Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-563/08-4/AI
z 2 września 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-563/08-4/AI
Data
2008.09.02


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne


Słowa kluczowe
dokumentacja
faktura VAT
opodatkowanie
podatek od towarów i usług
premia pieniężna
świadczenie usług


Istota interpretacji
Czy premie pieniężne, które będą otrzymywane od dostawców, powinny być traktowane przez Wnioskodawcę jako wynagrodzenie za świadczone usługi, a tym samym podlegać opodatkowaniu 22% podatkiem VAT? Jeśli tak, kiedy powstaje obowiązek podatkowy w podatku VAT?



Wniosek ORD-IN 464 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej reprezentowanej przez doradcę podatkowego, przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2008 r. (data wpływu 2 czerwca 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 10 lipca 2008 r. (data wpływu 14 lipca 2008 r.) oraz pismem z dnia 29 lipca 2008 r. (data wpływu 1 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT premii pieniężnej oraz momentu powstania obowiązku podatkowego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT premii pieniężnej oraz momentu powstania obowiązku podatkowego. Powyższy wniosek uzupełniono pismami: z dnia 10 lipca 2008 r. oraz z dnia 29 lipca 2008 r. o aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego oraz o określenie, czy zapytanie dotyczy stanu faktycznego czy zdarzenia przyszłego oraz o brakujące oświadczenie (o odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania).


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


W dniu 9 sierpnia 2007 r. Wnioskodawca (A. S.A.) nabył akcje spółki (Ż. S.A). Wnioskodawca jest właścicielem 100% akcji Spółki. Obecnie planowane jest połączenie, które zostanie przeprowadzone w trybie art. 492 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 ze zm.). W efekcie połączenia Podatnik stanie się następcą prawnym Spółki.

W związku z powyższym, począwszy od dnia 2 czerwca 2008 r. Wnioskodawca będzie prowadził działalność, prowadzoną obecnie przez Ż. S.A., polegającą głównie na handlu towarami. Nabywane przez Zainteresowanego towary będą sprzedawane do ajentów, a ajenci będą dokonywać sprzedaży do ostatecznych konsumentów.

W ramach działalności handlowej Wnioskodawca będzie otrzymywał bonusy (premie pieniężne) od dostawców. Dostawcy będą przyznawali bonusy, jeżeli Zainteresowany dokona zakupów określonych towarów w określonym czasie (premia bez osiągnięcia określonego pułapu) lub dokona odpowiednio wysokich zakupów (premia za osiągnięcie określonego pułapu) w konkretnym okresie. Bonusy mogą być przyznawane w okresach miesięcznych, kwartalnych lub rocznych. Otrzymywane premie nie będą dotyczyły konkretnych dostaw, lecz będą odnosić się do zakupów dokonanych przez Podatnika w ustalonym przedziale czasowym. Premie będą udzielane na podstawie umów i ustaleń rocznych zawieranych przez strony.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


Czy premie pieniężne, które będą otrzymywane od dostawców, traktowane przez Wnioskodawcę jako wynagrodzenie za świadczone usługi, podlegają opodatkowaniu 22% podatkiem VAT... Jeśli tak, kiedy powstaje obowiązek podatkowy w podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, premie pieniężne, które będzie otrzymywał od dostawców będą stanowiły wynagrodzenie za wykonane usługi, polegające na zakupie określonych towarów w określonym czasie oraz zakupie towarów w określonej ilości lub wartości w danym okresie. W konsekwencji, premie pieniężne będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i powinny zostać udokumentowane wystawianą przez Wnioskodawcę fakturą VAT ze stawką 22%.

Obowiązek podatkowy w VAT powstanie na zasadach ogólnych, tzn. z chwilą wystawienia faktury nie później niż 7. dnia od dnia wykonania usługi. Zatem, w przypadku premii miesięcznych, kwartalnych, rocznych obowiązek podatkowy powstanie odpowiednio ostatniego dnia miesiąca, kwartału, roku nie później jednak niż 7 dnia następnego miesiąca, kwartału, roku.

Wnioskodawca zawrze z kontrahentami umowy handlowe regulujące wzajemną współpracę, które będą przewidywać przyznanie premii finansowych za zrealizowanie zakupów określonych towarów w określonym czasie oraz za zrealizowanie ustalonego w nich poziomu zakupów z danym sprzedawcą w zdefiniowanym okresie. Na podstawie tych umów, przy spełnieniu określonych warunków dostawcy będą zobowiązani do udzielenia bonusu w postaci premii pieniężnej.

W opinii Zainteresowanego, przedmiotowe bonusy nie są związane z żadną konkretną dostawą, nie mają też charakteru dobrowolnego, gdyż są one uzależnione od konkretnego zachowania Podatnika jako nabywcy (tj. od dokonania zakupu określonych towarów w określonym czasie, bądź od dokonania zakupu towaru o określonej ilości lub w określonej wartości) i zobowiązanie do ich wypłaty po spełnieniu tego zachowania (tj. intensyfikacji zakupów) wynika z umów lub rocznych ustaleń.

Wnioskodawca zaznacza, że jego działania, które będą polegać na realizacji zakupów określonych towarów oraz na realizacji określonego poziomu obrotów, będą miały bezpośredni wpływ na wysokość otrzymywanego bonusu. Wypłacona gratyfikacja pieniężna będzie zależała bowiem od jego określonego zachowania. Powyższe powoduje, że pomiędzy stronami będzie istnieć relacja zobowiązaniowa, którą należy uznać za świadczenie usług za wynagrodzeniem, których odpłatność będzie określona jako procent wartości zakupów dokonywanych przez Podatnika.

Zdaniem Zainteresowanego, przyznane premie pieniężne stanowić będą zatem wynagrodzenie za dodatkowe, odrębne od dostaw towarów dokonywanych przez kontrahenta na rzecz Wnioskodawcy świadczenie usług intensyfikacji zakupów, będące przedmiotem opodatkowania podatkiem VAT.

Według Zainteresowanego, premie pieniężne, które będzie otrzymywał od dostawców, nie będą związane z żadną konkretną transakcją zakupu towarów, ale z realizacją zakupów określonych towarów w danym okresie oraz osiągnięciem określonego poziomu zakupów towarów handlowych w określonym czasie. W związku z powyższym, Podatnik uznaje, że otrzymywane premie pieniężne związane będą z określonymi zachowaniami Wnioskodawcy, które stanowią, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, świadczenie usług za wynagrodzeniem na rzecz kontrahenta, a zatem podlegają opodatkowaniu VAT.

W konsekwencji premie pieniężne, które będą przez niego otrzymane od dostawców powinny być opodatkowane 22% stawką VAT. Świadczenie to, na podstawie art. 106 ustawy o podatku od towarów i usług powinno być udokumentowane fakturą VAT. Zatem, zgodnie z art. 19 ust. 4 wspomnianej ustawy obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wystawienia faktury nie później jednak niż w 7 dnia, licząc od dnia wykonania usługi.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawca powołuje się na pismo Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004r. nr PP3-812-1222/2004/AP/4026 oraz interpretacje indywidualne: z dnia 6 grudnia 2007 r., nr ILPP1/443-210/07-2/BP, z dnia 2 sierpnia 2007 r., nr ILPP1/443-13/07-2/BD, z dnia 14 sierpnia 2007 r., nr ILPP1/443-2/07-4/HW., z dnia 10 września 2007 r., nr ILPP1/443-88/07-2/TW, z dnia 17 października 2007 r., nr ILPP1/443-72/07-2/BD oraz z dnia 28 listopada 2007 r., ILPP1/443-347/07-2/TW.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Przez dostawę towarów, na podstawie art. 7 ust. 1 ww. ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


W świetle art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Na podstawie art. 29 ust. 4 cyt. ustawy obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.


Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.


Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą podejmują różnorodne działania w celu zwiększenia sprzedaży. Jednym ze sposobów są przyznawane premie pieniężne nabywcom. Premia nie ma charakteru dobrowolnego, ale jest uzależniona od zachowania kupującego. Dostawca realizuje swój interes ekonomiczny poprzez tworzenie sytuacji, w której nabywca decyduje się na zakup u niego, a nie u innego dostawcy.

Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych uzależnione są od wielu czynników. Istotne jest stwierdzenie czy wypłacona premia dotyczy konkretnej dostawy, czy odnosi się do wszystkich dostaw w określonym czasie. Premia pieniężna, która ma związek z konkretną dostawą (nawet jeżeli została udzielona po dokonaniu zapłaty) powinna być traktowana jako rabat, w myśl art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość dostawy. Natomiast w sytuacji, gdy wypłacana jest z tytułu uzyskania bądź przekroczenia w danym okresie rozliczeniowym obrotów w określonej wysokości lub zakupu określonych towarów lub terminowego uregulowania płatności wobec dostawcy towaru, nie można uznać, że jest związana z konkretną dostawą. Należy ją traktować jako świadczenie usług zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy i opodatkować podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca ma otrzymywać bonusy (premie pieniężne) od dostawców. Dostawcy będą przyznawali bonusy, jeżeli Zainteresowany dokona zakupów określonych towarów w określonym czasie (premia bez osiągnięcia określonego pułapu) lub dokona odpowiednio wysokich zakupów (premia za osiągnięcie określonego pułapu) w konkretnym okresie. Bonusy będą przyznawane w okresach miesięcznych, kwartalnych lub rocznych. Otrzymywane premie nie będą dotyczyły konkretnych dostaw, a będą odnosić się do zakupów dokonanych przez Podatnika w ustalonym przedziale czasowym. Premie będą udzielane na podstawie umów i ustaleń rocznych zawieranych przez strony.

Wg Wnioskodawcy, wypłacane premie nie są więc związane z żadną konkretną dostawą towarów i nie mają charakteru dobrowolnego, lecz są uzależnione od osiągnięcia ustalonego poziomu zakupów lub zakupu określonych towarów, stanowią więc przedmiot zobowiązania umownego. Zatem, Wnioskodawca otrzymując premię pieniężną będzie w ten sposób nagradzany. Pomiędzy stronami utworzy się więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o VAT stanowi świadczenie usługi za wynagrodzeniem.


Art. 106 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.


Co do zasady obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1 – art. 19 ust. 1 ustawy o VAT. Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 4 cyt. ustawy).


Reasumując stwierdzić należy, iż premie pieniężne otrzymywane od dostawców powinny być traktowane przez Wnioskodawcę pod warunkiem, że nie będzie możliwości powiązania ich z konkretnymi dostawami – jako wynagrodzenie za świadczone usługi, podlegające opodatkowaniu 22% stawką VAT. Obowiązek podatkowy dla otrzymanej premii powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wykonania usługi (art. 19 ust. 4 cyt. ustawy)


Tut. Organ informuje, iż w przedmiocie udzielenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w dniu 2 września 2008 r. została wydana odrębna interpretacja nr ILPB3/423-330/08-4/DS.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj