Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-106/08/AŚ
z 9 maja 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-106/08/AŚ
Data
2008.05.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące

Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług


Słowa kluczowe
stawki podatku
usługi
zakwaterowanie


Istota interpretacji
W którym momencie winny być ewidencjonowane przy zastosowaniu kasy fiskalnej „Usługi krótkotrwałego zakwaterowania, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane” PKWiU 55.23.15-00.00, jeżeli usługobiorca reguluje swoje zobowiązania po kilku dniach, po opuszczeniu szpitala lub wpłaca pieniądze przelewem na rachunek bankowy szpitala?



Wniosek ORD-IN 603 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej, przedstawione we wniosku z dnia 5 lutego 2008r. (data wpływu 12 lutego 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy fiskalnej usługi krótkotrwałego zakwaterowania sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 55.23.15-00.00 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lutego 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy fiskalnej usługi krótkotrwałego zakwaterowania sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 55.23.15-00.00.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zespół Zakładów Opieki Zdrowotnej oprócz działalności podstawowej jaką jest świadczenie usług zdrowotnych wykonuje również usługi umożliwiające całodobowy pobyt matki na oddziale szpitalnym przy chorym dziecku w celu sprawowania opieki. Usługa ta zakwalifikowana została przez Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi pod symbolem PKWiU 55.23.15-00.00 jako „Usługi krótkotrwałego zakwaterowania, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W którym momencie winny być ewidencjonowane przy zastosowaniu kasy fiskalnej „Usługi krótkotrwałego zakwaterowania, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane” PKWiU 55.23.15-00.00, jeżeli usługobiorca reguluje swoje zobowiązania po kilku dniach, po opuszczeniu szpitala lub wpłaca pieniądze przelewem na rachunek bankowy szpitala...

Zdaniem Wnioskodawcy, „Usługi krótkotrwałego zakwaterowania, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane” PKWiU 55.23.15-00.00 są zwolnione z obowiązku rejestrowania za pomocą kasy fiskalnej a obowiązek podatkowy od tej usługi powstaje w momencie wykonania usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast przez świadczenie usług zgodnie z art. 8 ust. 1 i 3 cyt. wyżej ustawy rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 cytowanej ustawy. Przy czym zarówno towary, jak i usługi (za wyjątkiem usług elektronicznych) identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

W myśl art. 111 ust. 1 cyt. ustawy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jednakże, zgodnie z ust. 7 pkt 3 cyt. wyżej artykułu, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Ze stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca oprócz działalności podstawowej jaką jest świadczenie usług zdrowotnych świadczy również usługi umożliwiające całodobowy pobyt matki na oddziale szpitalnym przy chorym dziecku w celu sprawowania opieki. Usługa ta zakwalifikowana została przez Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi pod symbolem PKWiU 55.23.15-00.00 jako „Usługi krótkotrwałego zakwaterowania, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

Obowiązek podatkowy zgodnie z art. 19 ust. 1 powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.W myśl ust. 4 cyt. wyżej artykułu jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 podatnicy, o których mowa w art. 15, są zobowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Stosownie do ust. 4 cyt. wyżej artykułu podatnicy o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury. Zatem w przypadku świadczenia usług umożliwiających całodobowy pobyt matki na oddziale szpitalnym przy chorym dziecku w celu sprawowania opieki, tj. na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usługi. Ust. 4 art. 19 nie ma w tym przypadku zastosowania.

Minister Finansów w § 2 rozporządzenia z dnia 20 grudnia 2007r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807) zwolnił z obowiązku ewidencjonowania do dnia 30 czerwca 2008r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W załączniku do rozporządzenia, określającym czynności zwolnione z ewidencjonowania, pod pozycją 5 wymienione zostały „Usługi krótkotrwałego zakwaterowania, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem usług hotelarskich i turystycznych” symbol PKWiU 55.23.15.

Zatem w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca wykonując usługi polegające na całodobowym pobycie matki na oddziale szpitalnym przy chorym dziecku w celu sprawowania opieki, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 55.23.15-00.00, korzystają ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej do dnia 30 czerwca 2008r.Natomiast obowiązek podatkowy dla ww. usług powstaje zgodnie z art. 19 ust. 1 cyt. ustawy, tj. w dniu wykonania usługi.

Wobec powyższego stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj