Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/423-1710/08-4/MS
z 10 marca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB3/423-1710/08-4/MS
Data
2009.03.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dochód
działalność gospodarcza
lokaty
składki
strata
zadania statutowe
zapłata podatku


Istota interpretacji
zakup akcji funduszu P….S.A. podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1, ale tylko w sytuacji, gdy nabyte przez Wnioskodawcę akcje spełniają warunki określone w art. 17 ust. 1e ustawy.



Wniosek ORD-IN 411 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 22.12.2008r. (data wpływu 29.12.2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zasad określenia straty podatkowej, uzupełnionym w dniu 12.01.2008r. (data wpływu 15.01.2009r.) na wezwanie organu z dnia 02.01.2009r. IPPB3/423-1710/08-2/MS do przedłożenia dokumentu potwierdzającego upoważnienie dla Pana Czesława S do reprezentacji Izby – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29.12.2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zasad określenia straty podatkowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Izba jest organizacją samorządu gospodarczego realizującego interesy podmiotów gospodarczych prowadzących działalność gospodarczą w zakresie szkolenia kierowców.

Izba uzyskuje dochód z tytułu wpłaconych przez członków składek, oraz poprzez prowadzenie własnej działalności gospodarczej. Dochód z działalności przeznaczany jest na realizację zadań statutowych i na podstawie art. 17 ust.1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest zwolniony z podatku dochodowego.

W miesiącu maju 2007 roku przeznaczono część uzyskanego dochodu, tj. kwotę 500.000,00 zł na zakup akcji funduszu P….. SA. Środki te gromadzone były na zakup niezbędnych do szkolenia środków trwałych. W związku z tym, że sytuacja na rynku funduszy uległa pogorszeniu, działając w celu minimalizacji strat, w styczniu 2008 roku podjęto uchwałę o wycofaniu ulokowanych środków tracąc 80.000 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

  1. Czy od kwoty straty na tej lokacie w wysokości 80.000 zł powinien być zapłacony podatek ...

Zdaniem Wnioskodawcy, różnica pomiędzy kwotą wydatków poniesionych na nabycie akcji funduszu P….. a kwotą uzyskaną w momencie zbycia ww. akcji, tj. kwota 80.000 zł nie podlega opodatkowaniu.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo – techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele. Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Jednocześnie w myśl z art. 17 ust. 1e ustawy z dnia 15.02.1992r. zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie stosuje się również w przypadku lokowania dochodów poprzez nabycie:

  1. wyemitowanych po dniu 1 stycznia 1989 r. obligacji Skarbu Państwa lub bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r.,
  2. papierów wartościowych lub niebędących papierami wartościowymi instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c i d ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538), o ile nabycie takie nastąpiło w ramach zarządzania portfelem, o którym mowa w art. 75 tej ustawy, pod warunkiem zdeponowania tych papierów wartościowych lub instrumentów finansowych na odrębnym rachunku prowadzonym przez uprawniony podmiot w rozumieniu powołanej ustawy,
  3. jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych działających na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546).

W świetle powyższego, odnosząc się do rozliczenia podatkowego pomiotów korzystających ze zezwolenia od podatku na podstawie art. 17 ust.1 pkt 4 ustawy należy podkreślić, że podmioty te ponosząc różne wydatki winny je rozpatrywać najpierw pod kątem, czy łączą się one z przychodem i stanowią koszty uzyskania przychodów. Następnie w przypadku wydatków, które nie stanowiły kosztów uzyskania przychodów, a więc wpływających na zwiększenie dochodu - czy równowartość tego dochodu może być wolna od podatku.

Dokonując oceny opisanego we wniosku stanu faktycznego należy podkreślić, iż uznanie wydatków poniesionych na nabycie akcji funduszu P….. SA. jako korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust.1, Wnioskodawca winien sam zweryfikować spełnienie warunków określonych w ust. 1e art. 17 tejże ustawy.

Jeżeli wydatki na zakup akcji funduszu P…. S.A. w świetle art. 17 ust. 1e podlegają zwolnieniu, o którym mowa w art. 17 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to Wnioskodawca korzystając ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust.1 pkt 4 tejże ustawy ma prawo do wykazania strat i odliczania ich od dochodu na zasadach określonych w art. 7 ust. 5 ustawy.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Stosownie do art. 12 ust.1 pkt 1 ustawy, do przychodów zalicza się między innymi otrzymane pieniądze (…). Jednocześnie zgodnie z art. 15 ust. 1 tejże ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

W konsekwencji, przyjmując, że akcje funduszu P….S.A. spełniają wymogi określone w art. 17 ust. 1e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to wartość środków otrzymanych w wyniku sprzedaży przedmiotowych akcji stanowić będzie przychód Wnioskodawcy a wydatki poniesione na ich zakup koszty jego uzyskania.

Reasumując prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym zakup akcji funduszu P….S.A. podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1, ale tylko w sytuacji, gdy nabyte przez Wnioskodawcę akcje spełniają warunki określone w art. 17 ust. 1e ustawy.

W świetle stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy opisanego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj