Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-145/09-4/EWW
z 22 kwietnia 2009 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-145/09-4/EWW
Data
2009.04.22
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Słowa kluczowe
obrót
podstawa opodatkowania
promocja
rabaty
Istota interpretacji
Określenie obrotu oraz odliczenie podatku naliczonego dla celów rozliczę VAT w przypadku obniżenia ceny do poziomu 0,1 zł netto.
Wniosek ORD-IN 2 MB
Wnioskodawca jest producentem i dystrybutorem napojów alkoholowych w Polsce. Spółka wytwarza produkty (działa jako producent) oraz nabywa towary (działa jako dystrybutor), które następnie sprzedaje licznym kontrahentom. w związku z dużą konkurencją na rynku wyrobów alkoholowych, Zainteresowany stara się zapewnić jak najdłuższą współpracę z dotychczasowymi partnerami handlowymi oraz zachęcić do współpracy potencjalnych kontrahentów. Powyższe cele realizuje uatrakcyjniając swoją ofertę poprzez stosowanie różnego rodzaju promocji. Zdarza się, że w efekcie objęcia określonych towarów promocją, cena sprzedaży zostaje ustalona na poziomie symbolicznym (np. 0,1 zł netto). Sprzedaż produktu w takiej cenie powiązana jest zawsze ze sprzedażą większej ilości produktu w cenie standardowej. W efekcie powiązania sprzedaży kilku produktów i obniżenia ceny na jeden z nich do poziomu 0,1 zł netto, klient Spółki otrzymuje pakiet promocyjny w cenie niższej od standardowej. Opisaną sprzedaż promocyjną Wnioskodawca dokumentuje każdorazowo za pomocą faktur VAT. Poszczególne faktury mogą równocześnie dokumentować sprzedaż produktów zarówno po cenach standardowych, jak i po cenach promocyjnych. Co do zasady, towary których dotyczy promocja są ujmowane na fakturze w oddzielnych pozycjach. Cenę promocyjną Spółka traktuje jako obrót dla celów podatku od towarów i usług, od której oblicza VAT należny. Jednocześnie, odlicza VAT naliczony związany z nabyciem towarów lub usług, które zostały wykorzystane do wytworzenia produktów będących przedmiotem promocji. Podobnie, gdy Zainteresowany nabywa napoje alkoholowe, a następnie sprzedaje je w ramach promocji (także po cenie niższej niż cena ich nabycia), dokonuje odliczenia podatku naliczonego związanego z ich nabyciem. Spółka wskazała również, że pomiędzy nią, a jej kontrahentami nie zachodzą powiązania o charakterze kapitałowym lub osobowym, o których mowa w art. 32 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. W przypadku sprzedaży promocyjnej, całość świadczenia należnego Spółce stanowi cena netto towaru wykazana na fakturze (uwzględniająca jej obniżkę w stosunku do ceny standardowej). Konsekwentnie, cena wykazana na fakturze stanowi obrót i Zainteresowany postępuje prawidłowo traktując tą kwotę, jako podstawę opodatkowania dla potrzeb VAT. Niezależnie od powyższego, prawidłowość takiego stanowiska potwierdza art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, zgodnie z którym obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont).
Zgodnie z definicją zawartą w internetowym słowniku języka polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl) bonifikatę należy rozumieć jako „zmniejszenie ustalonej ceny towaru lub usługi”. W przedstawionym stanie faktycznym Spółka dokonuje procentowo określonego zmniejszenia ustalonej ceny towaru. w rezultacie, taka forma promocji stanowi bonifikatę, co oznacza, że powinna być uznana za rabat w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. Dokonując wykładni przepisu art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, nie ma wątpliwości, że w przypadku udzielenia przez podatnika rabatu po dokonaniu sprzedaży, istnieje prawo do obniżenia wykazanego wcześniej obrotu. Tym bardziej zatem, bonifikata (rabat) udzielona przed dokonaniem sprzedaży (wskazana na fakturze sprzedażowej) powinna zostać uwzględniona przy ustalaniu wysokości obrotu. Konsekwentnie, Wnioskodawca postępuje prawidłowo, ustalając dla potrzeb VAT obrót w wysokości odpowiadającej cenie netto towaru wskazanej na fakturze. Prawidłowość stosowanej przez niego praktyki w powyższym zakresie, znajduje potwierdzenie w stanowisku organów podatkowych. Na taki sposób ustalania podstawy opodatkowania w analogicznym stanie faktycznym wskazuje Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdzając, że „określając podstawę opodatkowania, Wnioskodawca powinien uwzględnić przyznane przez niego rabaty i jako obrót przyjąć rzeczywistą kwotę należną z tytułu sprzedaży tj. kwotę 1 zł (...)” (interpretacja indywidualna z 3 listopada 2008 r., nr IPPP1/443 1495/08 2/MPE). Podobne stanowisko prezentują również m.in.: Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu (interpretacja indywidualna z 23 września 2008 r., nr ILPP1/443 621/08 3/BD) oraz Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Wola (postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 29 marca 2007 r., nr 1440/DVAT/443-38932/07/AS). Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikom przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w takim zakresie, w jakim nabyte usługi i towary są wykorzystywane do wykonywania przez podatników czynności opodatkowanych. Zainteresowany nabywa usługi i towary, m.in. w celu wykorzystania ich do produkcji wyrobów alkoholowych, jak również nabywa gotowe napoje alkoholowe. Następnie, wytworzone przez siebie produkty oraz nabyte napoje alkoholowe sprzedaje swoim kontrahentom. Nie ulega wątpliwości, że taka sprzedaż jest czynnością opodatkowaną VAT (zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów; wyroby alkoholowe spełniają definicję towaru zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, a sprzedaż stanowi dostawę towarów określoną w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT). Należy zatem uznać, że wskazane powyżej usługi i towary są wykorzystywane do wykonywania przez Spółkę czynności opodatkowanych. w rezultacie, ma ona prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego związanego z tymi usługami oraz towarami. Ustawa o VAT nie przewiduje regulacji, które ograniczałyby zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z tym, że podatnik dokonuje sprzedaży towarów po cenach promocyjnych (np. uwzględniających udzieloną nabywcy bonifikatę). Zatem, prawo do odliczenia w analizowanej sytuacji nie ulega ograniczeniu. w rezultacie, w przypadku nabycia towarów i usług związanych z promocyjną sprzedażą napojów alkoholowych, Spółka zachowuje prawo do pełnego odliczenia naliczonego VAT.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.