... Zdaniem wnioskodawcy, dochody z działalności jako radcy prawnego z tytułu świadczenia pomocy prawnej w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej w charakterze radcy prawnego na rzecz klientów Kancelarii, w wykonaniu umowy o świadczenie usług (umowa o współpracy) zawartej z Kancelarią dla której wnioskodawca wykonywał wcześniej pracę na podstawie umowy o pracę na stanowisku Prawnika, mogą podlegać opodatkowaniu według stawki podatkowej 19%. Zakres czynności wykonywanych przez radcę prawnego w ramach wykonywanego zawodu jest określony w Ustawie o radcach prawnych. Zgodnie z art. 6 ust. 1 Ustawy o radcach prawnych zawód radcy prawnego polega na świadczeniu pomocy prawnej, a w szczególności na udzielaniu porad prawnych, sporządzaniu opinii prawnych, opracowywaniu projektów aktów prawnych oraz występowaniu przed sądami i urzędami. Natomiast art. 7 Ustawy o radcach prawnych stanowi, że pomocą prawną jest w szczególności udzielanie porad i konsultacji prawnych, opinii prawnych, zastępstwo prawne i procesowe. Zgodnie z art. 8 ust. 3 Ustawy o radcach prawnych, radca prawny jest zobowiązany zawiadomić radę właściwej okręgowej izby radców prawnych o podjęciu wykonywania zawodu i formach jego wykonywania, o adresie i nazwie kancelarii lub spółki, a także o każdej zmianie tych informacji. Natomiast w myśl art. 8 ust. 4 Ustawy o radcach prawnych, zakres pomocy prawnej, terminy i warunki jej wykonywania oraz wynagrodzenie określa umowa. Należy podkreślić, że radca prawny wykonuje swój zawód całkowicie samodzielnie. Wyrazem tej samodzielności są m.in. przepisy Ustawy o radcach prawnych, zgodnie z którymi, radca prawny nie jest związany poleceniem co do treści opinii prawnej oraz radca prawny prowadzi samodzielnie sprawy przed organami orzekającymi, dbając o należyte wykorzystanie przewidzianych przez prawo środków dla ochrony uzasadnionych interesów jednostki organizacyjnej (art. 13 ust. 1 i art. 14 Ustawy o radcach prawnych). Zasady niezależności i samodzielność radcy prawnego wskazane są również w Kodeksie Etyki Radcy Prawnego (załącznik do Uchwały Nr 5 VIII Krajowego Zjazdu Radców Prawnych z dnia 10 listopada 2007 roku), którego przestrzeganie jest obowiązkiem każdego radcy prawnego. Natomiast pracując w Kancelarii na podstawie umowy o pracę na stanowisku Prawnika wnioskodawca jest zobowiązany do wykonywania poleceń radców prawnych i adwokatów i podlega ich nadzorowi merytorycznemu w zakresie zlecanych i nadzorowanych przez nich spraw - stanowiska Prawnika w żadnym stopniu nie można określić jako samodzielnego. W Kancelarii wnioskodawca wykonuje bowiem jedynie wymagające wiedzy prawniczej czynności bezpośrednio związane, ale nie tożsame (przede wszystkim ze względu na przytoczony powyżej brak samodzielności oraz brak możliwości zastępstwa procesowego i prawnego przed sądami i organami administracji państwowej i samorządowej), ze świadczeniem pomocy prawnej przez radcę prawnego i adwokata. Czynności składające się na treść zawodu radcy prawnego, który wnioskodawca będzie wykonywał, a więc na przedmiot usług, które będą świadczone w ramach wykonywanej działalności gospodarczej (kancelaria radcy prawnego), nie odpowiadają więc czynnościom dotychczas wykonywanym przez wnioskodawcę jako Prawnika na podstawie umowy o pracę zawartej z Kancelarią. Jako radcy prawnego zakres obowiązków wnioskodawcy ulegnie istotnej i zasadniczej zmianie, zaprzestanie on wykonywania obowiązków na dotychczasowym stanowisku Prawnika - nie będzie już bowiem świadczył usług w warunkach podporządkowania, lecz całkowicie samodzielnie, podejmując własne decyzje o sposobie prowadzenia spraw, w tym spraw sądowych i czynności procesowych. Ponadto istotne jest, iż czynności radcy prawnego nie mogły być wykonywane przez wnioskodawcę dotychczas (w ramach umowy o pracę), tj. przed uzyskaniem wpisu na listę radców prawnych oraz złożeniem ślubowania (jedynie łączne spełnienie powyższych warunków umożliwia uzyskanie prawa do wykonywania zawodu radcy prawnego), gdyż nie zezwalają na to przepisy Ustawy o radcach prawnych. Na gruncie art. 23 Ustawy o radcach prawnych prawo wykonywania zawodu radcy prawnego powstaje bowiem dopiero z chwilą dokonania wpisu na listę radców prawnych i złożenia ślubowania. Zaprezentowane powyżej stanowisko znajduje również potwierdzenie w wykształconej, jednolitej linii orzecznictwa i interpretacji indywidualnych organów podatkowych m.in. w wyroku WSA z 1.03.2007 r. sygn. akt I S.A/Po 1138/06. Analogiczne stanowisko zajmują również organy podatkowe w interpretacjach indywidualnych m.in.: Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Krowodrza z dnia 6.06.2005 roku (sygn. PB 1/415/90/2005); Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 4.11.2005 roku (sygn. 1401/FN4I 17-14/30/05/AG); Naczelnika Urzędu Skarbowego w Piasecznie z dnia 12.01.2006 roku (sygn. 141 8/ZD/F/41 5/4/06/PM); Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa- Mokotów z dnia 12.07.2006 r. (sygn. 1 433/NG/GFNI I/41 5/art. I 4a-37/06/GS); Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Praga z dnia 5.03.2007 roku (sygn. 1434/DD1/415/41P/06/07/TK); Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Mokotów z dnia 7.09.2007 roku (sygn. 1433/GF/415-28/07/DG); Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 14.05.2008 roku (sygn. IPPB1/415-205/08-4/M0); Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 5.09.2008 r. (sygn. IPPB1/41 5-844/08-3/MO); Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 29.10.2008 roku (sygn. IBPBI/415-590/08/ZK); Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 30.01.2009 roku (sygn. IBPBI/1/415-898/08/RM) oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 29.08.2009 roku (syn. IPPB1/415-788/08-2/MO). W konsekwencji, w przedstawionym stanie faktycznym, jest możliwe opodatkowanie według stawki podatkowej 19% dochodów z tytułu świadczenia pomocy prawnej w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej w charakterze radcy prawnego na rzecz Kancelarii, w której jako Prawnik wnioskodawca wykonywał wcześniej pracę w oparciu o umowę o pracę. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z art. 9a ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Stosownie do art. 9a ust. 3 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
W myśl art. 30c ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d i art. 44 ust. 4, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. Z powyższego wynika zatem, że możliwości wyboru sposobu opodatkowania określonego w art. 30c - według liniowej stawki 19%, zostali pozbawieni ci podatnicy, którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej uzyskują przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, a usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik wykonywał bądź wykonuje na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy w roku podatkowym lub roku poprzedzającym rok podatkowy w ramach stosunku pracy. Ze złożonego wniosku wynika, iż czynności składające się na treść wykonywania zawodu radcy prawnego, a więc na przedmiot usług, które wnioskodawca zamierza świadczyć na rzecz byłego pracodawcy, nie odpowiadają czynnościom wykonywanym przez niego uprzednio w charakterze prawnika zatrudnionego na podstawie umowy o pracę. Poza tym czynności wykonywane obecnie, nie mogły być wykonywane wcześniej, ponieważ nie zezwalały na to przepisy ustawy z dnia 6 lipca 1982r. o radcach prawnych (t. j. z 2002 r. Dz. U. Nr 123, poz. 1059 ze zm.). Zgodnie z art. 4 ust. 1 i art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (t. j. z 2002 r. Dz. U. Nr 123, poz. 1059 ze zm.) zawód radcy prawnego polega na świadczeniu pomocy prawnej, a w szczególności na udzielaniu porad prawnych, sporządzaniu opinii prawnych, opracowywaniu projektów aktów prawnych oraz występowaniu przed sądami i urzędami. Wykonywanie zawodu radcy prawnego polega na świadczeniu pomocy prawnej, z wyjątkiem występowania w charakterze obrońcy w postępowaniu karnym i w postępowaniu w sprawach o przestępstwa skarbowe. Natomiast z opisu stanu faktycznego wynika, iż do zakresu obowiązków wnioskodawcy nie należało świadczenie pomocy prawnej tj. m.in. reprezentowanie klientów przed sądami i innymi organami ani sporządzanie opinii prawnych lub udzielanie porad prawnych, które to czynności, zgodnie z obowiązującymi przepisami, zastrzeżone są wyłącznie dla radców prawnych, adwokatów. Zatem jak oświadczył wnioskodawca przedmiot świadczenia usług na rzecz klientów Kancelarii na podstawie umowy o świadczenie usług (umowa o współpracy) będzie zasadniczo różny od zakresu obowiązków wnioskodawcy, realizowanych obecnie w ramach umowy o pracę z Kancelarią na stanowisku Prawnika. Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż w przedstawionym przez wnioskodawcę zdarzeniu przyszłym nie zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wobec tego dochody uzyskiwane przez wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej mogą być opodatkowane 19% podatkiem liniowym na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem wybrania tej formy opodatkowania, w stosownym, a określonym w art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych terminie. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Odnosząc się do powołanych przez wnioskodawcę interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, iż orzeczenia te zapadły w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.