Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-878/08/KB
z 28 stycznia 2009 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-878/08/KB
Data
2009.01.28
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
pomoc publiczna
specjalna strefa ekonomiczna
zwolnienie
Istota interpretacji
sposób wyliczenia wartości pomocy publicznej w formie zwolnienia z podatku dochodowego w związku z prowadzeniem pozarolniczej działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej oraz wpływu poniesienia wydatków inwestycyjnych o wartości przewyższającej kwotę określoną w zezwoleniu na maksymalną wysokość ww. zwolnienia
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana D., przedstawione we wniosku z dnia 31 października 2008r. (data wpływu do tut. Biura – 03 listopada 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu wyliczenia wartości pomocy publicznej w formie zwolnienia z podatku dochodowego w związku z prowadzeniem pozarolniczej działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej oraz wpływu poniesienia wydatków inwestycyjnych o wartości przewyższającej kwotę określoną w zezwoleniu na maksymalną wysokość ww. zwolnienia – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 03 listopada 2008r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu wyliczenia wartości pomocy publicznej w formie zwolnienia z podatku dochodowego w związku z prowadzeniem pozarolniczej działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej oraz wpływu poniesienia wydatków inwestycyjnych o wartości przewyższającej kwotę określoną w zezwoleniu na maksymalną wysokość ww. zwolnienia. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny: Wnioskodawca prowadzi wraz ze wspólnikiem działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej. Spółka jest małym przedsiębiorcą w rozumieniu art. 2 załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 70/2001 z dnia 12 stycznia 2001r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. UE L 10 z 13 stycznia 2001r.) w brzmieniu nadanym rozporządzeniem Komisji (WE) nr 364/2004 z dnia 25 lutego 2004r. zmieniającym rozporządzenie Komisji (WE) nr 70/2001 i rozszerzającym jego zakres w celu włączenia pomocy dla badań i rozwoju (Dz. Urz. UE L 63 z 28 lutego 2004r.). 20 marca 2006r. wnioskodawca i jego wspólnik otrzymali zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, zmienione następnie Decyzją Ministra Gospodarki z dnia 21 grudnia 2006r. Zezwolenie obejmuje działalność produkcyjną, handlową i usługową w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie specjalnej strefy ekonomicznej określonych w pozycjach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wymienionych w zezwoleniu. W zezwoleniu zostały wymienione warunki prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy dotyczące m. in. poniesienia wydatków inwestycyjnych w wysokości co najmniej 1.200.000 zł do 30 czerwca 2007r. oraz zatrudnienia 8 nowych pracowników do 30 czerwca 2008r. Wnioskodawca spełnił te warunki w terminie, a dodatkowo poniósł w związku z inwestycją prowadzoną w strefie wydatki wyższe niż wymagane zezwoleniem. Wnioskodawca korzysta obecnie z pomocy publicznej w formie zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu prowadzenia działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt. 63a ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Zdaniem wnioskodawcy: Ad. 1 Przy ustalaniu własnego stanowiska w sprawie wnioskodawca brał pod uwagę następujące przepisy:
Z przytoczonych regulacji wynika jednoznacznie, że pomoc publiczna w formie zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych przysługująca wnioskodawcy z tytułu prowadzenia działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej jest równa wartość niezapłaconego podatku dochodowego od osób fizycznych (stanowiącej EDB) w związku z prowadzeniem działalności na terenie strefy na podstawie zezwolenia. Biorąc pod uwagę fakt, że Spółka jest małym przedsiębiorcą, maksymalna wartość podatku niezapłaconego w sumie przez wnioskodawcę i jego wspólnika powinna zostać ustalona jako 65% poniesionych przez nich kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą (kwalifikowanych wydatków inwestycyjnych zgodnie z odpowiednimi przepisami). Na poparcie swojego stanowiska wnioskodawca powołał:
Ad. 2 Zdaniem wnioskodawcy jeżeli Spółka poniesie wydatki kwalifikowane w rozumieniu odpowiednich przepisów w kwocie wyższej niż wskazana w Zezwoleniu, to wnioskodawca oraz jego wspólnik będą uprawnieni do korzystania z pomocy publicznej w odniesieniu do tych wyższych wydatków (z uwzględnieniem maksymalnej intensywności pomocy w wysokości 65% oraz pod warunkiem spełnienia pozostałych warunków określonych w Rozporządzeniu, Zezwoleniu i innych przepisach regulujących udzielanie pomocy publicznej podmiotom prowadzącym działalność na terenie strefy). Stanowisko to wnioskodawca opiera na następujących przesłankach:
Biorąc zatem pod uwagę fakt, że ani zezwolenie ani pozostałe przepisy regulujące zasady korzystania z pomocy publicznej z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej nie zawierają górnego limitu wydatków kwalifikowanych, wnioskodawca stoi na stanowisku, że przysługująca mu i jego wspólnikowi maksymalna wysokość pomocy publicznej w formie zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych powinna zostać określona jako 65% wszystkich kosztów kwalifikowanych zgodnie z odpowiednimi przepisami, również tych poniesionych w związku z inwestycją w Strefie ponad minimalny próg 1.200.000 zł określony w zezwoleniu. Na poparcie swojego stanowiska wnioskodawca powołał:
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.) dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stosownie do treści art. 16 ust. 1 ww. ustawy podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej, zwane dalej "zezwoleniem". W myśl art. 16 ust. 2 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym do 3 sierpnia 2008r.) zezwolenie określa przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki dotyczące w szczególności:
Stosownie do treści art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 30 maja 2008r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. Nr 118, poz. 746) zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie stref wydane przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy (tj. przed 4 sierpnia 2008r.) zachowują moc. Do zezwoleń tych stosuje się przepisy art. 19 ust. 4 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych w brzmieniu dotychczasowym, tj. obowiązującym do 3 sierpnia 2008r. (art. 4 ust. 2 ustawy zmieniającej). Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5a-5c, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ww. ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie niniejszego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Zwolnienie to przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy (art. 21 ust. 5a wyżej cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). W myśl art. 5 ww. ustawy z dnia 30 maja 2008r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na postawie art. 4 ust. 1, art. 5a ust. 1, art. 9 ust. 1 i art. 20 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych w brzmieniu obowiązującym do 3 sierpnia 2008r. – zachowują moc do czasu wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 4 ust. 1 i 4, art. 9 oraz art. 20 ust. 1 ww. ustawy, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy (tj. od 4 sierpnia 2008r.). Dla wskazanej we wniosku Specjalnej Strefy Ekonomicznej przepisem wykonawczym wydanym na podstawie art. 4 ust. 1 ww. ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych (w brzmieniu obowiązującym do 3 sierpnia 2008r.) jest rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 31 stycznia 2007r. w sprawie k. specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. z 2007r. Nr 17, poz. 97 ze zm.). Jednakże w myśl § 10 ww. rozporządzenia do przedsiębiorcy, który posiada zezwolenie wydane przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, stosuje się dotychczasowe warunki udzielania pomocy regionalnej. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca otrzymał Zezwolenie na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej 20 marca 2006r. a zatem przed wejściem w życie ww. rozporządzenia. Wobec powyższego stwierdzić należy, iż w odniesieniu do wnioskodawcy zastosowanie znajdą przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004r. w sprawie k. specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 220, poz. 2232 ze zm.). W myśl § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia z dnia 14 września 2004r. pomoc regionalna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) albo na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) stanowi pomoc regionalną z tytułu:
Zgodnie z § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia z dnia 14 września 2004r. z wyłączeniem przedsiębiorców, o których mowa w art. 5 ust. 2 ww. ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. Nr 188, poz. 1840 oraz z 2004 r. Nr 123, poz. 1291), maksymalna intensywność pomocy regionalnej określona w § 3 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 2-4, wynosi:
W przypadku pomocy regionalnej udzielanej małemu lub średniemu przedsiębiorcy, w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia nr 70/2001/WE z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001), z wyłączeniem przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą w sektorze transportu, maksymalną intensywność pomocy podwyższa się o 15 punktów procentowych brutto (§ 4 ust. 2 ww. rozporządzenia). Szczegółowy sposób obliczania wartości pomocy publicznej reguluje rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 2004r. w sprawie szczegółowego sposobu obliczania wartości pomocy publicznej udzielanej w różnych formach (Dz. U. z 2004r. Nr 194, poz. 1983 ze zm.). W myśl § 4 pkt 1 lit. b tego rozporządzenia wartość pomocy w przypadku zwolnienia dochodu w podatku dochodowym jest równa różnicy między kwotą podatku należnego bez uwzględnienia obniżenia podstawy opodatkowania a kwotą podatku po jej obniżeniu. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca otrzymał Zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, w której została określona minimalna wysokość nakładów inwestycyjnych, jaką wnioskodawca zobowiązany jest ponieść. Kwota ta stanowi dolny limit, w związku z którym wnioskodawca uprawniony jest do korzystania z pomocy publicznej. Oznacza to, że rzeczywiste nakłady inwestycyjne nie mogą być niższe niż określone w zezwoleniu. Mając na względzie cyt. wyżej przepisy stwierdzić należy, iż w sytuacji gdy wnioskodawca poniesie wydatki w kwocie wyższej od wskazanej w zezwoleniu będzie miał prawo do dalszego korzystania z tej pomocy. Jednakże wartość otrzymanej pomocy publicznej nie może przekroczyć maksymalnej wartości dopuszczalnej regionalnej pomocy publicznej, która w przypadku wnioskodawcy wynosi maksymalnie 65% (50% + 15%) wszystkich kosztów kwalifikowanych.. Wysokość udzielonej wnioskodawcy pomocy publicznej będzie natomiast odpowiadać różnicy między kwotą podatku należnego bez uwzględniania zwolnienia a kwotą podatku po jego uwzględnieniu. Pamiętać przy tym należy, iż wysokość dochodu zwolnionego od podatku każdy ze wspólników spółki cywilnej określa proporcjonalnie do jego prawa w udziale w zysku tejże spółki. Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa w udziale w zysku oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku są równe. Zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki nie będącej osobą prawną (art. 8 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy). Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ul. Rakowicka 10, 31 – 511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.