Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-894/08-2/AK
z 24 grudnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-894/08-2/AK
Data
2008.12.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane


Słowa kluczowe
ewidencja
kasa rejestrująca


Istota interpretacji
Czy w świetle zapisów § 2 pkt 2 rozporzadzenia Ministra Finansów z 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących w związku z poz. 15 i 38 załącznika do powołanego rozporządzenia, wynajmujący są zwolnieni z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot należnego podatku przy zastosowaniu kas rejestrujących?



Wniosek ORD-IN 569 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2008 r. (data wpływu 1 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących w związku ze świadczeniem usług wynajmu nieruchomości - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 1 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących w związku ze świadczeniem usług wynajmu nieruchomości.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W budynku stanowiącym współwłasność 5 osób fizycznych, znajdują się lokale użytkowe i mieszkalne. Dwie z tych osób z racji wielkości posiadanych udziałów we współwłasności i osiąganych przychodów, zobowiązane są do wystawiania faktur VAT (w przypadku lokali użytkowych), a trzy pozostałe - jeden rachunek za usługi najmu. Wszyscy najemcy wpłacają czynsz i opłaty eksploatacyjne na rachunek osobisty jednego ze współwłaścicieli, opisując na dowodach wpłat okres za jaki opłaty są dokonywane. Jedną wpłatę dokonuje komornik za pośrednictwem poczty. Na najem lokali użytkowych i mieszkalnych z czynszem wolnym są zawarte pisemne umowy. Na lokale z czynszem regulowanym (dawne przydziały administracyjne), współwłaściciele nieruchomości wystawiają pisemne zawiadomienia o wysokości czynszu i opłat eksploatacyjnych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w świetle zapisów § 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących w związku z poz. 15 i 38 załącznika do powołanego rozporządzenia, wynajmujący są zwolnieni z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot należnego podatku przy zastosowaniu kas rejestrujących...

Zdaniem Wnioskodawczyni, o ile wszystkie wpłaty z tytułu czynszu i opłat eksploatacyjnych za lokale mieszkalne oraz użytkowe dokonywane są przelewami na konto osobiste jednego ze współwłaścicieli bądź przekazami pocztowymi, wszyscy współwłaściciele nieruchomości świadczący usługi w zakresie wynajmowania lokali mieszkalnych i użytkowych na własny rachunek, są zwolnieni z obowiązku ewidencjonowania obrotu i podatku przy zastosowaniu kas rejestrujących.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jednocześnie w art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy, zawarto upoważnienie dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do zwolnienia w drodze rozporządzenia na czas określony niektórych grup podatników oraz niektórych czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1 ustawy, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących poszczególnych czynności i podatników zawarte są obecnie w § 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720).


W myśl § 2 pkt 1 tego rozporządzenia, zwalnia się do dnia 31 grudnia 2008 r. z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Natomiast zgodnie z § 2 pkt 2 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 października 2008 r. - czynności objęte do dnia 30 czerwca 2008 r. zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807), których nie dotyczą poz. 5, 9, 15, 16, 18-20, 23 załącznika do niniejszego rozporządzenia.

W poz. 15 załącznika do ww. rozporządzenia, wymieniono usługi o symbolu PKWiU ex 70.2 usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek - których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturą - jako zwolnione z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących. Przepis ten dotyczy zarówno zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania nieruchomości o charakterze mieszkalnym jak i niemieszkalnym.

Na mocy § 17 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337.), za fakturę uznaje się również rachunki, o których mowa w art. 87-88 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), wystawiane przez podatników nieobowiązanych do wystawiania faktur według zasad określonych w § 4, 5, 7-14, 16-20 i 22.

Zatem, Zainteresowana mogłaby korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, na podstawie poz. 15 załącznika do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących do dnia 31 grudnia 2008 r., pod warunkiem, że już od dnia 1 lipca 2008 r., tj. od momentu wejścia w życie rozporządzenia przy każdorazowym świadczeniu usług najmu nieruchomości wystawiała faktury (rachunki). Podkreślić należy, iż przepis ten zwalnia z obowiązku ewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej wyłącznie usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości, nie dotyczy zatem innych czynności jeśli nie stanowią one integralnej części najmu nieruchomości.

Z kolei w pozycji 38 załącznika do cyt. rozporządzenia, wskazano świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła2) - jako zwolnione z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących do dnia 31 grudnia 2008 r. Przy czym 2) oznacza, że uregulowanie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 lipca 2008 r. na kasie rejestrującej.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni świadczy usługi polegające na wynajmowaniu nieruchomości. Nieruchomości te mają charakter mieszkalny i użytkowy. Wszyscy najemcy wpłacają czynsz i opłaty eksploatacyjne na rachunek osobisty jednego ze współwłaścicieli, opisując na dowodach wpłat okres za jaki opłaty są dokonywane. Jednej wpłaty dokonuje komornik za pośrednictwem poczty. Na najem lokali użytkowych i mieszkalnych z czynszem wolnym są zawarte pisemne umowy. Na lokale z czynszem regulowanym (dawne przydziały administracyjne), współwłaściciele nieruchomości wystawiają pisemne zawiadomienia o wysokości czynszu i opłat eksploatacyjnych.

Wobec powyższego, jeżeli Zainteresowana spełnia warunki określone w poz. 15 bądź 38 załącznika do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, zwolniona jest z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2008 r.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, iż do dnia 30 listopada 2008 r. obowiązywało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz.798 ze zm.), w którym kwestię uznania rachunków za faktury regulował przepis zawarty w § 20 pkt 5.

Jednocześnie zauważa się, że stosownie do art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Zatem w przedmiotowej sprawie powyższa interpretacja wywiera skutki prawne tylko dla Wnioskodawczyni.

Ponadto tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanej. Inne kwestie przedstawione w opisywanym zdarzeniu przyszłym, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone w nin. interpretacji.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj