Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-368/09-4/MP
z 7 sierpnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-368/09-4/MP
Data
2009.08.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Skala podatkowa

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Szczególne zasady ustalania dochodu --> Wykaz zasad

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Nieograniczony obowiązek podatkowy


Słowa kluczowe
Cypr
dochody uzyskiwane za granicą
podwójne opodatkowanie
rachunek bankowy
umowa o pracę


Istota interpretacji
Czy zeznanie podatkowe PIT-36 za rok 2008 jest prawidłowo wypełnione?
Czy dochody z Cypru Wnioskodawca powinien wykazać wg art. 24 ust. 1a) zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską i Cyprem, zastosować zwolnienie wg art. 27 ust. 8 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i zastosować stopę procentową oraz wykazać dochody w pozycji 168 zeznania rocznego, czy może Wnioskodawca powinien wykazać i połączyć dochody uzyskane w kraju z dochodami uzyskanymi z Cypru wg art. 27 ust. 9 i 9a) oraz wykazać w zeznaniu rocznym w poz. 64 i 66?



Wniosek ORD-IN 604 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 27.05.2009 r. (data wpływu ), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu wykazania w zeznaniu podatkowym dochodów uzyskanych z zagranicy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27.05.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu wykazania w zeznaniu podatkowym dochodów uzyskanych z zagranicy.

Pismem z dnia 29.06.2009 r. Nr IPPB4/415-368/09-2/MP wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez złożenie podpisu na kserokopii wniosku. Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W 2008 r. Wnioskodawca otrzymał dochód na rachunek bankowy od firmy cypryjskiej za umowę zlecenie. Podatek dochodowy na Cyprze nie jest wymagany, w związku z tym Wnioskodawca go nie zapłacił. Wnioskodawca jest rezydentem Rzeczypospolitej Polskiej. W Polsce pracuje na umowę o pracę od kilku lat. Od dochodów uzyskanych na terytorium Polski pobierany jest podatek dochodowy. Wnioskodawca wskazuje, że mieszkając w jednym państwie wykonywał pracę dla firmy cypryjskiej, która nie ma siedziby w Polsce. Pociągnęło to za sobą konieczność uwzględnienia klauzuli w sprawie unikania podwójnego opodatkowania (Dz. U. Nr 117, poz. 523 Umowa między rządem Polski i Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania). W zeznaniu rocznym PIT-36 za 2008 r. Wnioskodawca wykazał, oprócz dochodów uzyskanych na terenie Polski, dochody uzyskane na Cyprze w pozycji 64 i 66 ww. zeznania podatkowego, jako dochody osiągnięte za granicą, o które zwiększona jest podstawa obliczenia podatku wg art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dochody z Cypru Wnioskodawca wykazał w informacji o wysokości dochodów zagranicznych w załączniku PIT/ZG w pozycji 16 – działalność wykonywana osobiście.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zeznanie podatkowe PIT-36 za rok 2008 jest prawidłowo wypełnione...

Czy dochody z Cypru Wnioskodawca powinien wykazać wg art. 24 ust. 1a) zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską i Cyprem, zastosować zwolnienie wg art. 27 ust. 8 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i zastosować stopę procentową oraz wykazać dochody w pozycji 168 zeznania rocznego, czy może Wnioskodawca powinien wykazać i połączyć dochody uzyskane w kraju z dochodami uzyskanymi z Cypru wg art. 27 ust. 9 i 9a) oraz wykazać w zeznaniu rocznym w poz. 64 i 66...

Zdaniem Wnioskodawcy, w zeznaniu podatkowym PIT-36 za 2008 r. powinien wykazać dochody z Cypru wg stopy procentowej w pozycji 168 zeznania rocznego, ponieważ wg umowy podwójnego opodatkowania dwóch krajów Polski i Cypru, dochody te są zwolnione z opodatkowania w Polsce. Dochody uzyskane na Cyprze powinienem wykazać w załączniku do zeznania rocznego – PIT/ZG w pozycji 15 wg art. 27 ust. 8 ustawy, a nie jak wykazał w zeznaniu podatkowym PIT-36 w załączniku PIT/ZG w pozycji 16 wg art. 27 ust. 9 i 9a) ustawy, ponieważ te artykuły stosuje się do krajów, z którymi Polska nie podpisała umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl przepisu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Jednakże powyższy przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, o czym stanowi art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na podstawie art. 15 ust. 1 umowy z dnia 04.06.1992 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1993 r. Nr 117, poz. 523) z zastrzeżeniem postanowień artykułów 16, 18, 19 i 20 niniejszej umowy, pensje, płace i inne podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie (w Polsce) osiąga z pracy najemnej, będą podlegać opodatkowaniu tylko w tym Państwie (w Polsce), chyba że praca wykonywana jest w drugim Umawiającym się Państwie (na Cyprze). Jeżeli praca jest tam wykonywana, to osiągane za nią wynagrodzenie może być opodatkowane w drugim Państwie (na Cyprze).

Jednakże, zgodnie z art. 15 ust. 2 umowy, bez względu na postanowienia art. 15 ust. 1, wynagrodzenia, jakie osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie (w Polsce) osiąga z pracy najemnej, wykonywanej w drugim Umawiającym się Państwie, (na Cyprze), podlegają opodatkowaniu tylko w pierwszym Państwie (w Polsce), jeżeli odbiorca przebywa w drugim Państwie przez okres lub okresy nie przekraczające łącznie 183 dni podczas każdorazowego dwunastomiesięcznego okresu oraz wynagrodzenia są wypłacane przez pracodawcę lub w imieniu pracodawcy, który nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w drugim Państwie, i wynagrodzenia nie są wypłacane przez zakład lub stałą placówkę, którą pracodawca posiada w drugim Państwie.

Na podstawie art. 24 ust. 1 lit. a) wymienionej umowy, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany na Cyprze, to Polska będzie, z zastrzeżeniem postanowień lit. b), zwalniać taki dochód lub majątek od opodatkowania.

Wobec wyżej powołanych regulacji, dochód osoby mającej zamieszkanie na terytorium Polski z wynagrodzenia uzyskanego na Cyprze z tytułu umowy zlecenia, może być opodatkowany w państwie źródła, tj. na Cyprze oraz w państwie rezydencji, tj. w Polsce. Jednocześnie w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu tego dochodu w Polsce, zgodnie z art. 24 ust. 1 lit. a) należy zastosować określoną w umowie metodę unikania podwójnego opodatkowania, w tym wypadku jest to tzw. metoda wyłączenia z progresją. Stosownie do tej metody, jeżeli podatnik, który jest polskim rezydentem, osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami dwustronnej umowy może być opodatkowany na Cyprze, to Polska będzie zwalniać taki dochód lub majątek od opodatkowania.

Zasady obliczania podatku w przypadku, gdy umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania przewiduje metodę wyłączenia z progresją określa art. 27 ust. 8 wskazanej ustawy, zgodnie z którym, jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy, oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu, zgodnie z ust. 1, osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych - podatek określa się w następujący sposób:

  1. do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1,
  2. ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów,
  3. ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Stosownie do art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 7 i 8.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż w 2008 r. Wnioskodawca mieszkając w jednym państwie (Polsce) wykonywał pracę dla firmy cypryjskiej, która nie ma siedziby w Polsce. Pociągnęło to za sobą konieczność uwzględnienia klauzuli w sprawie unikania podwójnego opodatkowania. W zeznaniu rocznym PIT-36 za 2008 r. Wnioskodawca wykazał, oprócz dochodów uzyskanych na terenie Polski, dochody uzyskane na Cyprze w pozycji 64 i 66 ww. zeznania podatkowego, jako dochody osiągnięte za granicą, o które zwiększona jest podstawa obliczenia podatku wg art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dochody z Cypru Wnioskodawca wykazał w informacji o wysokości dochodów zagranicznych w załączniku PIT/ZG w pozycji 16 – działalność wykonywana osobiście.

Biorąc powyższe pod uwagę, dochody uzyskane za granicą Wnioskodawca winien wykazać w zeznaniu podatkowym PIT-36, w części H „Obliczenie podatku” w wierszu zatytułowanym „Dochody osiągnięte za granicą, o które zwiększona jest podstawa obliczenia podatku do ustalenia stopy procentowej”. Pozycje 168 i 169 wypełniają podatnicy, którzy w roku podatkowym oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu uzyskali dochody ze źródeł przychodów położonych za granicą, do których zgodnie z postanowieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania ma zastosowanie metoda wyłączenia z progresją. Dochód uzyskany z zagranicy Wnioskodawca wykazuje w załączniku do zeznania PIT-36 na formularzu PIT/ZG w części C „Działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 13 ustawy (w tym umowy o dzieło i zlecenia)”. PIT/ZG stanowi załącznik do zeznania zawierający w swej treści informacje o wysokości dochodów z zagranicy i zapłaconym podatku w roku podatkowym.

W załączniku PIT/ZG należy wykazać dochód, do którego ma zastosowanie metoda wyłączenia z progresją (poz. 15), czyli dochód, który nie będzie podlegał opodatkowaniu w Polsce, ale którego wysokość ma wpływ na ustalenie stopy procentowej, która będzie zastosowana do opodatkowania dochodu podlegającego opodatkowaniu w Polsce.

Końcowo dodać należy, że przedmiotem niniejszej interpretacji nie jest ocena zasadności poboru podatku w przedmiotowej sprawie przez stronę cypryjską, lecz ustosunkowanie się do stanowiska Wnioskodawcy w oparciu o przedstawiony stan faktyczny.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Ponadto jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj