Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-922/12-2/MPe
z 7 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20.09.2012 r. (data wpływu 24.09.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 24.09.2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca”) prowadzi działalność w zakresie świadczenia usług leasingu mających na celu finansowanie ruchomości — urządzeń i środków transportu oraz nieruchomości. W grupie kapitałowej Wnioskodawcy funkcjonuje spółka Bank B. S.A. (dalej: „Bank”), która prowadzi działalność w zakresie m.in. udzielania kredytów i pożyczek. Usługi finansowania skierowane są zarówno do odbiorców korporacyjnych oraz detalicznych, jak również do podmiotów zależnych od Banku.

Zarówno Wnioskodawca, jak też Bank są podmiotami świadczącymi usługi na terytorium Polski posiadającymi status podatnika podatku VAT w rozumieniu art. 15 ustawy VAT. Wnioskodawca ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego. Ze względu na plany rozwojowe, Wnioskodawca poszukuje źródeł finansowania umożliwiających bardziej dynamiczny rozwój, co pozwoli mu na świadczenie usług zgodnie z rosnącym zapotrzebowaniem i wymaganiami klientów (dalej: „Klienci”).

Dodatkowo, Komisja Nadzoru Finansowego podjęta Uchwałę (Uchwała dnia 19 czerwca 2012r.) zmieniającą uchwałę w sprawie szczegółowych zasad i warunków uwzględniania zaangażowań przy ustalaniu przestrzegania limitu koncentracji zaangażowań i limitu dużych zaangażowań oraz uchwałę w sprawie wymagań dotyczących identyfikacji, monitorowania i kontroli koncentracji zaangażowań, w tym dużych zaangażowań, w której rozciągnęła limity koncentracji w zakresie finansowania m.in. na podmioty zależne od B., poprzez wyłączenie z zakresu zwolnienia z obowiązku utrzymywania 20% limit zaangażowania ekspozycji kredytowych wobec spółek zależnych.

Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca poszukuje alternatywnych rozwiązań w zakresie finansowania. Efektywnym i korzystnym ekonomicznie rozwiązaniem może być wprowadzenie nowego modelu finansowania polegającego na udzieleniu Wnioskodawcy przez Bank finansowania w zamian za przeniesienie przez Wnioskodawcę na rzecz Banku przedmiotów leasingu objętych zawieranymi przez Wnioskodawcę umowami leasingu. Z uwagi jednakże na fakt, iż bardzo często zdarza się, że przeniesienie własności przedmiotów leasingu na inny podmiot jest utrudnione lub niemożliwe, udzielenie finansowania może faktycznie następować w zamian za aktywa w postaci praw majątkowych do przyszłych przepływów pieniężnych wynikających z portfela umów leasingu. W takiej sytuacji po przeniesieniu na Bank aktywów w postaci praw majątkowych do przyszłych przepływów pieniężnych wynikających z portfela zawartych przez Wnioskodawcę umów leasingu, środki trwałe stanowiące przedmioty leasingu pozostawałyby własnością Wnioskodawcy. Finansowanie będzie dokonywane okresowo i będzie dotyczyło określonej puli przyszłych przepływów z tytułu umów leasingu.

Przedmiotem transakcji (w miejsce przedmiotów leasingu) będą aktywa w postaci praw majątkowych do przyszłych przepływów pieniężnych wynikające z portfela zawartych przez Wnioskodawcę umów leasingu operacyjnego lub finansowego. Powyższe przepływy pieniężne będą wynikały z portfela umów leasingu walutowego lub opartego o zmienną stopę oprocentowania. Zmienność wielkości przepływów oraz wartości aktywa uzależniona będzie od obiektywnych zmiennych, czyli wahań kursów waluty, w której wyrażone są umowy leasingu oraz wahania stóp oprocentowania finansowania umów leasingowych.

W ramach rozważanego modelu finansowania Bank będzie przejmował aktywa w postaci praw majątkowych do przyszłych przepływów pieniężnych wynikających z portfela zawartych przez Wnioskodawcę umów leasingu, ale nie będzie przejmował ryzyka związanego z niewypłacalnością Klientów Wnioskodawcy.


Bank poza finansowaniem działalności Wnioskodawcy, może wykonywać również czynności o charakterze merytorycznym oraz administracyjnym, takie jak np.:

  • dokonywanie oceny wypłacalności i badania wiarygodności kredytowej Klientów Wnioskodawcy będących stroną umów leasingu zawartych z Wnioskodawcą, aktywa z tytułu których mogą być przedmiotem rozważanego finansowania,
  • inkasowanie spłat przez Klientów Wnioskodawcy należności wynikających z zawartych umów leasingu — Klienci będą dokonywać spłat na specjalnie utworzony w tym celu rachunek Wnioskodawcy prowadzony przez Bank, monitorowanie spłat przez Klientów Wnioskodawcy.

Przeniesienie aktywów w postaci praw majątkowych do przyszłych przepływów pieniężnych wynikających z portfela zawartych przez Wnioskodawcę umów leasingu w ramach usługi finansowania będzie następowało w zamian za kwotę finansowania. W związku z tym Bank wystawi Wnioskodawcy fakturę na kwotę, za jaką nabędzie aktywa w postaci praw majątkowych do przyszłych przepływów pieniężnych (tj. na kwotę finansowania). Przedmiotowa usługa świadczona przez Bank na rzecz Wnioskodawcy będzie podlegała opodatkowaniu podstawową 23% stawką podatku VAT.

Mając na uwadze powyższe potencjalne zdarzenia zachodzące w działalności Wnioskodawcy, Wnioskodawca chciałby uzyskać potwierdzenie swojej oceny skutków podatkowych jakie w przyszłości wywołają opisane i planowane przez niego zdarzenia (przyszłe).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia w całości podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury wystawionej przez Bank w związku ze świadczeniem przez Bank na rzecz Wnioskodawcy usługi będącej przedmiotem zdarzenia przyszłego?


Zdaniem Wnioskodawcy, będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia w całości podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury wystawionej przez Bank w związku ze świadczeniem przez Bank na rzecz Wnioskodawcy usługi będącej przedmiotem zdarzenia przyszłego.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT „W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15. przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...)”.


Stosownie do brzmienia ust. 2 pkt 1 lit. a) powyższego przepisu „Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Mając na uwadze powyższe przepisy, podatnik ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur, o ile nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


Ewentualne ograniczenia prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego zostały przez ustawodawcę uregulowane w art. 88 ustawy VAT. I tak zgodnie z art. 88 ust. 1 ustawy VAT, obniżenia kwoty podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika:

  • usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób (zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b) ustawy VAT);
  • towarów i usług, których nabycie:
    • zostało udokumentowane fakturami otrzymanymi przed dniem utraty zwolnienia podmiotowego dla drobnych przedsiębiorców określonego w art. 113 ust. 1 lub 9 albo przed dniem rezygnacji z tego zwolnienia, z wyjątkiem przypadków określonych w art. 113 ust. 5 i 7 (zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy VAT),
    • nastąpiło w wyniku darowizny lub nieodpłatnego świadczenia usługi (zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 5 lit. b) ustawy VAT).

Wnioskodawca pragnie jednakże zauważyć, iż nabywana przez Wnioskodawcę od Banku usługa, polegająca na udzieleniu Wnioskodawcy finansowania w zamian za przeniesienie przez Wnioskodawcę na rzecz Banku aktywów w postaci praw majątkowych do przyszłych przepływów pieniężnych wynikających z portfela zawartych przez Wnioskodawcę umów leasingu, nie stanowi żadnej z usług, o których mowa w art. 88 ust. 1 ustawy VAT.


Dodatkowo ustawa VAT w art. 88 ust. 3a wskazuje, iż nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy:

  • sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:
    • wystawionymi przez podmiot nieistniejący (zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 1 lit. a) ustawy VAT),
    • w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii (zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 1 lit. b) ustawy VAT);
  • transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku (zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy VAT);
  • wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentującą tę samą sprzedaż (zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 3 ustawy VAT);
  • wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne;
    • stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności (zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a) ustawy VAT),
    • podają kwoty niezgodne z rzeczywistością w części dotyczącej tych pozycji dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością (zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. b) ustawy VAT),
    • potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności (zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. c) ustawy VAT),
  • faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego (zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 5 ustawy VAT);
  • zaświadczenie, o którym mowa w art. 86 ust. 5, zawiera informacje niezgodne ze stanem faktycznym (zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 6 ustawy VAT);
  • wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności (zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 7 ustawy VAT).


Dodatkowo, zgodnie z art. 88 ust. 4 „Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96 (...)”.


W ocenie Wnioskodawcy, w sytuacji przedstawionej w opisie zdarzenia przyszłego nie wystąpi również żadna z okoliczności wyłączających brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wskazanych w art. 88 ust. 3a i 4 ustawy VAT, ponieważ w szczególności:

  • usługa zostanie wykonana,
  • usługa będzie podlegała opodatkowaniu 23% stawką podatku VAT (nie będzie zwolniona, ani nie będzie poza zakresem VAT),
  • sprzedaż zostanie udokumentowana fakturami wystawionymi przez podmiot istniejący, tj. Bank,
  • kwota podatku wykazana na oryginale faktury będzie zgodna z kwotą wykazaną na kopii,
  • zostanie wystawiona jedna faktura dokumentująca świadczenie usługi,
  • wystawione faktury będą stwierdzały czynności, które zostały dokonane i podawały kwoty zgodne z rzeczywistością bo wynikające z umowy,
  • czynności będące przedmiotem usługi świadczonej przez Bank na rzecz Wnioskodawcy nie będą czynnościami pozornymi i sprzecznymi z kodeksem cywilnym, tj. czynnościami, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego,
  • Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym.


Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, będzie on uprawniony do odliczenia w całości podatku VAT naliczonego przy nabyciu od Banku usługi polegającej na udzieleniu mu finansowania w zamian za przeniesienie aktywów w postaci praw majątkowych do przyszłych przepływów pieniężnych wynikających z portfela umów leasingu, za którą Bank wystawi fakturę opodatkowaną VAT według stawki 23%.


Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca zwraca się z prośbą o potwierdzenie, że zaprezentowane powyżej stanowisko jest prawidłowe.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj