Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-640/09/AZ
z 24 czerwca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-640/09/AZ
Data
2009.06.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
odliczenia
podatek naliczony
zadania publiczne
zadania własne


Istota interpretacji
Możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą „Nowoczesne urządzenia dydaktyczne i pomoce naukowe w Wyższej Szkole gwarancją wzrostu jakości i dostępność do kształcenia na poziomie wyższym”.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2009r. (data wpływu 15 czerwca 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą „Nowoczesne urządzenia dydaktyczne i pomoce naukowe w Wyższej Szkole. gwarancją wzrostu jakości i dostępność do kształcenia na poziomie wyższym”– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 czerwca 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą „Nowoczesne urządzenia dydaktyczne i pomoce naukowe w Wyższej Szkole. gwarancją wzrostu jakości i dostępność do kształcenia na poziomie wyższym”.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest płatnikiem VAT. Pismem z dnia 3 czerwca 2009r. z Urzędu Marszałkowskiego Województwa . Wnioskodawca został poinformowany, iż zgodnie z uchwałą nr 1150/270/III/2009 Zarządu Województwa projekt pod nazwą „Nowoczesne urządzenia dydaktyczne i pomoce naukowe w Wyższej Szkole gwarancją wzrostu jakości i dostępności do kształcenia na poziomie wyższym” realizowany przez Wnioskodawcę został zakwalifikowany do dofinansowania w zakresie Działania 8.1. Infrastruktura szkolnictwa wyższego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa. (PRO W) na lata 2007-2013.

Głównym przedmiotem projektu jest zakup wyposażenia i sprzętu dydaktycznego na potrzeby aktualnie prowadzonych oraz nowo utworzonych kierunków kształcenia. Całe zakupione wyposażenie i sprzęt dydaktyczny związany jest ze sprzedażą zwolnioną - dotyczy świadczonych usług edukacyjnych na rzecz studentów Wnioskodawcy (PKWiU 85.42 usługi szkół wyższych).

Zgodnie z wymogami art. 8 Rozporządzenia Komisji (WE) nr 1828/2006 z dnia 8 grudnia 2006r. określającym przepisy wykonawcze do Rozporządzenia (WE) nr 1083/2006 odnośnie obowiązków informacyjnych i komunikacyjnych stosowanych przez Państwa Członkowskie w ramach projektu przewidziano również przeprowadzenie działań promocyjnych, a w nich między innymi: zakup tablic informacyjnych, naklejek na zakupione w ramach projektu wyposażenie i pomoce naukowe, wykonanie plakatów i ulotek informujących o dofinansowaniu tych zakupów ze środków Unii Europejskiej.

Jednocześnie w ramach projektu zawarto wydatek na przygotowanie studium wykonalności projektu tj. wymaganej części dokumentacji wniosku o dofinansowanie powyższego projektu.

Zgodnie z Artykułem 7 ust. 1 lit. d Rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego I Rady z dnia 5 lipca 2006r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1783/1999, nie jest kosztem kwalifikowanym w ramach projektu podatek od towarów i usług (VAT) jeśli podlega zwrotowi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu po nazwą „Nowoczesne urządzenia dydaktyczne i pomoce naukowe w Wyższej Szkole. gwarancją wzrostu jakości i dostępności do kształcenia na poziomie wyższym” realizowanego przez Wyższą Szkołę w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego zawartego w zakupach wyposażenia i sprzętu dydaktycznego na potrzeby prowadzonej dydaktyki (usług edukacyjnych) oraz wydatków dotyczących przeprowadzenia promocji i przygotowania studium wykonalności tego projektu ...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Wnioskodawca stoi na stanowisku, że brak jest podstaw do odliczenia podatku naliczonego VAT z podatku od towarów i usług należnego w związku z realizacją projektu po nazwą „Nowoczesne urządzenia dydaktyczne i pomoce naukowe w Wyższej Szkole gwarancją wzrostu jakości i dostępności do kształcenia na poziomie wyższym” realizowanego przez Wnioskodawcę w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego zawartego w zakupach wyposażenia i sprzętu dydaktycznego na potrzeby prowadzonej dydaktyki oraz wydatków dotyczących przeprowadzenia promocji i przygotowania studium wykonalności tego projektu jako związanych ze sprzedażą niepodlegającą opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca będzie realizował projekt pod nazwą „Nowoczesne urządzenia dydaktyczne i pomoce naukowe w Wyższej Szkole gwarancją wzrostu jakości i dostępności do kształcenia na poziomie wyższym” dofinansowany w zakresie Działania 8.1. Infrastruktura szkolnictwa wyższego z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa. (PRO W) na lata 2007-2013.

Głównym przedmiotem projektu jest zakup wyposażenia i sprzętu dydaktycznego na potrzeby aktualnie prowadzonych oraz nowo utworzonych kierunków kształcenia.

W ramach projektu przewidziano również przeprowadzenie działań promocyjnych, a w nich między innymi: zakup tablic informacyjnych, naklejek na zakupione w ramach projektu wyposażenie i pomoce naukowe, wykonanie plakatów i ulotek informujących o dofinansowaniu tych zakupów ze środków Unii Europejskiej. Jednocześnie w ramach projektu zawarto wydatek na przygotowanie studium wykonalności projektu tj. wymaganej części dokumentacji wniosku o dofinansowanie powyższego projektu.

Wnioskodawca wskazał, iż całe zakupione wyposażenie i sprzęt dydaktyczny związany jest ze sprzedażą zwolnioną - dotyczy świadczonych usług edukacyjnych na rzecz studentów Wnioskodawcy (PKWiU 85.42 usługi szkół wyższych).

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT zwalnia się z podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 7 załącznika wymienione zostały usługi w zakresie edukacji sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 80.

Mając więc na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stwierdzić należy iż w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług, jakim jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, bowiem zakupione w związku z realizacja projektu towary i usługi wykorzystywane będą do świadczenie usług zwolnionych z opodatkowania.

W konsekwencji Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą „Nowoczesne urządzenia dydaktyczne i pomoce naukowe w Wyższej Szkole. gwarancją wzrostu jakości i dostępność do kształcenia na poziomie wyższym”. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Bowiem przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004r.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy zauważyć, że Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny w postaci braku podstaw do odliczenia podatku VAT, jednakże z innej podstawy prawnej. Podkreślenia wymaga fakt, iż realizowane przez Wnioskodawcę usługi edukacyjne podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, jednakże jak sam wskazał Wnioskodawca korzystają ze zwolnienia z podatku. Zatem brak możliwości odliczenia spowodowany jest przeznaczeniem dokonanych zakupów do wykonywania czynności zwolnionych z podatku, a nie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w B., ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj