Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-770/08/AP
z 25 listopada 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-770/08/AP
Data
2008.11.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
adres
faktura
miejsce wykonywania działalności
oddział


Istota interpretacji
Czy wymagany na fakturze adres sprzedawcy może być adresem oddziału, bez podawania adresu siedziby głównej?



Wniosek ORD-IN 817 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 września 2008 r. (data wpływu 5 września 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie danych, które powinna zawierać faktura VAT - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 5 września 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie danych, które powinna zawierać faktura VAT.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Spółka jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Posiada kilka oddziałów w kraju. Oddziały te są wyodrębnione i zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym. Każdy z oddziałów wystawia faktury VAT w imieniu i na rzecz Spółki, która jest podatnikiem podatku od towarów i usług.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy wymagany na fakturze adres sprzedawcy może być adresem oddziału, bez podawania adresu siedziby głównej...


Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r., Nr 95, poz. 798 z zm.), faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy. Przepis ten nie określa, jaki adres sprzedawcy ma być uwidoczniony na fakturze. W ocenie Spółki, może to być każdy adres, pod którym Spółka prowadzi działalność gospodarczą. Działalność ta w przypadku Spółki, prowadzona jest w różnych miejscach i miejsca te zostały zgłoszone organowi podatkowemu. Celem przepisów o danych, jakie mają być zawarte na fakturze, ma być jednoznaczna identyfikacja podatnika. Jeżeli zatem oddziały Spółki są zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym, wskazane w urzędzie skarbowym, jako miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, to w ocenie Wnioskodawcy sprzedawcą, w rozumieniu tego przepisu jest oddział, a zatem adres oddziału jest adresem sprzedawcy i jego umieszczenie spełnia wymogi zawarte w § 9 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia. Ponadto przepis stanowi, że umieszczony ma być adres „sprzedawcy”, a nie „podatnika” a zatem, w ocenie Spółki, to ma być adres faktycznego sprzedawcy. Sprzedawcą takim jest oddział, którego firma, zgodnie z art. 466 Kc, zawiera pełną nazwę tej osoby oraz określenie „oddział” ze wskazaniem miejscowości, w której oddział ma siedzibę. Zatem w ocenie Spółki, sprzedawcą, którego adres ma być ujawniony na fakturze jest oddział Spółki. Stanowisko potwierdzające pogląd Wnioskodawcy zostało wyrażone m.in. w postanowieniu Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku z dnia 28 lutego 2005 r. (nr PV/443-2/IV/2005/DB). W postanowieniu tym można przeczytać, że „biorąc pod uwagę cel przepisów ww. rozporządzenia tzn. identyfikację stron transakcji dla potrzeb podatku od towarów i usług, za prawidłowe należy uznać zamieszczanie na fakturze VAT oprócz nazwy lub nazwy skróconej sprzedawcy (podatnika) również nazwy oddziału oraz jego adresu, co w połączeniu z podanym na fakturze numerem NIP podatnika, jednoznacznie zidentyfikuje go jako stronę transakcji udokumentowanej tą fakturą. A zatem podanie na fakturze adresu oddziału kontrahenta nie będzie błędem, jeżeli adres ten figuruje w dokumentach rejestrowych nabywcy oraz w ewidencji właściwego urzędu skarbowego”. W związku z powyższym Spółka stoi na stanowisku, że podanie adresu oddziału, bez podawania adresu siedziby głównej nie powoduje, że faktura wystawiona jest błędnie. Wobec tego Wnioskodawca zwraca się o potwierdzenie, iż wskazanie na fakturze nazwy Spółki, a następnie umieszczenie informacji, który oddział dokonuje sprzedaży i jego adresu nie spowoduje uznania, że dokument jest wystawiony nieprawidłowo.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Przepis art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) stanowi, że podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.


Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ww. ustawy Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 95, poz. 798 ze zm.) określił m. in. szczegółowe zasady wystawiania faktur. Zgodnie z § 9 ust. 1 ww. rozporządzenia z dnia 25 maja 2005 r. faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:


  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy
  2. ;
  3. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11
  4. ;
  5. dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT"; podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym
  6. ;
  7. nazwę towaru lub usługi
  8. ;
  9. jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług
  10. ;
  11. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto)
  12. ;
  13. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto)
  14. ;
  15. stawki podatku
  16. ;
  17. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu
  18. ;
  19. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku
  20. ;
  21. wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku, lub niepodlegających opodatkowaniu; 12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażoną cyframi i słownie.


Na mocy art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r., Nr 269, poz. 2681 ze zm.) obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają podmioty inne niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, a w szczególności zakłady (oddziały) osób prawnych oraz płatnicy podatków. Wiąże się to z obowiązkiem złożenia przez taki oddział zgłoszenia identyfikacyjnego, w celu uzyskania numeru identyfikacji podatkowej (NIP).

Stosownie do art. 5 ust. 3 ustawy o NIP, zgłoszenie identyfikacyjne podatników niebędących osobami fizycznymi zawiera w szczególności pełną i skróconą nazwę (firmę), formę organizacyjno-prawną, adres siedziby, numer identyfikacyjny REGON, organ rejestrowy lub ewidencyjny i numer nadany przez ten organ, wykaz rachunków bankowych, adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej oraz przedmiot wykonywanej działalności określony według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych, a ponadto:


  1. w przypadku zakładów (oddziałów) osób prawnych oraz innych wyodrębnionych jednostek wewnętrznych będących podatnikami – NIP oraz inne dane dotyczące jednostki macierzystej;
  2. w przypadku spółek cywilnych, jawnych, partnerskich, komandytowych oraz komandytowo-akcyjnych – dane dotyczące wspólników, w tym również NIP nadany poszczególnym wspólnikom;
  3. w przypadku podatkowych grup kapitałowych – dane dotyczące spółek wchodzących w skład grupy, w tym również NIP nadane tym spółkom.


Jak wynika z powołanych wyżej przepisów umieszczanie na fakturze VAT obok nazwy sprzedawcy, tj. nazwy Spółki występującej jako podatnik, także nazwy oddziału oraz jego adresu wraz z numerem NIP podatnika, jednoznacznie zidentyfikuje go jako stronę transakcji.

Zatem podawanie na fakturze adresu oddziału bez podawania adresu siedziby głównej jest prawidłowe, o ile adres ten jest zgodny z dokonanym zgłoszeniem identyfikacyjnym.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu

Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj