Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-143/08-4/JL
z 9 kwietnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-143/08-4/JL
Data
2008.04.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
działki
grunty rolne
plan zagospodarowania przestrzennego
sprzedaż gruntów
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Z uwagi na: 1.Sprzedaż działek o charakterze budowlanym. 2.Zamiar sprzedaży więcej niż jednej działki budowlanej.3.Prowadzenie na tym terenie działalności rolniczej, - sprzedaż tych gruntów będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych, ze stawką 22%, stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy.



Wniosek ORD-IN 471 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 stycznia 2008 r. (data wpływu 28 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek budowlanych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek budowlanych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w 1981 roku otrzymał gospodarstwo rolne aktem darowizny. Przeznaczone ono zostało na uprawę zbóż i innych produktów rolnych. Do obecnej chwili wnioskodawca prowadzi to gospodarstwo. Obecnie wnioskodawca planuje sprzedać więcej niż jedną działkę budowlaną wchodzące w skład gospodarstwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy jeżeli sprzedam więcej niż jedną działkę w ciągu roku to będę musiał płacić VAT...

Zdaniem wnioskodawcy nie musi on płacić podatku VAT z tytułu przedmiotowej sprzedaży działek. Gospodarstwo, które nabył w 1981 roku użytkuje do dzisiaj. Strona podkreśla, że działki te nie zostały nabyte w celu handlowym lecz obecna sytuacja finansowa zmusza Stronę do ich sprzedania. Ponadto wnioskodawca podkreśla, iż musi wymienić ciągnik, który jest stary zużyty oraz maszyny aby móc dalej obrabiać pole.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ww. ustawy, pod pojęciem dostawy towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 2 pkt 6 cyt. ustawy towarami są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Podatnikami podatku VAT, stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku VAT dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ww. ustawy, w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 19 września 2007 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382), zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Stosownie natomiast do art. 113 ust. 13 pkt 1 lit d) cyt. ustawy zwolnienia, o którym mowa powyżej nie stosuje się m.in. do podatników dokonujących dostaw terenów przeznaczonych pod zabudowę.

Analizując powyższe przepisy ustawy należy stwierdzić, że odpłatna dostawa gruntu jest dostawą towarów i co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Ponadto dostawa towarów, w tym także gruntów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług m.in. wówczas, gdy dokonana będzie w sposób wielokrotny lub gdy dokonana będzie przez podmiot mający status podatnika podatku VAT, tj. prowadzącego samodzielną działalność gospodarczą w rozumieniu powołanej wyżej definicji.

Z opisanego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że jest on rolnikiem prowadzącym gospodarstwo rolne. Gospodarstwo to otrzymał aktem darowizny w 1981 roku i przeznaczył pod uprawę zbóż i innych produktów rolnych. Obecnie zamierza on sprzedać więcej niż jedną działkę budowlaną wchodzące w skład gospodarstwa i za uzyskane pieniądze wymienić ciągnik i maszyny.

Przy sprzedaży gruntu niezabudowanego istotne znaczenie mają uregulowania zawarte w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, który jako dokument prawa miejscowego rozstrzyga o klasyfikacji gruntu. Zgodnie z ustawą z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.) ustalenie przeznaczenia terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Jak zaznacza wnioskodawca we wniosku, przedmiotowe działki są działkami budowlanymi. Przy sprzedaży tych działek nie będzie można zatem skorzystać ze zwolnienia wynikającego z treści cyt. art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, gdyż grunt ten nie spełnia warunków zawartych w treści tego przepisu - jako teren budowlany.

Stwierdzić należy również, że planowana sprzedaż działek nosi znamiona dokonywania czynności w sposób wielokrotny, gdyż wnioskodawca zamierza sprzedać więcej niż jedną działkę budowlaną.

Ponadto wskutek prowadzenia gospodarstwa rolnego na przedmiotowym terenie, wnioskodawca uzyskał status podatnika podatku VAT. Działalność rolników jest bowiem działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a podatnikami podatku VAT, w myśl art. 15 ust. 1 ustawy są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą. Podatnikami podatku VAT są zatem również rolnicy.

Z uwagi na powyższe okoliczności, tj.:

  1. Sprzedaż działek o charakterze budowlanym.
  2. Zamiar sprzedaży więcej niż jednej działki budowlanej.
  3. Prowadzenie na tym terenie działalności rolniczej,
  • stwierdzić należy, że sprzedaż tych gruntów będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych, ze stawką 22%, stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj