Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-343/09/PP
Data
2009.06.22
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
działki rolne
gospodarstwo rolne
grunty rolne
nieruchomość rolna
opodatkowanie
Istota interpretacji
Czy zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych, dochód ze sprzedaży części gospodarstwa rolnego w skład którego wchodzi grunt o powierzchni 0,3085 ha oraz budynek mieszkalny wraz z infrastrukturą jest wolny od podatku?
Wniosek ORD-IN
936 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2009r. (data wpływu do tut. Biura 23 marca 2009r.), uzupełnionym w dniu 29 kwietnia 2009r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego ze sprzedaży części gospodarstwa rolnego – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 23 marca 2009r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego ze sprzedaży części gospodarstwa rolnego. Wniosek ten nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 21 kwietnia 2009r. wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek został uzupełniony w dniu 29 kwietnia 2009r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
W 1976 roku Spółdzielnia zakupiła gospodarstwo rolne o powierzchni 2,08 ha wraz z zabudowaniami dla potrzeb działalności rolniczej własnego zakładu gospodarki rolnej. Decyzją Naczelnika Miasta i Gminy z dnia 30 maja 1979r. Spółdzielnia przekazała w użytkowanie na czas nieokreślony gospodarstwo Stadninie Koni za opłatą roczną wynoszącą 1,5% wartości nieruchomości . W roku 1989 Stadnina Koni przekazała to gospodarstwo Agencji Nieruchomości Rolnych Skarbu Państwa. Spółdzielnia zwracała się kilkakrotnie do Agencji o zwrot całej nieruchomości, jednak pod warunkiem wykwaterowania przez Agencję ludzi korzystających z mieszkań w znajdującym się tam budynku, którzy nigdy nie byli związani ze Spółdzielnią. W dniu 15 grudnia 2008r. Agencja Nieruchomości Rolnych zwróciła się do Spółdzielni o wykup części nieruchomości obejmującej budynek mieszkalny wraz z infrastrukturą i gruntem niezbędnym o powierzchni 0,3085 ha. Walne Zgromadzenie Spółdzielni i Rada Nadzorcza wyrazili zgodę na podział, a następnie sprzedaż całego gospodarstwa. Po dokonaniu scalenia działek 137, 139 i 140, a następnie podział na dwie działki 140/1 i 140/2, dokonano sprzedaży części gospodarstwa obejmującego działkę 140/1 o powierzchni 0,3085 ha Agencji Nieruchomości Rolnych za cenę 129.163 zł zgodnie z operatem szacunkowym z dnia 3 listopada 2008r. Spółdzielnia cały czas była i nadal jest podatnikiem podatku rolnego. W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż część gospodarstwa rolnego będącego przedmiotem umowy kupna-sprzedaży obejmującego działkę 140/1 o powierzchni 0,3085 ha stanowią pastwiska trwałe i użytki rolne zabudowane, przeznaczone na cele rolnicze.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych, dochód ze sprzedaży części gospodarstwa rolnego w skład którego wchodzi grunt o powierzchni 0,3085 ha oraz budynek mieszkalny wraz z infrastrukturą jest wolny od podatku...
Zdaniem Wnioskodawcy dochód uzyskany ze sprzedaży części gospodarstwa rolnego jest zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych ponieważ zostały spełnione warunki określone ustawą tj.: - całe gospodarstwo rolne o powierzchni 2,08 ha jest własnością Spółdzielni od 1976 roku,
- gospodarstwo figuruje w ewidencji gruntów jako użytki rolne objęte podatkiem rolnym,
- Spółdzielnia jest podatnikiem podatku rolnego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm. – zwanej dalej „updop”) wolne od podatku są dochody z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy dochodu uzyskanego ze sprzedaży, jeżeli sprzedaż ta następuje przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości.
Z treści powyższego przepisu wynika, że ustawodawca określił trzy przesłanki warunkujące zastosowanie zwolnienia: - podatnik dokonał odpłatnego zbycia nieruchomości w drodze umowy sprzedaży,
- przedmiotem sprzedaży była całość lub część nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego,
- w momencie sprzedaży upłynęło 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości.
Z postanowień art. 2 ust. 4 updop wynika, że ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym. Zgodnie z przepisami art. 1 i 2 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.) za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, przy czym łączna powierzchnia tych gruntów przekracza 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, a stanowią one własność lub znajdują się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej. Jeśli natomiast chodzi o rozumienie pozostałych pojęć, które występują w przepisach art. 17 ust. 1 pkt 1 updop, a nie są przez tę ustawę zdefiniowane, to zgodnie z zasadami wykładni systemowej, należy przyjąć ich znaczenie wynikające z ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Dotyczy to m. in. sprzedaży, pod którą na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy rozumieć umowę uregulowaną w Tytule XI Księgi trzeciej Kodeksu cywilnego, w szczególności w art. 535 Kodeksu cywilnego, który stanowi, że przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. Zwolnieniem określonym w art. 17 ust. 1 pkt 1 updop objęty jest zatem wyłącznie dochód uzyskany z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Z przedmiotowego stanu faktycznego wynika, że Spółdzielnia zakupiła w 1976 roku gospodarstwo rolne o powierzchni 2,08 ha, jest podatnikiem podatku rolnego i część nieruchomości rolnej stanowiącej pastwiska trwałe i użytki rolne zabudowane sprzedała. Zatem dochód ze sprzedaży części gospodarstwa rolnego w skład którego wchodzi grunt o powierzchni 0,3085 ha oraz budynek mieszkalny wraz z infrastrukturą, na zasadzie art. 17 ust. 1 pkt 1 updop, jest wolny od podatku dochodowego od osób prawnych.
Stanowisko Spółdzielni jest zatem prawidłowe.
Do wniosku Spółdzielnia dołączyła plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem podanym we wniosku.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Augustyna Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
|