Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-1342a/12/IK
z 24 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-1342a/12/IK
Data
2013.01.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
catering
czynności opodatkowane
odliczenia


Istota interpretacji
Czy Spółka ma prawo do odliczenia kwoty VAT wykazanej na fakturach z tytułu nabyć towarów i usług w celu zapewnienia posiłku i napojów podczas opisanych w stanie faktycznym spotkań służbowych?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 25 października 2012 r. (data wpływu 2 listopada 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego poniesionego w związku z nabyciem towarów i usług (usług cateringowych) w celu zapewnienia napojów i posiłków podczas spotkań służbowych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 listopada 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in.: odliczenia podatku naliczonego poniesionego w związku z nabyciem towarów i usług (usług cateringowych) w celu zapewnienia napojów i posiłków podczas spotkań służbowych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktycznego i zdarzenie przyszłe.


„M.” S.A. z siedzibą w O. (dalej: Wnioskodawca) jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, prowadzącym działalność, polegającą przede wszystkim na produkcji i sprzedaży opon samochodowych. Wnioskodawca posiada również oddział w W., poprzez który prowadzona jest głównie działalność handlowa.

W ramach działalności gospodarczej Wnioskodawcy odbywają się spotkania podsumowujące i narady, w których udział biorą pracownicy Wnioskodawcy (np. narada podsumowująca miesięczne wyniki pracy danego wydziału, spotkanie Szefów Regionów, Spotkanie Ekipy Dyrekcyjnej, delegacja Ekipy Dyrekcyjnej z O. w W.). Pracownicy biorący udział w takich spotkaniach uczestniczą w nich w ramach wykonywania swych obowiązków służbowych. Wnioskodawca w trakcie spotkań podsumowujących i narad zapewnia uczestnikom poczęstunek w postaci zakupionych gotowych produktów żywnościowych (np. ciastka, napoje, pizza) lub zapewnia świadczenie zakupionej wcześniej usługi cateringowej.

Spotkania podsumowujące i narady są niezbędne z uwagi na konieczność ciągłego nadzoru nad aktualną działalnością Wnioskodawcy oraz ciągłego kontaktu między osobami współodpowiedzialnymi za przebieg konkretnych prac związanych z główną działalnością. Wnioskodawcy. Na takich spotkaniach analizowane są dotychczas osiągnięte wyniki oraz omawiane są założenia i wszelkie sprawy dotyczące bieżącej i przyszłej działalności Wnioskodawcy. Ze względu na fakt, iż spotkania służbowe (podsumowujące i narady) często trwają długo, udostępnienie gotowego posiłku/usługi cateringowej podczas tych spotkań pozwala na efektywne wykorzystanie czasu (krótsze przerwy, brak konieczności opuszczania miejsca spotkania) co jest korzystne dla Wnioskodawcy.

Opisane powyżej spotkania są zawsze związane z główną działalnością Wnioskodawcy. Poczęstunek oferowany pracownikom podczas takich spotkań nie ma na celu zaspokojenia osobistych potrzeb pracowników. Korzyść osobista pracowników z tytułu otrzymania posiłku jest efektem ubocznym organizacji spotkań, których głównym celem jest omówienie bieżącej działalności Wnioskodawcy, dotychczasowych wyników oraz zaplanowanie strategii na przyszłość.

Wnioskodawca planuje dostarczanie posiłków pracownikom również podczas analogicznych spotkań organizowanych w przyszłości.


W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie.


Czy Spółka ma prawo do odliczenia kwoty VAT wykazanej na fakturach z tytułu nabyć towarów i usług w celu zapewnienia posiłku i napojów podczas opisanych w stanie faktycznym spotkań służbowych...


Wnioskodawca stoi na stanowisku, że kwota VAT wykazana na fakturach, dokumentujących zakup towarów i usług nabywanych w celu zapewnienia uczestnikom spotkań służbowych posiłków podlega odliczeniu.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniami nie mającymi zastosowania w przedmiotowym stanie faktycznym.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W art. 88 ustawy, ustawodawca wprowadził ograniczenia prawa podatnika do odliczenia podatku Przepis ten określa listę wyłączeń pozbawiających podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się m. in. do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Podsumowując powyższe Wnioskodawca stwierdza, iż podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w takim zakresie, w jakim nabyte towary i usługi służą jego czynnościom opodatkowanym i nie są związane z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu lub zwolnioną. Poza tym odliczeniu podlegają zakupy co do których nie mają zastosowania wyłączenia, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.

Niewątpliwie, dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest zaistnienie związku pomiędzy dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością opodatkowaną. Jednakże związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.

Bezpośredni związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika występuje np. gdy nabywane towary służą dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy; ich zakup zatem jest bezpośrednio związany z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast związek pośredni nabywanych towarów i usług z działalnością podatnika występuje w sytuacji, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa; mając pośredni związek z działalnością gospodarczą a tym samym osiąganymi przez podatnika obrotami. Aby jednak możliwe było wskazanie, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością przedsiębiorstwa, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu.

Reasumując, o pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez przedsiębiorstwo obrotów.

Z opisu stanu faktycznego jednoznacznie wynika, że organizowane przez Wnioskodawcę spotkania służbowe (w tym spotkania podsumowujące i narady) mają związek z działalnością opodatkowaną Wnioskodawcy. Wszystkie przedstawione w opisie stanu faktycznego spotkania mają przede wszystkim charakter służbowy. Pracownicy poprzez uczestnictwo w powyższych wydarzeniach wypełniają swoje obowiązki służbowe - analizują obecne wyniki produkcji i sprzedaży oraz wypracowują strategię działalności Wnioskodawcy, planują dalsze działania itp.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, podczas tych spotkań pracownikom podawany może być poczęstunek. Wnioskodawca nabywa w tym celu gotowe produkty żywnościowe i napoje (np. kanapki, pizza, napoje), bądź zamawia realizację usługi cateringowej. Wnioskodawca podkreśla, że poczęstunek ten nie służy osobistym celom pracownika - w analizowanym przypadku bowiem, produkty żywnościowe są zużywane (ewentualnie usługi cateringowe są świadczone) wyłącznie podczas spotkań służbowych pracowników i wyłącznie w związku z trwaniem spotkania.

Ponadto, udostępnienie gotowego posiłku/usługi cateringowej podczas spotkań służbowych pozwala na efektywne wykorzystanie czasu (krótsze przerwy, brak konieczności opuszczania miejsca spotkania przez uczestników), co jest korzystne dla Wnioskodawcy.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach z tytułu nabycia towarów i usług w związku z serwowaniem posiłków pracownikom podczas spotkań służbowych, o ile nabywane towary i usługi nie są objęte ograniczeniem wynikającym z art. 88 ustawy o VAT.


Wnioskodawca zwraca uwagę na pozytywne interpretacje indywidualne wydane w analogicznych stanach faktycznych, m. in.



Należy również nadmienić, że zgodnie z art. 88 ustawy o VAT m. in. nie podlega odliczeniu podatek naliczony z tytułu zakupu usług gastronomicznych lub noclegowych. W tym miejscu Wnioskodawca podkreśla, że w pojęciu usług gastronomicznych, zgodnie z PKWiU (Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.) nie mieści się pojęcie usług cateringowych - z punktu widzenia PKWiU są to pojęcia odrębne. W dziale 56 ww. klasyfikacji mieszczą się „usługi związane z żywnością”, w tym pod symbolem PKWiU 56.10 „usługi restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych” oraz pod symbolem PKWiU 56.29 „pozostałe usługi gastronomiczne”. Natomiast usługi cateringowe zostały sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 56.21 „usługi przygotowywania i dostarczania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering)”.

Z powyższego wynika, iż usługi cateringowe są usługami odrębnymi w stosunku do i gastronomicznych, co wynika wprost z cyt. wyżej Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Zatem wyłączenie prawa do odliczenia podatku naliczonego odnosi się do usług gastronomicznych innych niż catering. Tym samym z uwagi na odmienny charakter tych usług należy uznać, że ograniczenie przedstawione w art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, nie ma zastosowania do nabycia usług cateringowych. Takie stanowisko zostało potwierdzone w m. in. interpretacji indywidualnej z 18 czerwca 2012 r., sygn. IPPP3/443-456/12-2/RD oraz interpretacji indywidualnej z 24 lutego 2012 r., sygn. IPPP2/443-1331/11-2/AO.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Końcowo nadmienić należy, iż niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawiony stan faktyczny i zdarzenie przyszłe, z których wynika, iż zakupione towary lub usługi są niezbędne dla celów prowadzonej działalności. Oznacza to, iż jeżeli w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywrze skutku prawnego dla Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia i w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – ( t.j. Dz. U. z 2012 poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj