Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1504/08-5/ASi
z 17 grudnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-1504/08-5/ASi
Data
2008.12.17


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne

Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorstw --> Drobni przedsiębiorcy


Słowa kluczowe
działalność zwolniona od opodatkowania
ewidencja
kasa rejestrująca
opodatkowanie
podatek od towarów i usług


Istota interpretacji
Interpretacja dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej.



Wniosek ORD-IN 608 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 07 października 2008r. (data wpływu 08 października 2008r.), uzupełniony pismem w zakresie uiszczonej opłaty z dnia 09 grudnia 2008r. (data wpływu 10 grudnia 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08 października 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca przebywa na emeryturze, ale z uwagi na jej wysokość pragnie zwiększyć swój dochód prowadząc działalność gospodarczą. Działalność tę Strona chce rozpocząć jeszcze w 2008r.

W ramach przewidywanej działalności planuje sprzedawać n/w artykuły motoryzacyjne:

  1. kosmetyki samochodowe,
  2. płyny chłodzące,
  3. żarówki samochodowe,
  4. pióra do wycieraczek samochodowych,
  5. świece zapłonowe,
  6. oleje samochodowe (silnikowe, przekładniowe),
  7. filtry oleju, powietrza, paliwa do samochodów.
    W ramach przewidywanej działalności Strona planuje również:
  8. prowadzić działalność na podstawie umowy agencyjnej zawartej z kancelarią prawną w celu odpłatnego zawierania umów w imieniu tej kancelarii w zakresie dochodzenia przez kancelarię prawną roszczeń osób fizycznych i prawnych.

Ponieważ działalność Strona zamierza prowadzić w niepełnym wymiarze godzin pracy, więc przewiduje w początkowym okresie roczny przychód w wysokości około 35.000 zł, w tym dla osób fizycznych nieprowadzących działalności przewiduje przychód około 15.000 zł.

Wnioskodawczyni nadmienia, że w przedmiotowej sprawie zwróciła się również pisemnie do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego, gdzie poinformowano Stronę, że wymienione usługi mieszczą się w następujących grupowaniach:

PKWiU

50.30.22-00.00

Usługiw zakresie handlu detalicznego pozostałymi częściami i akcesoriami dopojazdów mechanicznych.

PKD2004

50.30.B

PKD2007

45.32.Z

PKWiU

50.50.10-00.00

Usługiw zakresie handlu detalicznego paliwami do pojazdówsamochodowych.

PKD2004

50.50.Z

PKD2007

47.30.Z

PKWiU

52.48.31-00.10

Usługiw zakresie handlu detalicznego środkami czyszczącymi i polerującymi.

PKD2004

52.48.G

PKD2007

47.78.Z

PKWiU

67.13

Usługipomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, pozostałe, gdzieindziej niesklasyfikowane.

PKD2004

67.13.Z

PKD2007

66.19.Z



W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy Wnioskodawca ma obowiązek rejestrowania sprzedaży dla osób fizycznych nieprowadzących działalności za pomocą kasy fiskalnej...

Zdaniem Wnioskodawcy, po zapoznaniu się z Rozporządzeniem Ministra Finansów (Dz. U. Nr 113, poz. 720) prowadzenie w/w działalności gospodarczej nie podlega rejestracji sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy wskazuje, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Art. 2 pkt 6 ustawy stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Na mocy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720), zwalnia się na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, które w rozporządzeniu zwane jest dalej „ewidencjonowaniem”.

Generalnie rozporządzenie to przewiduje dwa rodzaje zwolnień:

  • podmiotowe - zwalniające podatnika z obowiązku ewidencjonowania w zakresie całej prowadzonej przez niego działalności,
  • przedmiotowe - zwalniające z ewidencjonowania tylko ściśle określone czynności.


Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 3 cyt. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008 r. podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania (…).

Wymienione rozporządzenie wyłącza też niektóre czynności ze zwolnienia.

Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 4) rozporządzenia zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie: silników spalinowych tłokowych, wewnętrznego spalania, typu stosowanego w pojazdach mechanicznych (PKWiU 34.10.01), nadwozi do pojazdów mechanicznych, przyczep i naczep (PKWiU 34.2), części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych i ich silników (PKWiU 34.3).

Ponadto na mocy § 4 ust. 1 pkt 8) ww. rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów również przy dostawie wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU.

Podatnicy dokonujący sprzedaży ww. wyrobów są obowiązani w tej sytuacji do stosowania kasy rejestrującej, bez względu na wielkość osiągniętego obrotu.

Wnioskodawca w przedstawionym zdarzeniu przyszłym wskazał również, iż będzie prowadzić działalność między innymi w zakresie sprzedaży artykułów motoryzacyjnych.

Zatem na gruncie podatku od towarów i usług dokonuje dostawy towarów.

Reasumując, w § 4 ust. 1 pkt 4 i pkt 8 ww. rozporządzenia, wyłączono ze zwolnienia dostawę:

  • silników spalinowych tłokowych, wewnętrznego spalania, typu stosowanego w pojazdach mechanicznych (PKWiU 34.10.01), nadwozi do pojazdów mechanicznych, przyczep i naczep (PKWiU 34.2), części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych i ich silników (PKWiU 34.3), oraz
  • wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU.

Jak wyżej wykazano sprzedaż tych wyrobów podlega ewidencji z zastosowania kasy rejestrującej.

Wnioskodawczyni otrzymała z Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego informację, że świadczone przez Stronę usługi mieszczą się w klasyfikacji pod symbolem PKWiU:

  • 50.30.22-00.00, który obejmuje usługi w zakresie handlu detalicznego pozostałymi częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych,
  • 50.50.10-00.00, który obejmuje usługi w zakresie handlu detalicznego paliwami do pojazdów samochodowych.

Jednak należy zauważyć, iż usługi te mieszczą się w dziale 50 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, który obejmuje usługi w zakresie handlu pojazdami mechanicznymi; obsługę i naprawa pojazdów mechanicznych i motocykli; usługi w zakresie sprzedaży detalicznej paliw do pojazdów samochodowych. Zatem ugrupowanie to klasyfikuje usługi, nie zaś dostawę towarów, o której mówi Strona.

Również symbol PKWiU 52.48.31-00.10, który obejmuje usługi w zakresie handlu detalicznego środkami czyszczącymi i polerującymi, mieści się w Dziale 52, który obejmuje usługi w zakresie handlu detalicznego; z wyjątkiem sprzedaży pojazdów mechanicznych i motocykli; naprawa artykułów użytku osobistego i domowego. W tym przypadku ugrupowanie to również klasyfikuje usługi, nie zaś dostawę.

Zatem należałoby uznać, że o ile Wnioskodawca prowadzi tylko sprzedaż artykułów motoryzacyjnych to jest zobowiązany do ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy fiskalnej, pomimo, że osiągane przez Stronę obroty nie przekroczą kwoty 40.000 zł.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdza, że jeśli Strona dokonuje jedynie sprzedaży wyłącznie artykułów motoryzacyjnych PKWiU 34.3, nie świadcząc przy tym żadnych usług to będzie zobowiązana do ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy fiskalnej, biorąc pod uwagę powyższe przepisy rozporządzenia.

Natomiast jeśli Wnioskodawczyni będzie świadczyć usługi, które zostały sklasyfikowane w dziale 50, 52 i 67 to w tym przypadku, zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

W myśl przytoczonych przepisów rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008 r. podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania (…).

Reasumując, Wnioskodawca będzie zobowiązany do ewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej obrotu sprzedaży części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych i ich silników mieszczących się w grupowaniu PKWiU 34.3 (§ 4 ust. 1 pkt 4), oraz wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU (§ 4 ust. 1 pkt 4 i pkt 8), dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

W przedmiotowej sprawie należy rozgraniczyć przepisy ustawy odnoszące się do zastosowania zwolnienia podmiotowego w podatku VAT oraz przepisy rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących dotyczące zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotów przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Tut. organ informuje zatem, iż obowiązek ewidencjonowania obrotu przy pomocy kasy rejestrującej w pewnych sytuacjach może dotyczyć także podmiotów, które nie są zarejestrowanymi czynnymi podatnikami VAT.

Ponadto należy zauważyć, iż organy podatkowe w ramach swoich kompetencji nie są uprawnione do zajmowania stanowiska w przedmiocie dokonywania klasyfikacji statystycznej towaru lub wykonywanej usługi do danego grupowania, w związku z czym nie ponoszą odpowiedzialności w kwestii prawidłowej klasyfikacji statystycznej. Odpowiedzialność za prawidłowe sklasyfikowanie wykonanej czynności spoczywa na podatniku.

W opisanej zaś sprawie Wnioskodawca postawił pytanie o zasady ewidencji w zakresie sprzedaży określonych towarów, przy określeniu zaś klasyfikacji statystycznej przedstawił grupowania odnoszące się do Działu PKWiU dot. usług w zakresie handlu pojazdami mechanicznymi; obsługę i naprawa pojazdów mechanicznych i motocykli; usługi w zakresie sprzedaży detalicznej paliw do pojazdów samochodowych oraz Działu dot. handlu detalicznego; z wyjątkiem sprzedaży pojazdów mechanicznych i motocykli; naprawa artykułów użytku osobistego i domowego.

Zatem stanowisko Strony należało uznać za nieprawidłowe.

Uwzględniając powyższe, postanowiono jak na wstępie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj