Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-111/09/BK
z 4 maja 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-111/09/BK
Data
2009.05.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
koszty uzyskania przychodów
księga przychodów i rozchodów
opłata za udzielenie koncesji
potrącalność kosztów
prowadzenie działalności gospodarczej


Istota interpretacji
zakresie momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej opłat za korzystanie z zezwoleń na obrót detaliczny napojami alkoholowymi



Wniosek ORD-IN 895 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Jawnej, przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2009r. (data wpływu do tut. Biura – 5 lutego 2009r.), uzupełnionym w dniu 3 kwietnia 2009r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej opłat za korzystanie z zezwoleń na obrót detaliczny napojami alkoholowymi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lutego 2009r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej opłat za korzystanie z zezwoleń na obrót detaliczny napojami alkoholowymi.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych. Dlatego też pismem z dnia 23 marca 2009r. wezwano do jego uzupełnienia.

W dniu 3 kwietnia 2009r. do tut. Biura wpłynął uzupełniony wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka Jawna, ponosi wydatki z tytułu opłat za korzystanie z zezwoleń detalicznych na obrót napojami alkoholowymi do 4,5% zawartości alkoholu oraz piwa i powyżej 4,5% do 18% zawartości alkoholu, bez piwa, które zalicza do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Co do możliwości zaliczenia w ciężar kosztów uzyskania przychodów opłat za korzystanie z zezwoleń Spółka nie ma wątpliwości. Jednak moment, w którym możne je zaliczyć stanowi meritum zapytania.

Opłaty za korzystanie z zezwoleń detalicznych ponoszone są co roku w trzech ratach tj.:

  • I rata do 31 stycznia,
  • II rata do 31 maja,
  • III rata do 30 września.

Przy czym okres obowiązywania zezwolenia wynosi dwa lata.

Sposób ich wyliczeń określają odrębne przepisy, tj.:

  • ustawa z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j. Dz.U. z 2002r, nr 147, poz. 1231),
  • rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 13 czerwca 2001r. w sprawie rodzaju dokumentów wymaganych przy składaniu wniosku o wydanie zezwoleń na obrót hurtowy napojami alkoholowymi, wzorów wniosków oraz wzorów informacji o sprzedaży napojów alkoholowych (Dz. U. nr 60, poz. 614),
  • ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks Postępowania Administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2000r. nr 98, poz. 1071 ze zm.).

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż Spółka wszystkie zdarzenia związane z działalnością gospodarczą ewidencjonuje zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości w księgach rachunkowych (pełna księgowość).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w koszty uzyskania przychodów można zaliczyć każdą z rat w miesiącu jej poniesienia, czy koszt ten powinien być rozbity na okres obowiązywania zezwolenia tj. dwóch lat, czy na okres jednego roku...

Zdaniem wnioskodawcy, koszt ten powinien być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów w miesiącu poniesienia każdej raty opłaty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Kwestie kosztów uzyskania przychodów dla celów podatkowych reguluje art. 22 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). W myśl ogólnej zasady wyrażonej w ust. 1 tego przepisu kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Opłaty za korzystanie z zezwoleń na obrót napojami alkoholowymi niewątpliwie wiążą się z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą, a wręcz warunkują bezpośrednio uzyskiwanie legalnych przychodów z działalności, na wykonywanie której wymagane jest zezwolenie. Zatem wydatek poniesiony przez Spółkę z tytułu opłat za korzystanie z zezwoleń na obrót napojami alkoholowymi może stanowić koszt uzyskania przychodu prowadzonej przez wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej.

Odrębną kwestię związaną z rozliczeniem przedmiotowych opłat stanowi ustalenie momentu zaliczenia wydatków na ich poniesienie do kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 22 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, u podatników prowadzących księgi rachunkowe, koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 5a i 5b.

Z brzmienia art. 22 ust. 5c ww. ustawy wynika natomiast, iż koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Przy czym za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 5e, 6ba i 6bb (nie mających zastosowania), uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów (art. 22 ust. 5d ww. ustawy).

Mając na względzie, iż opłat za korzystanie z zezwolenia na obrót napojami alkoholowymi, nie można bezpośrednio powiązać z konkretnymi przychodami osiąganymi przez podatnika, jak również, iż dotyczą okresu nie przekraczającego roku podatkowego oraz zważywszy, iż dowody wpłaty (polecenia przelewu) należności z tytułu ww. opłat stanowić będą dokument, w oparciu o który koszt powyższy zostanie ujęty w prowadzonych przez Spółkę księgach rachunkowych - stanowią one koszt uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia w rozumieniu art. 22 ust. 5d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego przedstawione we wniosku stanowisko wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zważywszy na fakt, iż wnioskodawcą jest Spółka Jawna, niniejsza interpretacja, stosownie do postanowień m. in. art. 14k Ordynacji podatkowej jest wiążąca tylko dla Spółki, co oznacza, iż nie wywołuje bezpośrednio skutków dla wspólników tej Spółki.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj