Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-800/08-2/TW
z 24 listopada 2008 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-800/08-2/TW
Data
2008.11.24
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
dokumentacja
dostawa
dostawa wewnątrzwspólnotowa
podatek od towarów i usług
stawki podatku
Istota interpretacji
Czy na podstawie zgromadzonych i opisanych w stanie faktycznym dokumentów oraz zawartej w systemie GTN informacji o dostarczeniu i rozładunku towaru, Spółka ma prawo do zastosowania stawki VAT w wysokości 0% do dokonywanych wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów?
Wniosek ORD-IN 906 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w Polsce w zakresie produkcji artykułów gospodarstwa domowego oraz sprzętu telewizyjnego. Część wytworzonych towarów Spółka dostarcza odbiorcom z innych krajów Unii Europejskiej w ramach wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów. W przypadku powyższych dostaw, kontrahentem Spółki jest w większości przypadków należąca do jego grupy spółka dystrybucyjna z innego kraju Unii Europejskiej. Towary są natomiast transportowane albo do magazynu dystrybutora z tej grupy albo bezpośrednio do ostatecznego odbiorcy wskazanego przez tego dystrybutora. Transport jest wykonywany przez zewnętrznych przewoźników i spedytorów działających na zlecenie Spółki. Dla celów zastosowania do powyższych wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów stawki VAT w wysokości 0%, Spółka gromadzi następującą dokumentację:
Wnioskodawca gromadzi powyższą dokumentację analogicznie w odniesieniu do wszystkich wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów. Tym niemniej, zwłaszcza z uwagi na papierową formę dokumentów przewozowych, zdarzają się opóźnienia w dostarczaniu Spółce dokumentów CMR opatrzonych trzema podpisami lub też sytuacje, gdy Zainteresowany nie otrzymuje takich dokumentów wcale. W takim przypadku, Wnioskodawca dysponuje jednak nadal dokumentami CMR opatrzonymi w dwa podpisy - nadawcy oraz przewoźnika. Niezależnie od powyższego, nawet w sytuacji nieotrzymania opatrzonych trzema podpisami dokumentów transportowych CMR, Spółka jest w stanie zweryfikować, czy towary zostały dostarczone do odbiorcy dzięki danym zawartym w systemie Global Trading Network (dalej: system GTN). Jest to elektroniczny system umożliwiający monitorowanie towarów podczas transportu. W systemie GTN umieszczane są m.in. następujące informacje:
System GTN zawiera ponadto numer dokumentu CMR oraz dane identyfikacyjne pojazdu, za pomocą których informacje o dostarczeniu i rozładunku towaru można przypisać do konkretnej wysyłki i faktury. Dostęp do systemu GTN jest ograniczony procedurą logowania wyłącznie do podmiotów z grupy Spółki (tj. Wnioskodawcy, dystrybutorów z grupy z innych krajów Unii Europejskiej) oraz przewoźników. Zgodnie z ustaleniami pomiędzy Zainteresowanym i przewoźnikami, część powyższych informacji jest wprowadzana do systemu GTN przez poszczególnych przewoźników. Dotyczy to w szczególności informacji o dostarczeniu i rozładunku towaru. W związku z powyższym, nawet w sytuacji, gdy Spółka z opóźnieniem uzyskuje dokumenty przewozowe zaopatrzone we wszystkie trzy podpisy lub też w sytuacji, gdy Zainteresowany nie otrzymuje tych dokumentów, dzięki informacjom zawartym w systemie GTN, posiada jednoznaczne potwierdzenie, iż towar został dostarczony do odbiorcy.
Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie opisanej w stanie faktycznym dokumentacji (tj. kopii faktury oraz dokumentu przewozowego podpisanego przez osobę działającą w imieniu Spółki i przez przewoźnika) oraz zawartych w systemie GTN informacji o dostarczeniu towarów do odbiorcy i rozładunku tych towarów, ma on prawo do zastosowania stawki VAT w wysokości 0% w odniesieniu do wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów. Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0 %, pod warunkiem że:
Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Wnioskodawca dokonuje dostawy na rzecz nabywcy (tj. dystrybutora z grupy Spółki) posiadającego numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych i podaje ten numer jak również numer własny na fakturze dokumentującej dostawę towarów. W konsekwencji, należy stwierdzić, iż pierwszy z powyższych warunków jest spełniony. Zatem, prawo Zainteresowanego do zastosowania w odniesieniu do opisanych transakcji, stawki VAT w wysokości 0%, uzależnione jest od spełnienia drugiego z powyższych warunków, tj. zgromadzenia odpowiednich dowodów. Stosownie do art. 42 ust. 3 ustawy o VAT, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy (…):
Należy bowiem pamiętać, iż żaden przepis ustawy o VAT nie wymaga, aby wspomniana specyfikacja była odrębnym dokumentem. Może być zatem zawarta w treści innych dokumentów, np. w treści faktury. Stanowisko to – jak wyjaśnia Zainteresowany – znajduje oparcie w praktyce polskich organów podatkowych. Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w indywidualnej interpretacji prawa podatkowego z dnia 7 kwietnia 2008 r. sygn. IPPP1/443-166/08-4/AP stwierdził, że: „w przypadku, gdy kopia faktury zawiera takie informacje jak: ilość towaru, kod towaru, wagę oraz spis towaru, będzie spełniać warunki, o których mowa w art. 42 ust. 3 pkt 3 ustawy (czyli warunek posiadania specyfikacji - uwaga Spółki), i tym samym – przy spełnieniu pozostałych warunków przewidzianych w tym artykule – uprawnia Podatnika do zastosowania stawki 0% w odniesieniu do realizowanej wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów”.
Tym samym, należy stwierdzić, iż Zainteresowany ma prawo do zastosowania stawki VAT w wysokości 0% do wspomnianych wyżej wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów, nawet w sytuacji, gdy nie posiada dokumentu CMR opatrzonego jednocześnie w trzy podpisy lub, gdy otrzyma taki dokument z opóźnieniem. Wynika to z faktu, iż zawarte w systemie GTN informacje o faktycznym dostarczeniu towaru do odbiorcy oraz o rozładunku tego towaru pozwalają rozwiać ewentualne wątpliwości co do dostarczenia towaru do odbiorcy. Należy bowiem pamiętać, iż stosownie do art. 42 ust. 11 ustawy o VAT w przypadku, gdy wspomniane dokumenty nie potwierdzają jednoznacznie faktu dostarczenia towarów do innego kraju Unii Europejskiej, dostawca może posiłkować się również innymi dowodami. W tym miejscu należy również zaznaczyć, iż z uwagi na użyty w tym przepisie zwrot „w szczególności”, katalog dowodów, jakimi może posłużyć się dostawca jest otwarty, tj. nie jest ograniczony do dowodów wymienionych w tym przepisie. Stanowisko takie znajduje oparcie m.in. w postanowieniu Naczelnika Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 18 maja 2007 r. sygn. 1473/WVO/443-22/07/AS, w którym stwierdzono, iż: „(...) użyty przez ustawodawcę zwrot „w szczególności” oznacza, iż nie jest to katalog zamknięty, dlatego Podatnik ma prawo udokumentować (w odniesieniu do sytuacji określonej w art. 42 ust. 11 ustawy) wywiezienie towarów z terytorium kraju oraz dostarczenie ich nabywcy na terytorium państwa członkowskiego w sposób przez siebie przewidziany (...)”. Zdaniem Wnioskodawcy, informacja podana w systemie GTN spełnia powyższy walor dowodowy. Stanowi ona bowiem oświadczenie przewoźnika o dostarczeniu i rozładowaniu towarów w miejscu przeznaczenia (podczas, gdy podpis przewoźnika na dokumencie CMR dowodzi jedynie odbioru tych towarów). Jednocześnie, możliwość posiłkowania się danymi zawartymi w systemie komputerowym, jako dowodami o których mowa w art. 42 ustawy o VAT, znajduje oparcie w praktyce polskich organów podatkowych. Przykładowo, zgodnie ze stanowiskiem Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, wyrażonym w indywidualnej interpretacji prawa podatkowego z dnia 21 marca 2008 r. sygn. IBPP1/443 -146/08/PK/KAN-823/08: „Istotne jest (...), aby podatnik posiadał dokument wystawiony i podpisany przez przewoźnika, który stanowi dowód zawarcia przez niego umowy przewozu towaru będącego przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej; w tym przypadku będzie to oświadczenie od spedytora o zarejestrowaniu towaru w systemie informatycznym firmy oraz o dostarczeniu towaru unijnemu kontrahentowi”. Co więcej, żaden z przepisów ustawy o VAT – jak stwierdza Wnioskodawca – nie przewiduje, aby dowód dostarczenia towarów musiał być obowiązkowo sporządzony w formie papierowej. Wręcz przeciwnie, art. 42 ust. 11 ustawy o VAT wymienia, jako jeden z dowodów, korespondencję handlową, która to najczęściej jest przesyłana za pomocą poczty elektronicznej. Do takiej interpretacji przychylają się również polskie organy podatkowe. Przykładowo, zgodnie z indywidualną interpretacją prawa podatkowego wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w dniu 4 czerwca 2008 r. sygn. ILPP2/443-231/08-2/GZ: „dodatkowymi dokumentami, o których mowa w art. 42 ust. 11 ustawy o VAT, może być wskazana w stanie faktycznym korespondencja (...)”. Jednocześnie, zgodnie ze stanem faktycznym w powołanej sprawie, korespondencją tą: „w szczególności jest (...) wysyłane przez Zainteresowanego zestawienie transakcji dokonanych na rzecz danego podmiotu w danym miesiącu (…), które zgodnie z ustaleniami i informacją zawartą w e-mailu, w przypadku braku uwag po określonym czasie uznaje się za potwierdzone”. Podobnie wskazał również Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej prawa podatkowego z dnia 7 maja 2008 r. sygn. IBPP2/443 -51/08/BW/KAN-757/01/08/KAN4184/04/08, w której stwierdził, iż: „w sytuacji, gdy bowiem Wnioskodawca dysponując dokumentami wymienionymi w art. 42 ust. 3 pkt 2 i 3 ustawy oraz listem przewozowym CMR podpisanym jedynie przez przewoźnika, jednakże niezawierającym podpisu odbiorcy towaru (...) jednocześnie posiada przesłany przez odbiorcę towaru dokument potwierdzający odbiór towaru w państwie odbiorcy w formie listu e-mailowego, jako dokument wskazany w art. 42 ust. 11, może do tak udokumentowanej transakcji zastosować stawkę 0% (...)”. Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż zebrane przez Spółkę dokumenty, tj. kopia faktury i list przewozowy oraz informacja w systemie GTN o dostarczeniu towarów do odbiorcy oraz ich rozładunku spełniają warunek, o którym mowa w art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. W konsekwencji, mając na uwadze spełnienie również warunku, o którym mowa w art. 42 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, należy stwierdzić, iż Spółka będzie uprawniona do stosowania stawki VAT w wysokości 0% do dokonywanych wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.