Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-498/09/MU
z 31 sierpnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/415-498/09/MU
Data
2009.08.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
gospodarstwo rolne
sprzedaż gruntów
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Sprzedaż gruntów ornych.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2009 r. (data wpływu 1 czerwca 2009 r.) uzupełnionym pismami z dnia 28 lipca 2009 r. (data wpływu 30 lipca 2009 r.), z dnia 22 sierpnia 2009 r. ( data wpływu 25 sierpnia 2009 r.) i z dnia 24 sierpnia 2009 r. (data wpływu 26 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu sprzedaży nieruchomości - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 1 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismami z dnia 28 lipca 2009 r. (data wpływu 30 lipca 2009 r.), z dnia 22 sierpnia 2009 r. (data wpływu 25 sierpnia 2009 r.) i z dnia 24 sierpnia 2009 r. (data wpływu 26 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu sprzedaży nieruchomości.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


W 2008 r. po śmierci matki (zmarła 7 kwietnia 2008 r.), w postępowaniu spadkowym postanowieniem Sądu z dnia 3 września 2008 r. stał się Pan właścicielem gruntów ornych, położonych w G. Grunty te są IV i V klasy i nie są gruntami rolnymi a w planach zagospodarowania przestrzennego położone są na terenach zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej oraz częściowo w terenie przeznaczonym pod drogi. Przedmiotowa nieruchomość obejmuje działki nr 392/1, 392/2, 392/3 o łącznej powierzchni 0,2187 ha i jako nieruchomość gruntowa niezabudowana, bez ogrodzenia i uzbrojenia, objęta jest Księgą Wieczystą. Określenia „grunty orne” użył Pan na podstawie wyciągu z ewidencji gruntów otrzymanego ze Starostwa Powiatowego. Nadmienia Pan, iż Pana matka nie była rolnikiem i nie posiadała gospodarstwa rolnego. W zawiadomieniu o zmianach w danych ewidencji gruntów i budynków widnieje, że posiadała grunty o powierzchni 0,3402 ha. Pan również nie posiada gospodarstwa rolnego oraz nie prowadził i nie prowadzi żadnej działalności rolniczej. Ponieważ otrzymał Pan te grunty od najbliższej rodziny to nabycie ich zostało zwolnione z podatku od spadku. W tym roku zamierza Pan sprzedać część tych gruntów a uzyskane ze sprzedaży pieniądze przeznaczyć na inwestycje przy swoim domu na posesji. Zakres tych inwestycji ma objąć: położenie kostki brukowej z boku oraz w tylnej części budynku, instalację kolektorów słonecznych do podgrzewania wody ciepłej użytkowej. Ponadto wskazuje Pan, iż oprócz gruntów będących przedmiotem sprzedaży posiada Pan grunty o łącznej powierzchni 0,4660 ha, które nabył Pan w drodze spadku. Wskazuje Pan także, iż obecnie jest Pan na emeryturze i pobiera świadczenie z ZUS.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy wystąpi obowiązek zapłaty podatku od sprzedaży...
  2. Jeżeli wystąpi obowiązek zapłaty podatku to czy kwota ze sprzedaży będzie opodatkowana oddzielnie czy też będzie sumowana z kwotą wypłacanych świadczeń emerytalnych...
  3. W jakiej wysokości wystąpi podatek...
  4. Czy będzie możliwość odliczenia od kwoty sprzedaży, kosztów uzyskania przychodu poniesionych na inwestycje w ww. zakresie...
  5. Jaki będzie termin zapłacenia podatku...


Pana zdaniem,


  1. Otrzymane grunty od najbliższej rodziny powinny być zwolnione z opodatkowania.
  2. Podatek powinien być obliczony oddzielnie, a kwota ze sprzedaży nie powinna mieć wpływu na wysokość podatku płaconego od świadczeń emerytalnych.
  3. Wysokość podatku powinna wynieść 19% kwoty sprzedaży w związku z nabyciem gruntu w 2008 r.
  4. Powinna istnieć możliwość odliczenia kosztów.
  5. Termin płatności podatku upływa 30 kwietnia roku następnego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W kwestii zasad opodatkowania planowanego zbycia nieruchomości, należy stwierdzić, iż na mocy przepisu art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

Definiując pojęcie „gospodarstwo rolne’’ należy, w myśl art. 2 ust. 4 ww. ustawy, odnieść się do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 roku o podatku rolnym (Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.). Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej.


Z treści przywołanych przepisów wynika zatem, że zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od wystąpienia następujących przesłanek:


  • grunty te muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,
  • muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,
  • grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.


Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż przedmiotowe grunty nie wchodzą w skład gospodarstwa rolnego.


W związku z tym sprzedaż tych gruntów nie korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy. Tym samym sprzedaż przedmiotowych gruntów należy zakwalifikować do źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i od dochodu z tego źródła obliczyć podatek dochodowy według zasad określonych w treści art. 30e tej ustawy.

W myśl art. 30e ust. 1 ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Zgodnie z ust. 2 ww. art. 30e podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw. Podatek jest płatny w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45 tj. do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, w którym nastąpiło odpłatne zbycie (art. 30e ust. 4 cytowanej ustawy). Natomiast art. 30e ust. 5 ww. ustawy stanowi, iż dochód z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł.

Stosownie do przepisu art. 22 ust. 6c ww. ustawy koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania. Natomiast kosztami uzyskania przychodu w przypadku nieruchomości i praw, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób są, w myśl art. 22 ust. 6d ustawy, udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwota zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

W myśl art. 19 ust. 1 ww. ustawy, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe (potoczne) rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością).


Można do takich kosztów zaliczyć np.:


  • koszty wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego,
  • prowizje pośredników w sprzedaży nieruchomości,
  • koszty ogłoszeń w prasie związanych z zamiarem sprzedaży nieruchomości,
  • wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej, koszty i opłaty sądowe.


Z zacytowanych przepisów wynika, że do kosztów uzyskania przychodu może Pan zaliczyć tylko i wyłącznie wydatki, które zwiększyły wartość odziedziczonej nieruchomości poniesione w czasie jej posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn.

Nie sposób natomiast uznać za koszty uzyskania przychodu wydatków, które zostały poniesione po sprzedaży i dotyczą innej nieruchomości, gdyż koszty te nie spełniają dyspozycji zawartej w art. 22 ust. 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Reasumując, mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz stan prawny w tym zakresie stwierdzić należy, iż:


  1. zbycie gruntu stanowi źródło przychodu, z którego dochód podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym stosownie do zasad określonych w art. 30e ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  2. dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł (art. 30e ust. 5 ww. ustawy),
  3. podatek dochodowy od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), wynosi 19% podstawy obliczenia podatku (art. 30e ust. 1 ww. ustawy),
  4. wydatki, które poniesie Pan po sprzedaży gruntu na położenie kostki brukowej i instalację kolektorów słonecznych do podgrzewania wody ciepłej użytkowej, nie stanowią kosztów uzyskania przychodu ponieważ nie spełniają dyspozycji zawartej w art. 22 ust. 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  5. podatek jest płatny w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45 tj. do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, w którym nastąpiło odpłatne zbycie (art. 30e ust. 4 cytowanej ustawy).


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj