Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-733b/08/RS
z 10 listopada 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-733b/08/RS
Data
2008.11.10


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
cena nabycia
nagrody
podstawa opodatkowania
przekazanie nieodpłatne


Istota interpretacji
Od jakiej wartości należy odprowadzić podatek od towarów i usług w sytuacji, kiedy wartość prezentu przekroczy kwotę 100 zł?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 12 sierpnia 2008 r. (data wpływu 19 sierpnia 2008 r.), uzupełnionym pismami z dnia 22 i 30 września oraz 14 października 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania dla nieodpłatnego przekazania nagród - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 19 sierpnia 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismami z dnia 22 i 30 września oraz 14 października 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania dla nieodpłatnego przekazania nagród.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie gospodarowania odpadami oraz działalność sanitarną i pokrewną opodatkowaną 7% stawką podatku od towarów i usług. Realizując działalność statutową z zakresu edukacji ekologicznej Spółka organizuje konkursy dla dzieci i młodzieży. Naczelnym zadaniem jest kształtowanie postaw i świadomości proekologicznych. Organizowanie konkursów ma na celu kształtowanie pozytywnego wizerunku firmy i jest związane z prowadzoną działalnością. Zwycięzcom konkursu wręczane są nagrody (rzeczowe), które stanowią nieodpłatne przekazanie. Przy zakupie tych nagród Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług. Koszty poniesione zarówno na organizację konkursów, jak i na sfinansowanie wygranych stanowią koszty uzyskania przychodów. Upowszechnianie istotnych aspektów ochrony środowiska wśród dzieci i młodzieży skutecznie wpływa na wzrost sprzedaży. Nagrody takie jak plecaki, torby turystyczne o wartości nieprzekraczającej kwoty 50 zł netto są prezentami o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy. Trzykrotnie zdarzyło się, że osoby biorące udział w konkursach wygrały dwukrotnie, ale kwota dwóch nagród nie przekroczyła w roku podatkowym wartości 100 zł netto (przekraczała natomiast 100 zł brutto). Wartość rzeczowej nagrody głównej jaką otrzymuje zwycięzca w roku podatkowym wynosi 550 zł. Wskazano również we wniosku, że Spółka prowadzi ewidencję pozwalającą na ustaleniu tożsamości tych osób (art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku do towarów i usług).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Od jakiej wartości należy odprowadzić podatek od towarów i usług w sytuacji, kiedy wartość prezentu przekroczy kwotę 100 zł...


Zdaniem Wnioskodawcy podatek powinien zostać naliczony od wartości przekraczającej 100 zł netto.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W myśl art. 29 ust. 9 powołanej ustawy, w przypadku wykonania czynności, o których mowa w art. 5, dla których nie została określona cena, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów lub usług pomniejszona o kwotę podatku, z zastrzeżeniem ust. 10 i 12.

Z treści ust. 10 przedmiotowego artykułu wynika, że w przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów, z zastrzeżeniem ust. 10a.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że przekazywane nieodpłatnie przez Spółkę nagrody, których łączna wartość przekracza 100 zł brutto, nie są prezentami o małej wartości o których mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy, a dostawą towarów, która na mocy ust 2 powołanego artykułu, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, co wskazano w interpretacji nr ITPP2/443-733a/08/RS.

Zatem dla określenia podstawy opodatkowania przekazywanych nieodpłatnie przez Spółkę nagród rzeczowych będą miały zastosowanie uregulowania zawarte w art. 29 ust. 10 ustawy.

Reasumując, w świetle przytoczonych regulacji prawnych należy wskazać, że podstawą opodatkowania nieodpłatnego przekazania przez Spółkę nagród rzeczowych nie będących prezentami o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy, jest cena nabycia tych towarów pomniejszona o podatek od towarów i usług, a nie jak błędnie wskazała w swoim stanowisku Spółka, wartość przekraczająca kwotę 100 zł netto.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj