Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-199/09-4/AK
z 30 kwietnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-199/09-4/AK
Data
2009.04.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
obowiązek płatnika
płatnik
podatek dochodowy od osób fizycznych


Istota interpretacji
1. Czy uwzględnić przy przeliczaniu listy płac prawidłowe koszty uzyskania przychodu?
2. Czy pozostawić bez zmian naliczone koszty uzyskania przychodu w latach od października 2002 roku - sierpnia 2008 roku?



Wniosek ORD-IN 303 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 30 stycznia 2009 r. (data wpływu 9 lutego 2009 r.), uzupełnionym w dniu 16 marca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 lutego 2009 r. Spółka złożyła do Urzędu Skarbowego wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów. Pismem z dnia 4 lutego 2009 r. nr PD II/0711-9/09/PB Naczelnik Urzędu Skarbowego – działając na podstawie art. 15 § 1, art. 170 § 1 oraz art. 14b § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w związku z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) – przekazał wniosek Spółki do rozpatrzenia Dyrektorowi Izby Skarbowej w Poznaniu.

Wniosek do Biura KIP w Lesznie wpłynął w dniu 9 lutego 2009 r.


W związku ze stwierdzeniem braków formalnych, pismem z dnia 4 marca 2009 r. nr ILPB1/415-199/09-2/AK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku.

Wezwanie prawidłowo doręczono w dniu 9 marca 2009 r., wniosek uzupełniono w dniu 16 marca 2009 r.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W sierpniu 2008 r. przeprowadzono w zakładzie kontrolę ZUS, która objęła okres od 1 września 2005 r. do 31 lipca 2008 r. W wyniku kontroli inspektor ZUS zakwestionował zgłoszenie do ubezpieczenia społecznego osoby, która zawarła z zakładem umowę zlecenie na okres jednego roku w Przychodni Zakładowej. Przed zawarciem umowy zlecenia osoba złożyła stosowne oświadczenie do celów zgłoszeniowych w którym oświadczyła, że jest zatrudniona w pełnym wymiarze czasu pracy w innym zakładzie, osiąga miesięczne wynagrodzenie w kwocie wyższej od najniższego wynagrodzenia oraz o objęcie jej ubezpieczeniem tylko składką zdrowotną. Umowa zlecenie była zawarta na rok, a następnie wznawiana odrębnymi umowami w następnych latach. W międzyczasie zmieniło się u danej osoby wynagrodzenie i czas pracy. O tym fakcie nie powiadomiła Działu Kadr i nie złożyła oświadczenia o zaistniałych zmianach, które miały wpływ na zgłoszenie danych do ubezpieczeń społecznych oraz naliczenie wynagrodzenia, kosztów uzyskania przychodów oraz wysokość wypłaty na konto osobiste.

Korekta ZUS objęła okres od 2002 r. do 2008 r. i została skorygowana zgodnie z protokołem.

Po sporządzeniu wstępnego zestawienia wypłaconego wynagrodzenia i skorygowaniu tak jak powinna wyglądać lista płac okazało się, że wynikła nadpłata podatku w wysokości 820,50 PLN oraz kosztów uzyskania przychodów w wysokości 2.001,54 PLN.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy uwzględnić przy przeliczaniu listy płac prawidłowe koszty uzyskania przychodów...
  2. Czy pozostawić bez zmian naliczone koszty uzyskania przychodów w latach od października 2002 roku do sierpnia 2008 roku...


Zdaniem Wnioskodawcy, należy skorygować listę płac prawidłowo zgodnie z przepisami ZUS oraz prawa podatkowego. Jednak w tym przypadku koszty uzyskania przychodów pozostawić w takiej wysokości w jakiej były naliczone.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


W myśl do art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście.

Stosownie do art. 13 ust. 1 pkt 8 tej ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

  1. osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
  2. właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Natomiast zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 4 ww. ustawy koszty uzyskania niektórych przychodów określa się z tytułów określonych w art. 13 pkt 2, 4, 6 i 8 - w wysokości 20% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, iż Zakład Ubezpieczeń Społecznych nałożył na Wnioskodawcę obowiązek dokonania korekty za okres od 2002 roku do 2008 roku i skorygowania zgodnie z protokołem uprzednio wypłaconych świadczeń z tytułu zawartej umowy zlecenia. Płatnik nie uwzględnił składek społecznych, które winny zostać przez płatnika pobrane oraz odprowadzone, natomiast od wypłaconych świadczeń pobrał tylko składkę zdrowotną.

Sytuacja ta jednak nie upoważnia płatnika do dokonania korekty kosztów uzyskania przychodów za lata ubiegłe, bowiem naliczone naówczas przez płatnika koszty uzyskania przychodów odzwierciedlają zaistniały w tych latach stan faktyczny, a więc ustalone były prawidłowo.

Zgodnie bowiem z art. 22 ust. 9 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika składki w danym miesiącu. Mając zatem na uwadze literalne brzmienie tego przepisu brak jest podstaw prawnych do korygowania wartości podstawy ustalenia wysokości kosztów uzyskania przychodów z tytułu świadczenia z umowy zlecenia.


W związku z powyższym dokonując korekty listy płac Wnioskodawca winien uwzględniać koszty uzyskania przychodów w takiej wysokości, w jakiej były naliczane.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj