Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PP2-443-560/08-2/IB
z 20 maja 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PP2-443-560/08-2/IB
Data
2008.05.20


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
faktura VAT
opodatkowanie
premia pieniężna


Istota interpretacji
Opodatkowanie Vat premii pieniężnych



Wniosek ORD-IN 537 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26.03.2008r. (data wpływu 31.03.2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych i odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących premie pieniężne - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31.03.2008r. wpłynął w/w wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych i odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących premie pieniężne.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

X S.A. w celu zachęcenia klientów do nabywania produktów wypłaca i zamierza wypłacać w przyszłości swoim klientom premie pieniężne (bonusy). Warunkiem otrzymania bonusu jest osiągniecie określonego poziomu obrotu wartościowego w uzgodnionym okresie. Premie nie są związane z konkretnymi dostawami. Część klientów dokumentuje otrzymane bonusy poprzez wystawienie faktury, traktując otrzymane kwoty jako wynagrodzenie za świadczenie usługi dla celów VAT, podczas gdy inni klienci wystawiają noty księgowe uznając, że tego typu świadczenie nie jest usługą i nie podlega opodatkowaniu. Niektórzy klienci posiadają interpretację wydane przez właściwe dla ich siedziby organy podatkowe, w zakresie dokumentowania otrzymanych premii pieniężnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Z uwagi na pojawiające się w orzecznictwie wątpliwości, czy premia pieniężna wypłacona z tytułu osiągnięcia określonego poziomu zakupów może być uznana za czynność, która nie stanowi świadczenia usług i nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, Spółka zwraca się z zapytaniem:

  • czy w przypadku otrzymania przez Spółkę faktury dokumentującej usługę osiągnięcia określonego poziomu zakupów (premia pieniężna) Spółka ma prawo odliczyć wykazany na tej fakturze podatek od towarów i usług...

Zdaniem Spółki ma ona prawo do dokonania obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty na fakturze dokumentującej otrzymanie premii pieniężnej. Spółka nie może bowiem ponosić ujemnych konsekwencji rozbieżnych interpretacji wydawanych przez organy podatkowe, z których jedne uznają osiąganie określonych obrotów za świadczenie usługi (np. Urząd Skarbowy Warszawa — Ursynów, postanowienie z dn. 25.09.2007 r., sygn. 1438NAT2/443-84/07/258-94/JB, Urząd Skarbowy w Piasecznie, postanowienie z dnia 18.09.2007 r., sygn. 1418/ZT/T/443-59/07/SG, Urząd Skarbowy w Krapkowicach, postanowienia z dnia 26.06.2007 r., sygn. PP/443-11/07/JSZ), natomiast inne stoją na stanowisku, iż czynności te są poza systemem podatku od towarów i usług (np. Izba Skarbowa w Rzeszowie, decyzja z dn. 06.02.2008 r., sygn. ISII/2-443/215/07, Urząd Skarbowy w Krośnie, postanowienie z dnia 17.08.2007 r., sygn. US.PP/443-26/07, Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu, postanowienie z dnia 26.07.2007 r., sygn. ZP/443-86/07). Zdaniem Spółki ma ona prawo do dokonania obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty na fakturze dokumentującej zakup przedmiotowych usług. Faktury wystawiane są przez podmioty będące w posiadaniu interpretacji indywidualnych prawa podatkowego, wydanych na podstawie art. 14b Ordynacji podatkowej, zarówno w trybie obowiązującym od dnia1 lipca 2007 r. jak i przed tą datą. Zgodnie z nimi, osiągnięcie pułapu określonej wysokości zakupów uprawniającego do otrzymania premii pieniężnej jest usługą świadczoną przez tego podatnika. Wystawiając fakturę kontrahent Spółki działa w zaufaniu do organów podatkowych, będąc przekonanym, że wykonana przez niego czynność stanowi usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Faktem jest, iż w obecnie obowiązującym stanie prawnym Minister Finansów nie jest związany wydaną interpretacją i może zgodnie z art. 14e Ordynacji podatkowej dokonać jej zmiany. Jednakże zastosowanie się do interpretacji indywidualnej przed jej zmianą lub przed doręczeniem organowi podatkowemu odpisu prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną nie może szkodzić wnioskodawcy (art. 14k § 1 Ordynacji podatkowej). Tym samym wystawianie faktur, w wypadku posiadania interpretacji organu podatkowego, że dokumentuje ona czynność podlegająca opodatkowaniu, powoduje, iż nabywca takiej usługi ma prawo do odliczenia zawartego na fakturze podatku VAT. Nie wystąpi bowiem przesłanka braku prawa do obniżenia kwoty lub zwrotu podatku należnego, wynikająca z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy VAT— czyli udokumentowania fakturą transakcji nie podlegającej opodatkowaniu lub zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) świadczeniem usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  • przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  • zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  • świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż premia pieniężna związana jest z zachęceniem klientów do nabywania produktów czyli osiągnięciem określonego poziomu zakupów przez kontrahentów. Wypłacana w ten sposób gratyfikacja pieniężna nie będzie związana z żadną konkretną dostawą i nie będzie miała charakteru dobrowolnego, będzie bowiem uzależniona od określonego zachowania nabywcy. W tym wypadku wypłacona premia stanowi rodzaj wynagrodzenia dla kontrahentów za świadczone na rzecz Spółki usługi. Zatem pomiędzy stronami będzie istniała więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług stanowi świadczenie usług za wynagrodzeniem, o których mowa w art. 8 ust. 1 ww. ustawy, podlegających opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie zaś z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi (...) suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 2 w/w ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Z treści wniosku wynika, iż wypłacane przez Spółkę premie są narzędziem motywacyjnym dla kontrahentów Spółki za osiągnięcie określonego poziomu zakupów. W takim przypadku należy przyjąć, iż wypłacane premie niewątpliwie będą miały wpływ na dokonywaną przez Spółkę sprzedaż towarów stanowiącą czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem biorąc powyższe pod uwagę Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stoi na stanowisku, iż Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach za odpłatne świadczenie usług dokonywanych przez beneficjentów premii, pod warunkiem jednakże, że zakup tych usług może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 w/w ustawy.

Odnośnie kwestii zastosowania art. 88 ust. 3a pkt. 2 ustawy VAT tutejszy organ podatkowy zauważa iż do końca grudnia 2007r. traktowanie przyznawania premii pieniężnych jako czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT nie pociągało za sobą żadnych negatywnych konsekwencji prawnych także dla Dostawców. Przesądzało o tym ówczesne brzmienie przepisu art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT. Z przepisu tego – interpretowanego a contrario – wynikało, że jeżeli czynność udokumentowana fakturą nie podlegała opodatkowaniu, ale kwota podatku VAT wykazana na fakturze została zapłacona – nabywca (w tym przypadku Dostawcy) zachowywał prawo do odliczenia VAT naliczonego. W wyniku nowelizacji, z dniem 1 stycznia 2008r. art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT został jednak zmieniony, w ten sposób, że podstawy do obniżenia podatku należnego nie stanowi faktura VAT w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlegała opodatkowaniu lub była zwolniona od podatku (niezależnie od tego, czy podatek wykazany na fakturze został zapłacony, czy też nie). Zmiana ta może zatem pociągnąć za sobą negatywne konsekwencje prawne dla Dostawców, w postaci braku możliwości odliczenia podatku naliczonego z wystawianych faktur, które nie dotyczą czynności opodatkowanych.

W opisanym jednak stanie faktycznym przepisy art. 88 ust. 3a pkt. 2 ustawy VAT nie mają zastosowania, gdyż nabywane usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Mają na uwadze powyższe orzeczono jak w sekwencji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj