Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-204B/08/MM
z 9 maja 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-204B/08/MM
Data
2008.05.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Wyłączenia

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Korekta kwoty podatku naliczonego

Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorstw --> Drobni przedsiębiorcy


Słowa kluczowe
gospodarstwo rolne
korekta podatku
nieruchomość rolna
odliczenie podatku od towarów i usług
podatnik
rolnik ryczałtowy
zbycie


Istota interpretacji
Sprzedaż przez rolnika ryczałtowego gospodarstwa rolnego traktowanego jako przedsiębiorstwo (art. 551 K.c.) nie podlega opodatkowaniu VAT, natomiast sprzedaż poszczególnych jego składników podlega opodatkowaniu. Konsekwencją zbycia może być obowiązek korygowania odliczonego uprzednio podatku (art. 91 ust. 1-7.)



Wniosek ORD-IN 772 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2008 r. (data wpływu 26 lutego 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 marca 2008 r. (data wpływu 18 marca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu dokumentowania sprzedaży gospodarstwa rolnego wraz z maszynami i obowiązków wynikających z tego faktu - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 lutego 2007 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 17 marca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu dokumentowania sprzedaży gospodarstwa rolnego wraz z maszynami i obowiązków wynikających z tego faktu.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Od 2002 r. prowadzi Pani gospodarstwo rolne, a od 1 kwietnia 2005 r. zrezygnowała Pani ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, co zostało zgłoszone na drukach NIP-1 i VAT-R. Od 1 czerwca 2008 r., z powodu zmiany profilu dominującej działalności rolniczej zamierza Pani, na zasadzie art. 43 ust. 5 wskazanej wyżej ustawy ponownie skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 3 tejże ustawy. Przez następne lata planuje Pani prowadzić gospodarstwo rolne tylko na zasadach tego zwolnienia.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Jakie dokumenty winny być wystawione w przypadku sprzedaży gospodarstwa wraz z maszynami po dniu 1 czerwca 2008 r.
  2. ...
  3. Czy w sytuacji sprzedaży maszyn po wskazanej wyżej dacie ciąży obowiązek udokumentowania tej sprzedaży fakturą VAT i rozliczenia tejże sprzedaży w deklaracji VAT-7
  4. ...


Zdaniem Wnioskodawcy jedynym dokumentem, jaki można wystawić na udokumentowanie przedmiotowych sprzedaży jest zwykły rachunek opisany jako potwierdzenie sprzedaży bez podatku od towarów i usług. Ze względu na fakt, iż czynności te nie podlegają obowiązkowi podatkowemu w zakresie podatku od towarów i usług nie ciąży na Pani obowiązek wypełnienia deklaracji VAT-7.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Treść art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), określa zakres przedmiotowy opodatkowania. Według ust. 1 pkt 1 tego artykułu opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z zapisu art. 6 ust. 1 powołanej ustawy przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans.

W treści cyt. ustawy ustawodawca nie zdefiniował pojęcia przedsiębiorstwo, dlatego – w ocenie tut. organu - należy posiłkować się definicją zawartą w art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 553 ze zm.). Zgodnie z tą definicją przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej.


Obejmuje ono w szczególności:


  1. oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa)
  2. ;
  3. własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości
  4. ;
  5. prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych
  6. ;
  7. wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne
  8. ;
  9. koncesje, licencje i zezwolenia
  10. ;
  11. patenty i inne prawa własności przemysłowej
  12. ;
  13. majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne
  14. ;
  15. tajemnice przedsiębiorstwa
  16. ;
  17. księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej
  18. .


W myśl art. 113 ust. 1 tejże ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się – według zapisu ust. 2 wskazanego artykułu – odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Zasady wystawiania faktur VAT zostały uregulowane przez ustawodawcę w treści art. 106 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z ust. 1 powołanego artykułu podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Uszczegółowienia tych zasad ustawodawca dokonał w treści rozdziału 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.) wydanego na podstawie dyspozycji art. 106 ust. 8 pkt 1 cyt. ustawy.

W myśl § 8 ust. 1 wskazanego rozporządzenia, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami „FAKTURA VAT”.

Z treści wskazanych wyżej przepisów wynika, iż do wystawiania faktur VAT uprawnieni są jedynie podatnicy podatku od towarów i usług zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Biorąc pod uwagę przedstawiony przez Panią stan faktyczny i treść powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, iż o ile dokonywać będzie Pani zbycia gospodarstwa rolnego stanowiącego przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 ustawy Kodeks cywilny, to czynność ta będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług (art. 6 pkt 1 cyt. ustawy).

Natomiast w sytuacji, gdy przedmiotem sprzedaży będą poszczególne składniki majątku wchodzące w skład gospodarstwa rolnego (grunty, maszyny, urządzenia, itp.), czynności te nie będą podlegały wyłączeniu, o którym mowa wyżej, ale będą podlegały opodatkowaniu, przy czym sprzedaż towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nie będzie – jak stanowi powołany wyżej art. 113 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług – wchodziła do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1 tego artykułu. Wyłączona z tego zwolnienia jest sprzedaż terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę.

Należy w tym miejscu zauważyć, iż zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.


Przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, według ust. 2 tego artykułu, rozumie się:


  1. budynki i budowle oraz ich części – jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat;
  2. pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku.


Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie stosuje się – w świetle zapisu ust. 6 wskazanego artykułu – do dostawy towarów wymienionych w ust. 2 pkt 1, jeżeli przed wprowadzeniem ich do ewidencji środków trwałych lub w trakcie użytkowania wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej, a podatnik:


  1. miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków;
  2. użytkował te towary w okresie krótszym niż 5 lat w celu wykonywania czynności opodatkowanych.


W zakresie sprzedaży towarów innych niż wymienione wyżej, przy spełnieniu kryteriów określonych w ustawie, sprzedaż ta będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na zasadzie:


  • zwolnienia przedmiotowego – sprzedaż towarów używanych (art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy),
  • zwolnienia podmiotowego – zwolnienia związanego z wysokością osiągniętych obrotów (art. 113).


Należy w tym miejscu podkreślić, iż dokonując czynności niepodlegającej przepisom ustawy o podatku od towarów i usług (zbycie gospodarstwa rolnego stanowiącego przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 K.c.) lub czynności, z tytułu dokonywania których będzie Pani podatnikiem zwolnionym (art. 113 cyt. ustawy), nie będzie Pani uprawniona do potwierdzenia tych transakcji fakturą VAT oraz nie będzie zobowiązana do złożenia deklaracji dla podatku od towarów i usług. Jednakże, w przypadku, gdy sprzedaży poszczególnych składników gospodarstwa rolnego, w tym maszyn, dokonywać Pani będzie w okresie korekty odliczonego uprzednio podatku naliczonego, zobowiązana będzie Pani do złożenia deklaracji VAT-7 za miesiąc, w którym sprzedaż ta wystąpi i do skorygowania odliczonego podatku za cały pozostały okres korekty (art. 91 ust. 4-6 ustawy).


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj